Hjelp jeg har råtten lyd pioneer vsx-lx 60 reciver og 2 stk brokobla music angel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Judas666 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp jeg har råtten lyd pioneer vsx-lx 60 reciver og 2 stk brokobla music angel

Hei alle som kan kjelpe en fortivlet hjemmekino bygger.

Jeg har nå etter lang tid fått meg et dedikert hjemmekino rom i hus og mangler lerret, projektor og bak høytalere, men tenkte jeg skulle sette opp annlegget slik at jeg kunne nyte/gjenoppdage min musikk. Har til nå hatt forsterker og høytalere (Klipsch RF-63) i stua i over en mnd i stua, men ikke music angel oppkoblet. Men nå er alt flytta til dedikert rom i kjelleren.

Spiller musikk fra en shaling cd-s100.

Og hva er problemet mitt???

DET LÅTER VELDIG DÅRLIG. INGEN FYLDE.

Jeg har en svak brumming i begge høytalerene, men ikke plagsom med litt volum (dette skyldes enten music angelene eller two way stereo converteren min MQS-75 mcLelland)

Anlegget spiller veldig skarpt, diskanten er hjerteskjerende på høyt volum, har spilt inn høytalerene i ca 1mnd.

Jeg har veldig lite bass (noen som kan skyldes rommet 1.90 til tak 3.50 bredt og 4.50 langt) får kun bass følelse når jeg står 1 m rett foran en av høytalerene. har parkett gulv og huntonitt vegger, kjøpte er stort tykt teppe i går i håp om å redusere diskant (hjalp noe)

Jeg trodde jeg hadde et annlegg som skulle blåst ut veggene om jeg så ville det, men her er det ikke en flau bris engang. Det spiller høyt men kun skarpt INGEN bass å snakke om.

Har prøvd å ikke bruke music angelene og blir da kvitt den svake brummingen og lyden høres mer fyldig ut, samt at jeg får litt mer trykk og fylde i lyden.

Music angelene er helt nye og er ikke spilt inn. Men etter alt det jeg ser folk har skrevet om disse, så skulle de ha mer enn nok kraft til å spille fletta av mine klipsch SPESIELT i brokobling.

Et sideproblem er at jeg ikke får subben min til å funke (en gammel klipsch 12") som har vært med meg lenge, men det er første gang jeg bruker den på dette annlegget) Jeg har aktivert LFE, men får ingen lyd verken på cd eller dvd.

Jeg har hørt annlegg til 2-3000 kr spille høyere og bedre en det låter hos meg.

Alle kommentarer blir satt pris på.

Håper jeg ikke har et rom som ikke kan brukes til hjemmekino med det annlegget jeg har, men at det er en innspilling/innstilings jobb.

Bor i stavanger om det er noen som er nyskjerrige på hva jeg snakker om og vil komme innom for en lytt og konstruktive forslag, så er det bare å sende en melding.

Har også planer å legge opp bilder å lage "min hjemmekino" på avforum men hvis detta ikke funker blir ikke dette noe av. Er jo ikke vits i legge ut skryte bilder av noe som ser pent ut men ikke funker.

mvh

J

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Du må nok prøve og luke ut litt feilkilder....
    viss man kobler +/- feil på en høytaler forsvinner jo hele bass fylde jeg tror nok du har sjekket dette, men siden du brokobler Englene dine kan det kanskje oppstå en feil der med MQS-75 boksen din?

jeg vil i allefall anbefale deg og kjør englene i stereo modus(selvsagt uten MQS-75), enten 1 stk på front så lenge, eller kjøre en på hver høytaler med Bi-Wire

sliter veldig med stabil brokobling selv og kan ikke anbefale dette på noen måte enda....(pga. ustabil bias/bias øker etc.++ ikke sikkert dette gjelder hos deg men det kan du måle)

brokobling:
    - ikke stor økning i maks signal ut!
    - doblet forvrengning uansett volum
    - doblet støy
    - doblet utgangsimpedans, til ca 4-6 ohm, som medfører dårligere kontroll på høyttaler i bassen.(derfor du må bruke 4ohm utgangene på 8ohm høytaler)
    - mere risiko for ustablitet.
    Dette fordi begge kanal nå går til 1 høytaler, da får man også med seg det negative

luk ut feil ved og kjøre cd spiller rett i 1 Music Angel i stereo og rett på høytalere, tipper det blir låtene mye bedre!
    brumming i Engelen skal nok kunne fjernes ganske enkelt viss det er der støyen ligger......

Mvh
    AOS

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller meg bak ryggen til kong arne å nikker til det han sier her. har hørt noen rykter om at lydbildet kan bli en smule merkelig ved bridge mode, litt avhengi av type forsterker. å sjekk + / - en gang til, i mine tanker var dette det første som slo meg. eventuelt sjekk left å right på balance, blir lyden bra på en å en side men ræva når den står i midten er det feil på + / -

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fasefeil er nok mest tenkelige her ja

Newcomer bender sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har Bi-Ampet frontene dine, så må du gå inn i menyen på pioneeren din og gå inn på "2.surr back System" og sette frontene til: Bi-Amp.
    Noe du sikkert har gjort. Men hvis du ikke har gjort dette blir det en helt forferdelig dårlig lyd uten noe bass.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gratulerer med stor innsatsvilje - du er vel blant de første som prøver et slikt stort oppsett. Men her er det flere atskilte trinn som må testes.

Du må selvfølgelig først koble din CD eller DVD rett til Music Angel uten brokobling, og lytte på resultatet. Deretter kan du teste boksen din til brokobling, men uten å brokoble forsterkeren - du bruker da bare den ene kanalen i hver forsterker. Hvilken innflytelse har brokoblingsboksen på lyden ?

Så er det på tide å teste selve brokoblingen - fungerer det som ønsket ?

Du må ta dette trinnvis.

Et eller annet sted her kan du også sette inn receiveren din for å sjekke om den fungerer i forhold til SAMME oppsett uten receiver inne.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Brumming

Sitat Opprinnelig postet av Kong Arne
    Hei

Du må nok prøve og luke ut litt feilkilder....
    viss man kobler +/- feil på en høytaler forsvinner jo hele bass fylde jeg tror nok du har sjekket dette, men siden du brokobler Englene dine kan det kanskje oppstå en feil der med MQS-75 boksen din?

jeg vil i allefall anbefale deg og kjør englene i stereo modus(selvsagt uten MQS-75), enten 1 stk på front så lenge, eller kjøre en på hver høytaler med Bi-Wire

sliter veldig med stabil brokobling selv og kan ikke anbefale dette på noen måte enda....(pga. ustabil bias/bias øker etc.++ ikke sikkert dette gjelder hos deg men det kan du måle)

brokobling:
    - ikke stor økning i maks signal ut!
    - doblet forvrengning uansett volum
    - doblet støy
    - doblet utgangsimpedans, til ca 4-6 ohm, som medfører dårligere kontroll på høyttaler i bassen.(derfor du må bruke 4ohm utgangene på 8ohm høytaler)
    - mere risiko for ustablitet.
    Dette fordi begge kanal nå går til 1 høytaler, da får man også med seg det negative

luk ut feil ved og kjøre cd spiller rett i 1 Music Angel i stereo og rett på høytalere, tipper det blir låtene mye bedre!
    brumming i Engelen skal nok kunne fjernes ganske enkelt viss det er der støyen ligger......

Mvh
    AOS
    Jeg har nå testet kun 1 MA rett på høytalerne, og det låter mye bedre

Jobber videre med testing

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott!

da går det i riktig retning! da er det bare å prøve MQS-75 boksen din som du snur ene signalet med(phase180) på en forsterker, men da skal du jo ta ut 2 normale signal, en til hver kanal... da skal det fortsatt låte bra! gjør det ikke det tar du ut feil signal på den... får du støy, ja da vet du hvor den kommer fra

ville anbefale å bruke trafo f.eks. UTC A-20 som kan kjøpes brukt, ellers har jeg et par lignende liggende som du godt kan få prøve.... har selv teste de og de fungerer bra...

men vet ikke hvor denne brokolbingen ender for meg enda... jeg har jo bygget om chassie og har fått lenger kabelstrekk mellom print og rør.. mulig jeg får ekstra problemer med dette, har bestilt oscilloskop og håper og finne ut av det med litt veiledning

mvh
    AOS

Sitat Opprinnelig postet av Judas666
    Jeg har nå testet kun 1 MA rett på høytalerne, og det låter mye bedre

Jobber videre med testing

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kong Arne
    Flott!

da går det i riktig retning! da er det bare å prøve MQS-75 boksen din som du snur ene signalet med(phase180) på en forsterker, men da skal du jo ta ut 2 normale signal, en til hver kanal... da skal det fortsatt låte bra! gjør det ikke det tar du ut feil signal på den... får du støy, ja da vet du hvor den kommer fra

ville anbefale å bruke trafo f.eks. UTC A-20 som kan kjøpes brukt, ellers har jeg et par lignende liggende som du godt kan få prøve.... har selv teste de og de fungerer bra...

men vet ikke hvor denne brokolbingen ender for meg enda... jeg har jo bygget om chassie og har fått lenger kabelstrekk mellom print og rør.. mulig jeg får ekstra problemer med dette, har bestilt oscilloskop og håper og finne ut av det med litt veiledning

mvh
    AOS

Da har jeg testet begge MA'ene uavhengig og begge har svak susing/brumming i venstre kanal. Bytter jeg om på høytalerene (kobler om på høytaler kablene på baksiden av forsterkeren) så flytter problemet seg.

Den ene MA'en virker som om den har litt mere trykk enn den andre. Har bestilt begge samtidig.

Testet uten MA'ene kun med reciver. Får grei lyd da også (bedre lyd en kun en MA oppkoblet), men diskanten er alt for høy og ubehagelig å høre på. Er dette en innspillings problematikk?

Lyden uansett hvilken forsterker jeg bruker virker utydelig og utvanna samtidig som instrumentene er litt grøtete. Hadde trodd at jeg skulle fått hørt alle instrumentene tydelig å seperat, og med stor klarhet. Skal prøve med et par andre høytalere (Kef Q7) og se om lyden blir markant bedre.

Ikke fått testet brokoblingen enda.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke biampet

Sitat Opprinnelig postet av bender
    Hvis du har Bi-Ampet frontene dine, så må du gå inn i menyen på pioneeren din og gå inn på "2.surr back System" og sette frontene til: Bi-Amp.
    Noe du sikkert har gjort. Men hvis du ikke har gjort dette blir det en helt forferdelig dårlig lyd uten noe bass.
    Jeg bruker kun PRE OUT for front høytalerene, så det skal ikke ha noe med bi amp instillingene, men takker for forslaget

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D
    Da har jeg testet begge MA'ene uavhengig og begge har svak susing/brumming i venstre kanal. Bytter jeg om på høytalerene (kobler om på høytaler kablene på baksiden av forsterkeren) så flytter problemet seg.

Hva skjer når du bytter om på signal kabel inn, flytter problemet seg da?
    litt rart du har sus/brum i begge MA på samme kanal.....

viss sus/brum flytter seg når du bytter signal kabel inn, da er det sannsynlig feil før MA, viss ikke prøv og bytt plass på de to indre smårør forskjell? ikke? sett tilbake og bytt plass på de to ytterste.....

Den ene MA'en virker som om den har litt mere trykk enn den andre. Har bestilt begge samtidig.

Har du samme type smårør i de to? viss ikke bytt over fra forsterkerene, har nå den andre bedre trykk? ikke sikkert de er helt like innvendig, det må bli neste sjekk.....

Testet uten MA'ene kun med reciver. Får grei lyd da også (bedre lyd en kun en MA oppkoblet), men diskanten er alt for høy og ubehagelig å høre på. Er dette en innspillings problematikk?

Tror ikke dette er innspilling .... lyden fra denne reciver er nok en del tynnere i toppen enn MA vil jeg tro

Lyden uansett hvilken forsterker jeg bruker virker utydelig og utvanna samtidig som instrumentene er litt grøtete. Hadde trodd at jeg skulle fått hørt alle instrumentene tydelig å seperat, og med stor klarhet. Skal prøve med et par andre høytalere (Kef Q7) og se om lyden blir markant bedre.

Ja du skal kunne få veldig fin detaljert lyd.... kan sikkert hente mer på smårørs bytte på MA, vet ikke hva som sitter der? Kjell er jo MASTER+ på rør, sjekk guiden hans..... er det udetaljert også med reciver? bedre med CD spiller rett i MA? kjenner desverre ikke Kef Q7
    Klipsch bokhylle høytalere har jeg hatt for lenge siden, ikke testet med rør,
    men leser her at det skal fungere meget godt...

Ikke fått testet brokoblingen enda.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis du har følsomme høyttalere er det helt normalt med litt sus og kanskje en smule brum når du legger øret inntil høyttaleren - også at det kan være en smule kanalforskjell her. Det gjelder alle rørforsterkere, unntatt de mest påkostede. Montering av drosler vil kunne forbedre tingene - de er med i produksjonen nå. Det er klassisk at eiere av følsomme høyttalere klager over at rørforsterkeren deres suser - og ikke bare rør, men noen ganger transistorer også. Ikke mye å gjøre med det - i rørguiden er beskrevet hvordan kontaktproblemer som forårsaker ekstra sus/støy kan unngås.

Ellers kan det være lydmessige forskjeller mellom eksemplarer i forskjellige versjoner og med forskjellige smårør - og bias kan spille en rolle - for høy bias vil gi et annet lydinntrykk enn for lav.

Som du bemerker, så vil din MA gi deg mye mer trykk nedover i frekvensområdet, slik at diskanten blir mye mindre påtrengende. Det er det du får her med MA. Ellers har du en del generelle hifi-problemer som du jo må finne ut av. Vi skal sikkert flere her bidra med råd og dåd. KEF Q-høyttalere burde passe godt til MA, men også Klipsch - de er lydmessig forskjellig, så det kan tenkes KEF er tingen for deg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •