Offisiell TEKNISK tråd Emotiva Audio - Side 163

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 163 av 172 FørsteFørste ... 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 159 160 161 162 163 164 165 166 167 ... SisteSiste
Viser resultater 3,241 til 3,260 av 3425
    Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BjrnrB
    Litt enig i at det ser litt glorete ut på bilder, mye bedre med svart list. Men det er innsiden som teller

Må vel være mulig å dimme el. event. slå av lyset? -Svarte lister er et "must" -Det er mulig på xpr-5.

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XPA2 vs XPA1

Mulig dette har vært oppe tidligere men har dessverre ikke tid til å lese alle 163 sidene for å finne det så jeg spør heller (kanskje ) en gang til
    Vurderer nytt forsterkeri og da er bl a Emo med i vurderingen, i første omgang tenkte jeg 2 stk XPA1, men så begynte jeg å lure på om det vil gjøre samme nytten med 2 stk XPA2 brokoblet ? har ikke funnet ut hva de leverer brokoblet men strømforsyningen ser jo ut til å være lik, noe mindre kondis bank, men med såpass med krefter så ser jeg ikke det som et stort problem. Men men, jeg har tatt feil før så derfor jeg lurer på om noen andre har noen tanker om dette ?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pip
    Mulig dette har vært oppe tidligere men har dessverre ikke tid til å lese alle 163 sidene for å finne det så jeg spør heller (kanskje ) en gang til
    Vurderer nytt forsterkeri og da er bl a Emo med i vurderingen, i første omgang tenkte jeg 2 stk XPA1, men så begynte jeg å lure på om det vil gjøre samme nytten med 2 stk XPA2 brokoblet ? har ikke funnet ut hva de leverer brokoblet men strømforsyningen ser jo ut til å være lik, noe mindre kondis bank, men med såpass med krefter så ser jeg ikke det som et stort problem. Men men, jeg har tatt feil før så derfor jeg lurer på om noen andre har noen tanker om dette ?
    Det er så å si samme innmat i de, men de er noe forskjellig oppbygd. Når du brokobler så halverer du forsterkerens toleranse for vanskelig last. XPA-1 kan og har blitt kjørt stabil ned til 2 ohm. Det vil ikke en brokoblet XPA-2 klare. En XPA-1 er og bygd opp helt balangsert, det er ikke XPA-2.

Emotiva selv anbefaler ikke å kjøre XPA-2 brokoblet på høyttalere under 8ohm.

Edit: Jeg tror ikke du trenger mer en EN XPA-2. det holder for å drive de fleste fronthøyttalere. Et annet alternativ er å heller kjøpe en XPR-5. Da får du guffe til frontene og til surround. Samt en mindre boks.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mogleg å brukopla 4 av kanalane i ein XPA-5? At den då vert ein 3 kanals med 2 kraftigare kanalar?

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte mine XPA-1 ved å sende mail til de. De ga meg en pris hvor forsterkere og frakt var inkludert. Frakten var vel $460 om jeg husker riktig. Ikke værst for to høyst maskuline kompiser på over 30kg hver.

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Det er så å si samme innmat i de, men de er noe forskjellig oppbygd. Når du brokobler så halverer du forsterkerens toleranse for vanskelig last. XPA-1 kan og har blitt kjørt stabil ned til 2 ohm. Det vil ikke en brokoblet XPA-2 klare. En XPA-1 er og bygd opp helt balangsert, det er ikke XPA-2.

Emotiva selv anbefaler ikke å kjøre XPA-2 brokoblet på høyttalere under 8ohm.

Edit: Jeg tror ikke du trenger mer en EN XPA-2. det holder for å drive de fleste fronthøyttalere. Et annet alternativ er å heller kjøpe en XPR-5. Da får du guffe til frontene og til surround. Samt en mindre boks.
    Takker for svar, om valget faller på Emo blir det nok 2 stk XPA-1 da, også kanskje en XPA-3 eller -5 til resten av kringlyden.
    XPR-5 ser forsåhvidt interessant ut den og men det står noe der om at den bør ha en 20 amp kurs alene og det er ikke så veldig aktuelt for meg, iaff ikke slik tingene er nå. Nå er det selvfølgelig mulig at det kun gjelder 110V opplegg "over there" da den så langt jeg har klart å finne ut ikke trekker mer enn ca 3,5 Kw og det bør jo gå greit å hente ut av en 16 amp kurs her.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Pip
    Takker for svar, om valget faller på Emo blir det nok 2 stk XPA-1 da, også kanskje en XPA-3 eller -5 til resten av kringlyden.
    XPR-5 ser forsåhvidt interessant ut den og men det står noe der om at den bør ha en 20 amp kurs alene og det er ikke så veldig aktuelt for meg, iaff ikke slik tingene er nå. Nå er det selvfølgelig mulig at det kun gjelder 110V opplegg "over there" da den så langt jeg har klart å finne ut ikke trekker mer enn ca 3,5 Kw og det bør jo gå greit å hente ut av en 16 amp kurs her.

Heisan! 16 amp går helt greit!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det er worst case scenario anbefalingeen til emotiva, og det gjelder 110v kurser.

Den starter fint på en 10amp i norge. Sålenge du husker å skru den over fra 110v til 220v før du kobler den til.(noen som føler seg truffet?)

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry

Jepp, det er worst case scenario anbefalingeen til emotiva, og det gjelder 110v kurser.

Den starter fint på en 10amp i norge. Sålenge du husker å skru den over fra 110v til 220v før du kobler den til.(noen som føler seg truffet?)

Ja...., -kunne altså spart x antall tusen på å ikke oppgradere til 16 amp i stuen...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig koblet opp min XPA-3, og liv ble det :-)

Lyden er løftet flere hakk. Har en Yamaha 765 som pre amp, som tildligere var bi ampet på høytalerne, men fader for en forskjell i kraften.

Høyttalerne spiller mer fremoverlent og spiller med god punch, diskanten er jeg usikker på hva som skjedde, så må bli bedre kjent med anlegget nå og prøve å sjonglere litt med signalkablene og se hva som er best. Skal også la den spille noen timer før jeg setter meg ned med det kritiske øret.

Kilde er Yamaha S2700, HT er B&W CM6, aldri spilt så høyt som i dag enda var det mer igjen

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar opp denne jeg.

Jeg koblet om på signalkablene slik at jeg har Van Den Hul kablene mellom pre og emotivaen, og nå ble det plutselig støy i høytalerne, men ikke i senter som har biltemakabel?! Kan noen forklare meg det? Tidligere hadde jeg Analysis Plus kabler til emotivaen til frontene og da var det ingen støy.

Det er slik støy som man hører når lyden er av.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tbend
    Tar opp denne jeg.

Jeg koblet om på signalkablene slik at jeg har Van Den Hul kablene mellom pre og emotivaen, og nå ble det plutselig støy i høytalerne, men ikke i senter som har biltemakabel?! Kan noen forklare meg det? Tidligere hadde jeg Analysis Plus kabler til emotivaen til frontene og da var det ingen støy.

Det er slik støy som man hører når lyden er av.
    Jeg er ingen ekspert, men du kan kanskje teste følgende:
    1) Er du sikker på at kablene er i orden, uten skader eller brudd?
    2) Ligger signalkabler adskilt fra strøm- og HT-kabler?

Jeg hadde selv litt "dur" på den ene HT, men etter at jeg fikk sortert kablene bedre, ble det borte. Problemet jeg hadde (tror jeg) var at HT-kabel til den ene høyttaleren lå for tett på strømkabelen til forsterkeren. Denne strømkabelen må nødvendigvis levere endel strøm til trafoen på 850VA, så jeg tror dette var årsaken.
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, trenger lit neeerd help her.

Skal fikse remote trigger til monoblokkene.

Har alerede noen av de 3.5mm til 3.5mm monokablene som blir brukt som triggerkabler, men en dumme onkyorecieveren min har ingen trigger output.

Det jeg har er et grenuttak med master/slave funksjon, så lurte på om en ladder til mobiltelefon kunne modifiseres til å trigge monoblokkene?

AC 100V 240V Converter Adapter DC 9V 1A Power Supply EU Plug DC 5 5mm × 2 1mm | eBay

og

1pc DC Power Splitter Cable 5 5 x 2 1mm Female 1 to 4 Male Plus 4 Pair Connector | eBay

Hva mener dere?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emotiva siden er nede for øyeblikket ser det ut til, så jeg får ikke sjekket. Men kan du ikke bare hekte trigger enheten på strømutgangen til Onkyoen?

Var det ikke en måte å la trigger enheten trigges manuelt, og dermed vil det skje automatisk når forsterkeren slås på?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Emotiva siden er nede for øyeblikket ser det ut til, så jeg får ikke sjekket. Men kan du ikke bare hekte trigger enheten på strømutgangen til Onkyoen?

Var det ikke en måte å la trigger enheten trigges manuelt, og dermed vil det skje automatisk når forsterkeren slås på?
    Jeg har ikke noen av triggerenhetene som Emotiva selger.

Men det står på hjemmesiden til Emotiva at forsterkerne deres trenger mellom 5v og 12v for å bli trigget. Men det er ikke informert om de er noen restruksjon på hvor sterk PSU som leverer den strømmen kan være. Ellers så ser det ut som det jeg likertil i tidligerer psot vil fungere med et "mastergrenuttak".

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har hørt før så er det 12v som gjelder.
    Det er ikke mye strøm som går, kun noen få mA.

Men ser ingen grunn til at det ikke skal fungere. Hadde aldri gjort det selv.
    Emotiva sin Trigger enhet er på tilbud nå, akuratt unde 200,- så man slipper moms.

Det var grunnen til at jeg ikke kom inn på sidene deres i går, da de omgjorde for salget som startet. Den vil fungere ved å settes til On funksjon, ikke remote, og da trigge når Onkyoen starter.

Hvis du skulle greie å få polariteten feil på noe egenlaget, så maks uflaks så ryker noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, trenger lit neeerd help her.

Skal fikse remote trigger til monoblokkene.

Har alerede noen av de 3.5mm til 3.5mm monokablene som blir brukt som triggerkabler, men en dumme onkyorecieveren min har ingen trigger output.

Det jeg har er et grenuttak med master/slave funksjon, så lurte på om en ladder til mobiltelefon kunne modifiseres til å trigge monoblokkene?

AC 100V 240V Converter Adapter DC 9V 1A Power Supply EU Plug DC 5 5mm × 2 1mm | eBay

og

1pc DC Power Splitter Cable 5 5 x 2 1mm Female 1 to 4 Male Plus 4 Pair Connector | eBay

Hva mener dere?

Brukte universell batterilader med 3,5mm monojack fra Clas Ohlson da jeg hadde H/K AVR255 på XPA5. Ingen problem.

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen måte jeg kan finne ut om Emotiva vil lage strøm støy hos meg?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre ikke.

På de 3 effektforsterkerene jeg har brukt i leiligheten jeg bor nå, Marantz MM8003, Emotiva XPA-5 og nå Rotel RMB-1575. Så hvis jeg lot anlegget stå på og skrudde volumet helt opp. Og la øret helt inntil Marantzen, så var det ingen lyd å høre fra diskanten til Klipsch RF-63, volum da +15 som er maks.

Med Emotivaen så var det som nevnt hørbar susing 3.5 meter unna på normalt volum ca -25.

Med Rotelen så høres så vidt noen susing med øret helt inntil med maks volum, +15.

Jeg testet alt jeg kunne, inkludert å koble kun 1 høytaller til kun effektforsterkeren, og skru av absolutt alt annet i huset. Det var kun effektforsterkeren som da var koblet til strømnettet, resten fysisk koblet vekk fra stikk og ved å ta sikringen. Inkludert å teste på forskjellige kurser, så var støyen der.

Jeg vil kalle det maks uflaks. Mulig noe feil på forsterkeren, selv om svaret fra Emotiva var å teste det som stod i manualen, som ikke var til noe hjelp egentlig.

Den eneste løsningen er å teste med en, enten låne eller kjøpe.
    Hvis du uansett skal ha en effektforsterker, så er Emotivaene de billigste du får tak i med litt kraft. Og skal du ha noe lignende så er det gjerne dobbelt pris eller ikke. Så mitt forslag er å teste, støyer det for mye så taper du ikke mange kronene ved å selge den igjen her inne. Så det var en som solgte en XPA-3 som vel solgte den for kun 500,-under det man kjøper den ny for. De går også kjapt.

Da kan man gå for en annen løsning.

Noe av grunnen til at, hvis den har mer støy enn andre, er at de har høyere Gain enn andre høytallere, tror det var 6 dB ekstra gain. Noe som vil si at ved å koble 2 forskjellige effektforsterkere til en forforsterker med samme høytallere, så vil Emptivaene være 6 dB høyere ved samme volum innstilling.

Selv om jeg nok aldri kjøper Emotiva igjen, pga min opplevelse, så har jeg ingen problemer med å anbefale dem. For når de spilte, og man da ikke la merke til støyen, så spilte de meget meget bra. Har også hørt andre nevnt av de har merket støy, men ikke på samme nivå som det jeg opplevde.

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever strøm brum med min Parasound også så da drøyer jeg bestilling og heller prøver en Emotiva hvis Parasounden skulle ta kvelden Takk for godt og utfyllende svar, det gjorde valget mitt lettere!

Side 163 av 172 FørsteFørste ... 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 159 160 161 162 163 164 165 166 167 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •