Yaqin MC-10L rørforsterker fra Kina-et førsteinntrykk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yaqin MC-10L rørforsterker fra Kina-et førsteinntrykk

Etter å ha hatt et utall av transistorforsterkere og etter å ha passert de 50 tenkte jeg at det var på tide å prøve en rørforsterker i mitt 2-kanalsanlegg. Jeg har for så vidt hatt et nært forhold til rør gjennom å ha vært musiker med diverse Hammondorgler og Lesliehøyttalere i mitt eie opp gjennom årene. Men etter å ha lest om nye og rimelige rørforsterkere fra Østen, var jeg nysgjerrig på hvordan en slik forsterker ville oppføre seg sammen med de øvrige komponentene i anlegget mitt. Valget falt på en heller rimelig variant med EL 34 utgangsrør, Yaqin MC-10L. Etter at min nye rørforsterker ankom fra Kina, ble den raskt koplet opp til det eksisterende anlegget, bestående av Unison CD-spiller og Martin Logan Aerius høyttalere. Min trofaste Audionet SAM integrerte forsterker måtte finne seg i å stuet vekk, iallefall for en stund. Desverre kunne jeg ikke benytte min Rega P7 da jeg ikke har frittstående RIAA-forsterker.
    Da jeg nervøst slo på strømmen på nyerhvervelsen, hørte jeg brum fra høyttalerne. Jeg fant raskt fram multimeter og justerte biasen på utgangsrørene (godt hjulpet av artikler på nettet). Verdiene var faktisk tildels langt utenfor anbefalte nivåer, og etter få minutters arbeid var all brum borte. Første plate ble lagt i CD-spilleren-Fleetwood Mac's Rumours. Lyden bare kom plutselig, ut fra intet. Og den var full av detaljer, men lysår fra å være påtrengende. Instrumenter og stemmer var spent opp over et stort lerret. Jeg prøvde flere typer musikk; Propaganda, Goldie, Nirvana, Prokofjev, The Who, Bach mm. Alt hørtes organisk og "ekte" ut. Bassen er vel definert-diskanten er oppløst og aldri hardtklingene. Jeg la merke til at foten hadde en tendens til å trampe takten nær sagt uansett hva slags sølvplate som lå i spilleren.
    Konklusjonen? Dette er vanvittig mye musikkopplevelse for lite penger-forsterkeren kommer på ca 4000 inkludert frakt.
    Noen andre erfaringer med denne forsterkeren?

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei
    har den selv helt rå har aldri hørt maken til lydbilde helt enormt
    spiller på klipsch rf :-D parasounden går i skamme kroken lool

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Dette høres jo spennende ut.. Hvilken side bestilte du den ifra?

MVH
    Lars B

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alter603
    Etter å ha hatt et utall av transistorforsterkere og etter å ha passert de 50 tenkte jeg at det var på tide å prøve en rørforsterker i mitt 2-kanalsanlegg. Jeg har for så vidt hatt et nært forhold til rør gjennom å ha vært musiker med diverse Hammondorgler og Lesliehøyttalere i mitt eie opp gjennom årene. Men etter å ha lest om nye og rimelige rørforsterkere fra Østen, var jeg nysgjerrig på hvordan en slik forsterker ville oppføre seg sammen med de øvrige komponentene i anlegget mitt. Valget falt på en heller rimelig variant med EL 34 utgangsrør, Yaqin MC-10L. Etter at min nye rørforsterker ankom fra Kina, ble den raskt koplet opp til det eksisterende anlegget, bestående av Unison CD-spiller og Martin Logan Aerius høyttalere. Min trofaste Audionet SAM integrerte forsterker måtte finne seg i å stuet vekk, iallefall for en stund. Desverre kunne jeg ikke benytte min Rega P7 da jeg ikke har frittstående RIAA-forsterker.
    Da jeg nervøst slo på strømmen på nyerhvervelsen, hørte jeg brum fra høyttalerne. Jeg fant raskt fram multimeter og justerte biasen på utgangsrørene (godt hjulpet av artikler på nettet). Verdiene var faktisk tildels langt utenfor anbefalte nivåer, og etter få minutters arbeid var all brum borte. Første plate ble lagt i CD-spilleren-Fleetwood Mac's Rumours. Lyden bare kom plutselig, ut fra intet. Og den var full av detaljer, men lysår fra å være påtrengende. Instrumenter og stemmer var spent opp over et stort lerret. Jeg prøvde flere typer musikk; Propaganda, Goldie, Nirvana, Prokofjev, The Who, Bach mm. Alt hørtes organisk og "ekte" ut. Bassen er vel definert-diskanten er oppløst og aldri hardtklingene. Jeg la merke til at foten hadde en tendens til å trampe takten nær sagt uansett hva slags sølvplate som lå i spilleren.
    Konklusjonen? Dette er vanvittig mye musikkopplevelse for lite penger-forsterkeren kommer på ca 4000 inkludert frakt.
    Noen andre erfaringer med denne forsterkeren?
    hei
    har du 2x25w kl a versionen eller 2x52w kl a? jeg har sistnevnte.grattis med knall god rør amp

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 2x52w varianten

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestilte fra den siden som Kjell B nevnte i sin tråd vedrørende Music Angel rørforsterkere:

Tube Amp online shop - YAQIN, MHZS, XDSE, EL34, KT88, 300B, 845, 2A3, Valve, Amplifier, CD Player

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann!har denne forsterkeren selv,er meget fornøyd,men forsterkeren ble veldig mye bedre da jeg byttet ut smårørene med russiske 6n1p fra voshod fabrikken,lydbildet åpnet seg noe helt sinnsykt og de ble mye mer luftig.Disse rørene finer du på ebay nesten gratis.Billigere oppgradering skal du lete lenge etter.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp mottatt denne selv, og slenger ut et par bilder av den - siden ingen andre har gjort det ennå:

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Råålekker!
    Ser at g-h skal selge en...
    Hadde frista, men er såpass fornøyd med det jeg har så

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe spesielt med stemningen man får med rørforsterkere og dempet belysning i rommet:
    -yaqin3-jpg

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forresten flere enn ivarwa som har eksperimentert med andre rør i denne?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, jag kör med Tungsram ECC85(ingångsrör) samt Ryska 6N1P-VI
    (drivrör) och det låter mycket bra. De slutrör(EL-34B) som följer med
    vid leverans tycker jag låter nog så gott.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann har nå funnet perfect match av utgangsrør etter min smak!har prøvd stort sett alt av nyproduserte el-34 rør ble liksom ikke helt fornøyd,etter tips av en kompis skulle jeg prøve ut noen russiske 6p3s-e (nos)koster nesten ikke noe og er noe helt annet enn nyproduserte el-34.Ble litt skeptisk da jeg så spec til rørene.Disse får sikkert redplating og eksploderer i min yaqin men neida.null redplating bias justert til 45ma låter kun maks i denne forsterkeren!har kjørt ca 500timer med rørene nå null problem! du vil få ut litt mindre watt med disse rørene men ikke noe merkbart på mine høytalere.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut til å være en av de mest spennende og kostnadseffektive rørforsterkerne jeg har sett å lenge! Nærmer meg 40 år nå, og har de siste 10 årene hatt dedikert hjemmekinorom i kjelleren. Dette skaffet jeg etter at jeg solgte unna mitt kjære 2-kanals hi-end anlegg. Den gang hadde jeg Balanced Audio Technology VK-60 (BAT VK-60), Krell 300 CD-spiller og Klipsch RF-35 høyttalere. Det hele hørtes himmel ut. Og jeg begynner nå å savne dette med å sitte med et glass cognac i hånden, og lytte til alt fra jazz til gode rock og pop-plater.

Kommer til å spare opp litt penger og investere i denne kinesiske EL-34 forsterkeren. I tillegg er det den lekreste jeg har sett, siden min BAT

Klipsch liker jeg lyden på og kjenner godt. Det eneste som er litt ankepunkt hva gjelder Klipsch er utseendet. De er ikke spesielt pene. Jeg kunne godt tenkt meg å hatt ett møbel av høytalere; ala ProAc Response-serien; som jeg synes er virkelig nydelige med sine Bird Eye Maple. ProAc blir for dyrt, og dessuten bør en vel ha høyttalere som er litt følsomme...92db eller mer....?

CD-spiller er jeg litt usikker på. Tipper jeg venter litt med det. Jeg har lastet inn de fleste av mine god-CDer inn på iTunes uten forringelse av kvalitet, og har koblet opp den nye Apple TV i stua. Men hvilke typer innganger er det på forsterkeren? Kunne tenkt meg å kjørt det enten via Apple TV eller en dock fra iPhone/ iPod. Så en del musikk kommer til å gå via iTunes, og kommer heller til å legge pengene i en ok platespiller; en som låter godt og som ser bra ut i stua. Rør og vinyl er noe som gir meg skikkelig gåsehud, men sjøl har jeg aldri eid en skikkelig platespiller.

Så om det er noen med tips og råd her, så kom med det. Eller nye erfaringer med denne nydelige forsterkeren:-D
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen?:roll:
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer kyrjens sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt overnente forsterker som spilte sammen med en annen kineser.. MHZS 66e, dette var knallmatch. Kan ellers bekrefte at skifte av signalrørene er en god og billig oppgradering. El 34 rørene ga liten eller ingen påvirkning på lyden hos meg.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som har hørt både Yaqin MC-10L og Music Angel KT88? Er det mye forskjell på de to?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Er det noen her som har hørt både Yaqin MC-10L og Music Angel KT88? Er det mye forskjell på de to?

Jag har båda och de låter bägge(mycket) bra . . . smaksak vem
    som ljuder bäst tycker jag. Yaqin går varmare än MA så . . .
    vinter = Yaqin, sommar = MA . . .:-P

En annan sak är att Yaqin till skillnad från MA är byggd med obegagnade
    (nya) delar samt är något billigare . . . om man köper MA så får man
    även vara beredd på lite "lödarbete". . . så sammantaget kan nog Yaqin
    vara ett bättre köp . . . förutsatt att man står ut med "bling-bling":et 8)

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Laila
    Jag har båda och de låter bägge(mycket) bra . . . smaksak vem
    som ljuder bäst tycker jag. Yaqin går varmare än MA så . . .
    vinter = Yaqin, sommar = MA . . .:-P

En annan sak är att Yaqin till skillnad från MA är byggd med obegagnade
    (nya) delar samt är något billigare . . . om man köper MA så får man
    även vara beredd på lite "lödarbete". . . så sammantaget kan nog Yaqin
    vara ett bättre köp . . . förutsatt att man står ut med "bling-bling":et 8)
    Takk for fint svar Men har du eller andre mulighet til å beskrive lyden på Yaqin litt nærmere? Er det en varm rør-lyd eller ligner den mer på moderne transistorforsterkere. Jeg liker når rør høres ut som rør; med vanvittig holografi, fantastisk mellomtone, oppløst diskant og en hærlig fast bass. Hvem av de to; Yaqin og Music Angel kommer nærmest den gode rør-lyyden??
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ledsen "SVS! -man", men jag kan inte ge dig ett bättre svar än ovan.

Du måste nog lyssna själv hemma hos dig, i ditt rum, med dina högtalare,
    för att kunna avgöra vilken förstärkare som passar just dig bäst . . .

Lycka till!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •