billig receiver + effekt ELLER kraftig receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

billig receiver + effekt ELLER kraftig receiver

Har lurt litt på dette i det siste:

Hva ville gitt best lyd av:

Billig receiver f.eks yamaha 663 + ett bra effekttrinn f.eks primare a30-31 2kanal

eller

Dyr receiver ala yamaha 3900

Tenker da mest på hvordan dette vil høres ut 2 kanals til musikk.

Er det andre forskjeller en forsterkerne mellom 663 og 3900 ?
    Er det forskjell på DAC som står i disse 2?

Annet spm:
    La oss si at man skal kun bruke pc som lydkilde. optisk eller hdmi.
    Kan man da bruke bare ekstern DAC + ett bra effekttrinn eller har jeg misforstått litt?

Håper noen skjønner hva jeg vil fram til og har noe vettugt å s

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eiiv
    Har lurt litt på dette i det siste:

Hva ville gitt best lyd av:

Billig receiver f.eks yamaha 663 + ett bra effekttrinn f.eks primare a30-31 2kanal
    eller
    Dyr receiver ala yamaha 3900
    Tenker da mest på hvordan dette vil høres ut 2 kanals til musikk.
    Jeg har aldri vært borti Yamaha. Men hvis du legger til enda et alternativ: Billig reciever + Integrert forsterker med prossessor/fixed level inngang,
    så vil nok antakeligvis det gi det beste resultatet hvis musikk er viktigst.

Jeg hadde samme dilemma som deg. Og selvom jeg hadde billig reciever som jeg brukte effekten fra en stereoforsterker på, så ble det mye bedre i 2-kanals når jeg brukte forforsterkeren i stereoforsterkeren kontra forforsterkeren i recieveren og effekten fra forsterkeren. (Les det sakte, så kanskje du skjønner hva jeg mener.. Kunne nok skrevet det renere tror jeg :-P).

Annet spm:
    La oss si at man skal kun bruke pc som lydkilde. optisk eller hdmi.
    Kan man da bruke bare ekstern DAC + ett bra effekttrinn eller har jeg misforstått litt?
    Hvis DAC'n har volumstyring så kan du det. Flere på forumet som mener flere av de populære dac'ene fungerer veldig bra som forforsterker også. Beresford og Cambridge DacMagic tror jeg begge kan fungere som det.

Bruker du analog fra PC kan også den brukes som forforsterker.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke skal bruke dette til surround ville jeg uansett ikke kjøpt en surroundreceiver.
    Da ville jeg satset på en ekstern DAC, f.eks. DACmagic fra Cambridge eller Abrahamsen 6.0 som er på trappene.
    I tilleg enten en integrert stereoforsterker eller en løsning med for og effekt-forsterker.

Siden du snakker om Yamaha 3900 antar je at du har et budsjett rundt 12-15000?
    Da vil en DACmagic dra av sted med ca 2500,- (inkl. frakt når den kommer på lager) og om du da kikker deg rundt etter en stereoforsterker til ca. 10 000,- så er det mye å velge i.

For å komme med mer konkrete tips kan det være greit å vite hvilke høyttalere du har tenkt å bruke.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er "himmel og hav" forskjell på disse forsterkerne...!

Kan nevne : DAC, forforsterker delen, analog delen, meny styringen, bilde scaleringen, inn\utganger og sist men ikke minst i strømforskyning og forsterker delen...

Jeg hadde helt klart gått for 3900 og biampa den frem til jeg hadde spart meg opp til et effektrinn...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det en forforsterker gjør som ikke en ren effektforsterker kan gjøre foruten volumstyring ?

Tenker egentlig i de baner at en billig receiver kan fungere som en prosessor. Og da henge på ett bra effekttrinn vil man vel få mye for pengene ?

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det en forforsterker gjør som ikke en ren effektforsterker kan gjøre foruten volumstyring ?
    Switche mellom forskjellige innganger, tonekontroll, annen lyddekoding/prossessering (kanskje mest relevant for surroundreceivere).

Tenker egentlig i de baner at en billig receiver kan fungere som en prosessor. Og da henge på ett bra effekttrinn vil man vel få mye for pengene ?
    Sånn jeg gjør det ihvertfall. Jeg kjøper den billigste receiveren som har de finessene jeg trenger, og kobler den så til effektforsterker.
    Dermed kan jeg oppgradere receiver etter behov, og beholde effektforsterkeren.

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke høytalere er det du skal bruke? Kommer jo litt ann på om disse er tungdrevene. Vurderte selv om jeg heller skulle gå for rimeligere reciver+effekt, men valgte heller å bi-ampe med en dyrere modell, siden jeg jevnt over ikke kan spille noe særlig høyt pga. naboer. Kommer veldig ann på hvor høyt du skal spille, selv om kvaliteteten ved lavere volum oftest løftes med mer effekt...?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sikreste er nok å gå veien om en integrert stereo forsterker med prosessor inngang.

Da trenger du ikke bekymre deg for kvaliteten på forforsterkeren i receiveren, hverken nå eller ved en senere oppgradering.

Du kommer sikkert til å bytte receiver oftere enn stereo oppsett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som regel vil du få mye ut av det på filmdelen.. men muligens da ikke på musikkdelen da det er jo noe som må bli nedprioritert på en budsjett-reciever..
    og siden det er en surround-reciever, er det vel store sjanser for at musikkbiten er litt nedprioritert... :-)

er jo forsåvidt frontene og delvis senter som trenger litt ekstra forsterkerkraft.. surround ellers pleier jo fint å klare seg med lite effekt.. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Det sikreste er nok å gå veien om en integrert stereo forsterker med prosessor inngang.

Da trenger du ikke bekymre deg for kvaliteten på forforsterkeren i receiveren, hverken nå eller ved en senere oppgradering.

Du kommer sikkert til å bytte receiver oftere enn stereo oppsett.

word! :-)

syns hvertfall de budsjett-recieverne jeg har hørt leverer mer enn bra nok til meg på film hvertfall.. så det alternativet der syns jeg også er det beste! :-)

trådstarter BØR være enig med oss ! ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er enig i det dere sier her.. men hvorfor forforsterker isteden for effekt?

Da er det altså 2 alternativer:

receiver -> effekt -> høyttaler (er det ikke effektforsterken her som gir lyd i høyttaleren ? bortsett fra D\A konverteringen som skjer i receiver evt ekstern DAC.

receiver -> forforsterker -> høyttaler (Hvordan kobles dette? Signalet inn i forforsterker eller receiver?)

Har jeg forstått riktig?

Hva vinner jeg ved å bruke receiver -> forforsterker kontra receiver -> effekt?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da ble det kanskje litt uklart...

det jeg tror vi mente begge to, er integrert forsterker med pros./fixed level-inngang...

dvs at du kobler "pre out" til front L og R på reciever til prossessor-inngangen på den integrerte stereoforsterkeren (eller hvilken som helst inngang hvis det er fixed level-varianten) også kobler du frontene til denne integrerte forsterkeren.

cd-spiller og alt annet du måtte ha av analoge kilder, kobler du også til denne integrerte... :-)

dette alternativet kontra budsjett reciever med bare effekt vil i de fleste tilfellene gi deg en mye bedre musikk-opplevelse. :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •