Hva betyr Classe A??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva betyr Classe A??

Er ikke helt bekjent med dette.

Siden tekniske spesifikasjoner kan ha oppgitt flere hundre watt i 8ohm, men når det står bak benevnelsen Classe A så står det plutselig bare 100watt i 8ohm.

Kan noen oppdatere meg litt på dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der finner du svaret til det du spør om.

Hvis jeg husker riktig så har dette blir spurt og svart mange ganger på forumet. Har du søkt litt rundt før du lagde en ny tråd?

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Electronic amplifier - Wikipedia, the free encyclopedia

edit : jeg var litt treg der ser jeg.. Jerome er rask på avtrekkern

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Er ikke helt bekjent med dette.

Siden tekniske spesifikasjoner kan ha oppgitt flere hundre watt i 8ohm, men når det står bak benevnelsen Classe A så står det plutselig bare 100watt i 8ohm.

Kan noen oppdatere meg litt på dette?
    Heisan.

Om du ikke skjønte det to linkene som ble presentert deg, så kan "klassene" for forsterkere meget forenklet forklares slik. Alle forsterkere må ha en forspenning over alle transistorene sine. Når man snakker om klasser på forsterkere, så er det hvor høy forspenningen over det transistorene i utgangen på forsterkeren er, dvs de transistorene som driver høyttalerene. Jo høyere forspenning, jo mer effekt forbruker forsterkeren selv til sitt livsopphold. Det kjipe med høy forspenning = høy tomgangstrøm er at den effekten som forsterkeren kunne ha levert ut til høyttalerene dine, istedet forbrennes inne i forsterkeren som varme. Det gode med høy forspenning er at man får en bedre lydkvalitet enn med lav forspenning.

Altså:

I klasse A brenner forsterkeren av mestepartem av effekten i intern varme mens i klasse AB sendes den til høyttalerene istedet = høyere lydtrykk.

I klasse A får du derimot høyere lydkvalitet ( mindre forvrengning ) enn i klasse AB.

Klasse B brukes ikke i forsterkere da det forvrenger alt for mye, såkalt overgangsforvrengning pga ingen forspenning.

Man kan designe en like god klasse AB forsterker som en klasse A forsterker, bare man har de rette komponentene og en designer som vet hva han gjør.
    En god klasse AB forsterker kan med andre ord spille bedre enn en halvgod klasse A forsterker med andre ord.

En forsterker som arbeider i klasse A kan typisk brenne av 75% av effekten den kunne ha levert i klasse AB i intern varme. Meget, meget typisk. Skal man derfor ha en kraftig klasse A forstkerker så blir den alltid diger da alt må overdimensjoneres ca 4 ganger mer enn en tilsvarende klasse AB forsterker.

Håper du skjønte noe av dette...:-)

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv gått fra klasse D,AB til A og er kjempe fornøyd

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsto det selv at en ren klasse A på tomgang forbruker vanvittig med strøm og er reine steikepanna. Men jeg har bestilt 2 stk. Vincent SP-995 som i AB tilstand ikke forbruker mer enn 3watt. Og det er bra for man må holde litt temp i disse har jeg skjønt for at det skal spille godt. Så da kan jeg la dem stå på døgnet rundt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •