Effektforsterker for senter høyttaleren i et surround anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterker for senter høyttaleren i et surround anlegg

Hvis man sliter med å få nok kraft i fra en center høyttaler (dialog), hadde det vært en ide å kjøre en effektforsterker for denne?

Noen forslag på en rimelig med bra effektforsterker?

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du sliter med å få centeren ti å spille ordentlig så vil et eksternt effekttrinn hjelpe betraktelig, vell å merke om centeren er av grei kvalitet. Hvilken center bruker du? hvilket budsjett ser du for deg?
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    hvis du sliter med å få centeren ti å spille ordentlig så vil et eksternt effekttrinn hjelpe betraktelig, vell å merke om centeren er av grei kvalitet. Hvilken center bruker du? hvilket budsjett ser du for deg?
    Har en M65 pakke. Har ikke tenkt å bruke mye penger for en effektfor. Nå aner ikke jeg hva prisen ligger på. Mulig å få en til 1000 lappen?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se bruktbørsene da vel.....alle Nad integrerte forsterkere har PreOut/Main Inn, da kan du bruke en av de som effektforsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av taco
    Hvis man sliter med å få nok kraft i fra en center høyttaler (dialog), hadde det vært en ide å kjøre en effektforsterker for denne?

Noen forslag på en rimelig med bra effektforsterker?
    Hvilken receiver benytter du ? Regner med at det er mulighet for å jekke opp senterkanalen hvis nivået er problemet.
    Vurder å bytte til en senter av høyere kvalitet. Det er tross alt den viktigste høyttaleren.
    Jeg fikk selv en aha opplevelse da jeg puttet noen tusenlapper i en ny senter. Har en gammel og ikke spesielt muskuløs Marantz og den har ikke problemer med å trøkke på med bra dynamikk og troverdighet i senterkanalen.

En annen faktor som kan bidra er å vinkle senteren slik at den peker rett mot lytteposisjonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Yamaha rx-v663
    Har oppjustert senter nivået på max. Dvs. +10dB. Kjører nå dette med -3 dB på fronterne.
    Blitt en del bedre.
    En annen ting jeg er usikker på er om det er noe annet i lydveien som gjør at sentern gir lite futt, f.eks instillinger på PCen..Jobber med det nå for tiden...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Yamaha rx-v663
    Har oppjustert senter nivået på max. Dvs. +10dB. Kjører nå dette med -3 dB på fronterne.
    Blitt en del bedre.
    En annen ting jeg er usikker på er om det er noe annet i lydveien som gjør at sentern gir lite futt, f.eks instillinger på PCen..Jobber med det nå for tiden...
    +10dB !? Uten at jeg kjenner senterhøyttlaleren din, så tror jeg det må være noe muffens her. 663 er en kraftigere og bedre receiver enn min på alle måter, så det er ikke den som kommer til kort ihvertfall. Selv har jeg dempet senterkanalen 1dB relativt til fronter og bakhøytt, og jeg har klar preferanse på tydelig dialog og senterlyd.

Hvordan leverer du lydsignalet fra PC til forsterker, og hva benytter du til å spille av med på PCen ?

PA planene dine bør du definitivt legge til side inntil videre, det er ikke måten å kompensere for en foreløpig ukjent feil/mangel i signalveien.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    +10dB !? Uten at jeg kjenner senterhøyttlaleren din, så tror jeg det må være noe muffens her. 663 er en kraftigere og bedre receiver enn min på alle måter, så det er ikke den som kommer til kort ihvertfall. Selv har jeg dempet senterkanalen 1dB relativt til fronter og bakhøytt, og jeg har klar preferanse på tydelig dialog og senterlyd.

Hvordan leverer du lydsignalet fra PC til forsterker, og hva benytter du til å spille av med på PCen ?

PA planene dine bør du definitivt legge til side inntil videre, det er ikke måten å kompensere for en foreløpig ukjent feil/mangel i signalveien.

Jeg kjører lyden vis SpDIF. Det kan jo hende at det er noe med instillingene der. Bruker media player classic (MPC) til å spille og har satt AC3 codec på passthrough. Nå vet jeg ikke om jeg har skrudd av "den innebygde lyd splitteren på MCP" som mange anbefaler at man gjør. Kanskje det har en effekt på sentern min?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører lyden vis SpDIF. Det kan jo hende at det er noe med instillingene der. Bruker media player classic (MPC) til å spille og har satt AC3 codec på passthrough. Nå vet jeg ikke om jeg har skrudd av "den innebygde lyd splitteren på MCP" som mange anbefaler at man gjør. Kanskje det har en effekt på sentern min?
    Såvidt jeg vet er det ikke noen individuelle justeringer av nivå ved avspilling med WMP via SPDIF, men det er det sikkert andre som kan uttale seg om.
    Prøv å koble til en ordinær DVD spiller med SPDIF, så får du sjekket ut om feilen ligger på PC eller receiver siden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •