Offisiell TEKNISK tråd Emotiva Audio - Side 49

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 49 av 172 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 ... SisteSiste
Viser resultater 961 til 980 av 3425
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    høres bra ut Biffig at du syntes denne er bra til klipsch .har nett bestillt en xpa-2 til mine rf83. gleder meg til den kommer.:-D
    Yamaha rv-a 2060, Aragon 4004 mk2, Oppo bdp-95, pioneer dv989, Rega p3, Musikal fidelty v90-lps, Klipsch rf7 mk2, klipsch rs 52, Jl audio fantom f110, Samsung 55 uhd, Epson tw5900

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Makan til apparat har jeg ikke hørt noe gang! Hele lydbildet ble klarere og strørre. Gåsehudfaktoren er så definetivt til stede.
    Før så kunne jeg skru opp til ca. -10-15 før det ble skjærende og ubehagelig.
    Nå kan jeg dra den ned til null uten noe problem, og det blir bare råere og råere å lytte til for hver desibel som økes.
    Det virker som om det ikke er noen ende på hvor mye denne forsterkeren klarer å pumpe ut. Til tider var jeg oppe i 120 Db, og det var ingen tegn til at anlegget skulle gi seg. Ørene derimot:neutral: .
    Jeg har ikke Bi-ampet, men har koblet til centeren.
    Jeg spillte en demoscene fra Transformers. Jeg satt med ståpels hele tiden. Det var et driv og en kontroll som jeg ikke har hørt maken til.
    Før så hadde jeg Midgard Oberon 6.1, og jeg vil si at Emotivaen er en bedre match til Klipsch enn denne. Jeg kunne spille ufyselig høyt med den også, men det var ikke like engasjerene. Det var også vesentlig skarpere. Det er ingen tvil om at denne forsterkeren har litt amerikansk lyd. Den er litt svulstig i bassen. Men det ser jeg på som en fordel da klipschene har en relativt tørr bass.

Til prisen er dette et røverkjøp av en annen verden.
    Løp og kjøp!
    Artig å lese.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det noen som har prøvd cd- spilleren erc-1 til emotiva? vurderer å bytte ut min pioneer dv989 som je beuker til cd nå.
    Yamaha rv-a 2060, Aragon 4004 mk2, Oppo bdp-95, pioneer dv989, Rega p3, Musikal fidelty v90-lps, Klipsch rf7 mk2, klipsch rs 52, Jl audio fantom f110, Samsung 55 uhd, Epson tw5900

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et par kjappe spmørsmål:

1. Er desse i den Europeiske utgaven CE godkjent?
    2. Må man skifte trafo ol siden de har 110v i Usa mot 230v her, eller er det plug and play?

3. Hvor lang tid har det tatt før dere har fått den i hus
    4. Hvorfor er 2 kanaleren XPA-2 dyrere enn 3 og 5kanalen? Har den noen fordel i stereo som er dte jeg bryr meg om som de andre ikke har?

5. Noen som bor rundt Lillestrøm/Oslo som har desse i hus som kan tenke seg besøk. Har svært lysst til å se desse live før jeg evnt bestiller.

Takker for tilbakemeldinger, da jeg er på trappene til å bestille fullt oppsett fra dem.

Peter

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep

2. Må man skifte trafo ol siden de har 110v i Usa mot 230v her, eller er det plug and play?

4. Hvorfor er 2 kanaleren XPA-2 dyrere enn 3 og 5kanalen? Har den noen fordel i stereo som er dte jeg bryr meg om som de andre ikke har?

5. Noen som bor rundt Lillestrøm/Oslo som har desse i hus som kan tenke seg besøk. Har svært lysst til å se desse live før jeg evnt bestiller.

Takker for tilbakemeldinger, da jeg er på trappene til å bestille fullt oppsett fra dem.

Peter
    Leser du litt i tråden, får du nok svar.
    (tross tråden er litt lang)
    Jeg vet at disse er Plug&Play

Newcomer oledole79 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Peter
    1.Aner ikke

2.Nei det er plug and play..forsterkeren detekterer selv hvilket strømnett som benyttes.

3. 6 dager tok det her

4. XPA-2 er vel ca 10 KG tyngre enn XPA-3 ..større effekt på kanalene i XPA- 2 enn XPA-3...større strømforsyning blant annet... Derfor dyrere. Er bare til å lese specs.

5. Nei bor på vestlandet

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En siste ting, hvordan er det med varmeutvikling på desse? Ser op endel bilder i dinne lenka at mange har svært tett rundt effekttrinnene. Blir ikke XPA-2 feks varm og trenger dermed godt med lufting?

Takker for tilbakemedinger

Newcomer oledole79 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En siste ting, hvordan er det med varmeutvikling på desse? Ser op endel bilder i dinne lenka at mange har svært tett rundt effekttrinnene. Blir ikke XPA-2 feks varm og trenger dermed godt med lufting?

Takker for tilbakemedinger
    Det rapporteres at det er relativt lite varmeutvikling fra disse.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oledole79
    +1

Spilte nær max-effekt på min XPA-2 kontinuerlig i et par timer, den var bare lunken. Hadde ikke bekymret meg å sette en annen komponent oppå. Tror rett og slett kjøleløsningene er enormt gode på disse (35kg og veldig store dimensjoner=mye areal)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oledole79
    Jeg testet XPA-5 på Klipsch RF-83 med frisk volum i noen timer på lørdagen.
    Forsterkeren ble god og varm. Jeg syntes ikke den var noe særlig kaldere enn andre transistorforsterkere.
    Jeg gjorde forøvrig en grundig sammenligningstest mot MA Oberon 6.1 på RF-83. Hvis det er noe interesse for å høre resultatet så kan jeg jo skrive noen ord om det.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren ble god og varm. Jeg syntes ikke den var noe særlig kaldere enn andre transistorforsterkere.
    Jeg gjorde forøvrig en grundig sammenligningstest mot MA Oberon 6.1 på RF-83. Hvis det er noe interesse for å høre resultatet så kan jeg jo skrive noen ord om det.

Fyr løs, jeg er meget interessert i å høre hvertfall

Vurderer selv xpa-2 til mine RF83, og er interessert i å høre hva erfaringene til andre er

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært kjekt og lest

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Test

Da har jeg rablet ned noen ord

Sammenligning mellom MA Oberon 6.1 og Emotiva XPA-5

En kompis av meg har Oberon 6.1 på 2x600W som driver Klipsch RF-83.
    For moro tok jeg med min ny innkjøpte Emotiva XPA-5 opp til han, for å sammenligne hvilken forskjeller det er å spore mellom disse forsterkerne.
    Først ut er Oberon. Man merker med en gang at dette er en forsterker som har god kontroll på høytalerne. Bassen er knusktørr, og litt fraværende. Man sitter og tenker at det kunne med fordel ha vært mer bass på de aller fleste låter. Mellomtonen er fantastisk realistrisk og riktig. Diskanten derimot kan bli litt i overkant frisk på El-gitar og rock generelt. På litt roligere toner så spiller det krispt og behagelig. Med Oberon koblet til virker det som om det ikke er noen grense på hvor høyt man kan spille. Jo høyere man skrur opp jo høyere spiller det, uten at det er noe tegn til at verken forsterker eller høyttaler skal gi seg. Jeg trur aldri vi var på max, da ørene kastet inn hankledet før anlegget gir opp.
    Når vi koblet til XPA-5 fikk vi et aldri så lite sjokk. Bassen var det første man la merke til. Det hørtes ut som om noen hadde vært bortpå reciveren og skrudd opp bassen noe hakk.
    Det første vi hørte på var Eminen og Rammstein. Det rocket noe helt sinnsykt. Jeg begynte umiddelbart å trampe med foten. Lydbildet hørtes i sin helhet mye mer uskikkelig ut. Mellomtonen og diskanten hørtes litt mørkere og råere ut, men ikke på en slik måte at det ble upresist.
    Stemmen til Rammsteinvokalisten i Harate Mich var så brutal at vi klarte ikke la være å glise, og når stortromma banker til så kjentes det ut som om høytaleren gikk fysisk til angrep på oss.
    Denne brutaliteten og råskapen kunne man se langt etter med Oberon. Der ble lydbildet alt for snilt i forhold.
    Vi hørte en del på Div. blues og pop. På en del av låtene kunne faktisk bassen bli nesten litt for voldsom.
    Det som overasket nesten mest er det faktum at XPA-5 kunne spille like fordømte høyt som Oberon. Vi spilte så øra holdte på å dette av der noen ganger, og forsterkeren bare matet på som det ikke skulle være noen ende. Dette var med single-wiring (2x275W). hadde sikkert hatt enda mer å gå på hvis man hadde bi-ampet. Ikke at man har behov for det da!

Konklusjon:

Oberon høres snill og forsiktig ut i bassen og litt krasp i diskanten Lydbildet høres rett som en strek ut. Noe sikkert mange kan foretrekke. Klarheten og kontrollen er meget bra og den farger ikke lyden av betydning.

XPA-5 er en skikkelig uskikkelig forsterker i forhold. Hvis Oberon er nøytral så er XPA-5 ikke det.
    Den har krefter i bøtter og spann, en vanvittig heftig bass, på grensen til svulstige. Mellomtonen og diskanten er ikke like krystallklar og luftig som Oberon, men har et driv og engasjement som gjør at mange vil garantert foretrekke Emotivaen. Etter mitt skjønn har den en Amerikansk lyd der lyden som kommer ut er litt ”Larger then life”.
    I tillegg har man jo 3 kanaler til som pumper ut tilsvarende krefter.
    Til prisen er dette en kjempeforsterker som jeg kommer til å ha i lang tid fremover.
    Det mest negative jeg kan komme på er å flytte den rundt i huset.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant lesing.

Det havner vel en Emotiva i hver hjemmekino etterhvert...:-D

Skulle gjerne prøvd en selv for å høre hvordan det låter.
    Kjenner en som har en XPA-2, og lydsignaturen er vel forholdsvis lik på alle modellene?

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:shock: jeg tar 2stk Emotiva takk!

spare spare spare, disse effket delene til emotiva frister noe voldsomt!
    ser bra ut å levere mye effekt. at dem er bass sterke er fordel for oss med hjemmekino(etter min mening) om noen ikke er fornøyde med sin, vennligst ta kontakt(kjøper gjerne brukt...)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XPA-3 yter jo 3x200 watt med alle tre kanaler i drift.

Hvis man bruker denne i stereo har man da 2x200 watt, eller yter den noe mer dersom kun to av kanalene brukes?

Har ikke klart å finne ut noe om dette i manualen..

Svar tas imot med takk

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da yter den 2x250W Ref. Emotivas hjemmeside.

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg rablet ned noen ord

Sammenligning mellom MA Oberon 6.1 og Emotiva XPA-5

En kompis av meg har Oberon 6.1 på 2x600W som driver Klipsch RF-83.
    For moro tok jeg med min ny innkjøpte Emotiva XPA-5 opp til han, for å sammenligne hvilken forskjeller det er å spore mellom disse forsterkerne.
    Først ut er Oberon. Man merker med en gang at dette er en forsterker som har god kontroll på høytalerne. Bassen er knusktørr, og litt fraværende. Man sitter og tenker at det kunne med fordel ha vært mer bass på de aller fleste låter. Mellomtonen er fantastisk realistrisk og riktig. Diskanten derimot kan bli litt i overkant frisk på El-gitar og rock generelt. På litt roligere toner så spiller det krispt og behagelig. Med Oberon koblet til virker det som om det ikke er noen grense på hvor høyt man kan spille. Jo høyere man skrur opp jo høyere spiller det, uten at det er noe tegn til at verken forsterker eller høyttaler skal gi seg. Jeg trur aldri vi var på max, da ørene kastet inn hankledet før anlegget gir opp.
    Når vi koblet til XPA-5 fikk vi et aldri så lite sjokk. Bassen var det første man la merke til. Det hørtes ut som om noen hadde vært bortpå reciveren og skrudd opp bassen noe hakk.
    Det første vi hørte på var Eminen og Rammstein. Det rocket noe helt sinnsykt. Jeg begynte umiddelbart å trampe med foten. Lydbildet hørtes i sin helhet mye mer uskikkelig ut. Mellomtonen og diskanten hørtes litt mørkere og råere ut, men ikke på en slik måte at det ble upresist.
    Stemmen til Rammsteinvokalisten i Harate Mich var så brutal at vi klarte ikke la være å glise, og når stortromma banker til så kjentes det ut som om høytaleren gikk fysisk til angrep på oss.
    Denne brutaliteten og råskapen kunne man se langt etter med Oberon. Der ble lydbildet alt for snilt i forhold.
    Vi hørte en del på Div. blues og pop. På en del av låtene kunne faktisk bassen bli nesten litt for voldsom.
    Det som overasket nesten mest er det faktum at XPA-5 kunne spille like fordømte høyt som Oberon. Vi spilte så øra holdte på å dette av der noen ganger, og forsterkeren bare matet på som det ikke skulle være noen ende. Dette var med single-wiring (2x275W). hadde sikkert hatt enda mer å gå på hvis man hadde bi-ampet. Ikke at man har behov for det da!

Konklusjon:

Oberon høres snill og forsiktig ut i bassen og litt krasp i diskanten Lydbildet høres rett som en strek ut. Noe sikkert mange kan foretrekke. Klarheten og kontrollen er meget bra og den farger ikke lyden av betydning.

XPA-5 er en skikkelig uskikkelig forsterker i forhold. Hvis Oberon er nøytral så er XPA-5 ikke det.
    Den har krefter i bøtter og spann, en vanvittig heftig bass, på grensen til svulstige. Mellomtonen og diskanten er ikke like krystallklar og luftig som Oberon, men har et driv og engasjement som gjør at mange vil garantert foretrekke Emotivaen. Etter mitt skjønn har den en Amerikansk lyd der lyden som kommer ut er litt ”Larger then life”.
    I tillegg har man jo 3 kanaler til som pumper ut tilsvarende krefter.
    Til prisen er dette en kjempeforsterker som jeg kommer til å ha i lang tid fremover.
    Det mest negative jeg kan komme på er å flytte den rundt i huset.
    Foreslår at du kjører samme testen etter 200 timer driftstid på Emotiva'n.Jeg har faktisk aldri hørt en forsterker som forandrer seg så mye iløpet av innspillingstiden som mine XPA-1 har gjort.
    Her hos meg låt det rett og slett elendig de første 20-30 timene.Det låt innesteng og veldig lite oppløst over hele registeret.Dybde og instrumentplassering var nesten fraværende,men nå etter ca 200 timers innspilling begynner det å smake fugl:-D

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper det samme skjer med min XPA-3, ellers tror jeg at jeg kommer til å angre på byttet fra Midgard...

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fornøyd med XPA-2 min, men er litt frustrert fordi jeg mangler en skikkelig kilde og også skikkelige høyttalere.
    Vurderer å selge/bytte Emotivaen i en RX-V 1900 om en skulle dukke opp. Tenkte å vente på UMC-1, men det tar tid pluss at det blir en god del dyrere.

Hva tror dere: hvor god blir UMC-1 og når er den her?
    Emotiva har sagt at den skal være klar om litt i snart 1 år. Vet det står at den er i produksjon, men vet ikke om det er til å stole på egentlig.

Jeg betviler ikke at UMC1 + XPA-2 er bedre enn en RX-V 1900, men spørsmålet er om jeg har bruk for effekten med klipschhøyttalere.
    RX-V gir meg muligheten til å hekte på senter og bakkanaler når jeg måtte føle for det. På UMC-1 må jeg ut med ca 5-6k til for en XPA-3.

Er lei av tenkeboksen, vil over i "nyteboksen" asap =D

Side 49 av 172 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •