Cayin D1205.1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28

Tråd: Cayin D1205.1

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cayin D1205.1

Noen som har kjennskap til Cayin D1205.1, evt. noen tester? Hvordan holder den seg i forhold til andre effektforsterkere i samme pris, f.eks Rotel RMB-1075? Cayin-saken veier jo nesten det dobbelte av Rotel, om det har noe å si..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sikkert fordi cayin har 5 trafoer istedenfor en stor.
    dummskap syns jeg men.... :roll: koster jo mye mer.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I L&B kavalkade 2001/2002 er den nevnt! Fant ikke igjen testen, slik at det står kun oppsummering

Den er testet nummer 10/01.

Fikk bra kritikker, relativt sett.

Diskant 9-
    Mellomtone 9
    Bass 9+
    Dypbass 9

Sammenheng: 9
    Dynamikk 9
    Oppløsning 9
    Lyd totalt 9

Brukervennlighet 8
    Kvalitetsinntrykk 9
    Totalvurd/pris 9+
    (Pris dengang veil 12,990)
    Teksten orker jeg ikke å quote :wink:

Mvh

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en av den første modellen, var veldig godt fornøyd med den. Brukte den sammen med Sonus Faber og Vandersteen høyttalere. Har desverre ikke sammenlignet med andre tilsvarende produkt. Den fikk fin omtale i Fidelity nr 4(http://www.audioforum.no/innhold_f4.pdf). Gunnar Brekke kjøpte vel en til eget bruk.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sikkert fordi cayin har 5 trafoer istedenfor en stor.
    dummskap syns jeg men.... koster jo mye mer.
    Hvorfor er dette dumskap?Dersom den skal brukes surround må det jo være en kjempefordel at den har separate trafoer,slik at den slipper å dele på bare en stakkars trafo som er dimensjonert for dårlig.Har ennå til gode å oppleve at Cayinen har noe pustebesvær uansett hva jeg spiller,og hvor høyt jeg spiller.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer melle!

Når det gjelder Cayin'en så er vel den bygget som fem monoblokker, det eneste som er felles er kabinett, strømtilkobling og av/på-bryter. Jeg kan ikke se at dette er dumt, men det er klart at det koster mer. Sammenlignet med f.eks. Rotel RMB-1075 er det vel ikke noe å si på prisen.

Frode

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når 5 trafoer koster mer enn 1 stor som gir like mye strøm. ja da vil jeg si det er dumt.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    når 5 trafoer koster mer enn 1 stor som gir like mye strøm. ja da vil jeg si det er dumt.
    Kan jo hende Cayin er mer kostnadseffektive enn andre produsenter og dermed kan putte inn mer stasj til nogenlunde samme utsalgspris. Jeg har desverre ikke hørt denne selv, men den ser unektelig spennende ut på papiret.

Du har kanskje hørt den einis og sammenlignet med f.eks Rotel?

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen på Cayin og Rotel er jo nesten lik da,og strømforsyningen på Cayin er jo en del større og den er 11 kg tyngre.Mer fleksibel er den også siden den kan styre volumet på alle kanaler samtidig,i tillegg til at subvolum og surroundvolum kan justeres separat på fronten(Hovedvolumet påvirker også disse).

Du einis har sikkert et forslag til en tilsvarende forsterker til same pris.

Klippet fra interceptor.dk:

Fremdelse er dette et bra kjøb med “stor” lyd og solid bass som I integreret luksusverjasjon hadde kostet minst det same for ett år eller to siden. Men da selvfølgelig bare i to kanaler!. Lyd/Pris 9+ (højeste point sum 10) Norske ”Lyd & Bilde” Nr. 6-7/2000

Kinesisk festfyrværkeri. Vi har stadigvæk svært ved at tro det: At en lækkert forarbejdet 5-kanals effektforstærker på 28 kg. med 5 x solide 125 watt kun koster 10.990 kr. Men det er sandt, for den kinesiske fabrik Cayin kan det der med at lave forstærkere til den HELT rigtige pris. Og så lyder den tilmed mere end godt!. Danske ”HjemmeBio” 3/2000

Fem gode grunde. Stor fleksibilitet. Rørfilosofi præger lyden. Den interne dimensionering er imponerende og især strømforsyningen indgyder respekt. Den er umiddelbart musikalsk og behagelig i sin måde at gengive på. Vi vil således uden tøven også anbefale den til stereo. Især i forbindelse med bi- amping, viser den tydeligt de fordel denne opkobling byder på. Her for man meget forstærker for pengene, ja man får faktisk hele fem af slagsen. Danske ”High Fidelity” Nr. 2/2001 Test Fem gode grunde ( 270KB )

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen på Cayin og Rotel er jo nesten lik da,og strømforsyningen på Cayin er jo en del større og den er 11 kg tyngre.Mer fleksibel er den også siden den kan styre volumet på alle kanaler samtidig,i tillegg til at subvolum og surroundvolum kan justeres separat på fronten(Hovedvolumet påvirker også disse).

Du einis har sikkert et forslag til en tilsvarende forsterker til same pris.

Klippet fra interceptor.dk:

Fremdelse er dette et bra kjøb med “stor” lyd og solid bass som I integreret luksusverjasjon hadde kostet minst det same for ett år eller to siden. Men da selvfølgelig bare i to kanaler!. Lyd/Pris 9+ (højeste point sum 10) Norske ”Lyd & Bilde” Nr. 6-7/2000

Kinesisk festfyrværkeri. Vi har stadigvæk svært ved at tro det: At en lækkert forarbejdet 5-kanals effektforstærker på 28 kg. med 5 x solide 125 watt kun koster 10.990 kr. Men det er sandt, for den kinesiske fabrik Cayin kan det der med at lave forstærkere til den HELT rigtige pris. Og så lyder den tilmed mere end godt!. Danske ”HjemmeBio” 3/2000

Fem gode grunde. Stor fleksibilitet. Rørfilosofi præger lyden. Den interne dimensionering er imponerende og især strømforsyningen indgyder respekt. Den er umiddelbart musikalsk og behagelig i sin måde at gengive på. Vi vil således uden tøven også anbefale den til stereo. Især i forbindelse med bi- amping, viser den tydeligt de fordel denne opkobling byder på. Her for man meget forstærker for pengene, ja man får faktisk hele fem af slagsen. Danske ”High Fidelity” Nr. 2/2001 Test Fem gode grunde ( 270KB )

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hørt den, men ikke nok til å dømme.
    vet om en som hadde den, han sa den var ok, men litt oppskrutt i forhold til et par tester.
    hør på norsk audio teknikk om du kan låne den... :wink:

les testen i fidelity og, som er 3-4år nyere enn lydogbilde sin.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da vil jeg si at da har du ikke nok kunnskap til å uttale deg!!

Det er jo en grunn til at det produseres monoblokker i separate kabinetter som koster skjorta. Spør en high-end entusiast om hva han foretrekker: To monoblokker eller en integrert forsterker! Det har med signalgangen å gjøre, jo mindre påvirkning fra de andre kanalene jo bedre er det. Nå kjenner jeg ikke konkret til de enkelte modeller men vil tro at Cayin er mer strømsterk en Rotelen.

Til Einis: Lag et nytt tema hvor du spør hvorfor separate kretsløp og monoblokker er bedre enn to-/flerkanals effektforsterkere enten her på forumet eller på Hi-fisentralen og du vil sikkert få en grundig og god forklaring.

Og et lite tips på slutten: Det er mange som vet ufattelig mye mer enn deg, og meg for den slags skyld, så du bør vurdere å være litt mer ydmyk.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det er sikkert smart, derfor ingen andre gjør det samme som cayin
    selvsagt koster det mer å lage 5 små enn en stor trafo.

går ikke ann å diskutere hva som er best av monoblokk og integrert...er monoblokken bedre er den integrerte dårlig konstruert.

cayin`n er ikke nærheten av noe lignende monoblokk, har bare flere trafoer..som koster mer og gir dårligere komponenter :lol: :lol:

hehe

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selvsagt koster det mer å lage 5 små enn en stor trafo.

går ikke ann å diskutere hva som er best av monoblokk og integrert...er monoblokken bedre er den integrerte dårlig konstruert.

cayin`n er ikke nærheten av noe lignende monoblokk, har bare flere trafoer..som koster mer og gir dårligere komponenter :lol: :lol:

hehe
    Håper du kødder nå, og at du bare later som du ikke har peiling... Hvis ikke tror jeg vi lar diskusjonen ligge.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt om TagMcLaren? Hørt om Sunfire? Hørt om Carver?.... Det finnes maaaange!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, klarer ikke å la være. Å påstå at 5 trafoer på 500VA hver gir like mye strøm som den ene som sitter i Rotel sin må være den dummeste uttalelsen jeg har sett her på AVForum... Mer trenger jeg vel ikke si, de fleste er vel enig med meg der..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du er nok den dumme til slutt sjekk fakta før du sir d da... de som sitter i den er 5stk 300Va. IKKE 500. er du gal mann!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja.Interceptor som er nordisk importør oppgir ihvertfall 5x500VA,mens NAT oppgir 5x400VA så du må nok sjekke fakta selv Einis :wink: Hvor fant du forresten 300VA?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i alle blader....
    hadde den hatt 5 500 hadde den umulig hatt den prisen, det er sikkert...viss ikke hele kostnaden er brukt på trafoene istedenfor resten av komponentene..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis denne 28 kg tunge forsterkeren har fem stk 500VA trafoer må disse trafoene ha en lav vekt i forhold til vanlig.

Men uansett så er det neppe av større betydning om forsterkeren har 300VA, 400VA eller 500VA. 300VA burde egentlig være tilstrekkelig.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •