Offisiell TEKNISK tråd Emotiva Audio - Side 78

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 78 av 172 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 74 75 76 77 78 79 80 81 82 88 98 108 118 128 138 148 158 168 ... SisteSiste
Viser resultater 1,541 til 1,560 av 3425
    Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    50 og 60 Hz skal ikke ha noe å si, alt det elektroniske utstyret du har er bygget for begge delene.
    Er klar over dette, men tenkte at det kanskje kunne gi litt forskjellig resultat i støymålinger f.eks, eller trafostøy...

Han mener vel at det er 230v i hver leder. Selv har jeg 0v i den ene da jeg har ett "moderne" 400v system (moderne etter Norsk standard, da det kun er Norge og Albania som har IT-nett med 230v i hver leder)
    Jeg skjønner, men n-lederen/0v er jo egentlig det samme som jord siden disse er sammenkoblet på et eller annet sted i el.anlegget.
    Det virker litt rart om norge har et dårligere jordpotensiale enn usa liksom....dette er i såfall helt individuelt fra tomt til tomt.
    I teorien er vel spenningen 0 volt 50 ganger i sekundet. Det er derfor jeg ikke helt skjønner hvordan 0 volten kan være dårligere i norge.

Newcomer slowscan sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Jeg skjønner, men n-lederen/0v er jo egentlig det samme som jord siden disse er sammenkoblet på et eller annet sted i el.anlegget.
    Det virker litt rart om norge har et dårligere jordpotensiale enn usa liksom....dette er i såfall helt individuelt fra tomt til tomt.
    IT-nett - Wikipedia
    TN-Nett - Wikipedia

Det vanlige ellers i verden er altså at null-nivået også er koblet til nettet. Jord er i tillegg.

(SS)

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    På strømnettet her finner du ingen nøytral, kun en jordkabel som ikke er død. Vanligvis kan du måle rundt 5 volt på den, og dette er ikke ideelt. Det norske strømnettet er urent og holder dessverre ikke så høy standard som det burde i 2009
    Ok, det kan kanskje ligge noe i at strømmen er uren.
    Hvordan måler man spenningen i jordleder?
    Mellom et jordpunkt til et annet?
    Kunne vært artig å prøve å måle dette...men skjønner ikke helt hvordan jeg går frem.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var visst TN-CS jeg tenkte på her.. men TN-S er da det optimale hvis jeg har skjønt det rett?

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han mener vel at det er 230v i hver leder. Selv har jeg 0v i den ene da jeg har ett "moderne" 400v system (moderne etter Norsk standard, da det kun er Norge og Albania som har IT-nett med 230v i hver leder)
    må pirke litt igjen..
    IT nett så er det ca 115v i hver leder, men de er faseforskjøvet 180 grader i forhold til hverandre så det er ca 230v mellom fasene..
    er derfor en krussikring kan så med kortsluttning fase til jord uten at sikringen går.. litt småskummelt

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå lest at mange har slitt med summing i høyttalerne.
    Gjelder dette i hovedsak XPA-3 og XPA-5 ?
    Har noen opplevd dette med XPA-2 ?
    (Vet ikke om det er noen forskjell på oppbygningen på disse)

De som har slitt med denne summingen, har alle dere hatt Klipsch-høyttalere, eller er det andre høyttalermerker også? (tenker i hovedsak på den høye effektiviteten)

Takker for svar

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I testen av Parasound A21 på audiphile.no så skrives det om trafoduring også. Og den koster 25K. De snakket med en ekspert om fenomenet, og han sa at det er "ulempen" med store trafoforsterkere. Emontiva har STOR trafo som kan generer litt støy. Min durer når jeg legger hode inntil forsterkeren, og det kommer ev svak during fra høytalerene når EMOen er på. Siden jeg har 99 db følsomhet så vil jeg være ganske utsatt for durelyd også. Hadde jeg hatt lavere følsomhet så hadde jeg mest sansynlig aldri merket det.
    Det irriterete meg litt at det ikke var helt stille til å begynne meg, men nå bryr jeg meg ikke om det i det hele tatt.

Dere må heller ikke glemme at disse forsterkerene koster under 7 000 kr.
    Da kan men ikke kreve det perfekte!

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    I testen av Parasound A21 på audiphile.no så skrives det om trafoduring også. Og den koster 25K. De snakket med en ekspert om fenomenet, og han sa at det er "ulempen" med store trafoforsterkere. Emontiva har STOR trafo som kan generer litt støy. Min durer når jeg legger hode inntil forsterkeren, og det kommer ev svak during fra høytalerene når EMOen er på. Siden jeg har 99 db følsomhet så vil jeg være ganske utsatt for durelyd også. Hadde jeg hatt lavere følsomhet så hadde jeg mest sansynlig aldri merket det.
    Det irriterete meg litt at det ikke var helt stille til å begynne meg, men nå bryr jeg meg ikke om det i det hele tatt.

Dere må heller ikke glemme at disse forsterkerene koster under 7 000 kr.
    Da kan men ikke kreve det perfekte!
    Enig.
    Jeg har hatt xpa-5 i et døgn nå og er MEGET fornøyd.

Newcomer geogamst sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Hva er Infected Mushroom? Aldri hørt om jeg.....må jeg ut å kjøpe CD?

XPA-5 skal ankome meg på Tirsdag i følge FedEx, ikke lenge til det. Den har vært i Paris hele helgen i følge sporingen.

kan kjøpes.... men billigere å bruke spotify eller last ned lime wire. Finn låt, brenn ut på cd.(sørg for bra bitrate på låta før nedlastning!):-D

Pakke pakke hvor er du nå?? :-D

Have fun!!

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig at man ikke kan forvente den perfekte forsterker til under 7k, men jeg syntes det er rart at folk opplever disse tingene såpass forskjellig. Jeg har hatt både XPA-5 og 2. Ingen har hatt trafostøy som er merkbar før du legger hodet inntil forsterker. Og jeg har aldri hatt mindre støy i høyttalere, med noen forsterker jeg har testet. Helt tyst.
    Derfor er det enten varierende "kvalitet" på forsterkerne, eller så er det variasjoner mellom strømnettene/oppsettene de benyttes på. Vet ikke helt hva jeg tror.

Er forøvrig veldig fornøyd med XPA-5 etter å ha hatt denne noen uker nå, ingen problemer what so ever.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geogamst
    kan kjøpes.... men billigere å bruke spotify eller last ned lime wire. Finn låt, brenn ut på cd.(sørg for bra bitrate på låta før nedlastning!):-D

Pakke pakke hvor er du nå?? :-D

Have fun!!
    Ja det lurer jeg også på hvor den er hen. Står fremdeles på sporingen at den er på Gardermoen og har vært der siden 08.11 på morran.

Aner ikke jeg, står at den skal leveres i dag hos meg. Kanskje det ligger en hentelapp i kassa når jeg kommer hjem, hvem vet?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en XPA 2. Har vel stått på i en mnd i strekk nå så god og varm. Plugget i jordet kontakt.
    Hører omtrent ingenting når eg legger øret inntil engang.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Ja det lurer jeg også på hvor den er hen. Står fremdeles på sporingen at den er på Gardermoen og har vært der siden 08.11 på morran.

Aner ikke jeg, står at den skal leveres i dag hos meg. Kanskje det ligger en hentelapp i kassa når jeg kommer hjem, hvem vet?
    På min USA Fedex var det estimert levering i går. Så jeg tok kontakt med Fedex Norge i går. Fikk oppgitt trackingnr. fra Posten. Tok kontakt med posten, fikk svar: "Du vil få den før kl 1600. Oppringing er ikke innkludert i dette produkt."

I samme øyeblikk ble den levert på døra hjemme av Bring. Flaks at det var noen hjemme

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når kommer xmc? Hørtes i grunn dyr ut, 8/3hdmi og balansert over hele rekka=O

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skriver deg på pre-order lista for UMC-1 idag så vil du trolig få levering rundt månedsskiftet jan/feb (iflg. mail fra dem). XMC-1 skal visstnok ligge et par måneder etter UMC-1 i løypa. UMC-1 ligger på $699 mens XMC-1 har en anslått pris på $999.

Se forskjell i spec. på denne linken

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henningep
    Når kommer xmc? Hørtes i grunn dyr ut, 8/3hdmi og balansert over hele rekka=O
    Ang hdmi så er det 5/2 og prisen er vel egentlig bare rykter, ingen som vet sikkert enda. Var snakk om sommerferietider 2010 for slipp av XMC-1 men det er som sagt Emotiva vi snakker om, så jeg tipper juletider 2010

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Ang hdmi så er det 5/2 og prisen er vel egentlig bare rykter, ingen som vet sikkert enda. Var snakk om sommerferietider 2010 for slipp av XMC-1 men det er som sagt Emotiva vi snakker om, så jeg tipper juletider 2010
    Eller 11

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Ok, det kan kanskje ligge noe i at strømmen er uren.
    Hvordan måler man spenningen i jordleder?
    Mellom et jordpunkt til et annet?
    Kunne vært artig å prøve å måle dette...men skjønner ikke helt hvordan jeg går frem.
    Mellom jordlederene skal det være så lite motstand at det samme hvor du er i huset skal få 0v når du måler. Dette kalles kontinuitet og hvis du ikke har under 1 ohm mellom alle jordingspunktene, så får du stryk fra e-verket.

Hvis kontinuiteten ikke er god nok, så vil det bli spenningsforskjeller, og man kan få støt. For å måle dette så tar du en kabel og koplet på jordinsskinnen i sikringsskapet, og så setter den ene lederen til spenningsmåleren på denne, og den andre på jordingen i stikk kontakten. Da får du opp hvor mye ohm du bruker. Bare husk å trekk fra det som ligger i kabelen.

Hvis du ikke har kabel, så slå av sikringen, legg en kort kabel fra den ene fasen og til jord, og bruk da denne og jordingen i stikken til å måle. Bare husk å fjern lasken igjen før du setter på strømmen

Sitat Opprinnelig postet av Dimm
    må pirke litt igjen..
    IT nett så er det ca 115v i hver leder, men de er faseforskjøvet 180 grader i forhold til hverandre så det er ca 230v mellom fasene..
    er derfor en krussikring kan så med kortsluttning fase til jord uten at sikringen går.. litt småskummelt
    IT-Nett har 230 på hver fase. Mot jord blir det ca 127 v. (Roten av 3)

I TN nett så er det 400v på fasene, og mot N leder så blir det da (roten av 3) 230 V. 2 faser sammen blir 400v slik som i IT nett med 2 faser á 230v. Problemet med TN nett er at det gjør ekstra vondt når man setter en fase og jord i finga, da får man 230v. Dette halveres på IT nett, noe som også overføres til smerten

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver meg på et spørsmål jeg ser flere har prøvd å få svar på her.

Er det noen som vet om det går an å brokoble XPA-2 og XPA-5?

Side 78 av 172 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 74 75 76 77 78 79 80 81 82 88 98 108 118 128 138 148 158 168 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •