Offisiell TEKNISK tråd Emotiva Audio - Side 85

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 85 av 172 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 81 82 83 84 85 86 87 88 89 95 105 115 125 135 145 155 165 ... SisteSiste
Viser resultater 1,681 til 1,700 av 3425
    Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ERC-1 remoten er en skikkelig alu sak som ligger godt i hånden. Gir virkelig inntrykk av gjennomtenkt kvalitet

Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd at de ikke kan levere noe sånt til UMC-1. Det er ikke veldig viktig, men en fjernkontroll er til for å brukes og hvis den oppleves som dårlig og kjip går det utover helhetsinntrykket.
    Jeg kommer til å ha UMC-1 rett ved siden av sofaen så kan nesten klare meg uten.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestilt meg en xpa-2 og en xpa-5
    Men jeg er litt på nyskjerrig på hvorfor xpa-2 "bare" er 2x250 w når xpa-5 er 5x200 med samme strømmforsyning og er vel ikke så langt ifra på kondensator tallet heller.
    Noen som kan forklare meg det?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har nok med at selve effekttrinnet er flaskehalsen i 8ohm ikke strømforsyningen. Men XPA-2 leverer faktisk rundt 300W 8ohm. 250W er målt med MEGET lav forvrengning, du kan fint trekke 300W av den uten at den gir tegn til å gi seg.
    Dessuten dobler XPA-2 til 500W (Rundt 600W i praksis), det gjør ikke XPA-5 i alle kanalene.

Sammenlikner man XPA-2 og 5 brukt som rene to-kanalere yter XPA-2 noen få % bedre og med litt bedre mikrodynamikk/kanalseparasjon enn XPA-5.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    3dB er dobbelt så høyt teoretisk, mens vi normalt opplever 10 dB som dobbelt så høyt.

Så det vil mest sannsynlig bli stillere med Rotel på samme støy enn Emotiva.
    Jeg har forstått det slik at en økning på 10dB fremstår som dobbelt så høyt.
    Og for å få en økning på 3dB må man dobble effekten.

Jeg opplever forresten litt susing i diskantene her også.
    Xpa-1 suser mindre enn Xpa-5.
    Det merkelige er at når Xpa-5 står på blir det mer støy i frontene også, i form av trafodur i basselementene.
    Merkelig at Xpa-5 har innvirkning på frontene når de ikke engang er tilkoblet denne...
    Har ikke fått forsket noe særlig på det enda...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Det har nok med at selve effekttrinnet er flaskehalsen i 8ohm ikke strømforsyningen. Men XPA-2 leverer faktisk rundt 300W 8ohm. 250W er målt med MEGET lav forvrengning, du kan fint trekke 300W av den uten at den gir tegn til å gi seg.
    Dessuten dobler XPA-2 til 500W (Rundt 600W i praksis), det gjør ikke XPA-5 i alle kanalene.

Sammenlikner man XPA-2 og 5 brukt som rene to-kanalere yter XPA-2 noen få % bedre og med litt bedre mikrodynamikk/kanalseparasjon enn XPA-5.
    Så om man ikke er super kresen så ville man faktisk kommet bedre ut med to stk. xpa-5 om man vil kunne skalere til flere kanaler senere?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pr krone har du langt mer igjen for pengene når du velger XPA-5 om du skal bruke alle kanalene. XPA-2 koster 2.5 ganger så mye per kanal og er marginalt bedre. Dette blir jo opp til enhver å avgjøre, men man kjøper ikke 5 x XPA-2 isteden for 2 x XPA-5 for å si det sånn.

Skal du ha 10 kanaler gir XPA-5 uovertruffen pris/ytelse. Skal du ha to, kjøper du XPA-2.

Du har kjøpt en veldig kurant kombinasjon som gir svært god ytelse/pris i både 2 og 7 kanaler. Tror du blir kjempefornøyd!

Om man syntes forskjeller er store eller små innen denne hobbyen er veldig forskjellig. Noen hører jo stoooor forskjell på kabler andre ikke. Dette mener noen har med gull ører å gjøre, jeg mener det har å gjøre med det som sitter mellom gullørene.
    Min mening er at XPA-2 har bittelitt mer "mikrodetaljer" antakeligvis pga lavere støygulv. Det e på ingen måte dårlig på XPA-5, bedre enn alt annet jeg har hørt under 15k.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.
    Etter 12 år på fiskebåt så høerer jo man ikke lenger alt man gjorde før.
    Desverre har har jeg skadet hørselen på ene øret etter å ha bodd 5 år på en ekstremt støyende lugar.

Nå er det vel slik at det ser ut til at det er 9 eller elleve kanaler som kommer til å bli gjeldende framover om man ønsker det beste.
    Jeg ser jo allerede nå at jeg ønsker meg høyde å bredde kanalene som de nye reciverene tilbyr.

Men uansett så ser det ut til at valget ble enkelt. For jeg fikk nettopp mail av Cathy om at hun beklaget at hun ikke hadde sett mailen min før og at xpa-5 var blitt utsolgt i mellomtiden. Så da blir det jo å få seg en xpa-2 i hus menst man venter på at xpa-5 kommer på lager.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du kan jo legge på en XPA-3 eller 5 til om du føler behovet senere.
    Jeg tror uanset man har lite bruk for egen effekt i alle kanalene, disse høyde og bredde kanalene spiller bare enkelte effekter for å øke følelsen av nettopp høyde bredde og generell tilstedeverelse. Dialoger, eksplosjoner og svært effektkrevende lyd vil nok fortsatt ligge stort sett i center og fronter.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen som har fått UMC-1 enda? Jeg er spent på tilbakemeldinger fra den. Vurderer en slik opp i mot en brukt surround receiver til 10k eller en Parasound NC 2100. Siden jeg har både effektrinn og god DAC, er det forforsterkeren som er mest interessant. Tenker først og fremst til musikk bruk.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ikke ut til at UMC-1 dukker opp her i landet før tidligst i månedsskiftet januar/februar
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Kommer helt an på høytalerene det ...
    Har en på trappene selv, den skal drive bakht.
    Tenker til mine nyinnkjøpte fronter. PSB Imagine T :-) De skal ikke være spesielt tungdrevne.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Jeg har forstått det slik at en økning på 10dB fremstår som dobbelt så høyt.
    Og for å få en økning på 3dB må man dobble effekten.

Jeg opplever forresten litt susing i diskantene her også.
    Xpa-1 suser mindre enn Xpa-5.
    Det merkelige er at når Xpa-5 står på blir det mer støy i frontene også, i form av trafodur i basselementene.
    Merkelig at Xpa-5 har innvirkning på frontene når de ikke engang er tilkoblet denne...
    Har ikke fått forsket noe særlig på det enda...
    Det er riktig at 10 dB fremstår som dobbelt så høy, som jeg også nevnte. Men det jeg lærte på skolen var at 3dB opp er dobbelt så høy i volum (70 er dobbelt så høyt som 67, mens vi må opp på 77 for å oppleve det slik). Det er nok også nokså riktig ar det blir dobbling av effekten for noen få dB. Det stod en fint skjema over det i Hjemmekino for ett par måneder sidne.

Synd å høre at du også har during (Men godt at det ikke bare er meg). Testet hos min bror i går, og det var litt during der også, men han har PSB Image høytallere, måtte ha øret helt inntil for å høre noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er XPA-2 og XPA-5 koblet opp. Det finnes ikke noe støy/sus fra verken forsterkerene eller høyttalerene på mine ivertfall, stille som graven
    Så nå må bare Audyssey kjøres om igjen ikveld.

Newcomer Reddal sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har endelig fått min xpa-3 i hus, også denne er tyst, ikke antydning til støy på mine Klipsch RF83. 8)
    Og jeg må bare si, jeg trodde ikke jeg skulle høre den store forskjellen (han onkyo 905), men du verden, jeg ble ikke sittende å måpe, men jeg smilte bare bredere og bredere jo høyere jeg skrudde opp. Kjørte på pure audio, og måtte dobeltsjekke at ikke subwooferen spilte likevel. Masse trøkk og likevel klart som en flaske med kildevann. :-D :-D

Dere som vurderer Emotiva til klipsch; Løp å kjøp!

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Det ser ikke ut til at UMC-1 dukker opp her i landet før tidligst i månedsskiftet januar/februar
    Det var da som bare fa... Hadde håpet på en julegave til meg selv

Newcomer cfi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det at XPA-3 gir 2x250 watt hvis kun to kanaler er i bruk?
    2 X SVS PB13 Ultra - The Bass Authority

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cfi
    Mener å ha hørt det ja, og at XPA-2 er nærmere 300 watt

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cfi
    Stemmer nok det, strømforsyningen får en kanal mindre å levere til...

Newcomer cfi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det pga større strømforskyning at XPA-2 veier ca 9kg mer enn XPA-3? Enhetene er jo like store i H, B, D.

Må si jeg vurderer sterkt en av disse.
    2 X SVS PB13 Ultra - The Bass Authority

Side 85 av 172 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 81 82 83 84 85 86 87 88 89 95 105 115 125 135 145 155 165 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •