Denon AVR-2809 vs Yamaha RX-V1900 vs Pioneer VSX-LX51 til SBS-01 (5.1)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 86
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon AVR-2809 vs Yamaha RX-V1900 vs Pioneer VSX-LX51 til SBS-01 (5.1)

Skal bruke receiveren til SVS SBS-01(5.0) + PB12-NSD.

Hva jeg bør velge av Denon AVR-2809, Yamaha RX-V1900 eller Pioneer VSX-LX51 ? (er evt åpen for andre(bedre) forslag også, max ca 10K)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjordt endel research på disse og sitter igjen med følgende inntrykk fra tester + innlegg fra diverse forum (jeg har selv ikke testet eller hørt noen av dem);

VSX-LX51 virker å være ganske lys/oppløst med litt tam mellomtone/bass dvs litt tynn lyd. Mulig tendens til litt kvass diskant.

RX-V1900 virker å være ganske nøytral i lyden, ørlite farget lyd. Jeg er usikker på om den har litt lite eller mye mellomtone da den blir beskrevet å ha litt varm lyd samtidig som jeg også har lest at den muligens har litt lite mellomtone ? Generelt tolker jeg varm lyd som først og fremst tyngde i mellomtone/bass uten kvass diskant ?

AVR-2809 har litt mer tyngde enn RX-V1900 i bassområdet og muligens litt mer mellomtone også. Ørlite mindre oppløsning i diskant. Ellers ganske likt lydbilde som RX-V1900.

Konklusjon; Er fortsatt usikker på hvilken som vil lyde best på sbs-01(5.1) som er små høyttalere + sub, men har nærmest avskrevet VSX-LX51. Tror kanskje AVR-2809 vil låte best på dette oppsettet siden jeg vil tro at sbs-01 kan dra nytte av AVR-2809 sin tyngde i mellomtone/bass da sbs-01 gjerne mangler litt i dette området.

Noen som har testet minst to av receiverne på sbs-01 eller andre satelitthøyttalere ?

Håper uansett å få innspill/kommentarer på dette innlegget

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å grubler på samme som deg, men slengt inn en tung Onkyo TX-SR875 også 22,5 kg og varme som en brødrister...Men fortstått det som om at den ikke er noe serlig på musikk, selve om konge på film.

Har skrevet fra meg Denon selv, da jeg ser på det som minst strømsterk av de og mest fargende lyd... men den er jo litt rimeligere også.

Yamaha fikk 5 av 5 i what hifi... Slår nok ikke feil, pluss veier inn på 17.5 kg og strømsterk. Yamaha er vel ikke så nøytral, tendens til å være varm og spille behagelig. Varm lyd henviser til at mellomtonen er tilbakelent, eller dempet kontra f.eks bass. Men er vel en bra allrounder, film og musikk.

Pioneeren blir omtalt av Lyd og bilde: "Klangbalansen er meget nøytral/Subtile lyd*effekter i bakkanalene kommer bedre frem enn med både H/K og Yamaha, takket være en bedre oppløsning i overtonene (diskantområdet)/ skildrer et lydbilde tilsynelatende fritt for lyter/gjengis det kravstore bassområdet med en tyngde og presisjon som virkelig imponerer.

Høres jo mest nøytral ut i følge de... men som sakt står i beite her selv. Tripper mellom Yamaha og Pioneer.

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå farger vel Yamaha lyden mer enn Denon gjør men;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xxtipxx
    Sitter å grubler på samme som deg, men slengt inn en tung Onkyo TX-SR875 også 22,5 kg og varme som en brødrister...Men fortstått det som om at den ikke er noe serlig på musikk, selve om konge på film.

Har skrevet fra meg Denon selv, da jeg ser på det som minst strømsterk av de og mest fargende lyd... men den er jo litt rimeligere også.

Yamaha fikk 5 av 5 i what hifi... Slår nok ikke feil, pluss veier inn på 17.5 kg og strømsterk. Yamaha er vel ikke så nøytral, tendens til å være varm og spille behagelig. Varm lyd henviser til at mellomtonen er tilbakelent, eller dempet kontra f.eks bass. Men er vel en bra allrounder, film og musikk.

Pioneeren blir omtalt av Lyd og bilde: "Klangbalansen er meget nøytral/Subtile lyd*effekter i bakkanalene kommer bedre frem enn med både H/K og Yamaha, takket være en bedre oppløsning i overtonene (diskantområdet)/ skildrer et lydbilde tilsynelatende fritt for lyter/gjengis det kravstore bassområdet med en tyngde og presisjon som virkelig imponerer.

Høres jo mest nøytral ut i følge de... men som sakt står i beite her selv. Tripper mellom Yamaha og Pioneer.
    Hei, ok..vet ikke om du skal bruke receiveren til sbs-01, eller andre satelitt-høyttalere, eller om det er større gulvstående høyttalere du skal bruke den til ?

Var jeg deg ville jeg uansett helt klart valgt yamaha RX-V1900 fremfor Pioneer VSX-LX51, ihvertfall ut i fra testen i Hjemmekino 11/08, som de begge var med i(se nedenfor).

VSX-LX51 og RX-V1900 var med i samme test-duellen i bladet Hjemmekino 11/08, og der står det om Pioneeren at bassen låter litt tynn, men lyden ellers er svært sprudlende. Yamaha RX-V1900 vant testen med terningkast 6 fremfor Pioneer VSX-LX51 og Onkyo TX-SR806, som begge fikk terningkast 5. Alle disse receiverne er nok bra, selv om det skal være et hakk opp til Yamahaen.

I den testen du refererer til Test av Pioneer VSX-LX51 Surroundreceiver - Tester - Lyd og Bilde klager de ikke over bassen i VSX-LX51, men husk at i den testen er det den noe billigere Yamaha RX-V863 som er med.

I Lyd og Bilde 12/08 Test av Yamaha RX-V1900 Surroundreceiver - Tester - Lyd og Bilde var både Yamaha RX-V1900 og Denon AVR-2809 med i samme testen og der går som jeg forstår det Yamahaen så vidt forbi Denonen. AVR-2809 har mer tyngde i bassen enn RX-V1900, men litt mer mellomtone også ? Yamaha RX-V1900 vant også denne testen.

Jeg har spesielt ut ifra innlegg i forumer etc fått inntrykk av at Yamaha RX-V1900 muligens mangler litt i nedre mellomtone og bass, også i forhold til de tidligere Yamaha-modellene.

Håper på flere innspill også fra personlige erfaringer/tester med disse receiverne.

Edit: Hjemmekino 11/08

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Nå farger vel Yamaha lyden mer enn Denon gjør men;-)
    Hei, kan ikke du forklare litt hvilket lydbilde du mener disse har ?

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John2100
    Hei, kan ikke du forklare litt hvilket lydbilde du mener disse har ?
    Onkyo og Pioneer kjenner jeg ikke til, og nå har jeg bare hørt storebrødrene til disse dere snakker om. Yamaha 3900 som jeg har nå og Denon 3808 som jeg hadde før. Men merkene har nok ikke byttet lydsignatur fra de modellene dere nevner og frem til de større.

Denon opplever jeg som fantastiske på detaljer. Spiller veldig rent og pent og ting kommer tydelig frem. Oppløsningen er meget bra.

Til gjengjeld ble hvert fall lyden i 3808 noe tynn og spinkel, det manglet fyldighet og feit lyd rett og slett. I tillegg slet jeg voldsomt med volum på dialoger (vet ikke hvordan dette er på 2809). Og går man for Denon så kjøp hvert fall ikke en lys høyttaler, det blir diskant fra H******E.

I Yamahaen ble det straks mer dybde og fyldighet i lyden. Masse dynamikk. Men til gjengjeld var kanskje Denon hakket foran på oppløsning. Yamaha farger lyden litt mer i mine ører, og er kanskje ikke fullt så "klar" i lyden.

Alle har så forskjellig smak, og man må uansett alltid lytte til sine egne ører.

det kommer så veldig ann på hva man er ute etter. Men min erfaring er at det er mer moro med Yamaha, på film hvert fall.

Men dette er meg, og jeg synes uansett at man skal høre de forskjellige produktene opp mot hverandre og kjøpe det som fungerer best i sine egne ører.

Lykke til med kjøpet

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse modellene er for nye til at jeg kan komme med tips eller råd, men en ting jeg tror ville overraske mange er hvordan lyden blir hvis man tar en "nøytral" forsterker å lar den fore "nøytrale" høyttaler i en vanlig norsk stue uten demping eller andre akustiske tiltak.

De aller fleste ville ikke like den lyden!
    Derimot vil de fleste foretrekke en jevn stigning nedover i frekvens, alt fra 3-10dB mer i bunn enn topp. Og i tillegg fortrekker mange en BBC dip fra 2-6khz for å demme opp for at ørets mest følsomme område ofte får en del ekstra energi fra et hardt og minimalistisk miljø.

Har oppdaget mye rundt dette etter at jeg satte igang med DIY og måling av frekvensrespon :-D

Jeg hadde samme runde for 3-4 år siden med å teste receivere til mine Epos ELS3, en høyttaler som ikke er altfor oppløst i toppen, men med en fin nedre mellomtone/øvre bass/ midbass til liten rimelig stativhøyttaler å være. (De fleste overdriver midbassen for å kompensere for manglende dypbass)
    Valget falt da på Denon, først 3805 og siden 3806. Nettopp fordi denne ikke gjorde klangbalansen enda mørkere og mindre oppløst, noe datidens Yamaha og HK gjorde. Pioneeren jeg testet ble jeg ikke helt klok på, men tror den falt igjennom mest fordi den slet med 4 ohms impedans.

Etter hva jeg har forstått har Yamaha forfinet lyden de siste årene, Pioneer blitt mer nøytral, mens Denon har gått for langt i feil retning. Stemmer det?
    Synes det har virket slik i de testene jeg har sett, at de var mer fornøyd med lyden i Denon før. Eller er det rett og slett at de andre bare har blitt bedre?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, hvis Denon generelt har en lyd som er mer oppløst, men gjerne litt tynn og puslete, og Yamaha har mer varm, dyp og fyldig lyd, da mener dere vel at Yamaha har mer tyngde i bassen enn Denon også ?

Når det gjelder Denon AVR-2809 vs Yamaha RX-V1900 så er dette evt litt i strid med de inntrykkene jeg har fått fra flere uttalelser i div forum + denne testen i Lyd og Bilde 12/08 Test av Denon AVR-2809 Surroundreceiver - Tester - Lyd og Bilde som de begge var med i. Jeg har fått inntrykk av at AVR-2809 ihvertfall er tyngre i bass enn RX-V1900. Er Yamaha likevel dypere, fyldigere og feitere i lyden ? Mens Denon er noe tynn og spinkel i lyden, selv om den har mer tyngde i bassen ?

Er det mulig at disse to receiverne evt skiller seg ut fra de tradisjonelle lydsignaturene ?

Eller er det jeg som feiltolker her ?

Håper dere kan lese testen jeg linket til og tolke for meg ops:

Jeg elsker avgrunnsdyp sub-bass, lyden må for all del IKKE bli tynn og spinkel (ikke mer enn nødvendig ihvertfall). Jeg prøver ut i fra dette å finne den rette receiveren til SBS-01(5.0) + PB12-NSD..please help me out someone

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nøytral betyr vel ikke noe annet enn at den spiller lyden slikt den var tiltenkt ved innspilling?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    John2100 - dette er ikke en god måte å shoppe seg frem til et receiver-valg på, bare mer forvirrende. Du må ta alt du leser med mange store klyper salt, for alt slikt er skrevet av enten:

1) journalister som forsøker å finne interessante vinklinger selv der hvor forskjellene i utgangspunktet er ganske små.
    2) entusiaster som forsøker å postrasjonalisere egne kjøp, som er euforiske over sin siste nyvinning, eller som forsøker å gruble seg frem til neste kjøp.
    3) audiofile som nesten per definisjon alltid vil være kritiske mot massemarkedsprodukter fordi disse altså måles opp mot audiofil-produktenes ideal-målestokk.
    4) nettsurfere som bruker slike fora som underholdning, og som kun refererer til ting de har lest på nettet uten at dette nødvendigvis er riktig eller balansert.

Det jeg sier er at jeg tviler på at du, som glad amatør, noensinne vil høre særlig forskjell på de receiverne du nevner, medmindre du (såsom journalistene) kobler opp side om side og bevisst lytter etter forskjeller.

Du nevner også at du "elsker avgrunnsdyp sub-bass". Ikke vær redd, med en SVS sub vil du få nettopp det. Da sub'en jo har en kraftig innebygget forsterker så vil denne drive seg selv, uavhengig av hvilken receiver du velger.

Tror det viktigste du kan gjøre er å finne deg noen forhandlere for å klå og prøvelytte. Eller, hopp i det og kjøp en Yamaha - da blir du nesten garantert fornøyd. Det er nok ikke uten grunn at Yamaha kommer bra ut i nesten alle tester, og ikke uten grunn at SVS-importøren L-Sound selv selger Yamaha og kjører alle sine demoer på Yamaha-utstyr.

Tips: du finner ofte gode bruktkjøp på AVtorget, og brukeren X3MHC har godt rykte her for å gi gode priser på nye Yamaha.

Om du bor i nærheten av Fredrikstad kan du alltids få komme hit og høre på et Yamaha RX-V663/ SVS SBS-01 /SVS PCi25-31 anlegg, om det hjelper deg videre. Eller, du kan etterlyse her på forumet om det er noen i nærheten av deg som har tilsvarende oppsett som du vurderer.

Intermediate dansken2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    700
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde onkyo 875 til låns . varm brødrister med syk dårlige lyd til musik , tam lyd syk lys =(

Pioneer VSX-LX51

hørte den med B&W synes ikke den var noe goe på musik , kvas diskant / eller nesten fraverende , lite power ,

yamaha er meget bra men jeg synes denon er bede med varm god lyd

Intermediate dansken2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    700
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    foresten den testen i lyd & bilde stemmer ikke med det jeg hørete

Pioneer VSX-LX51 var ikke opløst i det heletat !! den hk avr 355 er 100 ganger mere detaliert mm,

Newcomer frha sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, eg trur ikkje at det å lese tester gir deg godt nok beslutningsgrunnlag..

No har eg ein onkyo 805 men eg testa fleire forsterkere før kjøp, mange med toppkarakter i hifi-magasiner. Av alle synst eg Marantz 5001 spelte i en eigen klasse på min musikksmak og mine høyttalere. Denne har aldri fått nokon topptest meg bekjent.

No valgte eg den vekk til fordel for ein meir avansert receiver (HD-lyd, HDMI m.m.) med masse krefter - men poenget er at karakter er ikkje nokon garanti og ein ikkje må velge produkt ut frå karakterer. Å teste sjølv er det beste, alt handler om matching og preferansar.

Hugs og det utvidede produkt som god fjernkontroll, eit gjennomtenkt brukargrensesnitt, stilig design, godt meg tilkoblingar, artige tilleggsfunksjonar, dimmer m.m. Dette er produktfunksjonar du tar stilling til når du testar produktet og som kan utgjere "the tipping point".

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bruke receiveren til SVS SBS-01(5.0) + PB12-NSD. Hva jeg bør velge av Denon AVR-2809, Yamaha RX-V1900 eller Pioneer VSX-LX51 ? (er evt åpen for andre(bedre) forslag også, max ca 10K)
    Skal investere i en receiver til ett SVS SBS-01 (5.0) / PB12-NSD oppsett. Bør være en rimelig receiver. Noen som har gode forslag ?
    Jeg har veldig lyst på det største SVS surround oppsettet(mts/pb13-ultra), men må nøye meg med noe vesentlig billigere nå mens jeg er student.
    Det slo meg at du nå har grublet over dette i mange uker, så enten er du blitt forvirret & handlingslammet, eller så er det drømmeriene som er selve moroa for deg.

Hvis du seriøst skal kjøpe deg SVS høyttalere og receiver så ligger det flere gode bruktkjøp ute nå: link1 link2 link3 link4

Tror du bare må ta mot til deg, fastsette et budsjett, og så hoppe i det med begge bena. Så får du heller oppgradere siden hvis du ikke blir 100% fornøyd på første forsøk... :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bestemt meg for SBS-01 + Pb12_NSD, det er helt sikkert. Det er også helt sikkert at jeg har bestemt meg for å kjøpe en receiver til dette, men ikke hvilken enda. Det tar bare litt tid, og jeg pleier alltid å ta meg god tid til å analysere hva jeg skal gjøre før kjøp. Men da pleier jeg også å bli veldig fornøyd

Jeg får inntrykk av at dere generelt mener at Yamaha gir en varmere og feitere lyd enn Denon. Her er et sitat fra denne Test av Denon AVR-3806 Surroundreceiver - Tester - Lyd og Bilde testen (det er snakk om AVR-3808 og RX-V3800): "Denon minner nokså mye om Yamaha i fremtoningen, kanskje med en anelse varmere bass og mellomtone, som gjør musikken litt feitere" Er sitatet feil ?

Mener de i testen med varmere bass og mellomtone at bassen er mer fremtredende, mens mellomtonen er mer tilbakelent, eller at bassen OG mellomtonen er fremtredende ?

Kan noen foklare litt mer detaljert hva som generelt er fakta lydbilder Yamaha kontra Denon, eller svare på hvilken av disse analytiske utsagn(fra meg) som generelt er riktig:

1. Yamaha har tilbakelent mellomtone i forhold til Denon.

2. Denon har tilbakelent mellomtone i forhold til Yamaha.

3. Denon har mer fremtredende diskant enn Yamaha.

4. Yamaha har mer fremtredende diskant enn Denon.

5. Denon har mer tyngde i dypbass enn Yamaha.

6. Yamaha har mer tyngde i dypbass enn Denon.

7. Dypbass oppleves likt med Yamaha kontra Denon også etter autokalibrering, hvis sub er aktiv(egen forsterker).

8. Denon har mer generell bass enn Yamaha.

9. Yamaha har mer generell bass enn Denon.

10. Yamaha oppleves totalt sett som mer tyngde i bass, mindre mellomtone og litt mindre diskant i forhold til Denon.

11. Pioneer oppleves som kvassere i diskant i forhold til Yamaha og Denon.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et sitat fra denne Test av Denon AVR-3806 Surroundreceiver - Tester - Lyd og Bilde testen (det er snakk om AVR-3808 og RX-V3800): "Denon minner nokså mye om Yamaha i fremtoningen, kanskje med en anelse varmere bass og mellomtone, som gjør musikken litt feitere"

Er det sitatet feil ?
    Når en journalist i en direkte sammenlikning side-om-side bruker ordene "kanskje en anelse" så kan du nok gå ut fra at forskjellen er så liten at den i realiteten kun blir av akademisk interesse. Du kan ikke henge deg opp i slike bagateller, da blir du aldri ferdig.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dere se på mine to forrige innlegg, jeg har redigert dem endel etter at noen av dere leste dem sist..skal prøve å unngå store redigeringer i fortsetningen ops:

Håper dere ihvertfall kan svare på hvilken av utsagnene 1-11 som er riktig i min analysering

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest gjennom tråden din her. Når det gjelder denne hi-fi verden vi lever i, så går utviklingen så fort at det nye produktet du har fått satt opp i stua er "utdatert" i løpet av inneværende år uansett.

Realiteten er nå også sånn at det meste der ute ere blitt såpass bra at man skal være litt i overkant opphengt i tekniske data, at det låter riktig og har den marginale forskjellen i dynamikk og oppløsning etc.

Jeg har hørt både Denon, Yamaha og Pioneer. Konklusjon: Dritbra saker i sine respektive prisklasser alle sammen!

Når du legger deg på et budsjett på 10.000 så får du også lyd deretter. (og jeg mener ikke da dårlig lyd) MEN det å henge seg opp i marginalene resulterer i at du aldri blir ferdig å vurdere. Du sløser bort mye av din sikkert dyrbare tid her i livet.:-D

Jeg vil bare gi det noen få råd på veien...

1. Hent ut aktuelle kandidater for lytting. (Du må evt. deponere)

2. Vurder lyd og brukervennlighet pr. reciver opp mot din normalbruk. (Velg ut 2 av de)

3. Vurder designet du liker best blant de to.

Det er jo du som skal like lyden! Ikke testeren til lyd og bilde el.
    Man kan alltid kjøpe noe som er bedre, men skal du holde tritt, må du skifte minst 1 gang i året.

Er helt sikker på at du blir fornøyd når du har fått din "utkårede" plassert i racket.:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok den eneste måten å bli sikker på ja, å teste dem selv hjemme side om side.

Men min nysjerrighet er ustyrlig..kan noen forklare dette fra testbeskrivelse av AVR-2809 Test i LYD & BILDE 12/08 ;
    "Receiveren er kanskje litt vel varm og fyldig i mellomtonen" samtidig skriver de under minus sider; "Litt forsiktig
    mellomtone"

Er ikke det motsiende ?

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •