Ikke nok trykk i mine CV 215 (oberon) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 61
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Cervin
    har du prøvd å kjøre rett fra pc inn i oberon?
    Da burde du vell kjapt eliminere deonon som er problem.
    har du kjørt romkorreksjon?
    Prøvd Pure Direct?
    Tja, hørtes ut som et god idé, har jeg faktisk ikke tenkt på. Selv om jeg mener å ha prøvd pure direct også fra PC. Og da skal vel strengt talt signalet bli sendt direkte til Oberon og ut i høytalerne?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Du bør vel kanskje flytte høytalerene ut i fra veggen. Eller kjøpe deg noen andre høytalere som trykker mer. 4 "billige" 15" elementer er ikke akkuratt noe å rope hurra for. Har selv hørt disse høytalerene med Nad 2x218thx og Cerwin Vega sin 2,6kw. Med den siste låt det "best", eller rettere sagt mest bass.
    mener høytalerne står lenger ut fra veggen nå, enn som vises på bildet. Ja, enig med at det er 4 billige elementer, men uansett. Hovedproblemet er egentlig at lydel klippes, eller kuttes.. Som i en form for protect. OG siden det ikke vistes på Denon tenkte jeg det kanskje var oberon som klippet.

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var virkelig kjedelig for deg, du burde jo hatt mye moro her egentlig.

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vent vent vent .... jeg vedder balla mine på at du kjører EQ på lydkortkontrollpanelet til pc'en, eller musikkavspilleren. Skru av _ALL_ eqfunksjon, bassøkning and whatnot på pc'en. Sånt skaper garantert klipping ved høye lydtrykk. Har opplevd problemet på mitt eget anlegg og mange ganger på andres anlegg.

Når det kommer til bassmangel så tror jeg nok forforsterkeren er synderen ellers, som flere nevner her.
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har oplevd att oberon 6.1 driver å klipper lyden sånn som du sier her. men det var med 2 par clsc215 på. aldrig fått det til med bare ett par og det var bass som bare pokker med 1 par. kan ha noe med den fine cerwin vega bass turbocharger db-10b å gjøre da men høhø

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kutting og impendansproblemer

Når jeg leser problematikken din, så tenker jeg straks på at dette høres ut som et impedansproblem.

Jeg tipper at impedansen i høyttalerne dine synker dramatisk etterhvert som utsignalet øker fra Oberon.

dermed så blir motstanden mindre, og Oberon øser ut med strøm og nærmest kortslutter til slutt.

jeg ville spurt noen som har greie på CV om dette er et problem med dine elementer, da jeg vet at det har vært problem på andre CV elementer.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En anna ting. Oberon tilføyer ikke noe i bassen, så den er litt kjedelig slik. Derfor må Preampen stå for den biten. Hadde u f.eks hatt Parasound A21, så har den en liten økning i basstrykket rundt 70-100hz, som gjør en STOR forskjell mellom disse 2 merkene!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye gode råd her.
    For å presisere: Det spiller høyt nok for de fleste, men slår jeg av sub blir det ikke veldig mye trykk for å si det sånn.

Konklusjon: Oberon er nøytral og pusher kun ut det som blir sendt fra forforsterker. Dermed ligger mest sannsynlig problemet hos lydkilden eller i recieveren (denon)

Og når jeg leser om folk som har brukt oberon på 2 par cls med nok trøkk går jeg nesten vekk fra å mistenke oberon, men bare nesten.

Så første del i feilsøking vil være å undersøke signalkilden for så å bytte ut reciveren med en annen.

Newcomer cv-taggis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv ett par oberon 6.1 sammen med ett par CLSC-215 og som forforsterker bruker jeg NAD C162 og jeg har ikke opplevd noe klipping og det er bass og trøkk i bøtter og spann. Jeg vil tro det er garantert Denonen da den egentlig ikke er beregnet for å være forforsterker til for eksempel Cerwin vega.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Jeg har selv harr clsc 215, og testet ut mange forsterkerkombinasjoner.

Mitt tips, som også er det beste hittil, er og gjøre slik som skorob har sagt. Skaff deg en parasound forforsterker. Selv hadde jeg P3. Det var den beste kombinasjonen jeg opplevde. Jeg hadde blant annet H/K,Denon, Nad reciever. Cambridge, Thule forforsterkere. Når man vil spille høyt og ha fet lyd hele veien, må du gå utenom disse surround produktene.

Når du har så bra forsterkere må du også ha en skikkelig cd spiller og en skikkelig stereoforforsterker.

jeg er ganske sikker på at du vil oppleve lyden bedre og annerledes hvis du får deg en skikkelig stereoforforsterker, som for.eks Parasound.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Når man vil spille høyt og ha fet lyd hele veien, må du gå utenom disse surround produktene.
    Der er jeg ikke enig, har selv hatt 215 og brukt en Pioneer Ax-2 som forforsterker, Denne har meget god romkorreksjon som hevet opplevelsen mange hakk, i tilegg ser jeg det som et pluss å ha EQ slik at en kan få lyden slik en liker den, med akkurat så mye bass du vil.

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har forslag til en billig parasound forforsterker som kunne gi økning i bassen? Sliter egentlig med litt av det samme selv på mine AL752.

Kan gjerne vurdere brukt.
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JKJK
    Er det noen som har forslag til en billig parasound forforsterker som kunne gi økning i bassen? Sliter egentlig med litt av det samme selv på mine AL752.

Kan gjerne vurdere brukt.
    Billig? Er du heldig får du en Parasound P3 til 4-5 000,- Ganske billig i forhold til hva du får.

Ellers er det den som har blitt nevnt tidliger i denne tråden. 2100 eller hva nå den heter.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Der er jeg ikke enig, har selv hatt 215 og brukt en Pioneer Ax-2 som forforsterker, Denne har meget god romkorreksjon som hevet opplevelsen mange hakk, i tilegg ser jeg det som et pluss å ha EQ slik at en kan få lyden slik en liker den, med akkurat så mye bass du vil.
    Den modellen du referere til, har jeg aldri testet selv i noen sammenheng, men om jeg ikke husker feil er vel det en forsterker til 10.000 ++? Stemmer ikke det?
    Og da ligger den nok i en litt annerledes prisklasse enn hva trådstarter bør bruke for å få dette anlegget til å spille bra.

Det jeg erfarte var at recieverne ikke klarte å holde følge med resten av anlegget, det gikk automatsikringer og slik, til og med på H/Ken som var en ganske dyr modell.

Romkorreksjon eller ei, Jeg mener fortsatt at et rent stereoprodukt vil gjøre jobben bedre i DENNE sammenheng(CV+Oberon og syke volumer med mye bass)

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier at det blir kjedelig når du skrur av suben. Det første jeg tenker da er at du har stilt delefrekvensen for høyt. slik at 215 ikke tar noe spesielt av bassen.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Den modellen du referere til, har jeg aldri testet selv i noen sammenheng, men om jeg ikke husker feil er vel det en forsterker til 10.000 ++? Stemmer ikke det?
    Stemmer det ja, men det er jo ikke så veldig urimelig prisnivå med tanke på at han allerede har effektblokker til 18 000 kr.
    Jeg er forsåvidt enig i at det ikke er noe poeng i å investere i en 7.1 surroundreciever om en kun vil ha et 2-kanals rave anlegg.

Men den romkorreksjonen er uvurderlig.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så morsomt at rommet, effektforsterkerene og reciveren blir nøye gransket i håp om å finne en løsning, når den åpenbare løsningen er at det er høyttalerene som er problemet.
    CV spiller jo generelt uengasjerende og er ubehagelig i alle deler av lydbildet på høyt volum.
    Hvorfor ikke prøve en annen høyttaler?
    Det finnes jo mange meget dynamiske høyttalere med langt bedre diskant og mellomtone og som har basselementer med mindre diameter slik at man oppnår den hurtige bassen og slipper alle ulydene som skjer når store CV elementer bryter opp.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Så morsomt at rommet, effektforsterkerene og reciveren blir nøye gransket i håp om å finne en løsning, når den åpenbare løsningen er at det er høyttalerene som er problemet.
    CV spiller jo generelt uengasjerende og er ubehagelig i alle deler av lydbildet på høyt volum.
    Hvorfor ikke prøve en annen høyttaler?
    Det finnes jo mange meget dynamiske høyttalere med langt bedre diskant og mellomtone og som har basselementer med mindre diameter slik at man oppnår den hurtige bassen og slipper alle ulydene som skjer når store CV elementer bryter opp.
    Diameter på et bass element sier ikke noe om hurtigheten i bassen da!!! Knot . Og si at CV er uengasjerende og ubehagelig er noe jeg syns er rart, greit nok, det koster å få godt med liv i de. Men de engasjerer og er ikke akkurat ubehagelige å høre på. Diskant og mellomtone kunne vært bedre, men så er det dette med pris og ytelse da....

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har satt höyttalerne til small vil det bli minimalt med bass hvis du slår av suben.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kaller vell ikke 2x15" eller 2x12" small. :P

Men jeg venter på svar fra trådstarter, hva har du prøvd,
    og har du funnet noe som hjelper.
    Jeg tenker også at det kan være lydhjelp fra pc som den dumme
    "SAS superbass" tingen det går ann å skru på. Disse ødelegger alt,
    og har ingen positiv effekt i det heletatt.
    Men siden han også bruker dvdspiller, og har samme problemet tror jeg
    ikke det er grunnen.
    Det kan være instillinger på forsterkeren, men med pure direct skal signalet
    gå ubehandlet fra in til ut. Og dere som tror at Denon er feilen, da ville
    Pure Direct har eliminert feilen, for da går signalet ubehandlet igjennom.

Men det med at Oberon klipper (hvis denon klipper begynner den jo å blinke
    og blir stående en stund før den kommer på igjen), tror jeg kansje det er noe
    galt med kablingen. hvordan er det koblet?

Det kan jo selvfølgelig også være brudd i signalkablene.
    Har dere ikke prøvd å stikke pluggen på hodetelefonene halvveis inn.
    Du får lyd, men den er dog veldig komprimert, og skurrer, og er fæl.
    Hvis det er et lite brudd kan kansje dette føre til at høyttalerene klipper.

Og til sist kan det være høyttalerplassering, at bassene kansellerer seg
    selv, hvis du går rundt andre plasser i rommet, er bassen like tam da?
    Selv har jeg et bad som ligger vegg i vegg med annlegget, og her inne
    høres det ut som om det står en subwoofer når jeg spiller musikk i stua.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •