Hvilken forsterker til Cerwin Vega CLS 15?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken forsterker til Cerwin Vega CLS 15?

Har tenk å få meg et par Cerwin Vega CLS 15. Har lest litt her og der og det virker som om de fleste vil annbefale NAD forsterker til Cerwin Vega. Ser også at noen annbefaler de nye forstererne fra Cerwin Vega, A-serien, og noen skriver også at man rett og slett må prøve seg frem før man kjøper. Det skal jeg selvsagt gjøre, men man kan jo ikke prøve alt på markede...

På dette emnet er jeg helt fersk. Lurte på om jeg kunne få noen gode råd om hvilke forsterkere som vil utnytte høytalerne på en best mulig måte. Håper noen av dere med erfaring vil komme med noen gode tips og annbefalinger.

PS: Prisklassen jeg tenkte å legge ut for en forsterker er på rundt 5000 kr.

Takk

MVH Håvard

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest litt til rundt. Ser at noen bruker NAD 372 forsterker, men de sier fortsatt at man ikke får utnyttet høytalerne maksimalt.

Fortsatt ingen som vet hva som utnytter CLS 15 best? Noen må jo ha disse høytalerne, og de må jo ha en forsterker for å kunne bruke de=)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD 372 får ikke utnytta de max, men et godt stykke... til prisen er det få som holder følge (og låter bra).

Sjekk brukt markedet.. ser "ofte" NAD 272 til 2500der.. og NAD 372 har jeg sett til 3000kr...den komboen er RÅ på CLS15 .

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn en brukt Crown XTi.

Da blir det liv serru.

-Tim

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nad

Har hørt de på NAD 218THX... det funker..
    Finnes noen brukt om du leter litt..

Lykke til..

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes nesten du bør skaffe deg en Pass Labs x350.

Ellers er det mange som har kjørt Carver effektforsterkere på Cerwin med stort hell.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar.

Hva er forskjellen på å koble høytalerne opp til èn forsterker og to? Er nybegynner:wink:

Burde man rett og slett dra på forskjellige hifi butikker og prøve meg frem?

Noen forslag til hva jeg kan gjøre for å finne ut hvilken forsterker som jeg vil bli best fornøyd med?=)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis det er bi-wire-terminaler på denne høytaleren, dvs to stykk innganger - 1 til low filter (bass) og en til high filter (mellomtone/diskant) så er det to måter å bruke to forsterkere (C372 og effekttrinnet C272 i dette tilfellet).

1. Ved noe som heter bi-amping. Dvs at du bruker den ene forsterkeren til bass (ledning fra den ene forsterkeren og til LF (low filter) inngangene på begge høytalerene. Og fra den andre forsterkeren til HF (high filter).
    Dette gir da 2 par, altså 4 høytalerledninger...

2. Disse forsterkerne kan brokobles. Det gjør at de har en del mer kraft. Da kobler du bare en ledning fra ene forsterkeren til den ene høytaleren. Og fra den andre forsterkeren til den andre høytaleren. :-)

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    cerwin vega sin egen forsterker på 1.8 kw funker ypperlig

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    hvis det er bi-wire-terminaler på denne høytaleren, dvs to stykk innganger - 1 til low filter (bass) og en til high filter (mellomtone/diskant) så er det to måter å bruke to forsterkere (C372 og effekttrinnet C272 i dette tilfellet).

1. Ved noe som heter bi-amping. Dvs at du bruker den ene forsterkeren til bass (ledning fra den ene forsterkeren og til LF (low filter) inngangene på begge høytalerene. Og fra den andre forsterkeren til HF (high filter).
    Dette gir da 2 par, altså 4 høytalerledninger...

2. Disse forsterkerne kan brokobles. Det gjør at de har en del mer kraft. Da kobler du bare en ledning fra ene forsterkeren til den ene høytaleren. Og fra den andre forsterkeren til den andre høytaleren. :-)
    Men amunds, hvordan vet man hva som er best av brokobling og bi-amiping til CLS 15? Må man bare prøve seg frem, eller er det en fasit på dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt låter biamping bedre, men brokobling kan spille høyere. Så lenge forsterkeren takler belastningen.

Unntaktet anngående brokobling er dersom man paralellkobler utgangene. Slik som man kan gjøre på f.eks McIntosh og Pass Labs X1000.5

-Tim

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjhr
    Men amunds, hvordan vet man hva som er best av brokobling og bi-amiping til CLS 15? Må man bare prøve seg frem, eller er det en fasit på dette?

det er absolutt ingen fasit.. sånn generelt sies det at bi-amp låter best.. men når man allikevel har så store CV'er(:-P) så kan det hende brokobling er best.. dette blir en smakssak egentlig.. uansett syns jeg personlig, at CV låter bedre med NAD bi-ampa/brokobla enn CV sine egne effekttrinn.
    men som sagt.. det er da min personlige mening.. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så noen som anbefalte 3 x NAD C272. Vil dette fungere bratil CLS 15? Noen som vet om dette er gunstig tatt i betraktning at jeg vil ha "finere" lyd, samtidig som at det skal trøkke bra?

Hvorfor skal man helst velge 2 eller flere forsterkere framfor bare èn forsterker?

Har også tenkt litt på A klassen fra CV på 2.6KW, men leser som sagt at mange mener man bør ha flere forsterkere for bedre lyd...Eller blir det god lydkvalitet av en forsterker på 2.6KW?

Noen innspill?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis 1 forstker er stor nok, så er det jo ikke noe problem..
    greia med NAD'ene, er at de muligens er litt små alene - og at det da vil være et bedre resultat med to. :-)

CV'en på 2,6kW vil da antakeligvis gi mere kraft enn 2xNAD C272.. men lydkvaliteten vil nok være dårligere (i noen ører..) enn med NAD..

i bunn og grunn er det var du syns låter bra som betyr noe - så en lytterunde ville nok vært det beste! :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •