Lydprogram- Yamaha

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer LittOmAlt sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydprogram- Yamaha

Hei

Yamaha, og sikkert flere, har instillinger for diverse lydprogram, kanaler og lydbilder.
    Link her

Jeg føler vel at jeg ikke har den fulle oversikten, for å være ubeskjeden, over hva som skal velges, når det skal velges og hva som er effekten. Har lest litt rundt om kring, men forståelsen er ikke god nok.

Fx, er stereo 7.1 et lydprogram som kan stilles inn til ulike dekodere i receiver? Eller er 7.1 ulikt fra en dekoder. Fx kan en spille av i PLII Movie dekoder?

Siden usikkerheten min er tilstede så velger jeg ofte innstillingen Stereo 7.1, om den er THX, DST eller andre tre ords forkortelser (TOF) er jeg sannelig ikke sikker på...

Det oppsummerte spørsmålet er jo om man har flere nivåer, med det mener jeg (forklaring kommer: ) at en velger i bunn ett format fx 7.1 så velger man dekoder. På toppen av dette kan en velge ulike lydbilder, som fx. Cinema eller spectacle?

I tillegg så er jo ulike dvder levert i ulikt format, spesielt om de er noen år gamle, men det er kanskje en annen tråd?

Noen som kan fylle inn, korrigere? Det alle kan er å le om dette fremstår som totalt uvitenhet :-)

Det som kunne være interessant er å høre med dere her inne hva dere benytter av lydprogram når dere har en "normal" dvd med 5.1 sourround.

Takker på forhånd

LoA

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Jeg har en v1800 og her er det flere forskjellige program.
    F.eks 7 ch stereo, da er det stereo lyd i alle 7 eller 5 kanalene du har.Da får du ikke pro logic 2 dekodingen.Da må du velge den for at den skal dekode det i det formatet hvis du skjønner.Du får bare brukt ett lyd program om gangen.

Når du ser film med 5,1 eller 7.1 lyd spor så bruk straight mode,dvs at lyd sporet blir avspilt slik filmprodusenten ville at det skulle være,uten at forsterkeren legger til noen effekter av noe slag.Dette programmet er absolutt og anbefale når du ser film.
    På tv eller satelitt som det enda er begrenset at sender i 5.1 veksler jeg mellom og bruke pro ligic2 dekoding og 7 ch stereo.de andre DSP programmene syns jeg egentlig ikke noe om.
    Mine 5 cents.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye dreier seg om smak og behag her, hvor godt høyttalerne er satt opp (gjerne inkl. presence ht.), samt kodingen og karakteren på den enkelte innspilling. Du får nesten bare prøve deg frem til du finner hva som funker for deg i den enkelte situasjonen.

Her er noen gode linker til:

Home Theater 20th Anniversary Special Report:Rediscovering CINEMA DSP 1/7 | YAMAHA

Yamaha Canada Music | Home Audio/Video

Yamaha Canada Music | Home Audio/Video

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har rx-v3800 og kjører 5.2

Til tv benytter jeg dts neo6 med tillegg Standar Movie DSP for og få litt mere fylde i surround.

Til film i HD (blu ray) benyttes inget DSP
    Til film i SD (dvd) benyttes en skjelden gang DSP på eldre filmer med litt kjedelig lyd som er fokusert for mye i front.

Hva som passer i ditt rom må du rett og slett eksprimentere med.
    Det står i bruksanvisningen hvilke DSP som kan brukes til 5.1 og hva som kan brukes til 7.1.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har endelig fått meg Yamaha1900 med HDlyd. Så nå kommer jeg sikkert til å leve på luft og havregrøt i flere uker huff, hehehe. Morsomt som på julaften er det lell.8)
    Kostet meg bare 9500 på Solberg hifi, altså nesten 1500 til 2000 under vanlig pris.

Det jeg skulle si er at om du kobler alt korrekt og setter på feks dvd, så skal det bare være å trykke tast nr7 som det står Surr.dekode på.

Da finner nemlig Yamaha selv den surround innstillingen dekodingen som passer best....
    Når du ser dvd eller bluray så er det sef best å ha de råeste dekoderne. Dolby, Dts dolbyHD eller DTS hd osv.... I tillegg kan man bruke ekstra Movie effekter, feks Scifi etc. Selv synes jeg dette er en uting, kun dekoding(7) holder jeg meg til.
    Unntaket kan kanskje være til Tvspill eller TV under ENTERTAIN...

Stereo 2 eller 7, Straight i musikk, og Pure Direct er feks KUN til musikkbruk eller kanskje også konsertdvd... samme med Live/Club.

Enhancer er til bruk for datamusikk og mp3spiller altså en MP3 forbedrer.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Har endelig fått meg Yamaha1900 med HDlyd. Så nå kommer jeg sikkert til å leve på luft og havregrøt i flere uker huff, hehehe. Morsomt som på julaften er det lell.8)
    Kostet meg bare 9500 på Solberg hifi, altså nesten 1500 til 2000 under vanlig pris.

Det jeg skulle si er at om du kobler alt korrekt og setter på feks dvd, så skal det bare være å trykke tast nr7 som det står Surr.dekode på.

Da finner nemlig Yamaha selv den surround innstillingen dekodingen som passer best....
    Når du ser dvd eller bluray så er det sef best å ha de råeste dekoderne. Dolby, Dts dolbyHD eller DTS hd osv.... I tillegg kan man bruke ekstra Movie effekter, feks Scifi etc. Selv synes jeg dette er en uting, kun dekoding(7) holder jeg meg til.
    Unntaket kan kanskje være til Tvspill eller TV under ENTERTAIN...

Stereo 2 eller 7, Straight i musikk, og Pure Direct er feks KUN til musikkbruk eller kanskje også konsertdvd... samme med Live/Club.

Enhancer er til bruk for datamusikk og mp3spiller altså en MP3 forbedrer.
    Om det står straight og DTS eller surr decode og DTS er det akkurat det samme. Straight blir ikke signalet forringet av noe som helst DSP. Har ikke reciveren et digitalt signal inn og reciveren står i surr decode kan du velge mellom DTS neo6 cinema/music, DD pro logic etc. Analog dekoding

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Om det står straight og DTS eller surr decode og DTS er det akkurat det samme. Straight blir ikke signalet forringet av noe som helst DSP. Har ikke reciveren et digitalt signal inn og reciveren står i surr decode kan du velge mellom DTS neo6 cinema/music, DD pro logic etc. Analog dekoding
    Ja nå misforstår jo du meg litt da. Når jeg sier Straight til musikk, så er det jo musikkdelen til CD jeg snakker om. Dvs en mer dedikert stereomodus uten videokrets.

Den Straight modus du snakker om er jo den man bruker når man trykker 7, noe som jeg glemte å nevne... Da kjører du det originale lydsporet til filmen i bitstream altså også en dekoder......

Men ellers så er STRAIGHT knappen kun til musikk... Samme med Stereo2 og 7og Pure Direct som er ren stereolyd uten både lyd og tonekontroll.

Newcomer LittOmAlt sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det å demre for meg.

Jef forsøker å oppsummere lærdommen så får vi se hva dere andre mener

En må velge ift kilde fra filmen, i følgende rekkefølge

1)
    *Source: det finnes følgende 3:
    --Multi 2 ch
    --Multi
    --2 ch

2)
    Deretter kan jeg velge lydprogram, av disse finnes flere. I kombinasjon med valg over så kan en ved fx. Multi ha følgende program:

STANDARD - DOLBY DIGITAL- Standard 5.1 channel processing for Dolby Digital sources.

STANDARD - q D+PL x Movie - Standard 7.1 channel processing for Dolby Digital sources.

STANDARD - DOLBY D EX - Standard 6.1 channel processing for Dolby Digital sources.

STANDARD - DTS - Standard 5.1 channel processing for DTS sources.

STANDARD - DTS 96/24 - Standard 5.1 channel processing for 96kHz/24-bit DTS sources.

STANDARD - DTS+PL x Movie - Standard 7.1 channel processing (Dolby Pro Logic x) for DTS sources.

STANDARD - DTS+DOLBY EX - Standard 6.1 channel processing (Dolby Digital EX) for DTS sources.

STANDARD - DTS ES - Standard 6.1 channel processing (DTS-ES Matrix and DTS-ES Discrete) for DTS sources.

STANDARD - DTS 96/24 ES - Standard 6.1 channel processing (DTS-ES Matrix and DTS-ES Discrete) for 96kHz/24-bit DTS sources.

STANDARD - Enhanced - CINEMA DSP enhanced processing for the selected decoder.

Men en ting jeg legger merke til er at mange filmer (typisk de litt eldre) kan ved feil innstilling gi bare lyd i senter.

Et DÅRLIG innstilling er: En film som har 2 kanal lyd:
    STANDARD + DOLBY DIGITAL -> dette gir bare lyd i senter

En bedre innstilling er da
    Stereo 7 ch stero

En ny film kan flere innstillinger velges.
    fx:
    Multi + STANDARD + DTS som gir lyd i alle høytalere.

LoA

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LittOmAlt
    Nå begynner det å demre for meg.

Jef forsøker å oppsummere lærdommen så får vi se hva dere andre mener

En må velge ift kilde fra filmen, i følgende rekkefølge

1)
    *Source: det finnes følgende 3:
    --Multi 2 ch
    --Multi
    --2 ch

2)
    Deretter kan jeg velge lydprogram, av disse finnes flere. I kombinasjon med valg over så kan en ved fx. Multi ha følgende program:

STANDARD - DOLBY DIGITAL- Standard 5.1 channel processing for Dolby Digital sources.

STANDARD - q D+PL x Movie - Standard 7.1 channel processing for Dolby Digital sources.

STANDARD - DOLBY D EX - Standard 6.1 channel processing for Dolby Digital sources.

STANDARD - DTS - Standard 5.1 channel processing for DTS sources.

STANDARD - DTS 96/24 - Standard 5.1 channel processing for 96kHz/24-bit DTS sources.

STANDARD - DTS+PL x Movie - Standard 7.1 channel processing (Dolby Pro Logic x) for DTS sources.

STANDARD - DTS+DOLBY EX - Standard 6.1 channel processing (Dolby Digital EX) for DTS sources.

STANDARD - DTS ES - Standard 6.1 channel processing (DTS-ES Matrix and DTS-ES Discrete) for DTS sources.

STANDARD - DTS 96/24 ES - Standard 6.1 channel processing (DTS-ES Matrix and DTS-ES Discrete) for 96kHz/24-bit DTS sources.

STANDARD - Enhanced - CINEMA DSP enhanced processing for the selected decoder.

Men en ting jeg legger merke til er at mange filmer (typisk de litt eldre) kan ved feil innstilling gi bare lyd i senter.

Et DÅRLIG innstilling er: En film som har 2 kanal lyd:
    STANDARD + DOLBY DIGITAL -> dette gir bare lyd i senter

En bedre innstilling er da
    Stereo 7 ch stero

En ny film kan flere innstillinger velges.
    fx:
    Multi + STANDARD + DTS som gir lyd i alle høytalere.

LoA
    Danke

Vel, du går vel først i menyen på filmen og velger lydkode. Feks DTS om det finnes.

Deretter så starter du filmen og trykker på tasten 7(felles for de fleste Yama)
    Da skal forsterkeren finne lydsporet og lydsporet skal synes i display Feks Dolby digital,DTS eller Straight.. .da skal det heller ikke gå å bytte til noe "annet".
    Om du bare bytter og bytter uten at noe fester seg så betyr det sannsyneligvis at du ikke får noe bedre enn dolby prologic.

Det er også selvfølgelig avhengig av hva slags ledninger du bruker....
    For å kunne få Dolby Digital, DTS eller HDlyd så må du dessuten minst ha enten digitalcoax eller optisk digital til Dolby eller DTS, For HDlyd så må du ha HDMI....
    Du kan også bruke HDMI til altsammen, men mange eldre forsterkere som ikke har HDMI, da må du benytte Digitalcoax eller optisk digital, eventuelt finnes det nyere bluray som lar deg koble 5.1 analogledninger til HDlyd via forsterkeren.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres altfor komplisert ut....

(min RX-V663 er mye mer rett-frem å bruke enn dette, og jeg har aldri opplevd å kun få lyd i senterkanalen)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •