Offisiell TEKNISK tråd Emotiva Audio - Side 90

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 90 av 172 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 86 87 88 89 90 91 92 93 94 100 110 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste
Viser resultater 1,781 til 1,800 av 3425
    Newcomer Sir.KnowsAlot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av grevæg
    Hei folkens!

Skrudde på den beryktede "Bridged" knappen på min XPA-2 i dag, FY F*** for en forandring på RF83...

Trodde ALDRI det kom til å være ett slikt hopp i ytelse... ALT falt mye bedre på plass, bassen ble mye tightere, hornet mer kontrollert, og musikken enda mer brutal enn det som er normalt på disse... skal uten tvil en XPA-2 til i hus ja!

Sitter å sparer som en dust nå, er nesten litt kjipt å gå tilbake fra 1000w @ 8 ohm til 250x2 @ 8 ohm, ikke det att det spiller dårlig, men XPA-2 brokoblet = helt sykt, spiller bare så utrolig mye bedre ^^

Desidert det beste jeg har hørt på RF83, og har vært borti en del =)
    Et alternativ til en ny XPA-2 kan jo være to stk. XPA-1? Selv om slike mengder med krefter ikke behøves. ^^

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Målte du om brokoblet modus gav lik db på samme innstilling på volumknotten som når du brukte den i normal modus?
    Skal bort med DB måler i morgen var planen, men som sagt... alt virker MYE råere, var lyttet på ved same volum

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sir.KnowsAlot
    Et alternativ til en ny XPA-2 kan jo være to stk. XPA-1? Selv om slike mengder med krefter ikke behøves. ^^
    Får mer effekt ut av 2 stk XPA-2 hvis XPA-1 er 500ish @ 8? Er lik strømforsyning på begge to ser det ut som...

Noen som vet hvorfor XPA-1 er priset dyrere enn XPA-2?

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får mer effekt ut av 2 stk XPA-2 hvis XPA-1 er 500ish @ 8? Er lik strømforsyning på begge to ser det ut som...

Noen som vet hvorfor XPA-1 er priset dyrere enn XPA-2?
    Det er fordi at XPA-1 er en såkalt "Differential Configuration".
    Dette står godt forklart i DENNE testen.

Et lite sitat, oversette får du gjøre selv: :lol:
    The XPA-1 is Class AB like the XPA-2, and looks similar inside. Rather than the two sides of the amp driving two independent channels, the XPA-1 uses the two “channels” of the amp to drive the hot and cold legs of the balanced input signal. The single ended input is copied, and the copy is inverted to feed the two sides of the amp. This is the ultimate expression of balanced drive, with two completely separate halves of the amp used to amplify the inverted and un-inverted legs of the input signal, and then recombined at the output. This completely cancels out any common mode noise that both halves of the input signal see in the amplifier. Bridging a stereo amplifier, as you can do with the XPA-2, does not offer the noise cancellation offered by a fully differential design.
    Det er mulig du får like mye eller mer krefter fra en brokoblet XPA-2, men desverre ikke like god signalbehandlig og lydkvalitet som en XPA-1.
    Derav prisforskjellen....+at XPA-1 har nesten 3 ganger større kondisbank enn XPA-2...

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens!

Skrudde på den beryktede "Bridged" knappen på min XPA-2 i dag, FY F*** for en forandring på RF83...

Trodde ALDRI det kom til å være ett slikt hopp i ytelse... ALT falt mye bedre på plass, bassen ble mye tightere, hornet mer kontrollert, og musikken enda mer brutal enn det som er normalt på disse... skal uten tvil en XPA-2 til i hus ja!

Sitter å sparer som en dust nå, er nesten litt kjipt å gå tilbake fra 1000w @ 8 ohm til 250x2 @ 8 ohm, ikke det att det spiller dårlig, men XPA-2 brokoblet = helt sykt, spiller bare så utrolig mye bedre ^^

Desidert det beste jeg har hørt på RF83, og har vært borti en del =)
    Forstår ikke helt hvordan du har sammenlignet bridged mode og vanlig.
    Jeg går ut i fra at du kun spiller med en høyttaler når du brokobler 2'ern?
    Spiller du med en høyttaler i normal mode etterpå for å sammenlikne da eller?
    Dette er forresten første gang jeg hører om at en forsterker spiller bedre brokoblet, det funker ikke sånn i teorien i allefall, men jeg har ikke testet selv så who knows...

Bare en liten ting til, hvor står det at XPA-2 yter 1000w/8 ohm brokoblet?
    Jeg kan ikke finne det noe sted..tviler litt på det egentlig (men skal ikke påstå noe som helst)

Det var ikke helt meningen å bombardere deg med spørsmål her nå, men det ble nå bare sånn sorry

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Forstår ikke helt hvordan du har sammenlignet bridged mode og vanlig.
    Jeg går ut i fra at du kun spiller med en høyttaler når du brokobler 2'ern?
    Spiller du med en høyttaler i normal mode etterpå for å sammenlikne da eller?
    Dette er forresten første gang jeg hører om at en forsterker spiller bedre brokoblet, det funker ikke sånn i teorien i allefall, men jeg har ikke testet selv så who knows...

Bare en liten ting til, hvor står det at XPA-2 yter 1000w/8 ohm brokoblet?
    Jeg kan ikke finne det noe sted..tviler litt på det egentlig (men skal ikke påstå noe som helst)

Det var ikke helt meningen å bombardere deg med spørsmål her nå, men det ble nå bare sånn sorry
    Det står flere steder at den yter 1000w i 8 ohm. Legger ved en test av den hvor de "bare" klarte å få ut 860w av den.

Emotiva XPA-2 Measurements and Analysis — Reviews and News from Audioholics
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bort med DB måler i morgen var planen, men som sagt... alt virker MYE råere, var lyttet på ved same volum
    Poenget mitt var at du ikke vet om det var samme volum selv om volumknappen stod på samme innstilling, hvis ikke du målte lydtrykket. I følge tester som er gjort viser det seg at høyere lyd høres bedre ut, selv marginalt høyere lyd. Det er derfor viktig å nivåjustere for å kunne si noe fornuftig om forskjellen mellom to komponenter.

Nå er det ikke sikkert det er nivåforskjell, og det kan jo være det er stor lydforskjell, så det blir spennende å høre hva du synes etter å ha nivåjustert

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XPA 2 og Klipchs RF 7

Er det noen som har prøvd XPA 2 og Klipsch RF 7 sammen, har en XPA 2 og vurderer og kjøpe et par RF 7. Eller om noen har en formening om at dette kan bli en bra combo?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stenv
    Er det noen som har prøvd XPA 2 og Klipsch RF 7 sammen, har en XPA 2 og vurderer og kjøpe et par RF 7. Eller om noen har en formening om at dette kan bli en bra combo?
    Hvis du har muligheten, om du skal kjøpe brukt eller nytt, så ta med deg forsterkeren og test på høyttalerene før kjøp. Eller enda bedre, lån med deg høyttalerene hjem. Det vil gi deg det beste grunnlaget for å ta avgjørelsen om det er en bra kombo.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stenv
    Klipsch funket meget bra sammen med XPA-5, men ga litt støy, men noe av det hang sammen med mitt strømnett. men Klipsch er meget effektive, så du burte få testet dem hos deg.

Hvis du kun skrur på din forsterker og XPA-2, og skrur volumet til maks. da selvfølgelig uten noe lyd inn. Legg så øret inntil diskanten. den støyen du da hører vil forsterkes ca 15 dB med Klipsch. Sett også volumet til normal styrke for å sjekke mengden der. hvis du er uheldig som meg å hører støyen fra der du normalt sitter, så ville jeg ikke anbefale Klipsch.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Klipsch funket meget bra sammen med XPA-5, men ga litt støy, men noe av det hang sammen med mitt strømnett. men Klipsch er meget effektive, så du burte få testet dem hos deg.

Hvis du kun skrur på din forsterker og XPA-2, og skrur volumet til maks. da selvfølgelig uten noe lyd inn. Legg så øret inntil diskanten. den støyen du da hører vil forsterkes ca 15 dB med Klipsch. Sett også volumet til normal styrke for å sjekke mengden der. hvis du er uheldig som meg å hører støyen fra der du normalt sitter, så ville jeg ikke anbefale Klipsch.
    Vil det si at du har konkludert med at Emotiva og Klipsch er en dårlig match Anders? Har ikke fulgt helt med i denne prosessen din annet enn at jeg vet du solgte din og gikk over til Parasound.

Eller er det spesielt hos deg det ble galt, hva ble konklusjonen?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Vil det si at du har konkludert med at Emotiva og Klipsch er en dårlig match Anders? Har ikke fulgt helt med i denne prosessen din annet enn at jeg vet du solgte din og gikk over til Parasound.

Eller er det spesielt hos deg det ble galt, hva ble konklusjonen?
    Parasound er vel nesten det samme som Emotiva så vidt jeg har skjønt.

Jeg gikk for Rotel.

Syntes XPA-5 funket meget bra på Klipschene mine (RF-63). Eneste grunn til at jeg kvittet meg med XPAen var støyproblemene. Emotivean er nok ikke helt stille, men hos meg var det for mye, var mindre hos to andre jeg testet hos. Men med Klipsch så kan dette forsterkes litt ekstra da de er meget effektive. Jeg orket i hvertfall ikke leve med det.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg gikk for Rotel.

Syntes XPA-5 funket meget bra på Klipschene mine (RF-63). Eneste grunn til at jeg kvittet meg med XPAen var støyproblemene. Emotivean er nok ikke helt stille, men hos meg var det for mye, var mindre hos to andre jeg testet hos. Men med Klipsch så kan dette forsterkes litt ekstra da de er meget effektive. Jeg orket i hvertfall ikke leve med det.
    Litt skudd i blinde : Kan dette ha noe med dempingsfaktoren eller gain in å gjøre ? Er den høyere på Rotel ?
    Vi har 2 stk. xpa 3 her i huset og begge er tyste... den ene står på RF82.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XPA 2 og Klipsch RF 7

Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Hvis du har muligheten, om du skal kjøpe brukt eller nytt, så ta med deg forsterkeren og test på høyttalerene før kjøp. Eller enda bedre, lån med deg høyttalerene hjem. Det vil gi deg det beste grunnlaget for å ta avgjørelsen om det er en bra kombo.
    Prøver og få det til og kjøpe brukt, men det er så langt unna at jeg har ikke noe mulighet til noe testing. Må vel bare ta og prøve og se hva det blir til, og blir det gale så får man vel bare bytte høytarere igjen :-o
    Men jeg må jo si at jeg har troa på at dette kan bli bra, etter det jeg har lest på denne tråden om Emotiva og Klipsch

Newcomer Sir.KnowsAlot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg gikk for Rotel.

Du prøvde ikke med et strømfilter en eller annen gang? Var det evt. samme problemene da? Spør på grunn av at jeg er litt bekymret. Strømnettet her hjemme er gammelt. Huset vårt er helt nytt, men selvsagt henter deler av nettet strøm fra et annet, gammelt hus som står på gården her....

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du prøvde ikke med et strømfilter en eller annen gang? Var det evt. samme problemene da? Spør på grunn av at jeg er litt bekymret. Strømnettet her hjemme er gammelt. Huset vårt er helt nytt, men selvsagt henter deler av nettet strøm fra et annet, gammelt hus som står på gården her....
    Huset jeg har her er fra 1904 og det elektriske er ikke direkte nytt kan man si
    Det er dog byttet til automatsikringer.

Her var det tyst som i graven, på CV 15" (som har en oppgitt følsomhet på 103db, bør dermed kunne sammenlignes på det grunnlaget).
    Testet også på RF-83 hos en annen forumbruker, oppdaget ikke noe støy i søtpunktet som jeg la merke til.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Litt skudd i blinde : Kan dette ha noe med dempingsfaktoren eller gain in å gjøre ? Er den høyere på Rotel ?
    Vi har 2 stk. xpa 3 her i huset og begge er tyste... den ene står på RF82.
    En nevnte at Gain var høyere på XPA enn Rotel lenger bak i denne tråden.

Har den etter en strømrenser fra Monster, har både prøvd med og uten. Har prøvd alt som finnes avmuligheter.

Om strømnettet er gammelt eller nytt har ikke mye å si. Min leilighet var nybygd i 2005, og området er relativt nytt. Testet den hos min kompis som kjøpte den av meg, og det er på ett strømnett fra 1981, hvor det normalt ligger en felles jordfeil på nettet osv. Der var selve trafoduren i XPAen også mindre enn den var hos meg.

Så det virker som for meg at ett eller annet sted på min trafokurs, hos en nabo, så er det ett eller annet som sender mye støy ut på nettet.

Jeg testet dette nøye når jeg fikk Marantz AV8003 og MM8003 i fjor, da var det ikke en eneste lyd i Klipschene, uansett hvor nøyt jeg skrudde lyden. Jeg lyttet også til når jeg koplet til Rotel RB-06, når MM var på reperasjon. Det var også helt stille. Når XPA kom i hus så var det mye støy med en eneste gang, og når jeg fjernet denne, og koplet opp RB-06 igjen, så hørte jeg samme støy i den, bare mye mye lavere (Øret inntil høytaller, og ikke 3 meter unna som med XPA).

Jeg hører også det samme nå, med Rotel RMB-1575, men da like lavt, eller faktisk enda lavere enn med RB-06.

Så siden august i år så har det kommet noe støy på trafokursen fra en nabo. Er sikker på dette fordi jeg har testet med XPA som eneste strømtrekkende komponent i hele huset.

Så for meg er det en haug av tilfeldigheter som traff uheldig. Men støyen som kom fra høytallerene når ingenting spilte kunne jeg dessverre ikke leve med.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har heller ikke støy med xpa-2 på rf83
    Yamaha rv-a 2060, Aragon 4004 mk2, Oppo bdp-95, pioneer dv989, Rega p3, Musikal fidelty v90-lps, Klipsch rf7 mk2, klipsch rs 52, Jl audio fantom f110, Samsung 55 uhd, Epson tw5900

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har hørt noe mer om UMC-1?

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Noen som har hørt noe mer om UMC-1?
    Det er ikke så lenge til de første får den nå. Det er flere som har fått betalingsifno ang UMC-1.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Side 90 av 172 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 86 87 88 89 90 91 92 93 94 100 110 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •