Yamaha RX-V663 - dårlig kontrast via HDMI?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Yamaha RX-V663 - dårlig kontrast via HDMI?

Mulig det har vært oppe før. Har kjøpt en RX-V663 til soverommet, og der koblet jeg den først til en Pioneer 50" via den integrerte HDMI svitsjen i 663. Første jeg la merke til var et dårligere sortnivå på skjermen. Koblet da skjermen direkte på kilden (det være seg DVD eller annet), og sortnivået gikk tilbake til der det var. Det er relativt stor synlig forskjell.

Det virker som RX-V663 kapper dynamikken i bildet. Sort er ikke lenger like sort. Usikker på om den gjør det samme i motsatt ende av skalaen (det lyse). Noen som har opplevd det samme? Er det noen innstillinger på RX-V663 som øker contrast range, evn. kobler ut all intern behandling av bildet i RX-V663?

Det står forøvrig følgende om RX-V663 i brosjyren:

1080p Video Upscaling and Deep Color (30/36-bit) Transmission
    The HDMI 1.3a interface upgrades the transmission of standard, enhanced, and high-definition video signals via HDMI for higher-than-ever quality through a single cable. With two HDMI inputs and one HDMI output, you can connect a variety of high-definition sources such as Blu-ray Disc or HD-DVD players and switch easily among them.

The RX-V663 supports the latest HDMI 30- and 36-bit color depths, improved from the 24-bit depth of previous versions. This "Deep Color" allows the rendering of billions of colors for far greater accuracy. Colors are so vivid they seem to jump off the screen, with perfectly smooth tonal transitions and ultra-fine gradations between colors. It also enables many times more shades of gray, for higher contrast ratio.

Jeg opplever altså det motsatte - dårligere kontrast. Intill videre splitter jeg HDMI-signalet ved en HDMI-matrix, slik at det går en egen HDMI kabel til både TV`en og RX-V663. Det er dog ingen god løsning, da jeg bruker opp en ekstra utgang på matrix`en.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lurer jeg også på.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arsenal1913-2006
    lurer jeg også på.
    Opplever du det samme?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var vel noe det samme problemet med Z11 og det ble løst med ny soft-kanskje det går på 663?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg bare lurte på dette fordi jeg skal kanskje kjøpe den.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Var vel noe det samme problemet med Z11 og det ble løst med ny soft-kanskje det går på 663?
    Prøvd å søke litt på nettet etter 663 og firmware, men det ser ikke veldig lovende ut. Ser ikke ut som det er mulig å oppdatere firmware på denne.

Får prøve å gå over menyene nok en gang....

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par ting:

1) Evt. firmware upgrade på RX-V663 må visst gjøres av Yamaha.

2) Tror ikke det er noen innstillinger som påvirker hvordan det digitale videosignalet blir behandlet og videresendt digitalt.

2) Fra manualen: "Deep Color refers to the use of various color depths in displays, up from the 24-bit depths in previous versions of the HDMI specification. This extra bit depth allows HDTVs and other displays go from millions of colors to billions of colors and eliminate on-screen color banding for smooth tonal transitions and subtle gradations between colors. The increased contrast ratio can represent many times more shades of gray between black and white. Also Deep Color increases the number of available colors within the boundaries defined by the RGB or YCbCr color space." (min uthevelse). Deep color utvider altså ikke grensen for hvor svart det blir.

For en bedre forklaring på hvordan svart-dybden fungerer kan man lese seg opp her: HDMI Enhanced Black Levels, xvYCC and RGB — Reviews and News from Audioholics

Så, om det funker bedre for sortnivået ditt ved å splitte opp HDMI-signalet og fore en del inn på prosjektoren og en del inn på receiveren, så er jo det flott.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min RX-V663 har aldri gitt meg annet enn glimrende kontrastnivå, men jeg har nyeste firmware.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Min RX-V663 har aldri gitt meg annet enn glimrende kontrastnivå....
    Dette burde vel også jeg ha skrevet for min egen del....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •