Offisiell TEKNISK tråd Emotiva Audio - Side 60

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 60 av 172 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 56 57 58 59 60 61 62 63 64 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste
Viser resultater 1,181 til 1,200 av 3425
    Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Flott omtale, men fikk ikke med meg hvilke høytalere som ble brukt ?
    Forøvrig kjenner jeg Mileniumen kun etter noen tester fra Danmark der den blir rost opp. Den kan vel bygges i flere varianter ?

At det er bang for bucks er det vel ikke tvil om :-D

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet med selvbygg tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken forforsterker og høyttalere ble brukt?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Irriterer meg nesten litt hvor mye Emotiva gir for pengene... Er på jakt etter effekttrinn med stor strømstyrke, lyd som matcher klipsch og helst et nett og pent utseende. Emotiva feiler totalt i siste kategori, men utklasser alt jeg kan finne (selv brukte produkter) 10k og nedover.
    Tenker jeg venter ca 1 mnd med å handle, dollarkursen virker jo å være på en voldsom nedtur så Emotiva blir bare billigere og billigere for oss. Blir enten en ny XPA-2, eller en XPA-5 om det kommer signaler på at UMC-1 er klar.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ser at jeg manglet noe vesentlig.
    Høyttalere: Kraftig ombygget KEF Bailey med bla.a seas excel mellomtone og seas diskant samt bedre delefilter.
    Har også testet et par Kef cresta samt et par fulltoner
    Forforsterker : Sony TA-E 9000 ES mest som to kanals,men også i full surround (skal ha Emotivaen når den kommer)
    Høyttalerkabler er 4kvadrat solid core (husker ikke merket)
    kabel mellom forfor eg effekt Viablue
    Mvh Jan I

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Irriterer meg nesten litt hvor mye Emotiva gir for pengene... Er på jakt etter effekttrinn med stor strømstyrke, lyd som matcher klipsch og helst et nett og pent utseende. Emotiva feiler totalt i siste kategori, men utklasser alt jeg kan finne (selv brukte produkter) 10k og nedover.
    Tenker jeg venter ca 1 mnd med å handle, dollarkursen virker jo å være på en voldsom nedtur så Emotiva blir bare billigere og billigere for oss. Blir enten en ny XPA-2, eller en XPA-5 om det kommer signaler på at UMC-1 er klar.
    Jeg kjøpte 2 The End monoblokker til mine ML CLS som må ha veldig strømsterke forsterkere. De spiller veldig bra, og slipper ikke opp av krefter. Disse er byggesett, men vet ikke om de går å få kjøpt mere. Jeg ble frarådet å bruke Emotiva på ML CLS av amerikanske ML eiere. Det var en grunn til at de er billige, og ble litt sammenlignet med PA forsterkere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart at en forsterker til 7000 kr har noen begrensninger.
    Til vanlig høytalere så fungerer Emotiva meget bra. Men har man en svinedyr høytaler med en vanskelig impendanskurve så kommer de sef. til kort.
    ML er vell kjent for å havne på 1 Ohm eller mindre i de høyere frekvenser, og da er det kun dyre og vanvittig strømsterke forsterkere som ikke får problemer.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @stevac
    Takk for tipset, de så råsterke ut på bilder på nettet, 2x2200VA?!? Men byggesett er nok ikke aktuelt for meg.

Godt mulig Emotiva ikke takler så lave impendanser, men det gjelder et hav av forsterkere til mange ganger prisen.
    Denne PA sammenlikningen har jeg hørt en del steder og er både enig og uenig. Emotiva har det til felles med mange PA forsterkere at de gir mye strøm for pengene, men lydkvaliteten står ikke tilbake for det jeg har hørt av hi-fi forsterkere i tilsvarende, doble og triple prisklasser. Lyd er jo smak og behag, men det er jo mange her på forumet som har byttet ut forsterkere som Parasound og EC til over 20k til fordel for Emotiva.

Jeg høres kanskje ut som jeg har bestemt meg allerede, men jeg er åpen for absolutt alle produsenter og teknologier. Hadde det ikke verdt for matching hadde jeg nok kjøpt Midgard Oberon 4.1 brukt.:-|

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK skjønner. Takk for hjelpsom info!
    Får se om det blir bestilling snart, men jeg vil prøve å utsette ei lita stund til.
    Dollarkursen stuper "as we speak" og krona vokser seg stadig sterkere.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    devilej....

Nå plikter du å komme med en tilbakemelding! Sitter å vurderer sterkt å gå for samme oppsett til Triangle Quartet.

Mvh
    Peter
    Litt sen tilbakemelding, men jeg måtte reise bort noen dager på jobb. Har derfor ikke rukket annet enn å koble opp utstyret for å se at det virker.
    Kan likevel komme med en liten redegjørelse av førsteinntrykket når det gjelder byggekvalitet.

ERC-1 imponerer hele veien. God tyngde gjør den stabil, og knapper etc minner litt om EC sine spillere. Lyset kan dimmes, og fjernkontrollen er en lekker sak i aluminium. Bak finner du alle utganger du måtte få brukt for.

USP-1 står et lite hakk bak ERC-1 hva "hands on" kvalitet angår. Lyset kan ikke dimmes, og fjernisen er en usedvanlig billig plastsak. Fungerer fint, men hva i all verden er grunnen til den store forskjellen fra ERC-1?? Strengt tatt burde ERC-1 kontrollen kunne håndtert de nødvendige fungsjonene for å styre pre også.
    Mulighetene for tilkobling er dog (nesten) endeløse på USP-1. I tillegg til de vanlige inngangene finner man et riia-trinn med velger mellom MM og MC.
    På utgangen kan man enten kjøre full range eller high/low pass. Cross Over kan justeres mellom 50 og 250 Hz. Det sitter både balansert og ubalansert tilkobling for sub på baksiden av forforsterkeren.
    Sist men ikke minst så er USP-1 utstyrt med prosessorinngeng. Denne er dog noe spesielt satt opp, og det var ikke jeg klar over når jeg bestilte den.
    Bruker man USP-1 som ren 2-kanals pre skal effekttrinnet kobles til full range utgangen. Skal man derimot bruke prosessorinngangen kobles effekt til high pass utgangen og ved å trykke inn "ht" på inngangsvelgeren looper man signalet fra receiver rett igjennom. Grunnen til dette er at man også kan kjøre subsignalet gjennom USP-1.
    Dette låter jo vel og bra, MEN...... Når man switcher inngangsvelgeren til CD er høyttalerene fortsatt koblet til High Pass utgangen hvilket vil si at bassmanagement er aktivert. Altså har man ingen output under 50 Hz, og spille med sub i stereo. For meg kom dette som lyn fra klar himmel da det ikke forklares noe sted hverken på Emotiva.com eller i manualen.
    Nå har det seg tilfeldigvis sånn at mine Gallo Ref 3.1 har en ekstra subspole bygget inn i basselementene, og ved å aktivisere disse skal de spille ca 10Hz dypere. Altså kan denne preampen brukes i mitt oppsett med fullrange høyttalere i front selv om den er beregnet på et 2.1 oppsett. Det eneste jeg trenger er å bytte XPA-2 ut med en XPA-5 for å få noen ekstra effektmoduler til å drive denne løsningen. Hadde jeg sittet med hvilke som helst andre høyttalere ville USP-1 vært ubrukelig hos meg. Dette er en faktor det er viktig å vite om før man bestiller denne forforsterkeren fra Emotiva
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Dette låter jo vel og bra, MEN...... Når man switcher inngangsvelgeren til CD er høyttalerene fortsatt koblet til High Pass utgangen hvilket vil si at bassmanagement er aktivert. Altså har man ingen output under 50 Hz, og spille med sub i stereo. For meg kom dette som lyn fra klar himmel da det ikke forklares noe sted hverken på Emotiva.com eller i manualen.
    Denne begrensningen her blitt nevnt tidligere i denne tråden, og det er også en del på Emotivaforumet som har kommentert det og meldt det tilbake til emotiva som en mangel/feil, men svaret har vært at det er slik det var tenkt...

Spesiell løsning, som funker for noen, men ikke alle.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er en spesiell løsning jeg har litt problemer med å se nytten av. Spesielt siden man uansett kan kjøre subene direkte fra receiver uten å gå gjennom USP-1
    Jeg har testet mange forforsterkere med prosessorinngang, og dette er første gang jeg har vært borti en som ikke bruker fullrange outputs til dette. Hadde vært konge å hatt begge mulighetene, men skal man velge kun en av dem er det litt sært å binde deg opp mot sub i stereo.
    Når jeg bestilte USP-1 hadde ikke engang tanken slått meg at prosessorinngangen ikke skulle ha full range out
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei devilej
    Hvordan er lydsignaturen på denne CD spilleren?
    Noen svakheter/lyter ?
    Haar du prøvd både balansert og ubalansert utgang? forskjeller her?

Er blitt imponert over hva Emotiva får til for pengene,ja såpass at det er på tur til meg en brukt XPA-3 til. (fra en på forumet her)

Mvh Jan I

Intermediate Kimba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    625
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er en spesiell løsning jeg har litt problemer med å se nytten av. Spesielt siden man uansett kan kjøre subene direkte fra receiver uten å gå gjennom USP-1
    Jeg har testet mange forforsterkere med prosessorinngang, og dette er første gang jeg har vært borti en som ikke bruker fullrange outputs til dette. Hadde vært konge å hatt begge mulighetene, men skal man velge kun en av dem er det litt sært å binde deg opp mot sub i stereo.
    Når jeg bestilte USP-1 hadde ikke engang tanken slått meg at prosessorinngangen ikke skulle ha full range out
    +1:cry:

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt om jeg forstår problemstillingen her.
    Det står jo veldig klart og tydlig i manualen at high pass og full range virker samtidig...så da er det vel bare å bruke full range utgangen? eller...har jeg misforstått nå?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nop.... Bruker du prosessorinngangen kan utgangen bare kobles til high pass out. Du har da ingen signal ut på fullrange. Derfor blir du nødt til å flytte kablene til fullrange utgangen om du skal spille av fra en kilde som er tilkoblet direkte i USP-1. Dette er selfølgelig helt uaktuelt i normal bruk.
    Bruker du derimot USP-1 alene i et oppsett er dette ikke noe problem da du kan velge fritt mellom fullrange og high/lowpass tilkobling.
    Problemet er altså kun tilstede om man bruker denne forforsterkeren i et surroundoppsett sammen med en receiver
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan I
    Hei devilej
    Hvordan er lydsignaturen på denne CD spilleren?
    Noen svakheter/lyter ?
    Haar du prøvd både balansert og ubalansert utgang? forskjeller her?

Er blitt imponert over hva Emotiva får til for pengene,ja såpass at det er på tur til meg en brukt XPA-3 til. (fra en på forumet her)

Mvh Jan I
    Til nå har jeg bare fått testet den som drivverk, men førsteinntrykket er kun positivt. Den gir inntrykk av generell god kvalitet.
    XPA-2 ble levert til ny eier idag, så videre testing blir utsatt en uke til ny XPA-5 er ihus
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nop.... Bruker du prosessorinngangen kan utgangen bare kobles til high pass out. Du har da ingen signal ut på fullrange. Derfor blir du nødt til å flytte kablene til fullrange utgangen om du skal spille av fra en kilde som er tilkoblet direkte i USP-1. Dette er selfølgelig helt uaktuelt i normal bruk.
    Bruker du derimot USP-1 alene i et oppsett er dette ikke noe problem da du kan velge fritt mellom fullrange og high/lowpass tilkobling.
    Problemet er altså kun tilstede om man bruker denne forforsterkeren i et surroundoppsett sammen med en receiver
    Dette finner jeg svært merkelig, hele poenget med prosessorinngang er jo å kjøre signalet bypass uten bruk av flere filter...hvis ikke får du jo deling både i receiver og i forforsterker, og det vil jo fucke opp alt.
    Nei dette var tragiske nyheter ja!!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du missforstår meg litt.
    Prosessorsignalet slipper tvers igjennom til high pass out som fullrange, så det er greit. Det som derimot er problemet ar at når du bruker en kilde koblet direkte til USP-1 er utgangen fortsatt koblet til highpass out, og bassmanagement er nå aktivert. Dette fører til at du ikke har bass ut under den innjusterte crossover uten å koble en sub til lowpass. Med andre ord er du avhengig av sub for å spille musikk i stereo
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det fullt av blå lys på fronten av UMC-1 og ERC-1 hele tida eller forsvinner de når man ikke bruker fjernkontrollen?

EDIT:
    Fant selv i manualen til ERC-1. Regner med at UMC-1 er noe lignende(?):
    Lighting has two selectable functions:
    -Default setting: All lights stay brightly lit constantly.
    -‘Dim’ setting: Dims the display light, and turns off the halo light and all the front panel buttons except the On/Standby button. Halo lighting will occur when CDs are ejected. Activate this mode by pressing the ‘Dim’ button on the ERC-1 remote.

Side 60 av 172 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 56 57 58 59 60 61 62 63 64 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •