Offisiell TEKNISK tråd Emotiva Audio - Side 65

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 65 av 172 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 61 62 63 64 65 66 67 68 69 75 85 95 105 115 125 135 145 155 165 ... SisteSiste
Viser resultater 1,281 til 1,300 av 3425
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg bi-ampet fronten med min Yamaha 3900 , og kjøpte en XPA-5 bare for og teste , og det ble veldig merkbar forskjell , utrolig mye mer kontroll på lyden og dynamiken ble helt enorm. Jeg var fornøyd når Yamahaen gjord jobben , men etter jeg fikk Emotivan inn i hus har alt løftet seg.
    Klipsch er jo lettdrevent , men jeg tror nok du vil merke forksjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bi-ampet fronten med min Yamaha 3900 , og kjøpte en XPA-5 bare for og teste , og det ble veldig merkbar forskjell , utrolig mye mer kontroll på lyden og dynamiken ble helt enorm. Jeg var fornøyd når Yamahaen gjord jobben , men etter jeg fikk Emotivan inn i hus har alt løftet seg.

Edit : Vet ikke hvordan B&W er på Emotiva selv.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hvilket effekttrinn du velger så vil det være en oppgradering fra receiveren din. Selv om du i teorien skal få fler watt til høyttalerene dine ved å biampe fra en enhet gir det ingen økt strømtilgang, og det er strøm høyttalerene bruker når de spiller. Det spiller ingen rolle hvor mange kabler man trekker fra en trafo ettersom den kun leverer en viss mengde ampere uansett. Skal man ha effekt av biamping må man gjøre det fra 2 trafoer.

Sitat Opprinnelig postet av yuri555
    Er det? Høy følsomhet er ikke nødvendigvis synonymt med en lettdreven høyttaler. Etter å ha testet en del forskjellige effekttrinn på div Klipsch høyttalere vil jeg si at f.eks FR83 er veldig krevende for å levere det den er god for av dynamikk i bassen
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har jo rett i det devilej, bare jeg tenker etter.

men feks ved kjøp av en xpa 5 så kan jeg vel bi ampe den ved og bruke ett y ledd på pre out på receiveren min og da burde det vel bli ett bra løft?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil fortsatt bare være en trafo i bruk, så å biampe vil ikke gi mer enn å singelampe. Med 2 x XPA-5 kan du biampe.
    Kjøp en XPA-5 og bruk den til å singelampe front og center. Da har du 1200VA til å drive frontene i stereo, noe som holder i massevis. På film spiller ikke frontene under 80Hz, og er derfor ingen tung last. Du har da mer enn nok strøm til en frontrekke i denne størrelsen
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heller nok mer mot xpa 5 ja, men uansett så blir det litt frem i tiden og innen den tid kan det jo hende det har dukket opp no emotiva på brukten også

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det? Høy følsomhet er ikke nødvendigvis synonymt med en lettdreven høyttaler. Etter å ha testet en del forskjellige effekttrinn på div Klipsch høyttalere vil jeg si at f.eks FR83 er veldig krevende for å levere det den er god for av dynamikk i bassen[/QUOTE]

Dette vet du nok mye mer om enn meg , men Klipsch er jo følsom på
    97db /1w , så man kommer jo ganske langt med en vanlig reciver som begynnelse. Men skjønner at det kreves mye kraft for og få bra dynamik og bra lyd. Jeg merket det på min Center.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Uansett hvilket effekttrinn du velger så vil det være en oppgradering fra receiveren din. Selv om du i teorien skal få fler watt til høyttalerene dine ved å biampe fra en enhet gir det ingen økt strømtilgang, og det er strøm høyttalerene bruker når de spiller. Det spiller ingen rolle hvor mange kabler man trekker fra en trafo ettersom den kun leverer en viss mengde ampere uansett. Skal man ha effekt av biamping må man gjøre det fra 2 trafoer.
    Når du spiller i stereo er det tvilsomt at de to kanalene klarer å laste ut trafoen alene.

Om for eksempel en receiver leverer reelt 7x100W så betyr ikke det at den kan levere 2x350W om du bruker to kanaler. Dermed vil trafoen ha kapasitet til overs ved bruk av to kanaler og du kan nyttiggjøre kapasiteten med å biampe.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har da heller ikke skrevet at man fordeler den totale watten på 2 kanaler. Selvfølgelig gjør man ikke det.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer jarand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    devilej@ er du like mye fornøyd med usp-1 ennå.. den bør vel bli en god match med xpa-2 og ikon 8..

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg har da heller ikke skrevet at man fordeler den totale watten på 2 kanaler. Selvfølgelig gjør man ikke det.
    Men du skriver at biamping fra en forsterker (trafo) ikke har noen effekt.

Det er jeg uenig i og innlegget var en begrunnelse på hvorfor jeg er uenig.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deler i stor grad Devilejs syn, men ser også at dersom effektforsterkerne er flaskehalsen kan muligens Bi-amp hjelpe noe.
    Men, jeg tror Emotiva XPA-5 skal være i stand til å levere svært høy effekt pr kanal ut ifra tester så kan ikke se for meg at det har noe særlig å si her...

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sååee?

Kjøpe to XPA-2 og biampe frontene eller kjøpe to XPA-1 å kjøre frontene normalt?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det vært meg hadde det blitt XPA-1 uten tvil. Har ingen tro på at Bi-amping skal gjøre stort for lyden på disse forsterkerne. Les på Emotiva forum eller andre steder om folk som har begge, XPA-1 skal være den løsningen med best lydkvalitet, selv om forskjellene nok ikke er voldsomme.

Newcomer JanF sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XPA-1 er jo flaggskipet til Emotiva, og den skal være en bedre forsterker enn XPA-2 på alle områder. Ville uten tvil gått for XPA-1 dersom du har plass og nok strøm til å fòre dem med8)

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JanF
    XPA-1 er jo flaggskipet til Emotiva, og den skal være en bedre forsterker enn XPA-2 på alle områder. Ville uten tvil gått for XPA-1 dersom du har plass og nok strøm til å fòre dem med8)
    Plass ja, under sofa'n. Strøm aner jeg ikke, har to kurser tilgjengelig, men om det er 10 eller 16amp aner jeg ikke.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Plass ja, under sofa'n. Strøm aner jeg ikke, har to kurser tilgjengelig, men om det er 10 eller 16amp aner jeg ikke.
    Hehe....Du blir bra varm i ræva da sikkert....
    Hvorfor velger du å slenge komponenter under sofa'n?
    Og er det god nok lufting under der?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sikkert ikke lufting i det hele tatt, og det med varmen er et problem, er kun tv, data og hifi som varmer opp her hjemme. Må i tilleg lufte ut for å få ned temp.

Har ikke lyst å utvide tv benken for å få plass til flere komponenter, bor middlertidig litt trangt så.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så Watchmen her om dagen på relativt høyt volum. Når jeg gikk bort for å kjenne på XPA-5en etter filmen var den over hodet ikke varm. Disse forsterkerene genererer veldig lite varme.
    Men når jeg lånte den til en kompis som brukte den på festvolum i noen timer på RF-83 så ble den god å varm.

XPA-1 som er mye kraftigere vil ganske sikkert klare de fleste laster uten å svette en dråpe

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Hvis du synes dem passer fint inn sammen med hybelkaniner og minimalt med ventilasjon, ja så plasserer du dem gjerne under sofa'n. Det må da være muligheter til å plassere dem andre steder? Med mindre du har lyst på å forkorte levetiden dems betraktelig....

Side 65 av 172 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 61 62 63 64 65 66 67 68 69 75 85 95 105 115 125 135 145 155 165 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •