Er det ingen som gidder å lese manualene lenger? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 63
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Må si meg enig i at manualen kan være veldig nyttig, men må innrømme at det har blitt litt mye prøving og feiling for min del før jeg har lært meg å bruke denne:P

Enig i det mange her sier om at det er enkelte ting som ikke er like lett å forstå i manualen og kanskje noen ganger noe som det virker som har "uteblitt". Ellers veldig god å ha

Newcomer MacBeth sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vi som elsker manualer

:-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leser manualer. Faktisk leser jeg gjerne manualer til produkter jeg kanskje skal kjøpe for å få innblikk i mulighetene og begrensningene ved produktet.

Og når jeg har fått et produkt i hus, så byttes lokalavislesning ut med manuallesning. Jeg finleser den sjelden, men skummer gjennom fra perm til perm for å få oversikten, slik at jeg har en bedre oversikt over hvor jeg finner noe dersom jeg skulle stå fast underveis.

Å ikke lese manualen er kun noe jeg gjør når jeg bygger Kinderegg, for da er det moro å se om man skjønner det uten... ;-)

For de som ikke leser manualer: Jeg tror at dersom man ikke har lest manualen for et litt komplekst produkt (f.eks. en surroundreceiver eller et digitalt speilreflekskamera), så går man glipp av mange nyttige muligheter i produktet. Man leter jo ikke etter noe man ikke vet at er der.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe

For de som ikke leser manualer: Jeg tror at dersom man ikke har lest manualen for et litt komplekst produkt (f.eks. en surroundreceiver eller et digitalt speilreflekskamera), så går man glipp av mange nyttige muligheter i produktet. Man leter jo ikke etter noe man ikke vet at er der.
    Sant så sant. Mange som tror de har skjønt produktet og går glipp av noe fordi de ikke leser manualen. Må innrømme at jeg har gjort det sjøl og leste manualen senere og fant ut av at jeg hadde gått glipp av litt

Newcomer MacBeth sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det samme. Det første jeg gjør er å sjekke ut manualen til et evt. kommende kjøp. Finnes ikke manualen (lett) tilgjengelig på nett - glem det produktet. Sjekker også supportsidene til produsenten, om de har brukerforum, FAQ, dedikerte brosjyrer - selvfølgelig også hvor forståelig og godt skrevet manualen er.

Som byggeanvisningen til et modellfly fra en japansk plastmodellprodusent på 80-tallet skrev: "This decal goes on the right side of the plane, and that decal goes on the wrong side."

Jeg leser manualer. Faktisk leser jeg gjerne manualer til produkter jeg kanskje skal kjøpe for å få innblikk i mulighetene og begrensningene ved produktet.

.
    .
    .

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint å se at det er flere enn meg som synes det er stas å lese manualene.

Men, jeg må si meg imponert over hvor tålmodige noen av dere er med alle newbie's som streifer innom og bombarderer med idiotiske spørsmål.

Går dere aldri lei?

For min egen del, hvis jeg ser én tråd til om basis-innstillingene i Yamaha RX-V663 (tydeligvis en "rimelig" newbie receiver men avansert nok til å gå seg bort i), så spyr jeg.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heller ikke jeg er ukjent med å laste ned manualer før innkjøp. Men har alltid lurt på følgende: Hvorfor fulgte det ikke noen manual med bruden da jeg giftet meg i sin tid? Hun er jo tross alt et high-end produkt, så....?

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Heller ikke jeg er ukjent med å laste ned manualer før innkjøp. Men har alltid lurt på følgende: Hvorfor fulgte det ikke noen manual med bruden da jeg giftet meg i sin tid? Hun er jo tross alt et high-end produkt, så....?

Et fryktelig komplisert produkt med mange bruksområder!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne82
    Jo, men hvordan demper man volumet og hvor er standby- knappen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe knapp for å dempe volumet, men det er en funksjon for det. Det innebærer dog bruk av VISA-kortet......

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På nye "avangserte" produkter pleier jeg å "skumme" raskt gjennom manualen sammen med litt testing og bruk av produktet i starten.
    Pleier forrøvrig også å gå raskt i gjennom .PDF versjonen av brukermanualen før valg/kjøp av slike produkter.

Er det mindre avangserte produkter (effekt forsterkere osv) er det mere bare å sjekke for informasjon rundt eventuelle valgbare switsher og ohm utganger osv som sjekkes helt i starten når produktet kobbles opp for første gang.

Ellers brukes manualen mer som et opplsagsverk i ettertid. Pleier derfor bare å pakken ned papirmanualen sammen med embalasjen, og lagre det på egnet sted det på loftet, og bare bruke PDF manualen.

Det å laste manualen ned som .pdf file fra produsenten gir jo også en rask og grei søkemulighet, og ikke minst mindre rot i det daglige oppsettet...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...
    Det er vel slik at den manualen ville bli større enn Aschehoug og Gyldendals Store Norske Leksikon. Og fortsatt ville eksemplaravvikene være så store at manualen kun ville være å betrakte som veiledende.

Newcomer MoffeTheMan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Manualer

Kan ikke helt se det store problemet her... Dette forumet inneholder det meste av spørsmål, både dumme, mindre dumme og glupe. Noe er til hjelp for fåtallet, mens masse er til hjelp for massene. Gidder du ikke svare på et dumt spørsmål, la være, gidder du ikke lese et, la være. Manualer er som oftest skrevet på et kjipt språk, med bruk av dårlig norsk. Engelsk versjon krever litt mer en skoleengelsk for å tolke.Tipper de fleste har en manual som er oversatt av et dataprogram, fra f.eks Tysk til Norsk. Det blir et språk som ikke ligner noe, og som ikke hjelper noen. Og er det noen som har funnet ut noe før deg, hvorfor ikke spare tid, og få direkte svar? Ingen blir tvunget til å svare på noe, og de som gidder: Tusen takk! Der sparte du noen for 20 minutters leting og usikkerheten... Har selv en kamerat som er for guru å regne, og det blir lett en telefon for spørsmål der du får et enkelt ja/nei, framfor googling og pdf instalering
    Så noen sliter med dysleksi tidligere i tråden, og vil tippe det er herlig for dem å slippe lete gjennom 30-40 sider for et enkelt svar, når noe kan kokes ned til 2 setninger på et forum. (og ikke kom trekkende med innholdsfortegnelse, for disse er like logisk oppbygget som omkjøringene i Bergen

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er vel helst at jeg synes holdningen er så snylterisk - a lá "jeg gidder ikke å slå opp, det er mye lettere å la noen andre gjøre det for meg, og så får jeg et ferdigtygget svar".

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KinG^KaoZ
    Losers spell it "looser"
    Kan jo være han faktisk er løsere. :-P

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MoffeTheMan
    Kan ikke helt se det store problemet her... Dette forumet inneholder det meste av spørsmål, både dumme, mindre dumme og glupe. Noe er til hjelp for fåtallet, mens masse er til hjelp for massene. Gidder du ikke svare på et dumt spørsmål, la være, gidder du ikke lese et, la være. Manualer er som oftest skrevet på et kjipt språk, med bruk av dårlig norsk. Engelsk versjon krever litt mer en skoleengelsk for å tolke.Tipper de fleste har en manual som er oversatt av et dataprogram, fra f.eks Tysk til Norsk. Det blir et språk som ikke ligner noe, og som ikke hjelper noen. Og er det noen som har funnet ut noe før deg, hvorfor ikke spare tid, og få direkte svar? Ingen blir tvunget til å svare på noe, og de som gidder: Tusen takk! Der sparte du noen for 20 minutters leting og usikkerheten... Har selv en kamerat som er for guru å regne, og det blir lett en telefon for spørsmål der du får et enkelt ja/nei, framfor googling og pdf instalering
    Så noen sliter med dysleksi tidligere i tråden, og vil tippe det er herlig for dem å slippe lete gjennom 30-40 sider for et enkelt svar, når noe kan kokes ned til 2 setninger på et forum. (og ikke kom trekkende med innholdsfortegnelse, for disse er like logisk oppbygget som omkjøringene i Bergen
    Problemet med at man ikke leser manualer er mangefasettert...

Noen ganger fremstår man som litt dum når man spør om noe som alle som har lest manualen får med seg med en gang.
    Noen ganger spør man om ting som ikke har noe med produktet å gjøre.
    Noen ganger stiller man spørsmål som ikke adresserer det egentlige problemet.
    Men aller viktigst: Noen ganger spør man ikke i det hele tatt, fordi man ikke har fått med seg hva slags fantastiske muligheter som ligger i produktet.

Derfor mener jeg at man går glipp av MYE dersom man ikke leser manualen. Det dreier seg om å skape seg en helhetsforståelse av produktet. Litt som PC-brukere som aldri har brukt høyreknappen på musa. Man klarer seg, men går glipp av mye.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med at man ikke leser manualer er mangefasettert...

Noen ganger fremstår man som litt dum når man spør om noe som alle som har lest manualen får med seg med en gang.
    Noen ganger spør man om ting som ikke har noe med produktet å gjøre.
    Noen ganger stiller man spørsmål som ikke adresserer det egentlige problemet.
    Men aller viktigst: Noen ganger spør man ikke i det hele tatt, fordi man ikke har fått med seg hva slags fantastiske muligheter som ligger i produktet.

Derfor mener jeg at man går glipp av MYE dersom man ikke leser manualen. Det dreier seg om å skape seg en helhetsforståelse av produktet. Litt som PC-brukere som aldri har brukt høyreknappen på musa. Man klarer seg, men går glipp av mye.
    Mye av problemet er også Japanske manualer som bruker begreper som muligens er oversatt enklere på Japansk enn engelsk, ofte er de også svært nøysomme med å si hva de forskjellige tingene gjør også.

Føler meg som en dust hver gang jeg leser rubrikkmeldinger i Denons manualer feks. Der står det svært lite om hva de forskjellige tingene gjør. Det står bare hvordan du får til å velge ting og så må du gjette deg fram til resultatet.

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne82

Da jeg giftet meg fulgte denne med, om du ikke har den bør du sjekke i emballasjen, kansje den ligger der i en egen liten eske "Frihet i en liten eske"

-web-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sjelden at bruker manualen forklarer hva ting gjør, den forklarer bare hva produktet har, men altså ikke hvordan man bruker det.
    Når man ikke vet hva alt på f.eks en lyd/bilde prosessorer eller avanserte projectorer. Da må det være lov til og spørre folk med erfaring, som kansje har brukt disse apparatene en stund og funnet ut hva som er hva, og som kansje har delt sine erfaringer med andre.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Globe
    Da jeg giftet meg fulgte denne med, om du ikke har den bør du sjekke i emballasjen, kansje den ligger der i en egen liten eske "Frihet i en liten eske"

-web-jpg
    Hehe, hadde jo vært en drøm å være eneforhandler av denne, hadde nok blitt en worldwide volumselger. De hadde den ikke i Syd-Italia der jeg selv giftet meg i sin tid, men man bare ga de samme kommandoene muntlig, funket like bra! (Er vel bare puppekontrollen som ikke funker muntlig)

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •