Koble opp forsterker opp mot DVD-spiller + annen koblingshjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer Massern sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble opp forsterker opp mot DVD-spiller + annen koblingshjelp

Er kanskje mer riktig å plassere en tråd her, da det er dårlig med respons i den tråden om hva slags kabler jeg trenger. Har nå kjøpt kabler, men har noen problemer med oppkobling.

Litt informasjon:
    - Dekoderen er en Grundig DR8720
    - DVD-spilleren er Mark TVD2411
    - TVen er Thomson 42E90NF32
    - Forsterkeren er en Onkyo TX-SV373

Quoter meg selv fra den andre tråden:
    Sitat Opprinnelig postet av Massern
    Får ikke bilde på DVD, men lyd får jeg. Kobler svart og hvit inn på "DVD" fra DVD-spilleren, men aner ikke hvor jeg skal koble den gule for å få bilde - noe hjelp å få?

Syns også det låter mer fra høyre fronthøyttaler enn den venstre. Hva kan være årsaken til dette?

Og fortsatt så låter ikke senter. Det er disse 3 problemene jeg har nå.
    Høyttalerene er noen Mission 704, front og bak. Syns også at det kommer lite lyd bak når jeg ser på TV, men dette kan vel ha noe med å gjøre at de bak er koblet på surround og dermed skal gjengi lyder som kommer "bakfra"?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er kanskje mer riktig å plassere en tråd her, da det er dårlig med respons i den tråden om hva slags kabler jeg trenger. Har nå kjøpt kabler, men har noen problemer med oppkobling.

Litt informasjon:
    - Dekoderen er en Grundig DR8720
    - DVD-spilleren er Mark TVD2411
    - TVen er Thomson 42E90NF32
    - Forsterkeren er en Onkyo TX-SV373

Quoter meg selv fra den andre tråden:

Høyttalerene er noen Mission 704, front og bak. Syns også at det kommer lite lyd bak når jeg ser på TV, men dette kan vel ha noe med å gjøre at de bak er koblet på surround og dermed skal gjengi lyder som kommer "bakfra"?
    Det er litt jobb å søke opp manualer for alle kompoentene dine, så hvis du lister opp litt om tilgjengelige lyd og bilde-utganger på kildene dine, og bilde innganger på TVen, samt lydinnganger på forsterker er det lettere å gi råd. Legg gjerne ved bilder av baksiden hvis du ikke vet hva kontaktene heter.

I utgangspunktet høres det ut som du har valgt en suboptimal videoutgang (gul RCA coax/kompositt)
    Hvis DVD/dekoder og TV har HDMI eller komponent (rød/grønn/blå rca coax) tilkoblinger vil du få langt bedre bilde ved å benytte de.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det kun phonokabler som er muligheten for å koble opp på forsterkeren, så det er det det blir. Er bare en forsterker jeg låner til jeg får kjøpt en egen. Har fått lyd og bilde på vanlig TV med å koble fra lydutgangen på Riks-TVen og ned til "Video 1" på forsterkeren.

DVD-spilleren har jeg koblet inn på "Video 2" på forsterkeren, men mangler bilde da jeg ikke vet hvor den gule kabelen skal kobles - hverken på TV eller forsterker.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bak på forsterkeren kan man velge å koble fronthøyttalerene på A og B. Når jeg kobler de på B, da får jeg like høy lyd på begge, men da spiller de i stereo og ikke surround - altså ingen bakhøyttalere med. Senterhøyttaleren fungerer også på en annen kanal enn "center speaker", så da veit ikke jeg hva som er galt.

Litt hjelp fortløpende hadde blitt satt stor pris på (må ha noe å henge fingrene i når man er sykmeldt).

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det kun phonokabler som er muligheten for å koble opp på forsterkeren, så det er det det blir. Er bare en forsterker jeg låner til jeg får kjøpt en egen. Har fått lyd og bilde på vanlig TV med å koble fra lydutgangen på Riks-TVen og ned til "Video 1" på forsterkeren.

DVD-spilleren har jeg koblet inn på "Video 2" på forsterkeren, men mangler bilde da jeg ikke vet hvor den gule kabelen skal kobles - hverken på TV eller forsterker.
    Ehem, jeg nevnte noe om å redegjøre for ALLE videoutganger fra bildekildene dine og ALLE videoinnganger på TVen. Det er en forutsetning for å kunne gi deg noe som helst hint om hva du bør gjøre.

Generelt råd:
    I ditt tilfelle med en gammel forsterker er det uhensiktsmessig å kjøre bilde via den. Kompositt (gul coax RCA plugg) er det svakeste videoformatet og er helt uegnet.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da misforsto jeg deg et lite sekund. Med forsterkeren gjør vi det enkelt og slenger ut et bilde:

DVD-spilleren har "DIGITAL AUDIO OUT", Coxial og Optical, "AUDIO OUT" og "VIDEO OUT".

Riks-TV har "AUDIO" og "HDMI".

TVen har 3x "HDMI", "VGA", "VGA audio in", "Pr/Cr", "Pb/Cb", "Y" (og der står det også component input CMP), "R", "L", "SPDIF OUT", "COMMON INTERFACE PCMCIA", 2scart og til slutt "VIDEO, AUDIO og S-VIDEO".

Da har jeg skrevet ned absolutt alt som står bak TV ved forskjellige innganger/utganger uten at det sier meg stort, men håper noen her skjønner mer. Dette er like nytt for meg som gresk for andre.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har kjører jeg bilde direkte fra DVD-spiller til TV med en scartkabel, og lyden via forsterkeren. Så da er det med DVDen og bildet oppklart.

Da trenger jeg bare en logisk forklaring på hvorfor senterhøyttaleren ikke fungerer og hvorfor det låter mer fra høyre fronthøyttaler enn den venstre, eller forsåvidt høyere enn alle høyttalerene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har kjører jeg bilde direkte fra DVD-spiller til TV med en scartkabel, og lyden via forsterkeren. Så da er det med DVDen og bildet oppklart.

Da trenger jeg bare en logisk forklaring på hvorfor senterhøyttaleren ikke fungerer og hvorfor det låter mer fra høyre fronthøyttaler enn den venstre, eller forsåvidt høyere enn alle høyttalerene.
    Bilde på scart fra DVD høres mer fornuftig ut ja. Pass på at DVD sender RGB på scart (se meny/manual DVD) og pass på å benytte scart inngang merket RGB på TVen. I motsatt fall ender du opp med det samme dårlige videosignal som med den gule coaxen.

Fra dekoder kjører du bilde på HDMI rett i TV (du velger da kilde i TVens input meny)

Siden denne forsterkeren ikke har digitale lydinnganger kan den ikke dekode digital surround lyd (Dolby digital / DTS) fra DVD eller Riks TV.
    Den benytter Prologic dekoding av analoge stereo signaler. Dette gir surround lyd men ikke på langt nær som med de digitale formatene.
    Du må stille den inn på Prologic, og koble inn de riktige høyttalerne for å få surround lyd.

Se manual:
    Online User Manual and Guide for Onkyo TX-SV373 Receiver by FixYa, Page #16

Alternativt kan man hente alle lydkanalene analogt fra 6 lydutganger på DVD spilleren hvis den har slike, men jeg kan ikke se det i din beskrivelse.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kommer det omsider lyd fra senterhøyttaleren også, takket være brukermanualen du la ut, Bønna. Danke Men syns det kommer lite lyd i de andre høyttalerene i forhold til senteren nå da. Men er kanskje ikke mer sofistikert receiveren enn dette? Kanskje derfor det er sånn?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kommer det omsider lyd fra senterhøyttaleren også, takket være brukermanualen du la ut, Bønna. Danke Men syns det kommer lite lyd i de andre høyttalerene i forhold til senteren nå da. Men er kanskje ikke mer sofistikert receiveren enn dette? Kanskje derfor det er sånn?
    Bra !

Ved vanlige filmer foregår det aller meste i senteren, dialog, etc. Det er derfor den viktigste høyttaleren i et surround oppsett. Bakhøyttalerne er for det meste kun i aktivitet i action sekvenser og ved spesialeffekter.
    Surround effketen er riktignok endel tydeligere ved Dolby Digital og DTS enn ved Prologic.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det jeg kom fram til også, etter litt tenking frem og tilbake. Er bare at ved musikk kunne jeg ønske jeg hadde litt mer lyd i de andre høyttalerene og.

Men alt i alt, syns dette fungerer knallbra, jeg. Skal bli spennende å prøve dette med en skikkelig forsterker av litt nyere type.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det jeg kom fram til også, etter litt tenking frem og tilbake. Er bare at ved musikk kunne jeg ønske jeg hadde litt mer lyd i de andre høyttalerene og.

Men alt i alt, syns dette fungerer knallbra, jeg. Skal bli spennende å prøve dette med en skikkelig forsterker av litt nyere type.
    En ting som muligens kan endres i forsterkeren er nivået på de ulike kanalene. Da kan du jekke opp bak og frontkanalene noen dB relativt til senteren. Det er ihvertfall standard på 5 år gamle forsterkere.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk fjernkontrollen nå i stad, så da har jeg fått jekket opp lyden på de andre høyttalerene også, så er det bare velstand.

Takk for all hjelp, Bønna.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •