Effektfordelingen i Yamaha rx-v663

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektfordelingen i Yamaha rx-v663

Lurer litt på om effektfordelingen i denne forsterkeren er den samme uavhengig om man bruker 2 eller 7 kanaler - kan noen bekrefte eller avkrefte dette ? Ellers er det jo lite poeng i å kjøre bare et par høyttalere på recieveren og resten på effekttrinn, slik jeg gjør, hvis det ikke finnes effektgevinst å hente.

For øvrig; Er det mulig å kjøre prensence samtidig med surroundback, i og med at de har seperate utganger ? Altså da 7.1 + presence.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiveren har en strømforsyning som skal fordeles på alle kanalene. Når du kun driver to kanaler vil disse to få mer effekt på deling enn om du driver samtlige kanaler med receiveren.

Uavhengig av dette vil det lønne seg å ha et eksternt effekttrinn til å drive f.eks frontene da dette effekttrinnet mest sannsynlig gjør en bedre jobb en receiveren...

Du kan ikke kjøre 7.1 pluss presence på denne receiveren.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pollah
    Lurer litt på om effektfordelingen i denne forsterkeren er den samme uavhengig om man bruker 2 eller 7 kanaler - kan noen bekrefte eller avkrefte dette ? Ellers er det jo lite poeng i å kjøre bare et par høyttalere på recieveren og resten på effekttrinn, slik jeg gjør, hvis det ikke finnes effektgevinst å hente.

For øvrig; Er det mulig å kjøre prensence samtidig med surroundback, i og med at de har seperate utganger ? Altså da 7.1 + presence.
    Det er kun Z11 som kan kjøre 7.1 pluss presence.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kun bruker 2 HT fra reciver er det klart at disse får litt mer strøm enn om du skulle "plage" den med 7. Det står i manualen hvor mye den gir i stereo.
    7.1 og precence får du kun med Z 11 ( trur eg ) må velge en av delene på min 1800

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjapt svar.

Ok, da fikk jeg bekreftet det jeg trodde. Har en rotel effekt på 5x 100 utenom reciever, hvor 4 av kanalene blir brukt på front, og siste resterende på senter, noe som fungerer meget bra. Da beholder jeg defitivt dette oppsettet.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pollah
    Takk for kjapt svar.

Ok, da fikk jeg bekreftet det jeg trodde. Har en rotel effekt på 5x 100 utenom reciever, hvor 4 av kanalene blir brukt på front, og siste resterende på senter, noe som fungerer meget bra. Da beholder jeg defitivt dette oppsettet.
    Rotel`n er vel noe mer strømsterk kontra Yamaha`n.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut i fra det jeg kan lese i manualen har yamahaen en strømforsyning på 500 va, mens Rotelen har 1100 va, så det skulle være betraktelig forskjell der ja.
    Er i hvert fall meget godt fornøyd i sin helhet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en "problemstilling" jeg har tenkt litt på. Et forsterkertrinns effekt er jo ikke bare styrt av hvor mye effekt som er tilgjengelig fra strømforsyningen. Noe som da vil si at i mange recievere (de fleste?) så er enten strømforsyningen for svak i forhold til hvor mye uteffekt alle kanalene kunne greid samtidig, eller så er forsterkertrinnene overdimensjonert i forhold til strømforsyning. Eller er jeg helt på jordet nå?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektoppgivelser på recivere generelt bør taes med ei kjempeklype
    Det er ganske utrolig hvor mange "watt" de er i stand til å putte inn i en slik...
    Har man en strømforsyning på 1 KW så lar det seg ikke gjøre å få ut 7 x 150 w. kontinuerlig ... Virkningsgraden på de fleste er knapt 60%.. ( AB forsterkning )

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne teste gir vel et ok svar på spørsmålet ditt. Den leverer 166W i stereo og 7*47 i alle kanaler i drift. UltimateAVmag.com: Yamaha RX-V663 A/V Receiver

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •