Denon 2808. Et par spørsmål om audyssey

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon 2808. Et par spørsmål om audyssey

Et par ting jeg lurer på. Er det virkelig nødvendig å kjøre alle åtte rundene med romkorreksjon hvis man kun har sweetspot å tenke på? Blir ikke resultatet akkurat det samme på alle målingene når mikrofonen står på samme plassen hver gang?

Korrigerer audyssey frekvenskurven til subwooferen, eller er det kun delefrekvens, volum og avstand som blir satt?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Et par ting jeg lurer på. Er det virkelig nødvendig å kjøre alle åtte rundene med romkorreksjon hvis man kun har sweetspot å tenke på? Blir ikke resultatet akkurat det samme på alle målingene når mikrofonen står på samme plassen hver gang?

Korrigerer audyssey frekvenskurven til subwooferen, eller er det kun delefrekvens, volum og avstand som blir satt?
    Du skal kjøre alle 8 målingene. Men flytt mic`n rundt sweetspot. Lag en ring rundt der du sitter.
    Tror kurven til Audyssey går ned til 63Hz. ikke helt sikker.

Still dine SPM i denne tråden.
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...8-avr4308.html

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Tenkte tanken. Men det hender ofte at noen spørsmål drukner i andre hete temaer i sånne "offisielle" tråder. Men jeg prøver...

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker å kjøre 5-6 målinger fra sweetspot om sitteplassene rundt.. er fornøyd med resultatet og tror ikke det skjer store forandring ved å pine seg gjennom 2 målinger til

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimm
    jeg bruker å kjøre 5-6 målinger fra sweetspot om sitteplassene rundt.. er fornøyd med resultatet og tror ikke det skjer store forandring ved å pine seg gjennom 2 målinger til
    Da er det vel heller ikke store forskjellen mellom 3-4 opp til 5-6 heller da??

Newcomer meridian861 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Audyssey

Her er noen svar fra meg :8)

Hviklen frekvens måler og korrigerer MulteEq og MultEq XT?
    MultEq har en flat måling fra 20Hz til 20Khz, ja den gjør responsen helt flat i rommet ditt fra 20Hz opp til 20 KHz(LFE 120Hz er anbefalt delefrekvens for sub)

Hvorfor flere enn enn måling?
    For å få optimalt med målinger (sweetspot boks) bør du ha minimum 4 for enda bedre resultat 6 - 8.
    MultEq finner antall høytalere som er koblet til, hva slags type det er, sjekker fasen på den enkelte høytaler,optimal delingsfrekvens for hver enkelt høytaler og subwoofer.
    Etter dette kalkulere den avstanden til hver enklet høytaler for å beregne otimal forsinkelse og til slutt identifiserer MultEQ forskjeller i db på hver enkelt høytaler slik at alle spiller 75 dB ved 0. Dette gjøres på første måling Sweetspot plassen din i øre høyde midt på nesen din bør 1 målingen finne sted.
    Ved måling 2- 8 kombinerer den disse målingene for å fjerne akustiske problemer i rommet / rundt sweet spot plassen din.

Hvordan måle god stolen min?
    Optimalt for en sweetspot stol som bør du måle i midten i øre høyde akkurat over hode støtten ( 1 måling). Måling 2 og 3 på 30 cm til høyre å venstre for denne målingen i samme høyde. Måling 4 gjøres 30 cm foran måling 1 og Måling 5 og 6 taes 30 cm til høyre og venstre for måling 4 i samme høyde. Dett vil føre til at du vil få en perfekt sweet spot boks.
    Grunnet til at man absolutt ikke skal ta kun en måling er at akkurat 2 cm til høyre eller venster for denne målingen kan det være stående bølger gjerne på hele + 15dB eller kraftige dipper i gjerne - 10dB. MultEq sørger da for en absolutt flat response

Subwoofer og MultEq?
    MultEq bruker mest av prossesor kraften på akkurat lavfrekvense signalene for å rette opp enhver feil eller mangel ved subwooferens frekvensgang i ditt rom, filteret er ikke med som ett valg fra Denon, men her har jeg aldri trengt å gjøre noen endringer på MultEq Pro heller.

http://avforum.no/forum/H:\MyData\Audyssey Certificate.htm

Pers
    Audyssey Installer

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av meridian861

Dette gjøres på første måling Sweetspot plassen din i øre høyde midt på nesen din bør 1 målingen finne sted.
    Pass på at nesen IKKE er innenfor måleområdet mens målingene/kalibreringen utføres.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av meridian861
    MultEq har en flat måling fra 20Hz til 20Khz, ja den gjør responsen helt flat i rommet ditt fra 20Hz opp til 20 KHz
    Men det forutsetter vel at mikrofonene er i stand til å oppfatte alle frekvensene, sånn reint fysisk mener jeg? Selv om jeg ikke er noen ekspert på området, så har vanskelig for å tro at den lille plastdingsen av en mikrofon som følger med Denon 2808 har kapasitet til å registrere lyd helt ned til 20Hz. Ser for meg at det må kraftigere saker til for å takle det.

Finnes det spesifikasjoner på den mikrofonen forresten?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •