Er det ingen som gidder å lese manualene lenger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 63
    Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det ingen som gidder å lese manualene lenger?

Hei,

jeg ser at det dukker opp stadig nye brukere med stadig nye basale spørsmål om sine nyinnkjøpte AV produkter.

Dette er gjerne spørsmål som de lett kunne fått svar på ved å lese manualen eller ved å ta et raskt søk her på forumet, hvor det meste har vært svart på før.

Istedet for å lese seg opp på kunnskapen, så setter de altså igang med å fikle med utstyret. Deretter fyrer de av innlegg her hvor de ofte impliserer at det er noe feil med utstyret og gjerne også vil ha eksperthjelp på rappen.

Er det flere enn meg som blir frustrert av slikt?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er for sta til det... men til slutt må de krype til korset :-D hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo ett velkjent fenomen Noen vil vel si en typisk greie med menn...
    Jeg er vel av de få som leser en del manualer, men hender jeg fyrer av noen "dumme" spørsmål alikevel.. hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stevens
    Hei,

jeg ser at det dukker opp stadig nye brukere med stadig nye basale spørsmål om sine nyinnkjøpte AV produkter.

Dette er gjerne spørsmål som de lett kunne fått svar på ved å lese manualen eller ved å ta et raskt søk her på forumet, hvor det meste har vært svart på før.

Istedet for å lese seg opp på kunnskapen, så setter de altså igang med å fikle med utstyret. Deretter fyrer de av innlegg her hvor de ofte impliserer at det er noe feil med utstyret og gjerne også vil ha eksperthjelp på rappen.

Er det flere enn meg som blir frustrert av slikt?

Er litt derfor vi har slike forum som dette her er det ikke det?

Ikke alle som skjønner hva som står i disse manualene heller, sikkert enkelt for en person som skjønner seg på slike ting, men er man ny til hifi er det ikke så enkelt som å "lett få svar ved å lese manualen" som du skal ha det til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng der
    På en del områder kreves det litt grunnkunnskap for å forstå manualer.. Og er ikke altid like lett å søke etter de riktige nøkkelordene på forum for å finne eksisterende poster/tråder om enmet.

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si meg enig i dette. Får lyst til å fyre til en RTFM en gang i mellom, men som regel skaper det bare mer trøbbel en det er verdt. Men folk burde bli flinkere til å lese manualen før de spør om hvordan de koblet til RCA, Sub, eller høytaller kabler. Slike ting står som regel i manualene godt forklart.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man har kjøpt seg noe nytt, så er jo et av høydepunktet å lese manualen!
    Det gleder jeg meg til hver gang jeg kjøper noe...

Husker f.eks manualen til en effekt jeg kjøpte... Det står ikke stort i en manual til en effektforsterker, for det er jo strengt talt ikke utrolig mange måter å bruke den på - men joggu leste jeg den mange ganger... Og koste meg skikkelig! :-D

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med at det er mange spørsmål som er unødvendige. Har selv lest meg gal på denons manual. Greit nok at det er MANGE sider, men så står det jo svart på hvitt, eksakt hva en skal gjøre og ikke gjøre. Men som harman/kardon sier, noen ganger må man krype til korset om selv de enkleste ting. Ikke alle som bygde lego som små:P

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står som regel i manualen ja. men kan skjønne at folk som kanskje ikke har så veldig peil eller skjønner alle ord som er brukt i manualen gjøre vil ha avkreftet eller bekreftet sine teorier eller få forklart med litt andre ord hva de fysisk må gjøre får å få til hva det nå måtte være de prøver på ;-) jeg får ofte smsèr eller telefoner om slike ting som egentlig sier seg selv. men er vel bare å inse at det ikke er alle som er like flinke til å lese seg fram eller har nok teknisk innsikt til å klare ting andre her inne gjør på null , niks ;-)

vi er alle på forskjellige nivåer innen får AV her, å det finnes jo de som kjøper best i test på tv 2 hjelper deg uten å vite hva det egentlig er de ser etter i et Av produkt, men som går ut i fra at det er bra pga en test. Husker du første gangen du ikke hadde lyd i din splitter nye reciver? at du hadde glemt å trykke på speaker knappen så den sto på speaker A å ikke B? eller at du ikke hadde valgt analog eller opt inn? Det husker jeg veldig godt. er ikke så mange år siden det gitt ;-) Hadde vært en smule kjedlig her hvis alt skulle dreie seg om hitech spørsmål som kun de værste entusiaster kunne svare på, syntes det er en god følse jeg, når jeg får en tilbake meld om at... jøss nå er alt i orden, takk får hjelpen.. liker man ikke slike spørsmål trenger man jo ikke lese dem ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folkens dere må ikke glemme oss som har dysleksi. Det er ofte ikke enkelt å skjønne de enkleste ting. Når dere bruker 20-30 sec på å lese ei side i manualen, så bruker jeg langt over 15min.

Og når det er litt innviklet/tekniske ting, så er det ekstremt vanskligt å forstå alt.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke helt uten grunn at RTFM oppstod som et utrykk på diverse fora, spesielt innenfor open source miljøet.

RTFM står forøvrig for "Read the f:::ing manual!" for de som er totalt nettanalfabeter der ute.

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Folkens dere må ikke glemme oss som har dysleksi. Det er ofte ikke enkelt å skjønne de enkleste ting. Når dere bruker 20-30 sec på å lese ei side i manualen, så bruker jeg langt over 15min.
    Du bruker langt over 15 minutter på å lese en side? Og er det så mye vanskligere å lese i en manual istedenfor et forum?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av St3ffaN
    Du bruker langt over 15 minutter på å lese en side? Og er det så mye vanskligere å lese i en manual istedenfor et forum?
    et forum kan gi deg svar på ting du lurer på, til å med bruke ord du vet hva betyr. hvis manualen begynner å gjøre det samme burde du kanskje vurdert en ned trapping av medesiner eller en tur til doktoren ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av St3ffaN

Mitt problem er hvis det blir for sort på hvit. Noe som manualer ofte er. Bokstavene blir etter kort tid fisker som svømmer. Vansklig å forklare, men det er den beste forklaringen jeg kan gi deg. Grunnen til å at jeg klare å lese på dette forumet, er det er ikke SÅ mye sort på hvit, (har justert litt på monitor) og tar hyppingt med pauser.

Dette er kansje vanskligt forklart, men det er også vanskligt å forklare. Når du har Dysleksi, så lære du deg triks for å klare deg gjennom værdagen, men å lese en bok, eller en avis, er for meg samt mangen andre veldig vanskeligt.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Manual - hvilken manual... Jeg må nok innrømme at jeg deler "manual-hateriet", sjelden jeg gidder å bla meg gjennom med mindre manualen er usedvanlig godt skrevet. Jeg mener i mange tilfeller manualene er såpass elendige at det rett og slett tar mer tid å lese seg frem enn å faktisk prøve og feile...

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en grunn til at det kalles Looser Manual...

Må innrømme at jeg leser looser manualen ved de fleste nykjøp.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Det er en grunn til at det kalles Looser Manual...

Må innrømme at jeg leser looser manualen ved de fleste nykjøp.

Jeg er også en ivrig manualleser men jeg må innrømme at tiltross for både siv.ing utdannelse og 30 års fartstid i mediaverden har jeg fortsatt store problemer med å forstå meningen. Jeg leser og forstår hvert eneste ord, men ikke meningen de prøver å formidle.
    Det virker noen ganger som om en ivrig japansk ingeniør har oversatt ord for ord fra japansk til engelsk, fatter ikke hva de vil si.

Derfor har dette forumet vært til stor hjelp noen ganger, så får dere som har full kontroll heller hjelpe oss analfabeter 8) og heller le av oss enn bli irritert

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det er dukket opp noe nytt i hus går undertegnede løs på pappesken som en trimmet gressklipper på lystgass. I kampens hete går ofte også brukermanualen opp i tusen biter og ender opp på stuegulvet som nysnø på en vinterdag i desember. Samboeren har prøvd å stoppe galskapen, men skjønner at man ikke ikke kødder med en AVhengig 0,1 tonns makuleringsmaskin som nettopp har fått en dødlig overdose adrenalin servert på det lokale postkontoret.

Det er min unnskyldning - i allefall den offisielle.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Når det er dukket opp noe nytt i hus går undertegnede løs på pappesken som en trimmet gressklipper på lystgass. I kampens hete går ofte også brukermanualen opp i tusen biter og ender opp på stuegulvet som nysnø på en vinterdag i desember. Samboeren har prøvd å stoppe galskapen, men skjønner at man ikke ikke kødder med en AVhengig 0,1 tonns makuleringsmaskin som nettopp har fått en dødlig overdose adrenalin servert på det lokale postkontoret.

Det er min unnskyldning - i allefall den offisielle.
    Bra sagt å jeg trur de fleste kjenner seg igjen her. det gjorde i hvertfall jeg haha.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Manualer sendes med av en grunn, og jeg mener de aller fleste bør lese den før de spør. Jeg leser manualer, gjerne flere ganger. Men jeg er desverre dum som ett brød innimellom, og dersom jeg ikke forstår noe, er det veldig godt å ha folk som dere her, som kan fortelle meg det på en måte som jeg kan forstå, eller som kan bekrefte at min forståelse av manualen er rett.

Søkefunksjoner er vel kanskje noe jeg mener fler bør benytte. Spesiellt på forum som dette, men også generellt på internett er folk for slappe til å søke. Jeg har som regel prøvd alle 3 mulighetene før jeg spør. Men likevel så kan man av og til spørre dumme spørsmål som andre har spurt før. Shit happens sier man vel.

Men at the end of the day vil jeg heller spørre og bli ledd litt av, enn å gjøre noe med utstyret jeg har kjøpt til mange tusen som i værste fall kan ødelegge det.

Og med det vil jeg rette en takk til alle dere som er her på forumet, og som svarer på både dumme, gjentatte, ikke fult så dumme og noen veldig bra spørsmål også. Det dere har lært meg og andre dumskaller, skal vi lære videre. Og snart så tar vi over verden.

Mvh
    Kenneth Myrvang

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •