Denon AVR-2809 vs Yamaha RX-V1900 vs Pioneer VSX-LX51 til SBS-01 (5.1) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 86
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Etter intensiv lesing + div råd er jeg begynt å tvile litt på Denon. Virker som Yamaha er tingen på SVS, mulig Pioneer også duger ops: Etter videre prisjakt lurer jeg på om Pioneer LX-60 kunne fortjene en test sammen med Yamaha V1900 ?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at i en test driver en receiver et sett høyttalere, i mere seriøse tests prøver de den på flere typer høyttalere. Husk at alle der tester har en preferense for lyd.
    Det blir vanskeligt å kjøpe noe ut i fra det man leser, og med receivere er justerings mulighetene så enorme at der ikke skal mye til før noe lyder råttent, og noe annet lyder himmelsk.
    Rommet spiller også inn selvfølgelig.
    Leser du masse tests med ros av et produkt er du rimelig sikker på du har en vinner dog.
    Det ville også være veldig uheldigt om du kjøper en receiver fordi den "på papiret" er bedst på ubetydelige ting, og du da finder ut at romkorreksjons systemet på konkurrenten egentlig er mye bedre for ditt bruk......
    Timion har helt rett.....

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet åssen du har det John. Har lest meg langt ut på jordet med diverse produkter. Det gjør deg bare ennå mer forvirra.

Lån med deg forsterkerne hjem, sett deg ned og la ørene dine bestemme hva som er best.

Man blir IKKE klokere av å lese til det uendelige, det er tvert i mot bare forvirrende.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det overkill/bortkastet med 3900 til sbs-01 ?

Kan jeg risikere å sprenge sbs-01 med denne receiveren ? ops:

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du sprenger ikke noe med for stor forsterker før sunn fornuft forteller deg å skru ned, men med en for liten forsterker kan du risikere å ødelegge noe

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimm
    du sprenger ikke noe med for stor forsterker før sunn fornuft forteller deg å skru ned, men med en for liten forsterker kan du risikere å ødelegge noe
    Hmm..er det hvis nivåene er satt så høyt at forsterkeren vrenger du mener man kan ødelegge ht ?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. For små forsterkere kan gi noe som heter clipping, se Wikipedia.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stevens
    Ja. For små forsterkere kan gi noe som heter clipping, se Wikipedia.
    Kan dette skje selv når en liten forsterker står på lave volumer(med tungdrevne ht), eller mener du den vanlige vrengingen som kommer når man tyner forsterkeren på maksimalt høye volumer ?

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosesseringen av surround lyd er vel også viktig? Kanalseparasjon og et troverdig lydbilde? Her har jo yamaha fått mye skryt. Opplevd effekt er også en faktor du kanskje bør tenke på. Ut fra hva jeg har lest, har de siste generasjoner Denon vært litt spake, så skulle jeg valgt å kjøpe noe uhørt basert på tester, er vel Yamaha det jeg ville gått for. Stort sett i toppen på tester, samt at jeg har hørt flere modeller som har fungert bra. Har selv eid en RX-V 2500.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John2100
    Kan dette skje selv når en liten forsterker står på lave volumer(med tungdrevne ht), eller mener du den vanlige vrengingen som kommer når man tyner forsterkeren på maksimalt høye volumer ?
    På lave volumer går nok dette bra, men hvem vil sitte med en liten forsterker på veldig tungdrevne høyttalere?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    På lave volumer går nok dette bra, men hvem vil sitte med en liten forsterker på veldig tungdrevne høyttalere?
    Det var bare for å få frem poenget med spørsmålet at jeg skrev det på den måten

Ok, men det er vel gjerne en fordel å ikke gå over max-grensen til ht i receiver-watt ?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var bare for å få frem poenget med spørsmålet at jeg skrev det på den måten

Ok, men det er vel gjerne en fordel å ikke gå over max-grensen til ht i receiver-watt ?
    Ja man burde vel ikke overskride den grensen så veldig tror jeg.

Men om dine HT er oppgitt til å tåle f eks 150 watt og du har en forsterker som kan yte 200 tror jeg ikke det er noe problem, bare pass på å ikke dra på noe hinsides

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Ja man burde vel ikke overskride den grensen så veldig tror jeg.

Men om dine HT er oppgitt til å tåle f eks 150 watt og du har en forsterker som kan yte 200 tror jeg ikke det er noe problem, bare pass på å ikke dra på noe hinsides
    Er sbs-01 som er 120w jeg skal ha receiveren på, så er litt usikker på hvor stor receiver jeg skal risikere å ha..

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sbs-01 som er 120w jeg skal ha receiveren på, så er litt usikker på hvor stor receiver jeg skal risikere å ha..
    Dette burde du ikke bekymre deg over. Du kan fint kjøpe deg receivere med 7 * 150 w for eksempel.

Nå kjenner ikke jeg til HT dine, men dette er ingen problem. Bare ikke skru volumknappen i bånn. Og du hører når det begynner å låte stygt. Da er det på tide å skru ned igjen

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv står mine bakhøyttalere oppgitt til max 120 watt, men receiveren er på 7 * 140. Ingen problem.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en Rotel RMB-1075 (5 x 120W) til å drive mine SVS'er (SCS-01 og SBS-01) og det er ikke noe problem i det hele tatt.

Kan ikke tenke meg at en receiver uansett størrelse skal være noe problem. Du vil uansett høre det hvis du spiller så høyt at det begynner å bli fare på ferde.

Som flere har nevnt er det vesentlig værre å ha for liten forsterker enn for stor forsterker.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som de andre sier, du uroer deg unødig. Ørene dine vil si ifra lenge før det er noen fare.

Men, det skjer jo. Så f.eks. at de på SVS-treffet i Arendal klarte å sprenge en SBS høyttaler når de guffet på for fullt med en Yamaha DSP-Z9 forsterker (7x170W i 8 ohm):

Sitat Opprinnelig postet av akto
    Konklusjonen er at dette er en ny referanse innen prisklassen. Her får du full 5.1 pakke for 10.200,- og full 7.1 pakke for snaue 12.000,- . For å bruke en velkjent frase fra Elkjøps markedsavdeling; ”Løp og kjøp”…
    Der slutter sammenligningsgrunnlaget med Elkjøp for øvrig, for SVS er nemlig kjent for service.

Digresjon:
    Når vi testet ”Master and Commander” klarte vi å sprenge venstre surroundhøyttaler. Uff da, ikke bra, tenker du sikkert. Men husk da på dette: Disse høyttalerne har en sensitivitet på 85dB. Vi kjørte lyden på referansenivå i forhold til Yamahaen på 170W, ca 107 dB. Dvs. at effekten teoretisk var på ca. 60 % mer enn det høyttalerne er konstruert for å tåle. De er oppgitt til å tåle 120W. Høy morofaktor, men med et dumt utfall. Men slik er det. Jeg har sprengt noen høyttalere i mitt liv selv, og jeg har alltid hatt det veldig gøy i forkant.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

VSX-LX51 vs RX-V1900

Var jeg deg ville jeg uansett helt klart valgt yamaha RX-V1900 fremfor Pioneer VSX-LX51, ihvertfall ut i fra testen i Hjemmekino 11/08, som de begge var med i(se nedenfor).

VSX-LX51 og RX-V1900 var med i samme test-duellen i bladet Hjemmekino 11/08, og der står det om Pioneeren at bassen låter litt tynn, men lyden ellers er svært sprudlende. Yamaha RX-V1900 vant testen med terningkast 6 fremfor Pioneer VSX-LX51 og Onkyo TX-SR806, som begge fikk terningkast 5. Alle disse receiverne er nok bra, selv om det skal være et hakk opp til Yamahaen.der går som jeg forstår det Yamahaen så vidt forbi Denonen. AVR-2809 har mer tyngde i bassen enn RX-V1900, men litt mer mellomtone også ? Yamaha RX-V1900 vant også denne testen.
    Etter masse frem og tilbake bestilte jeg Pioneer VSX-LX51 som jeg gledet meg til å få, høytalere KEF KHT3005SE og PS3 er innkjøpt.

Nå viser det seg at ikke Pioneer VSX-LX51 kan leveres før tidligst mitten av mai, kansje jeg må vente enda lengre også. Grunnen skall være at Pioneer VSX-LX51 skall oppgraderes eller utbedres.

Jeg har derfor sett på andre alternativer, Yamaha RX-V1900. Utfra denne tråden ser den ut for å være bra. Sammenlignet har Yamaha mindre ytre mål, flere HDMI innganger, litt høyere pris og noen andre tekniske beskrivelser som jeg ikke har innsikt i.

Tekniske beskrivelse på Yamaha RX-V1900 vs Pioneer VSX-LX51: LINK

Yamaha RX-V1900: LINK

Pioneer VSX-LX51: LINK

Hva er forskjellen og mulighetene (ikke muligheter) med receiveren fra Yamaha utover det jeg har listet over ?

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VSXL51 har laaaang leveringstid. Jeg veit faktisk ikke kom Pioneer greier å levere den i hele tatt...

Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for RXV1900... Bedre reciever, og du får den kjappere 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for RXV1900... Bedre reciever, og du får den kjappere 8)
    Takk, utfra ditt hjemmeunderholdnings utstyr (fint) og valg av receiver (Yamaha RXV-3900) er sikkert RX-V1900 bra for meg. Hvis jeg mot alle odds skulle finne på å sette opp noen front gulv høytalere tåler vell RX-V1900 dette også ?

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •