Offisiell TEKNISK tråd Emotiva Audio - Side 152

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 152 av 172 FørsteFørste ... 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 148 149 150 151 152 153 154 155 156 162 ... SisteSiste
Viser resultater 3,021 til 3,040 av 3425
    Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noen her som har Emotiva på Dali? Erfaringer?
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det sånn at Emotiva XPA-3 yter mere watt per kanal ved 2 kanaler i drift kontra 3 kanaler? Hvor mye ligger en slik på inkl frakt, toll og moms?

Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Klipsch....i love it]Ville heller gått for 2*upa-1.......tilbud på de også nå:-D

Skjønner ikke helt dette, er vel stor forskjell på hva disse har av power, kan ikke skjønne at upa1 skal være bedre selvom den kanskje er noe mer musikalsk

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=hjemmestereo]
    Sitat Opprinnelig postet av Klipsch....i love it
    Ville heller gått for 2*upa-1.......tilbud på de også nå:-D

Skjønner ikke helt dette, er vel stor forskjell på hva disse har av power, kan ikke skjønne at upa1 skal være bedre selvom den kanskje er noe mer musikalsk
    XPA-serien er langt kraftigere enn UPA-serien, så det er vel ingen tvil om at det er XPA framfor UPA som gjelder!

XPA-5 er forresten på linje med XPA-2, mens XPA-3 er noe svakere enn disse to modellene.

Men hvis man har flere UPA-er, vil dette utgjøre totalt mer enn en XPA-3, men siden både XPA-5 og XPA-3 fordeler kreftene til de kanalene som er i bruk, så er det XPA som gir mest punch med i stereo-modus uansett i forhold til UPA.

Emotiva Audio XPA-5 Five Channel Power Amplifier
    Emotiva Audio XPA-2 Two Channel Power Amplifier

Emotiva Audio XPA-3 Three Channel Power Amplifier
    Emotiva Audio UPA-1 Mono-Block Amplifier

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=websen]
    Sitat Opprinnelig postet av hjemmestereo
    XPA-serien er langt kraftigere enn UPA-serien, så det er vel ingen tvil om at det er XPA framfor UPA som gjelder!

XPA-5 er forresten på linje med XPA-2, mens XPA-3 er noe svakere enn disse to modellene.

Men hvis man har flere UPA-er, vil dette utgjøre totalt mer enn en XPA-3, men siden både XPA-5 og XPA-3 fordeler kreftene til de kanalene som er i bruk, så er det XPA som gir mest punch med i stereo-modus uansett i forhold til UPA.

Emotiva Audio XPA-5 Five Channel Power Amplifier
    Emotiva Audio XPA-2 Two Channel Power Amplifier

Emotiva Audio XPA-3 Three Channel Power Amplifier
    Emotiva Audio UPA-1 Mono-Block Amplifier
    Da må du forklare hvordan en XPA-3 skal fungere bedre i stereo en 2stk UPA-1.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UPA-1 har nesten Xseries-moduler lik de som sitter i XPA-3 og 5, så UPA-1 skal ikke yte noe mindre enn disse. I tillegg til egen strømforsyning og separate enheter burde dette låte himmelsk

200 watt per kanal burde holde for de fleste høyttalere

XPA-3 og 5 øker fra 200 til 300 watt ved 4 ohm, mens UPA-1 øker fra 200 til 350 watt ved samme belastning..

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=CrZyWiz]
    Sitat Opprinnelig postet av websen

Da må du forklare hvordan en XPA-3 skal fungere bedre i stereo en 2stk UPA-1.
    XPA-5 har en strømforsyning på 1200VA
    XPA-3 har en strømforsyning på 850VA
    UPA-1 har en strømforsyning på 300VA (2 stk gir da 600VA)

XPA-3 gir langt mer enn 200w pr kanal i 8 ohm når den fordeles på kun 2 kanaler. Er ikke 100% sikker på hvor mye det er snakk om, men hvis jeg har forstått det riktig, yter den altså da 300w pr kanal i stereo (XPA-3 yter 600w totalt ved 8 ohm, men trolig er det ikke helt opp mot 300w pr kanal). UPA-1 kan ikke gi mer enn 200w pr kanal. 2 stk av dem blir 2 * 200w = 400w ved 8 ohm.

Dette stod det en del om tidligere hos Emotiva, men de har fjernet denne informasjonen i ettertid:
    The Emotiva Lounge - XPA-5 driving only two channels

Ved 4 ohm er forskjellene 700w for 2 stk UPA-1, mens 1 stk XPA-3 gir 900w.
    Men viktigst er at man ser på størrelsen på strømforsyningen som den fordeler kreftene sine til til de kanalene som er i bruk (hadde den ikke fordelt kreftene, hadde den vært bygd opp som interne monoblokker, noe den da altså ikke er).

Når du skriver "bedre" henviser jeg kun til kraft, men dette er da også punch.
    Noen mener at UPA-1 har finere lyd til musikk, men det kan kanskje noen andre uttale seg om.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=websen]
    Sitat Opprinnelig postet av CrZyWiz
    XPA-3 gir langt mer enn 200w pr kanal i 8 ohm når den fordeles på kun 2 kanaler. Er ikke 100% sikker på hvor mye det er snakk om, men hvis jeg har forstått det riktig, yter den altså da 300w pr kanal i stereo (XPA-3 yter 600w totalt ved 8 ohm, men trolig er det ikke helt opp mot 300w pr kanal).
    Blir nok litt feil ja, en XPA-5 vil med ditt eksempel yte 2x500 watt i stereo..

Spørsmålet er vel heller hvor vanskelige høyttalere man har, samt ønsket lydnivå..med 200 watt per kanal og høyttalere på 90db så skal man ha ganske stort rom eller ønske om å plage naboene om det ikke er nok..

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=Eirik84]
    Blir nok litt feil ja, en XPA-5 vil med ditt eksempel yte 2x500 watt i stereo..

Spørsmålet er vel heller hvor vanskelige høyttalere man har, samt ønsket lydnivå..med 200 watt per kanal og høyttalere på 90db så skal man ha ganske stort rom eller ønske om å plage naboene om det ikke er nok..
    Hovedpoenget mitt var egentlig forskjellen på strømforsyningen. Jo større strømforsyning man har, jo bedre kontroll, og punch har man på forsterkeren. Og XPA-3 sin strømforsyning er totalt over 40% større enn 2 stk UPA-1 (og XPA-5 er 100% større, eller dobbelt så kraftig som 2 stk UPA-1), så det vil heller være merkelig om man ikke skulle høre forskjell på XPA-3 vs 2 stk UPA-1.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det ikke bare trafoen som har noe og si for hvor strømsterk en forsterker er, men også kondensatorbanken. Der er jo UPA-1 totalt overlegen med sine 80'000 pr kanal, mot XPA-3 sine 60'000 tilsammen (20'000pr kanal/30'000 ved stereo). Det er en forskjell på 400%(266%), hvis en skal regne sånn.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aknot
    Nå er det ikke bare trafoen som har noe og si for hvor strømsterk en forsterker er, men også kondensatorbanken. Der er jo UPA-1 totalt overlegen med sine 80'000 pr kanal, mot XPA-3 sine 60'000 tilsammen (20'000pr kanal/30'000 ved stereo). Det er en forskjell på 400%(266%), hvis en skal regne sånn.
    Ja det har selvfølgelig også mye å si (men kanskje ikke i prosenter :-). Kondensatorene vel kanskje en av grunnene UPA-1 skal være bedre til musikk enn XPA-3 rent lydmessig også? (Men kraftig strømforsyningen er også viktig).

Men nå er det vel slik at XPA-serien står over UPA-serien i produktspekteret. Har hørt hverken XPA-3 eller UPA-1 selv, så jeg har ikke egne erfaringer med dem. Selv har jeg XPA-5, og den synes nå jeg er en knallsterk forsterker, så det er nok den jeg vil anbefale framfor XPA-3. Hvis det kun er snakk om stereo, er det nok XPA-2 jeg ville anbefalt.

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det har selvfølgelig også mye å si (men kanskje ikke i prosenter :-). Kondensatorene vel kanskje en av grunnene UPA-1 skal være bedre til musikk enn XPA-3 rent lydmessig også? (Men kraftig strømforsyningen er også viktig).

Men nå er det vel slik at XPA-serien står over UPA-serien i produktspekteret. Har hørt hverken XPA-3 eller UPA-1 selv, så jeg har ikke egne erfaringer med dem. Selv har jeg XPA-5, og den synes nå jeg er en knallsterk forsterker, så det er nok den jeg vil anbefale framfor XPA-3. Hvis det kun er snakk om stereo, er det nok XPA-2 jeg ville anbefalt.
    Men, er det noe slik at XPA-3 også yter mer hvis man bruker kun 2 kanaler?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså jeg mente bare at UPA-1 går for å ha finere lyd å mer musikalsk + at d er ett eller anna problem som XPA av og til har som UPA ikke har. Men har ikke hørt disse selv, kun lest om på forum.

men jeg har lyst på emotiva til sommeren og da skal jeg ihvertfall ha 2 stk UPA-1 blokker, 200w rms holder i lange baner for min del

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Men, er det noe slik at XPA-3 også yter mer hvis man bruker kun 2 kanaler?
    Ja den yter mer på de 2 kanalene enn den styrken som Emotiva oppgir i forhold styrken som oppgis når man belaster den med 3 kanaler: The Emotiva Lounge - XPA-5 driving only two channels

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Klipsch....i love it
    Altså jeg mente bare at UPA-1 går for å ha finere lyd å mer musikalsk + at d er ett eller anna problem som XPA av og til har som UPA ikke har. Men har ikke hørt disse selv, kun lest om på forum.

men jeg har lyst på emotiva til sommeren og da skal jeg ihvertfall ha 2 stk UPA-1 blokker, 200w rms holder i lange baner for min del
    Da betyr det vel at du vil kun forholde deg til stereo, og da vil jeg absolutt tro at det er et meget godt valg. Og hvis de har finere klang i lyden enn XPA, så hadde det vært interessant å hørt. Selv kjøpte jeg XPA-5 siden den er såpass fleksibel at jeg får i pose og sekk, og bruker den like godt til musikk som til film, og lyden trykker som den skal, enten i 2 høyttalere, eller i alle 5.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk for XPA 3, og er meget fornøyd med de på mine RF82. Angrer litt på at jeg ikke gikk for en XPA 5, da den gir muligheter til oppgraderinger senere :P Menmen.

Står det mellom xpa3 eller 5 kan man like gjerne gå for 5ern, den koster ikke så mye mer heller.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Jeg gikk for XPA 3, og er meget fornøyd med de på mine RF82. Angrer litt på at jeg ikke gikk for en XPA 5, da den gir muligheter til oppgraderinger senere :P Menmen.

Står det mellom xpa3 eller 5 kan man like gjerne gå for 5ern, den koster ikke så mye mer heller.
    Med Websen til "tankegang", så vil jo min UPA-5 yte like mye i stereo som 2 stk UPA-1, siden de begge har 600va trafo.

Nånei du, så enkelt er det nok ikke!

Til stereobruk ville jeg valgt 2stk UPA-1 anyday framfor XPA-3\5.

Edit, Visst noen har 2 stk UPA-1, så bytter jeg gjerne de mot min UPA-5 siden jeg ikke har bruk for mer en 2 kanaler nå.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CrZyWiz
    Med Websen til "tankegang", så vil jo min UPA-5 yte like mye i stereo som 2 stk UPA-1, siden de begge har 600va trafo.

Nånei du, så enkelt er det nok ikke!

Til stereobruk ville jeg valgt 2stk UPA-1 anyday framfor XPA-3\5.

Edit, Visst noen har 2 stk UPA-1, så bytter jeg gjerne de mot min UPA-5 siden jeg ikke har bruk for mer en 2 kanaler nå.
    Det var vel ikke akkurat slik jeg mente. Det er nok fordeler med monoblokker også - spesielt hvis du kun vil forholde deg til stereo.

Emotiva har selv målt at en XPA-5 måler en god del mer i 2 kanaler enn de 200w som er oppgitt pr kanal hvis man benytter den i stereo, men det er XPA-2 de anbefaler fordi de mener at man belaster forsterkeren mer enn anbefalt om man spiller høyt og lenge. Men ingen brukere jeg har lest om, har hatt noen problemer med dette bruket.

Men Emotiva har også fjernet disse målingene fra webben. Det er nok fordi det har vært endel skriverier om at de fleste like godt kan kjøpe XPA-5 som XPA-2, siden mange mener at man får like mye ut av XPA-5, og den er like fleksibel i stereo som til 5.1 lyd (begge disse har en trafo på 1200VA). Dvs at bruker man kun 3 kanaler, vil XPA-5 fortsatt yte mer enn XPA-3 i 3 kanaler. Men så er XPA-5 og XPA-2 også dyrere enn XPA-3 (før var XPA-5 og XPA-2 like dyre, men nå er XPA-5 100 dollar dyrere enn XPA-2). XPA-2 skal etter det noen sier her lyde bedre/klarer enn XPA-5 til stereobruk. Vil tro det kanskeje skyldes kondensatorbankene. Ved XPA-3 vs 2 stk UPA-1 er forskjellen nok ikke særlig stor, og det er godt forståelig at noen ønsker å benytte 2 stk UPA-1 framfor XPA-3 grunnet klarhet i lyden.

Brukerne har diskutert dette litt i denne tråden (du finner sikker flere diskusjoner om dette): The Emotiva Lounge - XPA-5 driving only two channels

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No forstår i alle fall eg litt meir om forsterkarar og spes. Emotivaene. Men fortsatt er eg litt usikker.

Eg siklar etter ein Emotiva til anlegget mitt, då det har blitt varmt anbefalt. Eg har i dag Klipsch RB-81 II frontar, RC-62 I senter, RW-12D sub og foreløpig eltax surround. Surroundane skal, når eg har råd byttast til RS-52/RS-62. Planen er å bruka ein Onkyo TX-NR808 til dette.

Kva Emotiva vil de anbefala? Tenkte først XPA-5 var soleklart valg, men kan ikkje sei eg er sikker.

Vurderer å oppgradera høgtalarane til større klipsch frontar og evt. bruka RB-81 bak seinare, når eg vert stinn i gryn. Vurderer jo å oppgradera senteren min og då.

Så eg har liksom lyst på ein forsterkar som gir meg i pose og sekk...

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    No forstår i alle fall eg litt meir om forsterkarar og spes. Emotivaene. Men fortsatt er eg litt usikker.

Eg siklar etter ein Emotiva til anlegget mitt, då det har blitt varmt anbefalt. Eg har i dag Klipsch RB-81 II frontar, RC-62 I senter, RW-12D sub og foreløpig eltax surround. Surroundane skal, når eg har råd byttast til RS-52/RS-62. Planen er å bruka ein Onkyo TX-NR808 til dette.

Kva Emotiva vil de anbefala? Tenkte først XPA-5 var soleklart valg, men kan ikkje sei eg er sikker.

Vurderer å oppgradera høgtalarane til større klipsch frontar og evt. bruka RB-81 bak seinare, når eg vert stinn i gryn. Vurderer jo å oppgradera senteren min og då.

Så eg har liksom lyst på ein forsterkar som gir meg i pose og sekk...
    Har du råd til denne, og vente til sommeren (mener å ha lest at den kommer til sommeren), vil du få i pose og sekk med denne vil jeg tro - monoblokker blir overflødige (etter deres egne ord): Emotiva PMA-7350 7-Channel Amplifier First Look — Reviews and News from Audioholics

Side 152 av 172 FørsteFørste ... 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 148 149 150 151 152 153 154 155 156 162 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •