Hjelper effektfortsterker hvis effektforsterkeren er mindre enn utgangen på reciever?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate vetting sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelper effektfortsterker hvis effektforsterkeren er mindre enn utgangen på reciever?

Har et spørsmål angående effektforsterker. Hvis surround-receiveren har en utgangseffekt på 140W på alle kanaler, blir det da en ”nedgradering” å koble til to effektforster på på 2 x 100W til bakkanalene? Eller vil det hjelpe på lyden?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kommer ann på hva effekt har av teknisk data angående strøm

Normalt er en godt konstruert effektforsterker kraftigere en en surr.reciver.
    Og det er yterst får recivere som yter det som er opppgitt

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt vil selv en 50 watter være en forbedring. Som sagt maange ganger er watt antallet overhodet ikke viktig i det hele tatt. Det der er viktig er hvordan forsterkeren driver en høyttaler.
    En effektforsterker på 50 watt har større strømforsyning som en surround receiver på 140 watt vil jeg tro.
    For å øke lydtrykket ditt med 3 db må du ha dobbelt så mye effekt.
    Tenk lyd, ikke watt. Prøv en rørforsterker på 50 watt, kanskje du blir overrasket....

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så noen som brukte to rotel RB-06 2x70W effekforsterker til 4 surround høytalere. Mens effekten ut fra yamaha rxv3900 er 140W til surround. Jeg tenkte litt å gjøre det samme, bare med en Rotel RB-1072 2x100W til en rxv3900.

Mitt spørsmål er om det er noe å hente på det? Altså at effektforsterkeren er så "liten".

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må se på strømforsyning, kondensator, trafo og hvor mye strøm den trekker inn fra strømnett.

Rotel er et eksempel på et merke som leverer mere en de '"watt" som er oppgitt.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Normalt vil selv en 50 watter være en forbedring. Som sagt maange ganger er watt antallet overhodet ikke viktig i det hele tatt. Det der er viktig er hvordan forsterkeren driver en høyttaler.
    En effektforsterker på 50 watt har større strømforsyning som en surround receiver på 140 watt vil jeg tro.
    For å øke lydtrykket ditt med 3 db må du ha dobbelt så mye effekt.
    Tenk lyd, ikke watt. Prøv en rørforsterker på 50 watt, kanskje du blir overrasket....
    Så da vil kanskje effektforsterkeren jeg vurderer å teste ut på bakkanlene være et løft i lydbilde?

Er litt klar over at å tenke watt blir helt feil. Det er lyden som teller ja. Men tenkte at det kanskje at lydbildet ble litt mer "puslete" om de ble matet fra en mindre effektforsterker. Eller at jeg ikke kommer til å tjene noe på det å koble til disse effektforsterkerne.

Edit: Leif.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, jeg misset du skrev bakkanaler.
    Hvorfor du vil ha effektforsterker på bakkanalene er jeg ikke helt med på, fronterne er normalt langt viktigere. Men har du forsterkeren er det jo bare å prøve.
    Jeg har drevet høyttalere med bedre resultat fra en 35 watter enn fra en 350 watter, så watt betyr ikke mye for lyden.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke forsterkeren, men tenkte å teste det ut. Grunnen til at jeg tenkte å teste det, var at jeg har sett flere som bruler effektforsterkere til bakkanlaene sine, som midgard oberon og rotel sin effektforsterkere.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    fronterne er normalt langt viktigere
    Ja, effet til front og center har jeg

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotelen vil helt klart ha mer kontroll over høytalerene på høyt lyd nivå, men du må tenke på at lydsignaturen til Rotel er litt lys, mens Yamahaen er mørk, så det blir nok der du merker den største forskjellen tipper jeg. Hvilke høytalere skal du bruke den på?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vetting
    Ja, effet til front og center har jeg
    Du kan legge ditt utstyr i signaturen, da slipper vi alle disse spørsmål om hvilket utstyr du har....

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da hjemmekinoen ikke er ferdig, og ikke ferdig innkjøpt, så skriver jeg det ikke i signaturen. Hjemmekinoen skal bygges i et helt nytt hus, så jeg får forme den slik jeg vil ha den. Så jeg er fortsatt i planleggingsstadiet. Rommet blir i overkant av 20kvm. Av utstyr har jeg tenkt meg:

Yamaha RXV3900
    Swans F2.2F
    Swans 2.3C+
    Swans F5R
    2 stk Swans Sub60

Blu-Ray-spiller har jeg ikke bestemt ennå. Av kabler blir det Audioquest.

Effektforsterker til frontene og centern har jeg allerede, en Rotel RB1091 og en Rotel RB1092.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mer eller mindre?

De fleste surround receivere/forsterkere har en konstruksjon som gjør at kanalene deler "effekten" -feks gjennom delt strømforsyning. Dette er årsaken til at forsterkerne måler forskjellig dersom de testes med 2 kanaler eller 7 kanaler i drift. Derfor vil de fleste multikanalsforsterkere bli litt kraftigere dersom du frigjør et par av kanalene. Dermed kan det være at Yamahaen virker en tanke hvassere dersom du bruker separat effektforsterker på enkelte av kanalene. Dermed kan du neste si at selv om du erstatter enkelte av kanalene med en ny forsterker som har tilnærmet identisk effekt så blir totalkreftene som er tilgjengelige noe høyere. Dermed blir det også slik at dersom du velger å erstatte de kanalene som trekker mest effekt så blir det dermed mer effekt spart til de resterende kanalene. Normalt vil man derfor erstatte frontene med en separat (bedre) effektforsterker.

Men - som alltid - test og hør selv! Er det ingen vesentlig forskjell så kan du likegodt spare pengene til ekstra popcorn!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, skal teste det ut. Om det ikke er forskjell, så blir det ingen effektforsterker på bakkanalene.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du allerede har avlastet receiveren med effekt på front og senter, vil effekt på bakkaneler kun gi et mikroskopisk løft som ikke er verdt prisen IMO.

Dette såfremt du ikke benytter bakhøyttalere som er en for vanskelig last for receiveren, noe jeg ikke tror de Swans dipolene er.
    En god ide kan være å dele av bakhøyttalerne ved f.eks 40hz, slik at receiveren slipper å slite med den dypeste bassen, som høyttalerne allikevel ikke klarer å gjengi. Selv om det kan diskuteres hvor mye bassinformasjon som er mikset inn i bakkanalene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •