Hvordan "lure" audyssey

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan "lure" audyssey

Ved å bruke romkorreksjon så har lyden blitt jevnt over bedre. Med et lite unntak. Den aller deiligste dypeste bassen er litt mer fraværende. Den som ofte ligger og brumler svakt i bakgrunnen som et tordnevær langt unna. Frekvensgangen er nok mer riktig nå, men jeg liker det bedre når det gode som kommer helt fra kjelleren er litt mer dominerende.

Kan jeg på en måte "lure" MultEQ til å ikke justere ned de aller laveste frekvensene? En equalizer er kanskje eneste mulighet?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon

Ved å bruke romkorreksjon så har lyden blitt jevnt over bedre. Med et lite unntak. Den aller deiligste dypeste bassen er litt mer fraværende. Den som ofte ligger og brumler svakt i bakgrunnen som et tordnevær langt unna. Frekvensgangen er nok mer riktig nå, men jeg liker det bedre når det gode som kommer helt fra kjelleren er litt mer dominerende.

Kan jeg på en måte "lure" MultEQ til å ikke justere ned de aller laveste frekvensene? En equalizer er kanskje eneste mulighet?
    Kanskje det er så enkelt som å "løfte" SW i Receiver med 6dB til 8dB.......

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis "gain" var i mittposisjon under målingen, så kan man jo skru litt opp på denne også? Lydtrykksmåler og et dybass sveip med test toner er også lur måte. kallibrering av subb pleier jeg altid å ta etter at romkorreksjonen har fått gjort sitt. Hva som er korrekt bass og ønskelig bass kan jo være litt forskjellig;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Kanskje det er så enkelt som å "løfte" SW i Receiver med 6dB til 8dB.......
    Hehe, nei det er ikke det desverre. Da øker bare volumet på hele frekvensomådet som er satt for subwooferen. Jeg trenger å få frekvenskurven til å gå svakt oppover helt i bunn.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør ny kalibrering med exel-notatark og db måler :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Kjør ny kalibrering med exel-notatark og db måler :-D
    Vet ikke helt om jeg skjønner hvordan du mener jeg skal gjennomføre dette...? Det er ihvertfall ingen mulighet for å stille frekvenskurven til subwooferen manuelt. Da er jeg like langt egentlig. Sånn som jeg ser det, så har jeg to muligheter å velge mellom. Jeg kan kjøre uten audyssey, da er den dypeste bassen akkurat passe dominerende sånn som jeg liker. Men da er ikke resten av frekvensområdet optimalt korrigert. Eller jeg kan kjøre med audyssey, og får da optimal frekvensgang over hele linja, men mister litt av den bassen helt i bunn pga MultEQ har flatet ut den lille toppen som var der nede.

Ingen av alternativene er bra nok syns jeg. Kanskje jeg burde hatt en receiver med litt fler justeringsmuligheter for å dekke mitt behov.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt om jeg skjønner hvordan du mener jeg skal gjennomføre dette...? Det er ihvertfall ingen mulighet for å stille frekvenskurven til subwooferen manuelt. Da er jeg like langt egentlig. Sånn som jeg ser det, så har jeg to muligheter å velge mellom. Jeg kan kjøre uten audyssey, da er den dypeste bassen akkurat passe dominerende sånn som jeg liker. Men da er ikke resten av frekvensområdet optimalt korrigert. Eller jeg kan kjøre med audyssey, og får da optimal frekvensgang over hele linja, men mister litt av den bassen helt i bunn pga MultEQ har flatet ut den lille toppen som var der nede.

Ingen av alternativene er bra nok syns jeg. Kanskje jeg burde hatt en receiver med litt fler justeringsmuligheter for å dekke mitt behov.

Har ikke brukererfaring med audyssey, eller lest så mye om det.
    Men er en kjent sak at nivået subkanalen må heves etter kalibrrering er kjørt som nevnt ovenfor.
    Vet ikke om det er kjøres noen eq bånd på subw på audy.. ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke brukererfaring med audyssey, eller lest så mye om det.
    Men er en kjent sak at nivået subkanalen må heves etter kalibrrering er kjørt som nevnt ovenfor.
    Vet ikke om det er kjøres noen eq bånd på subw på audy.. ?
    Det er ikke nivået på subkanalen som er problemet. Jeg har nok volum og bass i massevis. Det er frekvenskurven som MultEQ setter som ikke passer helt etter min smak.

Det finnes ingen mulighet for å endre frekvenskurven på sub manuelt med Denon 2808.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke nivået på subkanalen som er problemet. Jeg har nok volum og bass i massevis. Det er frekvenskurven som MultEQ setter som ikke passer helt etter min smak.

Det finnes ingen mulighet for å endre frekvenskurven på sub manuelt med Denon 2808.

En og kunne resette eq på subkanalen.
    Manuell etterkalibrering er da svaret for og gjøre ting bedre.

Har selv en pen og gjevn stigning på 9-10db fra 80hz og ned til 15hz, men må sies at jeg har hjelp av en ekstern enhet til dette :-D

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

OK
    Vet ikke om din Denon har mulighet til dette, men prøv å kopier inn frekvenskurven til manuelt oppsett. Min 4308 har den muligheten, dog ikke benyttet selv. Da kan du jo gjøre de endringer du vil selv her. Eh, hvis du altså har muligheten til dette..

NB: Jeg bruker helst Audyssey flat..

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    OK
    Vet ikke om din Denon har mulighet til dette, men prøv å kopier inn frekvenskurven til manuelt oppsett. Min 4308 har den muligheten, dog ikke benyttet selv. Da kan du jo gjøre de endringer du vil selv her. Eh, hvis du altså har muligheten til dette..

Kopierer man kurven til manuelt oppsett mister man alt av tidskorreksjoner som Audyssey gjør, og man ender opp med en vanlig parametrisk equaliser.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forslag:
    Noter crossoverene Audyssey har satt nå.
    Slå av sub, kjør Audyssey oppsett på nytt.
    Endre crossovere til det det var opprinnelig, og slå på sub.

Det burde kunne gi det korrigerte høyttalere, og urørt sub.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Kopierer man kurven til manuelt oppsett mister man alt av tidskorreksjoner som Audyssey gjør, og man ender opp med en vanlig parametrisk equaliser.
    Men kan man stille dette inn ved hjelp av målebånd og lydtrykksmåler?? Sånn i tillegg eller er jeg på ville veier igjen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK

Som sagt, så er det ingen mulighet for å endre frekvenskurven til sub manuelt med 2808,desverre. Ved å kopiere parametrene til manuelt som du nevner her, så er subkanalen utelatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en pen og gjevn stigning på 9-10db fra 80hz og ned til 15hz
    Det er dette jeg vil ha!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kan man stille dette inn ved hjelp av målebånd og lydtrykksmåler?? Sånn i tillegg eller er jeg på ville veier igjen?
    Nei, det er ikke den tidskorreksjonen det er snakk om. Audyssey korrigerer både i frequency- og time domain. Man mister time domain korrigering dersom man bruker manual EQ.

Sitat Opprinnelig postet av Audyssey FAQ
    MultEQ uses Finite Impulse Response (FIR) filters for equalization that use several hundred coefficients to achieve much higher resolution in the frequency domain than parametric bands. Furthermore, by their nature, FIR filters simulatneously provide correction in the frequency and time domains. FIR filters had been considered to require too many computational resources. But Audyssey solved this problem by using a special frequency scale that allocates more power to the lower frequencies where it is needed the most.
    Audyssey: Frequently Asked Questions

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forslag:
    Noter crossoverene Audyssey har satt nå.
    Slå av sub, kjør Audyssey oppsett på nytt.
    Endre crossovere til det det var opprinnelig, og slå på sub.

Det burde kunne gi det korrigerte høyttalere, og urørt sub.
    Dette kan gå, jeg har væt inne på tanken. Men jeg minns det står i brukerveiledningen at hvis det kobles til eller fra høyttalere etter audyssey er kjørt, så vil audyssey bli deaktiver. Sitter på jobben, så får ikke prøvd ut det ennå...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan gå, jeg har væt inne på tanken. Men jeg minns det står i brukerveiledningen at hvis det kobles til eller fra høyttalere etter audyssey er kjørt, så vil audyssey bli deaktiver. Sitter på jobben, så får ikke prøvd ut det ennå...
    Kan ikke huske å ha sett noe om det...
    Fant bare dette i manualen:
    When the speaker set as “None” with the Auto Setup is
    changed to on manually, the equalizer of “Audyssey”,
    “Front” and “Flat” cannot be used.
    Uansett raskt å prøve ut.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde litt av samme følelse med min 3808, løsningen var å kjøpe en Behringer fbq2496.

Jeg demper livået på de frekvensene som er i øvre del på LFE kanalen, da fra ca 40-80hz. Då blir jo SPL nivået fra 20-40hz litt høyere.
    Justerer deretter opp gain på sub, eventuelt i menyen på 3808.

jeg velger å dempe nivået i øverste halvdel, i stedet for å øke i nederste halvdel. Da jobber forsterkern i subben lettere.

Sub er forøvrig Klipsch RSW10D.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er ikke den tidskorreksjonen det er snakk om. Audyssey korrigerer både i frequency- og time domain. Man mister time domain korrigering dersom man bruker manual EQ.

Audyssey: Frequently Asked Questions
    Okay.
    er uansett fornøyd med min 4308.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •