Rør, noe for meg? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Nei - ikke der og da. Og du har garantert rett. Rent fysisk sett vil mer tilført effekt gi bedre kontroll, spesielt ved "kompleks" musikk og ved "høyere" volum. Har også opplevd det ganske så tydelig, men vesentlig mer fremtredent med høytalere med ulinjære imperdansekurver.

Vi er nok ikke så uenige, men det jeg på sett og vis vil frem til er at selv ganske beskjedne rørwatt kan gi meget god lyd, og ingen følelse av mangel av kontroll selv på høyttalere med lav følsomhet.

Og - til det konkrete eksempel med 20W SE 211 og Respons Grand Artist 86db 4ohm M/10" Scan Speak og Person´s 24db/oct filter. Savnet ingen mangel av kontroll i bunnen der og da - på forskjellig type musikk. Men, det hadde sikkert vært mulig å få frem forskjeller i bunnen med etparhundrewatt transistor, som igjen hadde "torpedert" mellomtonen og toppen :-).
    Tror ikke vi er så uenige igrunn nei.
    Enig i at transistorer har en tendens til å låte skikkelig bedritent i mellomtone og diskant - men er veldig forskjell fra forsterker til forsterker, dvs. jeg har hørt gode transeforsterker å. Selv spiller jeg for øyeblikket med rør på noen ikke veldig lettdrevne høyttalere, har også en tålig kraftig transegreie stående, og den er rå på bass, men skorter på resten.

Beskjedne rørwatt kan gi godt med lyd fra seg ja, men tilsvarende mengde transisorwatt spiller ikke lavere, så det er sagt. Man ble overrasket om man visste hvor få watt man bruker til "vanlig" lytting.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rør er for alle og transistor er for alle

det er kanskje noen særegne kvaliteter som følger begge typene, men først og fremst er en god forsterker en god forsterker.

og ikke glem høyttaleren, som ofte er den siste som går ut døra

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalerne er små, men meget bra. De har samme lydsignatur som 775. de låter helt likt unntatt at 775 har mer dypbass. Men 731 får likevel tre etasjer med gulv til å vibrere bra, noe jeg synes er imponerende fra 5" elementer. (har en billig subwoofer fra et dell-brandet altec lansing pc-annlegg, med 2*6.5" elementer, og den har mindre bass enn høytalerne mine)

Tingen er at jeg ikke egentlig har plass til noe større enn bokhyllehøytalere. Så et par på avtorget her med 7" elementer, til 4000, men kan ikke finne de igjen nå. Husker ikke merke eller modell, men en sånn oppgradering hadde vært mulig. Men så er spørsmålet, hva som hadde vært best. Høytalerne jeg har kostet rundt 5000 når de var nye, og av hva jeg har hørt er det mye bra lyd for pengene.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er vel å prøve selv og se hva som fungerer
    Her er det kun snakk om smak og behag

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet spørsmål er jo om det er noen vits, om rørforsterkeren vil gjøre det noe bedre i det hele tatt. Sånn som det er nå sitter jeg bare og skrur oppover og oppover, fordi lyden er så pen hele veien til der høytalerne komprimerer.

Off topic: Sitter i lykke her og koser meg med lyden nå. Bassen tordner gjennom alt, gulv og stol rister som pokker, mellomtonen er tydelig definert og kan nesten kjenne den på kroppen, diskanten føles som silke gjennom lufta, og koser med trommehinnene mine.
    Kilde: Lenovo R61 bærbar pc, og spotify, sangene er litt løvenes konge, tarzan, og litt 80-talls pop a.la cyndi lauper og bruce springsteen.
    Bassen i Time After Time føles som om noen slår rett på brystet, digg følelse
    Sitter fortsatt i "disbelief" over at 5" elementer kan lage så mye golyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja et godt poeng.

Det er jo den elendige lyden i moderne transistor-forsterkere som har ledet til den moderne rør-bølgen. De gamle klassikerne fra 1970-80 - vintage-forsterkerne - er noe helt annet - de kombinerer mye av det positive i rør-lyd med transistor power.

Så du er ganske fornøyd med din Technics SU-V7 ?

Jeg ville nok likevel ha foretrukket noe rørutstyr ihvertfall i hifi-anlegget. Ekte rør kan musikk enda bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig glad i den, eneste er at den er pappa sin, derfor jeg har litt lyst på en egen. En god grunn til at jeg liker den er at jeg rett og slett ikke har hørt noe bedre. Eller, faren til en venn av meg har noe norsk som er ca 10 år gammelt, den kosta visst nesten 20 000 den gangen. Den er noe bedre, men den bruker lang tid å bli varm, og man må liksom la den varme seg opp, så kan man høre lyden blir bedre og bedre. Og det er litt VEL "bra" for min del :P

Men unntatt den har jeg ikke hørt noe bedre enn Technicsen, men, man kan jo aldri få for mye av det gode (godlyd)

En ting jeg dog tenker på, vil det bli bedre?
    En annen ting er, når jeg må kjøpe min egen forsterker, så blir det nok uansett en music angel tror jeg nå. For jeg har hørt flere denon og yamaha forsterkere i 10 000 kroners-klassen, og jeg blir like skuffa hver gang. Hvor er dynamikken? Hvor er trykket? Technicsen rundspiller jo disse forsterkerne helt, så om dere mener at MA er bedre til ca 2000kr (som noen har fått de for). Så må jo det bare være et kupp ?

Støtter MA fjernkontroll?
    Er det mye selv-jobb med rør?
    Er det noen mulighet for å justere bass og treble på MA'en (hørselen min er ikke helt lineær, medfødt) så hadde vært greit om dette gikk an å stille dette selv.

Er det noen gode DAC'er med usb-inngang? (R61 sitt lydkort er ikke verdens beste, iRiver sine mp3-spillere har mye bedre lyd :P )

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dessverre, ikke fjernkontroll.
    Men du kan kikke etter en enkel preamp/control unit (liten boks) med fjernkontroll (passiv eller aktiv) tror det finnes mye rimelige saker her som kan fungere. Så bruker du MA kun som power amp med volum fast på ca. kl. 11.

En rør-amp som MA er vedlikeholdsfri - den trenger kun litt arbeide å sette opp. Den blir levert med billige brukte små-rør - disse må på et gjerne rel. tidlig tidspunkt byttes med gode NOS-rør produsert på 60-tallet.
    Rørsoklene må strammes med en mini-skrutrekker, slik at rørpinnene glir tregt nedi - det gir god kontakt. Eventuelt må man rense rørpinnene litt (det er jo rør som har vært lagret i 40-50 år).

Så vil den bare kjøre i årevis - etter noen år må utgangsrørene byttes (de er billige fra Kina). Ubrukte små-rør vil derimot holde i flere 10-år.

Tonekontroller ?
    Hvis du kan finne en liten vintage-forsterker fra 70/80-tallet, så vil en slik ha det grunnleggende du trenger av tonejusteringer. Alternativt en analog equalizer fra samme periode, som Technics, Nikko, Pioneer og mange andre. Tonekontroller var noe man kunne i gamle dager. En slik kobler du foran MA'en. Vintage-utstyr kan trenge behandling med elektronikk-rens i alle kontroller og brytere, deretter oljeholdig smørespray (kontaktspray).

Med alt dette har du riktig high-end til småpenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble mye jobb på en gang, tenker vi tar first things first.

Kan tenke meg en startplan er, kjøpe MA, sette den der technicsen står no, og bruke den på samme måte (technicsen har heller ikke fjernkontroll), og så heller bruke equalizeren på pc'en, og så se hva jeg gidder derfra.

Jeg fant også denne Music Angel "XDSE 2A3+300B" Integrated Amplifier - 2A3 300B Tube Amp @ on9mart.com , hva er det for noe i forhold til en vanlig MA?

Jeg fant også disse som var veldig tiltalende designmessig (samme stil som mine, men runde bak, som er pent), noen som vet eller har noen formening om hvor "bra" de er? 6-1/2 "NS-B2HE" Bookshelf Speaker - Bookshelf Speaker @ on9mart.com

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det finnes mye interessant under merkenavnet Music Angel, vi har selvfølgelig vurdert alt det, men anbefaler altså den vanlige KT88 som det sikreste kjøpet - lett å innpasse i mange anlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det nok KT88 som er mest aktuelt, takk for hjelp

Ingen tanker om høytalerne?

Hvorfor lages det ikke gode NOS rør lenger? Sånn a.la de som brukes i KT88en?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den gode lyden forsvant fordi man først rasjonaliserte produksjonen for å produsere billigere, deretter byttet man ut rør med transistorer.

Når man så rundt 1980-90 oppdaget at rørene var nødvendig for å få god lyd både i studio og i bedre anlegg hjemme, så var kunsten gått i glemmeboken og de dyre produksjons-maskinene kassert. Så er det å starte opp igjen påny - vil nok ennå ta 30 år før man kan reprodusere det beste fra 1960.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Når man så rundt 1980-90 oppdaget at rørene var nødvendig for å få god lyd både i studio og i bedre anlegg hjemme, så var kunsten gått i glemmeboken og de dyre produksjons-maskinene kassert. Så er det å starte opp igjen påny - vil nok ennå ta 30 år før man kan reprodusere det beste fra 1960.
    Et par japanske turister fant nettopp et komplett sett gamle produksjonsmaskiner i en nedlagt gruve et sted i Nevada-ørkenen. Oppskriften på hvordan man produserte disse magiske glass-rørene lå lagret i en kolleksjon gamle kryptiske papir-ruller i Egypt helt frem til 90-tallet, da en gruppe britiske arkeologer ved tilfeldighet oppdaget det under en utgraving. Heldigvis for oss audiofile jobber nå flere hundre forskere fra ulike verdensdeler på spreng for å løse mysteriet rundt denne glemte kunsten, slik at innen 5-10 år vil verden nok en gang oppleve god lyd.

Vi kan bare glede oss!

:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

M.a.o. HåkonN = Tøysekopp.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

M.a.o. HåkonN = Tøysekopp.

HÆ? :-? DU spøker nå?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei det stemmer, bare les ovenfor ....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt mer rundt nå, og fant denne Music Angel MINIP14 Mini EL84 6P14 x4 Stereo Push Pull Tube Integrated Amplifier

Som faktisk er ganske liten, 26*21cm i bunn, og 14cm høy. Den har 2*15watt
    1600kr er ikke så ille heller.
    Er det noen som har noen formening om den er bra eller om den suger?

Vanlige music angel kt88 er 46.5*28cm i bunn og 17.5cm høy, den er altså 3.5cm høyere, 7cm dypere og 20.5cm bredere, ganske mye større altså.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror den er god hvis det skal være en kompakt og rimelig forsterker.

Den tilhører den billigere og enklere Meng-serien av forsterkere, men akkurat den modellen her selges også under navnet Music Angel.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meng?
    Hva betyr det i praksis?
    HVilke muligheter har man til å modde den med f.eks bedre rør?
    Vil den klare å drive høytalerne mine på normale lyttevolumer?
    Kan jeg kjøpe en først, og om jeg liker den kjøpe en til og så bruke en forsterker til venstre høytaler og en til høyre? (tilsammen tar de fortsatt mindre plass enn en vanlig MA, må man brokoble da, eller hva?) Tenkte å ha en foran/ved siden av hver høytaler i så fall, så slipper jeg å ha en stor boks på bordet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Meng betyr i praksis billigere utførelse - er det kinesiske navnet på en billigserie rørforsterkere.

Denne forsterkeren er vanskeligere å modde, da hele elektronikken er på et og samme kretskort, ingen hard-wiring med ledninger som kan flyttes på. Og trangt å komme til.

Den benytter 6N2 inngangsrør (6N3 angitt er feil) - disse kan erstattes med de mye bedre 12AX7/ECC83 hvis glødingen flyttes til andre pinner på røret. Men da må printbaner skjæres av og flyttes. Klarer du det så er det OK å kjøpe den til ditt bruk.

Kan sannsynligvis brokobles - du får følge andre eksperimenter her på forumet.
    Kjøp en da først, så får du en føling med rør.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •