Rør, noe for meg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rør, noe for meg?

Hei!

Jeg har et par Mission bokhyllehøytalere, med 5.5" elementer og 1" soft-dome diskanter, de veier 5kg og har relativt bra lyd. De ble brukt sammen med en sony forsterker, husker ikke navn, men den er vel kanskje 15 år gammel og hadde en strømforsyning på ca 180 watt. Lyden var grei, men ingenting imponerende. Høytalerne er kanskje 10-13 år gamle.

Jeg fant så fram en Technics SU-V7 og en ny verden åpnet seg. Bass fikk plutselig både gulv og tak til å riste. Den er også betraktelig bedre enn pappa sin Denon AVR-1800 (eller noe sånt).

Men sitter nå og sikler på noe enda bedre, og har funnet rør-forsterkere billig. Har sett litt på Music Angel forsterkerne, og de virker meget bra, men de er litt store, og er ikke så vakre. Hadde tenkt meg noe smått nok til å ha på skrivebordet.

Fant da denne som ser noe smalere ut YAQIN MC-100B Integrated Amplifier - KT88 Tube Amp @ on9mart.com

Noen som vet hvordan den er i forhold music angel? Noen som vet om Rør er noe å satse på i det hele tatt. Hører på alt fra viser til rock, pop, techno og klassisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det er nok en velkjent problemstilling.

Men dessverre er det ikke noe annet å velge i hvis du vil ha den lyden Music Angel gir. De andre kina-varene er nok tynnere og mer sterile lydmessig.
    Jeg har selv testet den Yaqin'en du nevner - kan nevne at eieren øyeblikkelig bestilte en Music Angel etter å ha sammenlignet. Yaqin'en er f.ø. omtrent like stor fysisk.

Hvis du søker på on9mart og andre i HongKong kan du nok finne en mindre og billigere forsterker med EL84-rør som noen ganger går under navnet Music Angel - ikke helt samme kvaliteten, men den er da mye mindre av størrelse (og effekt). Har hørt at folk liker den også.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt den Yaqin-forsterkeren du linker til, og jeg vil si at det absolutt ikke er noe du gjemmer bort på et skrivebord, for å si det sånn
    Nesten 30kg, og Width 590mm x Height 470mm x Depth 380mm sier jo sitt!
    Anyway, både med MC-100B og MA får du mye forsterker for pengene, hva man liker med de vil nok variere litt på smak. De kan virke beskjedne på antall watt, men driver det meste.
    Begge er vel omtalt noe på forumet her inne, og spesielt MA. (Har en egen tråd her).
    Kjøpte min på eBay, der du også finner 'mindre' forsterkere som nok passer skrivebordet ditt bedre
    Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry OT, men har ett spørsmål om rør.

Stemmer det at en rør forsterker klare å drive HT som krever litt? Har en jeg kjenner som sier at en trasistor forsterker på fks: 2x50w klare ikke å drive en HT som har peak på 250w, men at en rør forsterker på 2x10w klare å drive de fint.

Er dette bull shit eller stemmer det?

Igjen beklager for OT.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    yaqin er jålete spec mc 10l yter 2x52 w kl a anbefales på det sterkeste,spør du meg de som ikke har prøvd rør gjør det

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand

Stemmer det at en rør forsterker klare å drive HT som krever litt? Har en jeg kjenner som sier at en trasistor forsterker på fks: 2x50w klare ikke å drive en HT som har peak på 250w, men at en rør forsterker på 2x10w klare å drive de fint.

Det kan godt stemme. Watt er ikke alltid watt! Feks en surroundreceiver på oppgitte 7x120 watt ofte ikke har strømforsyning til å levere ut mere enn feks 7x40 watt. Har selv hatt en rørforsterker på 2x35 som føltes mye kraftigere enn en effektforsterker jeg hadde på 2x100.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flimzes
    [...] Har sett litt på Music Angel forsterkerne, og de virker meget bra, men de er litt store, og er ikke så vakre. [...]
    Nå vet ikke jeg hvilke høytalere disse Mission-ene er; følsomhet, krav til effekt m.m., men denne, MEIXING(MingDa) MC84-C, er både liten og pæn (personlig mening), veff på bildet. Mål: 165Lx155Wx180H(mm).

Mener settet ble vurdert her inne for en to-års tid siden men finner ikke tråden igjen. Kritikken var visst ikke drepende.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Igjen beklager for OT.
    Altså, peak watt på en høyttaler har veldig lite å gjøre med hvor lett eller tungdreven den er. og når noen sier at 10 "rørwatt" er kraftigere enn 50 "transistorwatt" så er de litt på bærtur.

10 watt er ikke tilstrekkelig til å dra en tungdreven høyttaler, rett og slett. rør eller ei. Dessuten må man ta wattoppgivelser med en god porsjon salt, produsenter måler veldig forskjellig, noen kan oppgi reelle tall, mens andre kan oppgi med 10% forvrengning og en hel masse medvind....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Det kan godt stemme. Watt er ikke alltid watt! Feks en surroundreceiver på oppgitte 7x120 watt ofte ikke har strømforsyning til å levere ut mere enn feks 7x40 watt. Har selv hatt en rørforsterker på 2x35 som føltes mye kraftigere enn en effektforsterker jeg hadde på 2x100.
    Jøss:shock: Vet hva jeg skal ønske meg til jul da Platespiller til bursdagen, og rør forsterker til jul. Jepp der har me ein plan8)

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rør noe for meg?

Jeg satt og tenkte samme tanke. Fikk teste en DIY rørforsterker (effekttrinn). Og du verden så bra lydbildet ble. Helt vektløst og oppløsning som ikke likner grisen. så om du liker lydbilde med mye detaljer så sier jeg bare kjør på!!! utrolig fett.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Altså, peak watt på en høyttaler har veldig lite å gjøre med hvor lett eller tungdreven den er. og når noen sier at 10 "rørwatt" er kraftigere enn 50 "transistorwatt" så er de litt på bærtur.

10 watt er ikke tilstrekkelig til å dra en tungdreven høyttaler, rett og slett. rør eller ei. Dessuten må man ta wattoppgivelser med en god porsjon salt, produsenter måler veldig forskjellig, noen kan oppgi reelle tall, mens andre kan oppgi med 10% forvrengning og en hel masse medvind....
    Spurte han igjen nå, han mente at rør ville klare å dra de 250 peak HT glatt selv om det va tung drevne. Men igjen, så kommer han med påstander om at 50 transistor watt, egenlig bare er 20w kansje 25w.

Jeg stiller meg utenfor dette, for jeg har ikke peiling. Derfor jeg spør. Men jeg syns det høres litt rart ut da.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg hjemme fra jobb igjen.

Tingen med MA er at de hadde vært så mye råere om de hadde noen sånne "griller" som yaqin har.

Ikke misforstå med skrivebord, skrivebordet er livet mitt, det er der pcen er, det er der jeg nyter musikk og chillern når jeg kommer hjem, jeg er alltid der Er også derfor jeg gjerne skulle hatt en som var liten nok til å ha på skrivebordet, hvor bred er MA ca?

Høytalerne er 8ohm og det står anbefalt reciever på 25-75 watt per kanal.
    De heter 731 pro og ser noenlunde sån ut http://www.audioreview.com/channels/...uct_120159.jpg men har soft-dome.

Står hos mission at de har følsomhet på 104db, men det er da en eldre modell med en dårlig diskant og et enklere basselement, samme kasse, men dårligere elementer, finner ingen specs på de nye.

EDIT: skrivefeil
    EDIT2: Technicsen er koblet opp mot et par mission 775 nå, lyden er bare helt fantastisk. Lyden er nesten nøyaktig den samme som i mine små, men noe luftigere, og dypbassen er av en annen verden (åpenbart siden alt er større på 775). Lyden er altså, i både mine og 775, meget meget bra med Technicsen. Denonen er bare søppel i forhold, får kompresjon og ulyder, i motsetning til technicsen som klarer å makse ut 775ene og fortsatt låter like bra.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spurte han igjen nå, han mente at rør ville klare å dra de 250 peak HT glatt selv om det va tung drevne. Men igjen, så kommer han med påstander om at 50 transistor watt, egenlig bare er 20w kansje 25w.

Jeg stiller meg utenfor dette, for jeg har ikke peiling. Derfor jeg spør. Men jeg syns det høres litt rart ut da.
    Da kan du fortelle ham følgende:

1. 250 watt peak betyr kun at ved 250 watt tilført varme, vil spolen til ett eller flere elementer i høyttaleren brenne opp, og har som sådan ingen verdens ting å gjøre med hvor tungdreven høyttaleren er. Impedansesvingninger, og følsomhet er de viktigste faktorene som sier noe om hvor tungdreven en høyttaler er.

2. Watt er watt, forskjellen ligger som sagt i forskjellige måter å måle det på. Rørforsterkere har et annet forvrengningsmønster, som ikke gjør at det høres ut som forsterkeren klipper på samme måte som når du drar en transistorforsterker til forvrengning. Men når han sier at 50 transistorwatt blir 20w fordi det er en transistor, da er mannen virkelig på bærtur.

3. transistorforsterkere har generell langt høyere dempingsfaktor, som gjør at de har langt bedre kontroll over basselementer, enn en rørforsterker har. Dessuten sliter rørforsterkere når høyttalerne har stygge impedanseforhold, der er transistorer langt bedre.

Ta å spør om han har testet en transistorforsterker mot en rørforsterker med omtrent samme oppgitt utgangseffekt.

Konklusjon: Tungdrevne høyttalere blir drevet bedre av transistorforsterkere.

Når det er sagt, så fortrekker jeg rør.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ikke nødvendigvis ubetinget enig i dette. Det du nevner tidligere (med imperdansesvigninger - og spes. markante drop) er viktigere en følsomheten i seg selv. Har hørt både egne og andre rørforsterkere (helt nede i 20W) ha "full" kontroll (under normalt lyttenivå) på serdeles tungdrevne høyttalere - respons f.eks.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Kanskje ikke nødvendigvis ubetinget enig i dette. Det du nevner tidligere (med imperdansesvigninger - og spes. markante drop) er viktigere en følsomheten i seg selv. Har hørt både egne og andre rørforsterkere (helt nede i 20W) ha "full" kontroll (under normalt lyttenivå) på serdeles tungdrevne høyttalere - respons f.eks.
    Min erfaring er at transistorer utelukkende har langt bedre kontroll over basselementer på tungdrevne høyttalere. Rør kan fint lage lyd, og også bra lyd - men vil alltid være dårligere på bassen i en slik høyttaler.
    Har du testet disse 20 rørwattene mot transistorer i samme lyttestund?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at transistorer utelukkende har langt bedre kontroll over basselementer på tungdrevne høyttalere. Rør kan fint lage lyd, og også bra lyd - men vil alltid være dårligere på bassen i en slik høyttaler.
    Har du testet disse 20 rørwattene mot transistorer i samme lyttestund?
    Nei - ikke der og da. Og du har garantert rett. Rent fysisk sett vil mer tilført effekt gi bedre kontroll, spesielt ved "kompleks" musikk og ved "høyere" volum. Har også opplevd det ganske så tydelig, men vesentlig mer fremtredent med høytalere med ulinjære imperdansekurver.

Vi er nok ikke så uenige, men det jeg på sett og vis vil frem til er at selv ganske beskjedne rørwatt kan gi meget god lyd, og ingen følelse av mangel av kontroll selv på høyttalere med lav følsomhet.

Og - til det konkrete eksempel med 20W SE 211 og Respons Grand Artist 86db 4ohm M/10" Scan Speak og Person´s 24db/oct filter. Savnet ingen mangel av kontroll i bunnen der og da - på forskjellig type musikk. Men, det hadde sikkert vært mulig å få frem forskjeller i bunnen med etparhundrewatt transistor, som igjen hadde "torpedert" mellomtonen og toppen :-).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men.... tilbake til trådstarters spm. Rørforsterker noe for meg...?
    Ja, ubetinget verd å prøve, men generelt så veier de fra ca. 20 kg og oppover og 8 - 9 rør tar rent fysisk en del plass.
    Et unntak som er nevnt og avbildet tidligere i tråden er Audio Space - Houston Mini SE fra 1998. Den har beskjedne 12W m/EH eller JJ EL 34 rør.

OBS! Denne er også levert i andre versjoner - og under andre navn - f.eks MingDa (kopiert?) som vist avbildet i tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stevac
    Audioaktøren har en MingDa MC368 med KT88 til kr.6000,- Denne har jeg prøvd på Klipsch og det låt meget bra, og er meget billig for så mye godlyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan du fortelle ham følgende:

1. 250 watt peak betyr kun at ved 250 watt tilført varme, vil spolen til ett eller flere elementer i høyttaleren brenne opp, og har som sådan ingen verdens ting å gjøre med hvor tungdreven høyttaleren er. Impedansesvingninger, og følsomhet er de viktigste faktorene som sier noe om hvor tungdreven en høyttaler er.

2. Watt er watt, forskjellen ligger som sagt i forskjellige måter å måle det på. Rørforsterkere har et annet forvrengningsmønster, som ikke gjør at det høres ut som forsterkeren klipper på samme måte som når du drar en transistorforsterker til forvrengning. Men når han sier at 50 transistorwatt blir 20w fordi det er en transistor, da er mannen virkelig på bærtur.

3. transistorforsterkere har generell langt høyere dempingsfaktor, som gjør at de har langt bedre kontroll over basselementer, enn en rørforsterker har. Dessuten sliter rørforsterkere når høyttalerne har stygge impedanseforhold, der er transistorer langt bedre.

Ta å spør om han har testet en transistorforsterker mot en rørforsterker med omtrent samme oppgitt utgangseffekt.

Når det er sagt, så fortrekker jeg rør.

Takker for utfyllenes info

Skal si det til han neste gang jeg snakke me han. Det blir garantert i morra:wink: Skal bli morrsomt å høre svare hans nå

Til trådstarter, beklager at jeg kuppet tråden din littops:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Men.... tilbake til trådstarters spm. Rørforsterker noe for meg...?
    Ja, ubetinget verd å prøve, men generelt så veier de fra ca. 20 kg og oppover og 8 - 9 rør tar rent fysisk en del plass.
    Et unntak som er nevnt og avbildet tidligere i tråden er Audio Space - Houston Mini SE fra 1998. Den har beskjedne 12W m/EH eller JJ EL 34 rør.

OBS! Denne er også levert i andre versjoner - og under andre navn - f.eks MingDa (kopiert?) som vist avbildet i tråden.
    Vekt er ikke noe problem i det hele tatt, mener å huske at SU-V7en veier 34kg. Eneste er det hadde vært koselig om den smal nok til å ha oppe på pulten, i stedenfor inne i skapet under musematta (hvor den forsåvidt funker meget bra til å varme opp henda på kalde netter).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •