6.1 --> 7.1??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39

Tråd: 6.1 --> 7.1??

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

6.1 --> 7.1??

Heisann.

Surround receiveren NAD T763 har 6.1 lyd.

Men i mitt oppsett passer det bedre med to bakhøyttalere istedenfor bare en senter/bakhøyttaler. Har fra før 2 stk DALI R1000. Det jeg lurer på er om det er en mulighet for å koble 2 stk DALI R1000 på den utgangen hvor det egentlig bare skal være en høyttaler???
    Denne forsterkeren yter 110 watt, og de er vel ikke så tungdreven de små R1000 høyttalerne?!. Vet ikke om det kan by på problemer siden høyttalerne er 4 ohm??

MVH

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonic_,

ja dette gaar veldig greit. Som du sier, de er meget lettdrevne og NADen din trekker de lett som bare det.
    Ingen negative sider ved dette, bare de maa ikke staa altfor langt fra hverandre, helst saa naerme som mulig siden de skal representere en kanal.

Jan O

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kommer litt an på hvordan du kobler dette (paralell eller serie). 2 ohm kan bli litt lite for en forsterker... 8 ohm går derimot greit.

Mvh

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du oppnår jo allikevel ikke 7.1 selv om du serie kobler.....

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik som du beskriver det her skulle det ikke være noe problem og kjøre begge disse høyttalerene på samme utgang! Men som Lassesen sa burde du ha de så nære hverandre som mulig.... siden de går på samme kanal!

Disse høyttalerene er veldig lettdrevne, så NAD'en din klarer det uten problerer... Hadde du hatt tungdrevne bakhøyttalere hadde det ikke vært så lurt

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Men du oppnår jo allikevel ikke 7.1 selv om du serie kobler.....
    Nei, men finnes det filmer i 7.1 enda???

Mvh

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De trenger ikke å være så nær hverandre som mulig, bare riktig plassert for ditt oppsett/rom. Det finnes ikke noen kilde som gir 7.1 signal, kun 6.1 (DD EX / DTS ES). Lyden i hjemmekinoforsterkere som er 7 kanals (som min egen sony 5000ES) sender ut det samme signalet i begge surround back kanalene når en bruker ren DD EX / DTS ES modus. Hva de gjør når en bruker div DSP moduser kan variere. I ditt tilfelle ville jeg koblet høyttalerne i serie siden de er 4 ohm (vil gi 8 0hm last for forsterkeren), og plassert de litt fra hverandre mellom de eksisterende surroundhøyttalerne.
    (Tror det finnes et par tråder om plassering av surround høyttalere her på forumet også).

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for utrulig kjappe svar

Trenger jeg en ledning til hver bakhøyttaler eller kan jeg koble meg videre fra den ene bakhøyttaleren til den andre? (siden de uansett blir foret med signal fra samme utgang på receiver)

Et lite spm til: Når jeg slår av suben med bryteren bakpå, så kommer det et lite smell/dunk i elementet. Og hvis jeg legger øret helt inntil elementet kan jeg høre en svak brumme-lyd samt at elementet
    vibrerer pittelitt (nesten ikke merkbart). Hva kan dette skyldes??

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonic_
    Takker for utrulig kjappe svar

Trenger jeg en ledning til hver bakhøyttaler eller kan jeg koble meg videre fra den ene bakhøyttaleren til den andre? (siden de uansett blir foret med signal fra samme utgang på receiver)
    For å seriekoble benytter du kun en kabel fra receiveren hvor plus ("kabelen") går til plus på den ene høyttaleren og minus til minus på andre høyttaleren. Deretter strekker du en ledning fra minus på den første høyttaleren til plus på den andre høyttaleren. Dette medfører en impedans på 8 ohm.

Hvis du strekker to kabler ( en fra hver høyttaler) og smekker begge inn i samme utgang på receiveren så vil du paralell koble og få impedans på 2 ohm. Noe jeg mener er for lavt.. Sjekk i såmåte om receiveren tåler 2 ohms belastning. Hvis ikke så kan den ta skade av det (evnt bli veldig varm)

Lykke til.

Mvh

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okey.....takk for forklaringen :wink:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett om forsterkeren klarer 2 ohm eller ikke bør det ikke gjøres.

2ohm er alt for liten motstand....

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett om forsterkeren klarer 2 ohm eller ikke bør det ikke gjøres.

2ohm er alt for lav motstand....

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved bruk av ProLogic IIx lages det et kunstig stereo spor i de to senterhøyttalerne bak i et 7.1 oppsett. Denne kodingen fungere faktisk så bra at det er verd pengene å kjøpe en ekstra effektforsterker til T763'en. Spesielt konserter låter veldig bra i DolbyDigital PLIIx cinema og DTS PLIIx cimena.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom til å tenke på en ting. Hvordan vil det bli med lydforskjell siden en utgang vil drive to bakhøyttalere mens de andre to bakhøyttalerne får hver sin utgang??

Til Hi-Fil: Er ikke helt inne på dette. Men tenkte du på noen spesiell effektforsterker som kanskje kunne passe bra?? Og hvordan skal den kobles opp for å få det slik som du mente??

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må i tilfelle kjøpe en stereo effektforsterker og kjøre begge høyttalerne på via denne. Det er en av de tingene som er så trist med T763, uansett hva du vil koble til har du alltid en forsterker for lite eller en for mye.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis man kobler en stereo forsterker for å drive de to siste bakhøyttalerne, vil ikke disse uansett spille samme signal. Eller vil man få 7.1 lyd da, istedenfor 6.1 med to bakhøyttalere?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kjøpe en relativt billig monoblokk?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonic_
    Men hvis man kobler en stereo forsterker for å drive de to siste bakhøyttalerne, vil ikke disse uansett spille samme signal. Eller vil man få 7.1 lyd da, istedenfor 6.1 med to bakhøyttalere?
    De vil ikke spille samme signal. De vil spille et "fake" stereosignal som PLIIx koder ut av de ordinære stereo bakkanalene.
    Det skaper et meget bra bakre lydbildet. Når lyd beveger seg sideveis (f.eks. fra venstre til høyre) i bakkanalene hører du tydelig hvordan lyden går fra bakre venstre høyttaler via venstre senter bak til høyre senter bak for så å ende opp i høyre bakhøyttaler.
    Jeg syns som sagt effekten fungerer spesielt bra på konsertopptak da det gir et meget realistisk bakre lydbilde.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Hvis du skulle ønske kan T763 også bygges ut til å drive syv høyttalere – det vi si tre foran, to på siden og to bak. Dette kan gjøres på flere måter. Den beste er uten tvil å kjøpe en separat tokanals effektforsterker av høy kvalitet, og bruke denne til å drive de to store fronthøyttalerne. Da T763 har NADs smarte bindeledd mellom for- og effektforsterker utenpå (på alle kanaler), kan du ved hjelp av korte signalkabler selv velge hvilke del av effektforsterkeren som skal drive hvilken høyttaler. Dette gir meget stor fleksibilitet, og sikkerhet om at forsterkeren nærmest kan bygges ut i det uendelige. "

Dette sto på hifiklubben sin side....da er det jo faktisk ingen problem med å oppgradere/bygge ut ved en senere anledning slik at man kan få 7.1 lyd uten tvilsomme oppkoblinger :wink:

Takker for alle svar.[/i]

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Hva med å kjøpe en relativt billig monoblokk?
    Ikke enkelt å matche de høyttalerne da. Den ene med intern og den andre med ekstern effektforsterker. De skal litt til å få det til å spille likt. Og får du det til er det bare å justere omigjen hver gang du endre master volumet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •