Offisiell TEKNISK tråd Emotiva Audio - Side 157

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 157 av 172 FørsteFørste ... 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 153 154 155 156 157 158 159 160 161 167 ... SisteSiste
Viser resultater 3,121 til 3,140 av 3425
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAD eller Emotiva til XTZ?

Hei.
    Jeg bruker nå en NAD c272 på 2x150 watt til å drive frontene (XTZ 99.36)mine når jeg spiller musikk i stereo og som del av surroundoppsett når jeg ser film.

Spørsmålet er om det er mye å hente lydmessig ved å oppgradere til en Emotiva XPA-2, XPA-3 eller XPA-5. Det jeg tenker mest på er lydopplevelsen når jeg spiller CD i 2 kanals stereo. Vil det kun bli en marginal bedring eller kan jeg forvente vesentlig bedre separasjon, deiligere vokal, tightere og mer kontrollert bass osv?

Er taknemlig for svar og råd, spesielt om noen har erfaring med Emotiva/NAD/XTZ eller liknende .
    Yamaha RX-A1030, Cambridge Azur 751 BD, Sony KDL-55EX500, XTZ 99.36, XTZ 99W 10.16 x2, B&W CMC, Supra cables

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av derrick1
    Hei.
    Jeg bruker nå en NAD c272 på 2x150 watt til å drive frontene (XTZ 99.36)mine når jeg spiller musikk i stereo og som del av surroundoppsett når jeg ser film.

Spørsmålet er om det er mye å hente lydmessig ved å oppgradere til en Emotiva XPA-2, XPA-3 eller XPA-5. Det jeg tenker mest på er lydopplevelsen når jeg spiller CD i 2 kanals stereo. Vil det kun bli en marginal bedring eller kan jeg forvente vesentlig bedre separasjon, deiligere vokal, tightere og mer kontrollert bass osv?

Er taknemlig for svar og råd, spesielt om noen har erfaring med Emotiva/NAD/XTZ eller liknende .
    Tror nok ikke du vil merke store forskjellen på c272 og en fra Emotiva så lenge du fortsatt har din Yamaha 667 som forforsterker.
    Måtte i så fall være om Emotiva har en lydsignatur som passer bedre med XTZ enn det NAD'en gjør..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Da blir det kanskje økonomivarianten for en gangs skyld.....beholde det jeg har8)
    Yamaha RX-A1030, Cambridge Azur 751 BD, Sony KDL-55EX500, XTZ 99.36, XTZ 99W 10.16 x2, B&W CMC, Supra cables

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av derrick1
    Takk for svar. Da blir det kanskje økonomivarianten for en gangs skyld.....beholde det jeg har8)
    Vel, nå har jeg ikke hørt NAD-en, men Emotivaene du nevner har nå langt mere krefter enn NAD-en, med reelle watt den er oppgitt til, så jeg kan ikke tenke meg annet enn du vil få en god del mer punch, og kontroll i bassområdet.

Selve lydsignaturen tviler jeg på du vil merke noen forskjell til, da den stort sett ligger i forforsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Vel, nå har jeg ikke hørt NAD-en, men Emotivaene du nevner har nå langt mere krefter enn NAD-en, med reelle watt den er oppgitt til, så jeg kan ikke tenke meg annet enn du vil få en god del mer punch, og kontroll i bassområdet.

Selve lydsignaturen tviler jeg på du vil merke noen forskjell til, da den stort sett ligger i forforsterkeren.
    Det er viktigere for meg med mer separasjon, klarere varm lyd, enn punch, da jeg har 2 stk 10" suber som sørger for bassen. Jeg er mest nysgjerrig på om jeg kan forvente hørbart sterkere vokal og økt separasjon av instrumentene for eksempel på avspilling av akustisk musikk. Jeg får som regel ikke spilt så voldsomt høyt hjemme så det er vesentlig at anlegget kan levere godlyd på middels høyt volum8) Hvis det kan antas at det ikke skiller hørbare forskjeller med det jeg har, så kan jeg konkludere med at det er fornuftig å beholde det jeg har (selv om Emotiva ser helt rått ut:-D )

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    emotiva xpa-1 ser da spennende ut! hva må gjøres for å få dem til å gå overens med norsk strømnett? må jeg bytte ut noe i forsterkerne, eller er det så lett som å bare kjøpe en ny nettkabel? leste på faq om internasjonale bestillinger og som jeg skjønte så endrer de volt og det som måtte trenges, og så må man bare kjøpe norsk nettkabel. stemmer dette? da er det i såfall ett røverkjøp!

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en emotiva xpa-5 og trengte ikke gjøre noe annet enn å finne fram en norsk strømkabel (husker ikke helt om det fulgte med en, men tror ikke det). Enklere kan det ikke bli.

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av niklaseriksen
    Hei!
    emotiva xpa-1 ser da spennende ut! hva må gjøres for å få dem til å gå overens med norsk strømnett? må jeg bytte ut noe i forsterkerne, eller er det så lett som å bare kjøpe en ny nettkabel? leste på faq om internasjonale bestillinger og som jeg skjønte så endrer de volt og det som måtte trenges, og så må man bare kjøpe norsk nettkabel. stemmer dette? da er det i såfall ett røverkjøp!
    Det står i spesifikasjonene til XPA-1: "IEC power inlet, 120/230 VAC configurable".

Det ser ut som det er IEC C14 det er snakk om. Dette er samme plugg de fleste stasjonære datamaskiner benytter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av catsby
    Det står i spesifikasjonene til XPA-1: "IEC power inlet, 120/230 VAC configurable".

Det ser ut som det er IEC C14 det er snakk om. Dette er samme plugg de fleste stasjonære datamaskiner benytter.
    Det kan bekreftes. Fikk XPA-5 igår og det fulgte kun med amerikansk kabel.
    Men det er samme standard som oss, så kabel til stasjonær PC eller PCskjerm osv passer bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaring med UMC-1 ?

Byttet ut Onkyo 608 receiver for XPA-5 og UMC-1 ugår.
    Har brukt endel tid på å kalibrere det jeg kan og føler at lyden er veldig bra på det meste nå bortsett fra bluray'en.
    Høyttalerne er:
    Front: RF-82
    Senter: RC-62
    Surround: Et par gamle JBL HT1F
    Sub: JBL LS 120P

HDMI1: PC
    Her føles jeg musikken spiller veldig bra ved bruk av spotify o.l

HDMI2: Popcorn hour ( mediasenter )
    Her spilles musikk i flac og mp3 format veldig bra.
    Når jeg streamer HD filmer i 720p og 1080p i dts er jeg veldig fornøyd med lyden

HDMI3: Bluray
    Her føler jeg det er noe som ikke er helt riktig, men jeg klarer ikke finne ut hva.
    Enkelte lyder som slag og spark i kampscener føler jeg drukner totalt.

For å sammenligne så jeg en kampscene i transformers i 1080p rip fra popcorn hour'en. Det er en scene hvor en av robotene sparker av armen til en annen. Her hører jeg tydelig et høyt " KLIIIING " lyd i det armen går av.
    Når jeg ser samme scenen på bluray utgaven så er denne lyden knapt hørbar i det hele tatt. Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på det, men jeg føler hele lydbildet gjennom en bluray ikke er helt som det skal være.

Den finner derimot True HD formatet og spiller på alle kanalene.
    Jeg har pass-trough på audio instillingene på blurayspilleren.

Noen som har råd til feilsøking ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UMC-1 min har død nå. Over natten har den blitt sur og nekter å slå seg skikklig på. LCD displayet lyser ikke, og runningen i midten begynner å blinke oransjnt etter man slår den på(de andre knappene er blå).

Vi fikk værtfall 2 fine uker ilag da

Er det håp om å redde den ved oppdatering av firmware eller er det skrot?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lure på ein ting noen av emotivaene kan brokobles men det står ikje noe om effekten då å ohm en

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SLH
    lure på ein ting noen av emotivaene kan brokobles men det står ikje noe om effekten då å ohm en
    xpa-2 kan vel det og skulle vel yte 800watt eller noe der om kring, i følge spec.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på følgende, hvis du har en fem kanaler, tre av de i 8 ohm, å en sub på 4 ohm i tillegg, er dette veldig ugunstig eller går de greit ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan bruke USP-1 og XPA-2?

Hvordan kobler jeg sammen USP-1 og XPA-2? Hvilke kabler trenger jeg osv. ? Som dere kanskje skjønner har jeg lite peiling, men man lærer så lenge man lever. :P

Takk
    -Salbu

Newcomer To.H sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med Rca/signal kabel.Emotiva har kabler så du kan jo gå for dem.
    Se under Interconnects.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er de XLR-kablene til da? Var de jeg lurte på om jeg trengte..

-Salbu

Newcomer To.H sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha forforsterker med xlr for å bruke dem, usp-1 har ikke xlr på preout etter hva jeg kan se, så da må du bruke rca.

Newcomer MMartinS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Salbu
    Hva er de XLR-kablene til da? Var de jeg lurte på om jeg trengte..

-Salbu
    XLR-inn er for andre typer forforsterkere som har XLR-ut som usp-1 ikke har

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvordan XPA-1 matcher med monitor audio?
    Tenkte da mest på den nye GX serien.
    Som forforsterker så har jeg nå Denon 4310, men vurderer å bytte til pioneer lx85.

Side 157 av 172 FørsteFørste ... 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 153 154 155 156 157 158 159 160 161 167 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •