Balanserte innganger??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Balanserte innganger??

Hei alle sammen! Har nå brukt opp alle utgangene på min lx51! (biamper) Saken er at jeg har planer om å montere noen høytalere ute på verandaen,og derfor har jeg vurdert å bruke en effektfosterker på frontene,for å frigjøre utganger,samt å oppgradere lyden litt kansje:grin: Så det jeg lurer på er dette med balanserte utganger/innganger? Har jo ikke sånne på min lx 51! Hva er fordelen med dette,kontra å bruke RCA kabler?
    Tar også gjerne imot tips til effekt-trinn også! Har selv tenkt på rotel eller parasound! Noen som har formeninger om hvordan disse vil passe til mine patos basic 410mk2? Man kan vel ikke bruke frontutgangene på reciver,når man har koblet effekttrinn på preout front?
    Ble mye dette,men håper på noen erfaringer blant alle lærde her inne:grin:
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen tips her da?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel bare billige PA effekt trin der bare har xlr. Almindelige effektforsterkere har rca, og i de litt dyrerer prislag både xlr og rca så man kan velge.
    Du kan bruke xlr-rca adaptere om du må....
    En effektforsterker med tilsluttning for 2 sett høyttalere er løsningen for deg.
    Men om du kjøber effektforsterker trenger du sikkert ikke biampe mer, da har du et sett ekstra utganger på din LX51 jo.....så hva du vil er opp til deg.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det er vel bare billige PA effekt trin der bare har xlr. Almindelige effektforsterkere har rca, og i de litt dyrerer prislag både xlr og rca så man kan velge.
    Du kan bruke xlr-rca adaptere om du må....
    En effektforsterker med tilsluttning for 2 sett høyttalere er løsningen for deg.
    Men om du kjøber effektforsterker trenger du sikkert ikke biampe mer, da har du et sett ekstra utganger på din LX51 jo.....så hva du vil er opp til deg.
    Takker så mye for svaret! Så lyden blir like god med rca som med balanserte altså? Ja får jo ledige utganger da - var jo det som var tanken! Men da må jeg vel bruke surr-back (zone 2)? Kan vel ikke bruke front,siden det er koblet effekttrinn til front pre-out?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke et effekttrinn som har to sett med høytalerutganger.

Feks parasound nc 2250. Da kan du ha fronthøytalerene på den ene utgangen og de andre høytalerene på den andre utgangen.

Du kan veksle mellom hvilke høytalere som skal benyttes med en knapp foran på effektforsterkeren. Bruker du både effekttrinn og frontutagng på receiver vil du ha lyd i begge høytalerutgangene så lenge effektforsterkeren er slått på.

Det må vel være lettest å bare bruke en effektforsterker med to sett utganger?

Hvis du har RCA ut fra receiver vil lyden bli akkurat den samme uanset om du bruker Balanserte eller ubalanserte kontakter inn i effektforsterker.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnesmurf
    Du kan bruke et effekttrinn som har to sett med høytalerutganger.

Feks parasound nc 2250. Da kan du ha fronthøytalerene på den ene utgangen og de andre høytalerene på den andre utgangen.

Du kan veksle mellom hvilke høytalere som skal benyttes med en knapp foran på effektforsterkeren. Bruker du både effekttrinn og frontutagng på receiver vil du ha lyd i begge høytalerutgangene så lenge effektforsterkeren er slått på.

Det må vel være lettest å bare bruke en effektforsterker med to sett utganger?

Hvis du har RCA ut fra receiver vil lyden bli akkurat den samme uanset om du bruker Balanserte eller ubalanserte kontakter inn i effektforsterker.
    Takker så mye for svaret! Skjønner jo nå at å bruke front-utgangene blir dumt - da kommer jo høytalerene ute til å spille hele tiden,hehe! Så enten så må jeg bruke et effekttrinn med to utganger som du sier,eller så kan jeg jo bruke surr-back utgangene som zone2,eller B-utgang. Får jo frigjort disse,når jeg ikke behøver å biampe mer!
    Så du mener den Parasound nc 2250 er et bra alternativ? Hva med rotel sine da? Hvor stort (antall watt) bør et effekttrinn ha,får å yte vesentlig bedre enn min lx 51?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •