Eldre high-end eller nyere og billig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Eldre high-end eller nyere og billig?

Hei!

Har fått meg loft, og skal bygge hjemmekino.
    Har egentlig aldri intereressert meg særlig for receiver, for meg har det vært tokanals stereo som gjelder.

Uansett, ser at bruktmarkedet bugner av snadder, men hva skal man velge?
    De nye HD-formatene trenger jeg strengt tatt ikke siden jeg kjører analog 5.1 fra mediacenter og hdmi direkte i tv'en (som også skal oppgraderes.

På generell basis, velger jeg eldre highend..eksempel
    TOPPMODELL! Nesten ikke brukt YAMAHA DSP-AZ1 (8 KANALERS!) | FINN torget YAMAHA DSP-AZ1
    Eller noe nyere?
    Hvordan er kvaliteten i eldre flaggskip kontra nyere receivere i 10.000 kroners klassen?

madsun

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvaliteten har gått jevnt oppover. Har lest at en eier av AX10 synes nye LX71/81 låt bedre... på avsforum(har ikke hørdt dette selv bare lest). Men hører at LX71 er den klart beste pioneern forsterkern jeg har hatt i hus ihvertfall.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Yamahaen var nå iallefall ikke billig, vil jeg påstå.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Den Yamahaen var nå iakkefall ikke billig, vil jeg påstå.
    Helt enig. Hør med tklev om han har solgt sin enda. Han skulle ha ca 1/2 av det finn.no annonsen krever.

For kr 10 000 ville jeg nok ha kjøpt meg en ny reciver med HD-lyd og moderne romkorreksjon.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet er det naturlig at de nye receiverene med HD støtte vil oppfattes som bedre på film enn eldre enheter uten denne støtten. Det blir satt på spissen som å sammenligne 64kbit MP3 på et eldre kostbast anlegg mot FLAC på et nyere budsjettanlegg. Men på CD/musikk ville jeg heller satset pengene mine på den eldre toppmodellen.

Surroundforsterkere i prisklassen 30-50k er uansett mer påkostet når det gjelder de innebygde forsterkermodulene, DAC, strømforsyning, og generell oppbygning enn en receiver til 10k. Å si noe annet blir bare å lure seg selv. Det er 2 ting nyere receivere dog vinner på, og det er HDMI/HD-støtte (støtte for de nye Blu-Ray lydformatene) og EQ/romkorreksjon. Sistnevnte er litt avhengig av hvor gammel toppmodell vi snakker om, men generelt har det vært en utvikling av denne type funksjoner på receivere de siste årene.

Nå er det riktignok ikke alle som benytter seg så mye av avansert EQ/romkorreksjon, og HD lyd kan løses ved å kjøpe en god BD-avspiller med analoge utganger.

En annen ting å ta med i regnestykket ved å kjøpe brukt, er selvsagt at en ikke får 5 års reklamasjonsrett. Selv kunne jeg funnet på å kjøpe en toppmodell til anlegg nummer 2 om jeg hadde fått den til en knallpris. Det er tross alt ganske gode (og kraftige) forsterkere i disse toppmodellene, og ikke minst er det mulig å få de til ganske gode priser fordi "alle" skal ha HDMI-støtte.

Men om den Yamaha`en selges for en knallpris får du nesten avgjøre selv - jeg syntes ikke det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Den Yamahaen er var kun ment som et eksempel, har ikke planer om å kjøpe den til 10 høvdinger Det finnes atskillige bedre kjøp prismessig

HDMI i receiver har jeg ikke bruk for, så den biten bryr jeg meg ikke om
    Hvor mye har EQ/romkorreksjon å si for sluttresultatet? Jeg skal kun bruke denne receiveren til film, musikkanlegget blir stående pent i stua

HD-lyd er iveretatt ved hjelp av lydkort fra mediacenter (foreløpig et EMU kort, bytter til Lynx når det kommer et pent bruktkjøp), så har strengt tatt ikke behov for støtte for det heller

5 års reklamasjonsrett trenger jeg ikke. Brukt er brukt, dyrt utstyr går som regel ikke i stykker, har eid endel av det og er ikke glad i å fikle med det

En annen ting, hvordan er preamp seksjonen i eldre/nyere receivere? Har et par egentlig fete aktive høyttalere som jeg vurderer å bruke til surround

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en marantz sr9600 som nærmer seg tre år og den er fortsatt noe av det beste som er innen receivere selv idag,testet blandt annet onkyo sr905 og denon 4308 og yamaha 3900 men nå var den også i en annen prisklasse og byggekvalitet enn disse her da.
    Eneste minus i forhold til disse er kun 2 stk hdmi ut.
    En slik marantz sto til 10 lapper her inne for en stund siden,helt sinnsyk pris

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz ja..et eller annet med marantz som jeg liker. skal sjekke receiveren din nærmere

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •