Har NAD C370 trenger mer effekt - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BassMasterBuff
    Så da blir det RCA fra C370 Pre-Out til C270, høyttalerkabel fra C370 til bassinngangen på begge høyattalerene og fra C270 til diskant/mellomtone på begge høyttalerene?

Og det er dette som kalles bi-amping?
    Ja det er bi-amping. Man kan også bi-ampe ved å bruke en forsterker per høyttaler. Feks høyre kanal til bass og venstre kanal til diskant. Men den første er mest vanlig.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt forvirret her nå, hvis jeg bruker en forsterker til hver høyttaler, og kjører forsterkeren i bridged mode, da burde jeg få en vesentlig bedre mulighet til å få god lyd fra DM 604 S3, right?

MAO: DM 604 S3 med en C370 v.s. DM 604 S3 med C370 og C270, blir det er merkbar forbedring?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig å merke seg at NAD ikke oppgir effekten ved brokobling ved lavere impedanser enn 8 Ohm. Grunnen er at brokobling gir et høyere spenningsområde for høyttalerutgangen (omtrent det doble av det normale).

Hvis vi tar effektformelen P = U * I, og Ohms lov U = R * I, der P er effekt, U er spenning, I er strøm og R er motstand, så får vi effekten uttrykt ved spenning og motstand slik:
    P = U^2 / R
    Vi ser da at hvis vi øker spenningen til det doble, så vil effekten bli fire ganger så høy i samme høyttaler. Det er dette som er brokobling.
    Vi vet at NAD oppgir at ved brokobling yter C270 350W i 8 ohm. Hva yter den da i 4 ohm ved samme spenning på utgangen? Det vil si at R halveres og P dobles. Altså skulle teoretisk NAD C270 gi 700W ut i 4 ohm ved brokobling! :shock:
    I praksis vil det aldri skje. Det som vil skje er at strømforsyningen overbelastes fordi den ikke kan levere strømmen som kreves og spenningen trekkes ned, gjerne med meget høy forvrengning og støy. Det vil nesten garantert drepe et eller annet element i høyttaleren (diskanten er utsatt), ihvertfall hvis man spiller slik over tid.

Derfor mener jeg at B&W 604 S3 som går ned til 3 ohm i sin impedanskurve ikke er egnet til å brukes ved brokobling, spesielt hvis dette 3 ohms punktet ligger i det energirike bassområdet. Sats på biamping hvis du trenger mer effekt. Da vil du ikke få mer spenning, men man får bedre fordeling av strømmen, noe som vil kunne bedre kontrollen med basselementene og minske evt. forvrengning i diskanten.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei roffe, takk for et bra svar. Kan du kort forklare hvordan jeg kobler sammen C270 og C370 for å bi-ampe 604'ene?

Takk!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei roffe, takk for et bra svar. Kan du kort forklare hvordan jeg kobler sammen C270 og C370 for å bi-ampe 604'ene?

Takk!
    Sjekk denne tråden: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=8078

Fra den har jeg hentet denne tegningen, hvor man bruker en stereoforsterker til diskantene og en til bassene (takk til Rikky):

CD-spilleren i tegningen bytter du ut med pre-out fra C370. Håper det hjelper.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    roffe: er det ikke den tegningen som er feil?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    roffe: er det ikke den tegningen som er feil?
    Nei, den der er riktig. Det er tegningen der man bruker en stereoforsterker per høyttaler som er feil i signalkablingen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MAO så må man splitte en RCA til to stk?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MAO så må man splitte en RCA til to stk?
    Bi-amping trenger forgreninger for signalkablene, ja. Høyttalerkablene trenger man også dobbelt sett av (som ved bi-wiring).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så the bottom line er altså at den optimale løsningen for meg er å bruke f.eks C370 til bassene og C270 til diskantene.

Da kjører jeg altså ikke forsterkerene i bridged mode men valig?

Og jeg får ikke problemer med impedansen?

Det blir på en måte som å kjøre med fire separate høyttalerpar?

Det er mye spørsmål, men nå har jeg blitt hekta på Hi-Fi og er klar for litt god lyd i stua! 8)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så the bottom line er altså at den optimale løsningen for meg er å bruke f.eks C370 til bassene og C270 til diskantene.

Da kjører jeg altså ikke forsterkerene i bridged mode men valig?

Og jeg får ikke problemer med impedansen?

Det blir på en måte som å kjøre med fire separate høyttalerpar?

Det er mye spørsmål, men nå har jeg blitt hekta på Hi-Fi og er klar for litt god lyd i stua! 8)
    Jeg ville vel heller kjørt C270 til bassene, spesielt hvis forforsterkerdelen og effektforsterkerdelen i C370 bruker samme strømforsyning (det er det ikke sikkert de gjør...)

Hvis jeg har skjønt deg rett, så har du C370 på B&W604 i dag, men er ikke fornøyd. Jeg føler kanskje ikke du har fått besvart spørsmålet ditt om du vil merke forskjell så godt. Så før du tar steget helt ut vil jeg bare spørre:
    Hvilke forbedringer forventer du av oppgraderingen?

Når det gjelder dine sprørsmål, så bruker du ikke bridged mode for bi-amping. Impedansen blir ikke problematisk, slik den KAN være med brokobling. Det blir nesten som å kjøre fire høyttalere. Forskjellen er at to av dem bare spiller bass, mens to av dem spiller mellomtone/diskant.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg skjønt det! (tror jeg!) Det tok litt tid men...

Da kjører jeg C270 til bass og C370 til diskant/mellomtone og i vanlig modus.

Jeg ønsker litt mere trykk i bassen, og kanskje litt mere attack i de heftige partiene av musikken.

For du er vel enig i at det blir litt snaut med bare en C370 til 604?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Casher du en 272 kan du levere den i løpet av 10 dager mener jeg det var. Da får du svar på om du merker forskjell.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For du er vel enig i at det blir litt snaut med bare en C370 til 604?
    Ikke egentlig, ut fra spesifikasjonene, men jeg har aldri HØRT kombinasjonen. C370 skal jo kunne drive høyttalere ned i 2 ohm (og skal da gi 450W dynamisk). NAD er jo kjent for kretser som gir det ekstra skyvet som trengs i peakene. Dette skal NAD være gode på, så jeg skjønner ikke at B&W 604 skal være noe problem for denne forsterkeren.

Jeg synes ikke du skal betale over 5k for en ny effektforsterker uten å ha forsøkt først om du får forbedringene du ønsker (å låne forsterkeren mot et depositum slik Snickers foreslår kan være lurt, husk bare på at du har kablingen klar). Når det gjelder B&W 604 og resten av 600-serien, så synes jeg diskanten i disse lett blir skarp når man skrur opp volumet mye. Det gjør at bassen kanskje høres litt tammere ut enn den er, siden diskanten får denne "spissen". Presser du forsterkeren til klipping vil denne skarpheten i diskanten gå over i enda skarpere forvrengning, spesielt hvis man kjører uten soft clipping aktivert.

Kjører du med soft-clipping kretsløpet på? Hvis ikke, forsøk dette og se om du får bedre balanse i lydbildet ved høye volum. (Vær forsiktig ved høye volum uten soft clipping, det er lett å drepe diskanten ved "hard" klipping :shock Hvis det er stor forskjell på å spille med og uten soft clipping, spesielt i diskanten, så presser du nok forsterkeren for hardt, og kan ha behov for mer kraft, men bi-amping vil ikke fjerne klippeproblemet (med mindre man også kjører aktiv filtrering)! Si fra hvis det er dette som er problemet, så får vi se hva som kan gjøres videre...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjører jeg uten soft clipping pga at jeg aldri får spilt skikkelig høyt (en psycho-familie i leiligheten under)

Men det jeg merket da jeg byttet fra en Onkyo 60W receiver til NAD C370 på Philips høyttalere var ekstremt mye bedre og dypere bass, mye klarere lyd og mere punch, selv ved lave volumer. Så derfor føler jeg et visst behov for å gjenoppleve den samme oppgraderingen...

Kan være irrasjonelt, men jeg vil på en måte være 100% sikker på at forskerkeren er helt voerlegen høyttalerene.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •