Litt usikker på om dette er rett kategori da den både gjelder HTPC og forsterker... men en mod flytter den vel om den er feil?.

Min onkel har en Onkyo TX-SR605 og en HTPC med ett ATI HD3870 skjermkort.

Jeg kopierer mailen hans inn direkte:

Top set box (HD TV signal fra kabelmottaker), DVD, DVR kan alle gå inn på HDMI inngang 1 og 2 uten problem. Dvs at jeg tar bildet på fjernsyn ut på HDMI out og multichannel lyd ut på Onkyo forsterker TX-SR605. Kommer jeg derimot med HDMI signal fra ATI-3870 kortet så går det til *******. Da greier den plutselig ikke å splitte signalet. Hvis jeg benytter HDMI signalet går det tvert igjennom dvs jeg får bildet på LCD skjerm som jeg skal og lyd på LCD skjerm, men ingen lyd på Onkyo forsterker. For å få lyd på Onkyoforsterker kan jeg kjøre set up på Onkyo forsterkeren og sette HDMI monitor out på NO. Da kommer lyden ut på Onkyo forsterkeren, men da forsvinner bildet på LCD skjerm. Måten jeg har løst dette på er at jeg bruker den ene DVI/HDMI utgangen på ATI 3870 kortet til lyd på forsterker via HDMI 2. og den andre DVI/HDMI utgangen fra ATI 3870 kortet til DVI inngangen på LCD skjermen. Slik sett fungerer alt. Problemet er at jeg må sette opp/ konfigurere både TV og Onkyo forsterker hver gang dvs TUNGVINT. Det går i nøden for meg. Men kommer det besøk og jeg ikke er her vil de ganske sikkert stå fast.

På Geilo har jeg en Onkyo 505 forsterker. Hadde akkurat samme der. Der installerte jeg et Juli@ lydkort (halvprofft lydkort med veldig gode data). Dette kortet hadde både coaxial og optisk SPIDF utgang. Men det kostet meg 1600 kroner pga av en bagatell. Men så slipper jeg alle krumspring med konfigurering hver gang jeg skifter fra PC til LCD skjerm eller motsatt. Hadde ATI 3870 kortet hatt en SPIDF utgang enten coaxial eller optisk hadde problemet vært løst. Kan ikke se at problemet er noe bedre med ATI 4850 som de selger bra av om dagen. Det er jo synd når lyddelen som er intgrert i grafikkkortet er så bra, men allikevel ikke får utnyttet dette.

Noen som har hatt problemet og funnet ut hva feilen er?
(Han har prøvd å koble htpc til de forskjellige HDMI inngangene uten noen forbedring)

Edit: Han har 605 forsterkeren i en leilighet og 505 i en annen leilighet, men samme konfig på HTPCene (med unntak av at han har satt inn lydkort i den ene).