valg av Receiver til Epos: Yamaha RX-V1900, Pioneer VSX-LX51, Onkyo TX-SR875

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

valg av Receiver til Epos: Yamaha RX-V1900, Pioneer VSX-LX51, Onkyo TX-SR875

Hei

Bestemt meg for å bygge ett surround anlegg, og håper på å få noen bra synspunkter her.

Jeg har allerde noen ting klart:

Høyttalere: Epos M12 (87db/m og max 150W "Fast, detailed and engaging")
    Stativer: Soundstyle
    Kabler: Monster cable M1.2S
    Kilde: PS3
    Sub: SVS SB12+

Reciver:
    Valget står mellom 4 recivere: Yamaha RX-V1900, Pioneer VSX-LX51, Onkyo TX-SR875 og sist Denon AVR-2809. Noen som har en av disse med Epos? Eventuelt vet hva klang osv. Kraft? Er vant med 2 x 100W Rotel.

Senter:
    Der står valget mellom Epos M8 og SVS SCS-01. Har fått med meg at klangen o.l er viktig, men forsterker i dag korrigerer vel dette bra?

Bak:
    Tenker her også på SVS, hørt de er meget nøytrale og farger lite. Burde matche Epos?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale deg å se på audiophile.no, tror Gunnar brekke har noen tester av Epos. Der får du sikkert hints til forsterker, men umiddelbart ville jeg gå for Pioneer.
    Med hensyn til senter, da ville jeg, om muligt, kjøbe Epos. Senteren er uhyggelig viktig, og jeg ville ikke gå for et annet merke. Ideelt burde du ha en Epos M12 som senter faktisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Ja hørt rykter om at M8i har faktisk en annen klang enn m12. Den er visstnok mere matchet til M5. Hørt masse godt om Pioneer, og at det er en forsterker som har så og si 0 farging av lyd. Er vist meget bra i bunnen, hvor Epos har om man vil, sin eneste svakhet. Yamaha har jeg hørt er varm? Denon blir kanskje for lite kraft? Onkyo var i sin tid rå, men er kanskje i bakleksa pga. alder?

Noen hevder at har du en veldig nøytral høyttaler så skal man gå for en ikke nøytral forsterker også omvendt. Er enig at om du har en høyttaler som farger lyden veldig, så gå for en super nøytral forsterker for å korrigere. Men har du en nøytral høyttaler, så vil den slakte en fargende forsterker. Noen meninger om dette?

Hehe blir vanskelig å skaffe en stk. M12, og ekstra vanskelig med tanke på at dette er første model etter ES12, altså ikke i, eller 12.2.

Men fant en M8, den gamle serien, til kun 70 pund.

Tror jeg har lest hans review av ELS serien. Tror Epos ofte regnes som god match med Rotel... Men det er ingen option hos meg, alt for dyrt. Ser han nevner McIntosh eller Creek på M5. Virker som jeg trenger mye kraft, perspektiv, dunamikk og gode klangegenskaper i en forsterker... Er vel fortsatt Pioneer som gjelder da?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan selvfølgelig matche forsterkeren til høyttalerne, men så mye annet er avgjørende for den lyd du får. Jeg ville dog stadig gå for Pioneer.
    Ved Lyric hifi i Sandvika bruker Tor som regel Creek når noen skal lytte til Epos, og creek er vel ganske så avslørende for sin prisklasse.
    Jeg har, synes jeg, neutrale høyttalere, og en verdensklasse integrert der ikke lyder av noe som helst, og ja, det er absolutt kilden der dikterer kvaliteten.
    Problemet du muligens får er, at stereo ikke blir det samme som før, surround forsterkere kan ikke konkurrere med stereo forsterkere desverre.
    En mulig fremtidig løsning er en integrert med prosessor inngang, da kan du bruke den som vanlig stereo, og den vil da virke som effekt forsterker til fronterne ved film.....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja fått med meg at recivere ikke akkurat er optimalt når det gjelder 2 kanals audio. Heller sterkt mot Pioneeren etter x antall leste review. Lyd og bilde ga den jo enorm skryt( Test av Pioneer VSX-LX51 Surroundreceiver - Tester - Lyd og Bilde )og de her( Pioneer VSX-LX51 AV Receiver Review - Home Cinema Reviews - TrustedReviews )
    Ett stort pluss er jo at den har, i mine øyne, ett flott utseende.

Onkyoen har jeg fraskrevet meg, ja kraften frister og visstnok rå i surround, men lest at musikk i 2 kanaler er ikke dens greie.

Denon føler jeg kommer inn litt strømsvak, og er vel den med minst nøytral lyd?!

Yamahaen er fristende, 5/5 i what Hifi, så får teste med denne og pioneer.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner ikke jeg til dine høytalere,men jeg er hvertfall godt fornøyd med min lx51! Veldig klare og behagelige stemmer både på film og musikk! Er også veldig fornøyd med å kunne justere eq manuelt! Da kan man jo finjustere flere frekvenser til å passe sine høytalere,og sin smak!
    Mulig dette også kan gjøres på andre recivere,det vet jeg ikke?
    Og så er den som du sier veldig "lekker" da
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xxtipxx
    Ja fått med meg at recivere ikke akkurat er optimalt når det gjelder 2 kanals audio. Heller sterkt mot Pioneeren etter x antall leste review. Lyd og bilde ga den jo enorm skryt( Test av Pioneer VSX-LX51 Surroundreceiver - Tester - Lyd og Bilde )og de her( Pioneer VSX-LX51 AV Receiver Review - Home Cinema Reviews - TrustedReviews )
    Ett stort pluss er jo at den har, i mine øyne, ett flott utseende.

Onkyoen har jeg fraskrevet meg, ja kraften frister og visstnok rå i surround, men lest at musikk i 2 kanaler er ikke dens greie.

Denon føler jeg kommer inn litt strømsvak, og er vel den med minst nøytral lyd?!

Yamahaen er fristende, 5/5 i what Hifi, så får teste med denne og pioneer.
    Kanskje innlegget mitt i denne tråden: http://avforum.no/forum/receivere-fo...onklusjon.html er til litt hjelp?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et par epos m12 som jeg har brukt på min onkyo 805, og etter min smak passet de veldig bra sammen. Epos er glad i masse krefter for at ikke bassen skal høres feit og ukontrollert ut, og onkyo har stålkontroll på disse når man benytter biampingen i forsterkeren. Jeg syns de har et stort, detaljert og behagelig lydbilde. Ikke kjøp en forsterker til epos der du tviler på kreftene, de fortjener en solid strømforsyning. Nå har ikke jeg prøvd 875, men forskjellene er små, og 805 fikk jo 6er i bl.a. hjemmekino. Jeg har også brukt 2 stk m12 som senter xl, sammen med epos es-14 i front, og det fungerte veldig bra. Jeg har lenge vurdert og selge mine sorte m12, send meg en pm dersom en senter xl er interessant.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar... Hadde jeg hatt muligheten så skulle alle vært på hjemlån, men men hehe. Onkyo 875 er den større utgaven av den du har. Ett monster på 22.5 kg! Nyeste utgavne av den du har heter Onkyo TX-SR806. Lyd og bilde sier:

"Onkyo-receiveren kombinerer en nøytral klangbalanse med rikelig kraft, slik at den kan puttes inn i de aller fleste høyttaleroppsett og gi glimrende opplevelser med alle slags typer film.

På musikk har ikke Onkyo det helt samme raffinementet i toppen som Marantz. Flygelet til Keith Jarrett og trompeten til Chet Baker har ikke samme skinn og glød med Onkyo. Men om du skal by opp til dans med popmusikken, er det mer rytme i bassen hos Onkyo. Sammenhengen er glimrende, og receiveren skiller meget godt mellom kontrabass og elektrisk bass, uten at man blir sittende og lytte etter detaljer fremfor å høre på musikk.
    Kompromisset mellom raffinement og kraft er meget velvalgt."

Kan man forstå det som at Pioneer og Onkyo har ganske lik lydsignatur? Nøytrale. Og at Denon og Yamaha farger? At Onkyo og Pioneer har mindre basstrykk og mindre rytmisk sans enn Yamaha og Denon?

Sender deg PM transformer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer VSX-LX51 får denne for 8000,- så da ble det den

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo 805 er ca like tung som 875. 806 er en lettere forsterker, dekoderne er også annerledes så vidt jeg husker. Noen påstår 805 er mere påkostet enn 806, og at dekoderne ikke er av like høy kvalitet. Uansett, gratulerer med en sikkert veldig god forsterker, smaken er som baken

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viste seg at lx51 ikke var tilgjengelig, så fikk hamret inn en lx71 for 10800,- Så nå ble det en annen klasse gitt

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ser ihvertfall helt rå ut og 10800,- må jo være en meget meget pen pris, gratulerer!

Newcomer RobertiouZ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har LX71 lys i fjernkontrollen..er det evt bare i det lille displayet eller er det også i knappene ?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertiouZ
    Har LX71 lys i fjernkontrollen..er det evt bare i det lille displayet eller er det også i knappene ?
    LX81 har i alle fall kun lys i de hvite knappene på midten + de fire knappene med alulook rundt "menyhjulet".

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke fått den enda, men mener å ha sett i noen tyske reviewer at det er samme på denne. Den ventes inn til uka. Gleder meg vilt, må bare løse resten av oppsettet hehe

Pris vanligvis er vel ca.16000

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xxtipxx
    Ikke fått den enda, men mener å ha sett i noen tyske reviewer at det er samme på denne. Den ventes inn til uka. Gleder meg vilt, må bare løse resten av oppsettet hehe
    Vanvittig billig du fikk den..er det hemmelig hvor og hvordan du klarte det ? ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte LX51, men den er utsolgt fra leverandør til august. De lovte meg den innen 8 dager. Fikk da kjefta inn den prisen på lx71...

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gratulere så mye

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forbanna Lefdal butikk klarer ikke levere LX71 før mai! Pioneer taper kunder på å ikke klare å levere.

Da ble det bestilt Yamaha RX-V3900, enkelt og greit.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •