Problematikk rundt antall ohm på høytalere/receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problematikk rundt antall ohm på høytalere/receiver

Jeg lurer på hvilken innvirkning ulik ohm på receiver og høytalere har? Jeg spør nå generelt.

Jeg ble selv skeptisk etter å ha lest en test om at Pioneer VSX LX71 visstnok ikke skulle fungere optimalt med 4 ohms høytalere. Nå har jeg 4 Ohm's Dali 8008 og har bestilt denne pioneeren. Jeg har ikke fått med meg at dette er en faktor å legge vekt på. Har jeg grunn til bekymring?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På lavt og moderat volum tror jeg ikke det vil ha noe spesielt å si, men når du begynner å dra på kan du kansje merke at strømforsyningen i forsterkeren ikke har nok power, dvs. den begynner å klippe. Dette hører du ved at lyden kan forvrenges litt. Det er også skummelt for høytalerene hvis forsterkeren klipper, da det er ganske lett å svi svingspolen i høytalerene. Tror dette skal være sånn nogenlunde riktig forklart...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer veldig på hvordan høytaler "dipper" i ohm. Mine går ned til ca 3.6 ohm men det har aldri vært noe problem/tema hos meg med LX71 ihvertfall. I en test i et BLAD gikk effekten ned til ca 100 Watt pr kanal i stereo når de kjørte en konstant last på 4 ohm fra 20-20000 HZ noe som er svært usannsynlig last på de fleste høytalere jeg kjenner ihvertfall. Tipper du ikke merker noe.

Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg skjønner litt mer nå. Men hvorfor er det sånn at lavere ohm (motstand) krever mer power fra forsterker? Om jeg skulle tippet ut fra logisk tankegang, skulle det vært motsatt.

Uansett betryggendes å høre at dere ikke tror det blir noe problem. Jeg har jo også 30 dagers returrett om jeg ikke skulle bli fornøyd. Er det noe spesielt man må tenke på som følge av at høytalerne er 4 ohm?

Newcomer iMars sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shanky
    Jeg lurer på hvilken innvirkning ulik ohm på receiver og høytalere har? Jeg spør nå generelt.

Jeg ble selv skeptisk etter å ha lest en test om at Pioneer VSX LX71 visstnok ikke skulle fungere optimalt med 4 ohms høytalere. Nå har jeg 4 Ohm's Dali 8008 og har bestilt denne pioneeren. Jeg har ikke fått med meg at dette er en faktor å legge vekt på. Har jeg grunn til bekymring?

Jeg har vært bekymret for det samme. Er rimelig fersk i faget, og har bestilt LX71 og SA 1750 fra Soundgarden. SA 1750 høytalere fra System Audio er 4 ohm, men da jeg sjekket nærmere på produsentens hjemmesider, oppgir de ohm’en til 4-8 ohm. Med andre ord; for mitt tilfelle er nok 4 ohm noe som kun er i yttertilfellene. Høytalerne vil ikke trekke 4ohm konstant, og sannsynligvis ikke bevege seg under 4 ohm. Hvis jeg har forstått dette riktig da :-D.

Tror man kan justere Pioneeren ned til 6 ohm. Stemmer det?! Tror man holder speaker knappen inne samtidig som man slår på receiveren?! Det er muligens en bedre match med 4 omhs høytalere, uten at jeg skal hevde dette for sikkert.

Intermediate hifi-Sondre sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg skjønner litt mer nå. Men hvorfor er det sånn at lavere ohm (motstand) krever mer power fra forsterker? Om jeg skulle tippet ut fra logisk tankegang, skulle det vært motsatt.

Uansett betryggendes å høre at dere ikke tror det blir noe problem. Jeg har jo også 30 dagers returrett om jeg ikke skulle bli fornøyd. Er det noe spesielt man må tenke på som følge av at høytalerne er 4 ohm?
    Hvor ble det ulogisk? Vist du skal ut å skubbe en bil å ikke klarer det hadde du klart med med mer krefter. Motstanden ble for stor for deg...

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvorfor er det sånn at lavere ohm (motstand) krever mer power fra forsterker? Om jeg skulle tippet ut fra logisk tankegang, skulle det vært motsatt.
    Effektloven, med grunnlag i Ohm's lov!
    Ved mindre motstand (Ω) må forsterkeren levere høyere strøm (A) for å tilføre den samme effekten (W) til høyttalerene.

Dersom strømforsyningen i forsterkeren ikke har kapasitet til dette, vil den begynne å klippe.
    Ved 2 ohm vil den begynne å klippe enda tidligere igjen.

Jeg har selv 4 ohms høyttalere og hart ikke opplevd noe problemer.
    Lavere motstand er ikke å anbefale da de fleste forsterkere blir mer ustabile , varmere og klipper/kobler ut tidligere.
    Men 4 ohm er i de fleste tilfeller ikke noe problem.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Effektloven, med grunnlag i Ohm's lov!
    Ved mindre motstand (Ω) må forsterkeren levere høyere strøm (A) for å tilføre den samme effekten (W) til høyttalerene.

Dersom strømforsyningen i forsterkeren ikke har kapasitet til dette, vil den begynne å klippe.
    Ved 2 ohm vil den begynne å klippe enda tidligere igjen.

Jeg har selv 4 ohms høyttalere og hart ikke opplevd noe problemer.
    Lavere motstand er ikke å anbefale da de fleste forsterkere blir mer ustabile , varmere og klipper/kobler ut tidligere.
    Men 4 ohm er i de fleste tilfeller ikke noe problem.
    OK. Er det slik at det lønner seg å justere receiveren fra 8 til 6 ohm dersom høytalerne er i 4 ohm? Og, vil det hjelpe å bi-ampe, slik at man i praksis benytter 4 forsterkere til fronthøytalerne fremfor 2?

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

enkel mattematikk dette her skulle akkurat til å skrive det, da jeg gjorde noe dumt å mistet alt, men så da at bendalf fikk forklart det litt bedre enn meg dette er noe du normalt ikke trenger å tenke på i det hele tatt. jeg kjørte selv en periode DM683 på en pioneer 2016vsx, og den reciveren taklet greit de høytalerene, som selv om de er oppgitt til 8ohm ramler ned i 2.7 ohm

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iMars
    OK. Er det slik at det lønner seg å justere receiveren fra 8 til 6 ohm dersom høytalerne er i 4 ohm? Og, vil det hjelpe å bi-ampe, slik at man i praksis benytter 4 forsterkere til fronthøytalerne fremfor 2?
    Sett receiveren til 6Ω ved bruk av høyttalere på 6Ω eller mindre.
    Sett receiveren til 8Ω hvis høyttalerene er 8Ω eller mer.

Hvis du har 2 kanaler til overs er det aldri dumt å biampe :-D
    Heller det enn at de ikke brukes til noe...

Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var jo stødig på 3FY for noen år siden, så sammenhenge mellom ohm og strøm burde jeg strengt husket Takker for meget informative svar. Klarer likevel ikke legge helt fra meg skepsisen til akkurat min kombinasjon, ettersom det står svart på hvitt i den testen. Kjedelig å kjøpe en såpass dyr forsterker, for så å måtte være redd for å dra på med litt trykk.

Forstår det også slik at det er forskjeller fra en 4 ohms høytaler til en annen også. Noen som evt aner om Dali 8008 kan falle under 4, eller om det er en minsteverdi?

Edit: forandret fra "under 8" til "under 4"

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke bekymret meg så mye over dette.
    4 ohms høyttalere er jo svært vanlig, og hvorfor skulle Dali (eller andre produsenter) ønske å produsere høyttalere som moderne forsterkere kan ta skade av?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tester av produkter er både av det gode og det vonde. Som du, da glemmer man aldrig noe negativt, og selvom det kanskje fungerer fint med dine høyttalere er du skeptisk...., så neste skritt er da å skifte høyttalere, eller?
    Du vil høre/oppleve det med én gang om ikke det fungerer, enten kutter forsterkeren ut over en antall db, eller lyden er direkte dårlig.
    Da du ikke har elektrostater eller større Infinity Kappa høyttalere er jeg overbevist om det går bra.
    Skjønner ikke det du skriver her : Noen som evt aner om Dali 8008 kan falle under 8, eller om det er en minsteverdi?
    Er ikke 8008 en 4 ohms høyttaler? Da kan, og vil impedansen sagtens gå over 8 ohm, og langt lavere enn 4 ohm, men den er "nominelt" en 4 ohms høyttaler, altså gjennomsnittet er 4. Vil du vite hvordan kurven ser ut for 8008 må du finde en test av de hvor der er en måling, her ser du f.eks. en kurve fra Epos M16I :
    Stereophile: Epos M16i loudspeaker
    Men igjen, ikke ta sorgene på forskudd, det er ikke verdt det.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 ohms høyttalere på 6-8 ohms forsterker- Vil det hjelpe "mye" med sub som tar seg av de lavere frekvensene? Skulle tro at subben ville ta litt av strømforbruket, eller?

Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Skjønner ikke det du skriver her : Noen som evt aner om Dali 8008 kan falle under 8, eller om det er en minsteverdi?
    Er ikke 8008 en 4 ohms høyttaler? Da kan, og vil impedansen sagtens gå over 8 ohm, og langt lavere enn 4 ohm, men den er "nominelt" en 4 ohms høyttaler, altså gjennomsnittet er 4.

Det 8-tallet der skulle vært et 4-tall Jeg har lest litt rundt, og jeg har forstått det sånn at det er store forskjeller blant 4-ohms høytalere. Altså at mostanden på enkelte 4-ohms høytalere kan synke betydelig under 4 (som vel blir enda vanskeligere for receiver å takle?), mens andre har 4 som minsteverdi. Kan være jeg har misforstått, eller så kan det være at vedkommende som skrev det ikke har peiling. Jeg hører til sistnevnte kategori

Men uansett har du nok rett i det du sier. Jeg får vel bare vente til jeg har receiveren i hus, og så får jeg se om jeg blir fornøyd. 30 dagers retturrett er veldig greit i så måte.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av scooby doo
    4 ohms høyttalere på 6-8 ohms forsterker- Vil det hjelpe "mye" med sub som tar seg av de lavere frekvensene? Skulle tro at subben ville ta litt av strømforbruket, eller?
    Ja, jo, men det er ikke alltid i bassen du finder den laveste impedans. Noen høyttalere er notorisk vanskelige å drive, og beryktet for å kreve veldig dyre og tunge forsterkere, men Dali er ikke én av de....men uansett har de fleste høyttalere godt av seriøst forsterkeri bak seg. De fleste middels receivere er noe tamme her jo....
    Mine høyttalere er elektrostater, og de er 4 ohm, men laveste impedans er ved 20.000 hz (hvor der selvfølgelig er forsvinnende liten informasjon) er 0,15 ohm.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, jo, men det er ikke alltid i bassen du finder den laveste impedans. Noen høyttalere er notorisk vanskelige å drive, og beryktet for å kreve veldig dyre og tunge forsterkere, men Dali er ikke én av de....
    Hva med SA 1750? Er de lettdrevne eller vanskelige å drive?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisann! Jeg har også vert bekymret ang. dette med Pioneer og 4 ohm's høytalere! Jeg har selv en lx 51,og noen patos basic 410! Sendte mail til Pioneer-norge,og fikk et merkelig svar (var tydelig at denne personen ikke hadde peil) Derfor ringte jeg dem idag,og fikk bekreftet at dette ikke anbefales fra dem,men ellers hadde han ikke rare peilingen! Derfor henviste han meg videre til deres service-avdeling på Kolbotn! Jeg ringte dit,og han kunne fortelle at dette kunne jeg ta helt med ro! Han hadde selv hatt flere Pioneer recivere,på 4 ohm's HT problemfritt,og det hadde aldri vert noe problem,uansett hvor høyt han hadde spilt! De hadde heller aldri fått inn en reciver fra lx serien,som det var overbelastede utganger på! Så ved normal bruk (volum uten forvrenging) var det ingenting å bekymre seg for sa han! Så da ble jeg lettet,og du kan trygt kjøpe deg en lx 71! :grin: :grin:
    Ellers er jeg veldig fornøyd med lyden,så kan anbefale Pioneer:grin:
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da bør jo SC-LX71 med SA 1750 4ohm også være god skuring..!

Active
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig godt å høre Har også hørt litt rundt på internatsjonale forum, og det er mange som bruker 4 Ohms høytalere uten problemer. Så nå er jeg bare spent på å få receiveren i hus og teste ut Jeg vurderer bi-amping ettersom jeg nok kommer til å kjøre 5:1 i alle fall til å begynne med. Har dette noen innvirkningen på den nevnte problematikken? Bør jeg forresten ha identiske kabler med samme lengde ved biampingen, eller har ikke dette noe å si?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •