Offisiell TEKNISK tråd Emotiva Audio - Side 149

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 149 av 172 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 145 146 147 148 149 150 151 152 153 159 169 ... SisteSiste
Viser resultater 2,961 til 2,980 av 3425
    Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Prøv å holde denne tråden til teknisk, er en egen Emotiva-tråd som handler om priser.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Prøv å holde denne tråden til teknisk, er en egen Emotiva-tråd som handler om priser.
    Den er grei, da spør jeg i pris tråden..
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestilt en UPA-5.

Vil det være effektivt å biampe frontene med en slik en? altså 4 kanaler på frontene, og 1 på center. Eller er dette verdiløst? og en har bedre nytte av å spre trinnene utover 5 høyttalere i et 5.1 oppsett... ?

svar mottas med takk :-D

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    Har bestilt en UPA-5.

Vil det være effektivt å biampe frontene med en slik en? altså 4 kanaler på frontene, og 1 på center. Eller er dette verdiløst? og en har bedre nytte av å spre trinnene utover 5 høyttalere i et 5.1 oppsett... ?

Bestilt nå? UPA-5 står som utsolgt, og UPA-7 er det jo salg på, samme pris for 7'ern som 5'ern vanligvis koster, bare et tips.

Hvorvidt du vil merke noe forskjell på å biampe frontene med 2 kanaler hver og en til center, eller kjøre alle 5 rundtomkring er litt omdiskutert.
    Du kan tenke slik at alle 5 kanalene henter krefter fra en stor strømforsyning i 5'ern, denne fordeler kraft ut til 5 effektkanaler.
    Noen mener da at samme om du bruker to kanaler på hver, eller en, så greier ikke forsterkeren å levere mere strøm enn strømforsyninga har mulighet til.
    En annen ting er at når du spiller musikk i stereo så bruker du uansett bare frontene, resten er ikke i bruk da.

Men dette er bare veldig grov teori, da effentkanal-kortene også har litt begrensninger så jeg personlig tror det hjelper å bi-ampe.
    Derfor har jeg 2 stk XPA-5 og kjører biamping på frontene mine, med 2 kanaler til hver front.

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestilt en UPA-5.

Jeg merket forskjell i punchen når jeg bi-ampet noen tungdrevne partyhøyttalere jeg hadde (Fence Audio - doble 12-tommere), men jeg merket ingen forskjell når jeg bi-ampet Klipsch RF-63. Til RF-63 gikk jeg heller over til bi-wiring.

Så nå står valget om jeg skal bruke de 2 siste kanalene til XPA-5 (bruker bare 3 av 5 kanaler i dag), eller om bakkanalene fortsett skal stå direkte tilkoblet til receiveren, slik som de er tilkoblet nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg bruker upa-2 på bak kanalene mine(rs-42), og det løftet ivertfall lyden i forehold til å bruke min onkyo reciver

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Silverking
    Eg bruker upa-2 på bak kanalene mine(rs-42), og det løftet ivertfall lyden i forehold til å bruke min onkyo reciver
    Det kan nok stemme. Noen mener at man har mer krefter på 3 kanaler enn når man benytter 5 kanaler (Emotiva XPA-5), men jeg er i tvil om effektforskjellen mellom 3 kanaler vs 5 kanaler. Har mine tivil om at differansen uten bakkanalene utgjør noen særlig effektforskjell. Det er stort sett til stereo jeg trenger de ekstra kreftene, og da benyttes kun 2 kanaler uansett, så jeg kommer nok til å teste bakkanalene tilkoblet XPA-5 ganske snart. Bonusen er at Onkyo-en da sannsynligvis ikke lengre vil bli varm (XPA-5 holde seg faktisk ganske kald i forhold).

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorvidt du vil merke noe forskjell på å biampe frontene med 2 kanaler hver og en til center, eller kjøre alle 5 rundtomkring er litt omdiskutert.
    Du kan tenke slik at alle 5 kanalene henter krefter fra en stor strømforsyning i 5'ern, denne fordeler kraft ut til 5 effektkanaler.
    Noen mener da at samme om du bruker to kanaler på hver, eller en, så greier ikke forsterkeren å levere mere strøm enn strømforsyninga har mulighet til.
    En annen ting er at når du spiller musikk i stereo så bruker du uansett bare frontene, resten er ikke i bruk da.

Men dette er bare veldig grov teori, da effentkanal-kortene også har litt begrensninger så jeg personlig tror det hjelper å bi-ampe.
    Derfor har jeg 2 stk XPA-5 og kjører biamping på frontene mine, med 2 kanaler til hver front.
    Skjønner hva du mener, og mener å ha lest noe lignende før også.

Men, spørsmålet er jo om om hvert trinn har ubegrenset "tilgang" til strømforsyning og kondensatorbank. Eller om hvert av trinnene er dimmensjonert slik at de maks kan bruke 1/5 av ressursene til enhver tid hvis du skjønner. Jeg har ikke dyptgående kjennskap i forsterkerteori til å kunne spekulere mer i det.

Men hvis det er slik at de deler på alt, så vil det jo være bedre å bruke 4 kanaler på frontene, og den siste på center, enn kun 2 på frontene og en på center, om en ønsker mer effekt ut til frontene... Ved første tilfelle får hver front 1/3=33% av all effekten, mens ved siste tilfelle 2/5=40% ?

Hvis en ikke merker stor forskjell på å kjøre 3 kanaler på fronter+center, eller kjøre alle 5 på frontrekka, så er det kanskje bedre å bruke de siste 2 på bakkanalene for å få samme lydsignatur som i frontrekka?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyoen min blir faktisk mye varmere en upa'ene sjøl om eg ikkje bruker utgangene på den

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    'Lydsignatur' er vel det jeg hadde bekymret meg minst om

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner hva du mener, og mener å ha lest noe lignende før også.

Men, spørsmålet er jo om om hvert trinn har ubegrenset "tilgang" til strømforsyning og kondensatorbank. Eller om hvert av trinnene er dimmensjonert slik at de maks kan bruke 1/5 av ressursene til enhver tid hvis du skjønner. Jeg har ikke dyptgående kjennskap i forsterkerteori til å kunne spekulere mer i det.

Men hvis det er slik at de deler på alt, så vil det jo være bedre å bruke 4 kanaler på frontene, og den siste på center, enn kun 2 på frontene og en på center, om en ønsker mer effekt ut til frontene... Ved første tilfelle får hver front 1/3=33% av all effekten, mens ved siste tilfelle 2/5=40% ?

Hvis en ikke merker stor forskjell på å kjøre 3 kanaler på fronter+center, eller kjøre alle 5 på frontrekka, så er det kanskje bedre å bruke de siste 2 på bakkanalene for å få samme lydsignatur som i frontrekka?
    Det stemmer at XPA-5 fordeler kreftene. Hadde det kun vært 1/5 til hver kanal, måtte dette nok ha vært bygd opp som monoblokker, er det er XPA-5 ikke.

Min erfaring er at det kommer an på høyttalerne dine om du merker bi-amping (merkert dette kun på tungdrevne - les litt lengre oppe på siden).

Jeg bruker nå kun 1 kanal til hver høyttaler, også bakkanalene. Jeg har heller valgt å koble opp frontene og senter med bi-wiring (det blir jo ikke dårligere enn sigelwire uansett).

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    'Lydsignatur' er vel det jeg hadde bekymret meg minst om
    Enig. Onkyo og Emotiva høres uansett meget like ut i lyden.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question xpa-5 går i protect..

Heisan! -Flere enn meg som av og til opplever at xpa-5 slår seg av og begynner å blinke gult..? (og en kanal til venstre blinker..) Har xpa-2 også - ikke noe probl. der. -Kan det være kabelrotet bak som er årsaken?
    (hadde ikke probl. tidl..)

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Enig. Onkyo og Emotiva høres uansett meget like ut i lyden.
    Tenkte mer på det at det var bakkanalene han tenkte på. Sålenge man ikke hører på musikk med alle 5/7/whatever kanaler i drift samtidig så tror jeg neppe man merker om man kjører Emotiva 250W eller [InsertRandomMerke] 250W inn i de bakhøyttalerene.
    Kan sikkert bli bittelitt mindre futt i de når man kjører de på receiver, men klang & co tror jeg ikke er noe dilemma.

Sitat Opprinnelig postet av Greven
    Heisan! -Flere enn meg som av og til opplever at xpa-5 slår seg av og begynner å blinke gult..? (og en kanal til venstre blinker..) Har xpa-2 også - ikke noe probl. der. -Kan det være kabelrotet bak som er årsaken?
    Det lyset som blinker indikerer hvilken kanal den reagerer på.
    Prøv å trippelsjekke kablingen bak.
    Er en liten bryter bak også, sjekk at denne står på RCA/unbalanced eller hva den heter.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Greven
    Jeg opplevde dette med en deffekt RCA kabel i starten (pre-out fra receiver).
    Når jeg målte kabelen, var det ikke brudd i kabelen, men kabelen måtte skiftes for å få bort det gule, blinkende lyset.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte mer på det at det var bakkanalene han tenkte på. Sålenge man ikke hører på musikk med alle 5/7/whatever kanaler i drift samtidig så tror jeg neppe man merker om man kjører Emotiva 250W eller [InsertRandomMerke] 250W inn i de bakhøyttalerene.
    Kan sikkert bli bittelitt mindre futt i de når man kjører de på receiver, men klang & co tror jeg ikke er noe dilemma.
    Jeg koblet nettopp om bakkanalene fra receiveren til XPA-5, og jeg merket forholdsvis godt at lyden fikk mer dynamikk. Lyden ble bedre nå.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uGn: Hvordan synes du Emotiva-høyttalerne dine fungerer?
    Har du sammenlignet dem med feks Klipsch?

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    uGn: Hvordan synes du Emotiva-høyttalerne dine fungerer?
    Har du sammenlignet dem med feks Klipsch?
    Har per dags dato både ERT-8.3 og RF-83 stående i stua, så har sammenlignet litt

Er hverken flink med ord, har gullører eller liker å beskrive lyd med superlativer i hytt og gevær.

Emotiva spiller mer korrekt og har fordelen av å ha eksternt delefilter, som gjør at man kan korrigere litt der hvis man ikke har mulighet til det i prosessor/delefilter.

Klipsch har en helt annen lydsignatur enn Emotiva, og kan i mange oppsett bli litt for sært i et rent stereoppsett. Men med UMC-1 (og de fleste andre receivere) så kan man justere EQ slik at diskanten ikke blir skrikete og lyttetrettheten forsvinner mer.
    Dette er ikke så stort poeng for meg, da jeg ca. aldri sitter i sweetspot og hører på musikk, det står gjerne på dagen lang, men som bakrundsmusikk.

Ser 90% på film og serier, da passer Klipsch meg veldig bra. Hadde jeg vært mer musikkinteressert så kunne ERT-8.3 vært et bra valg.
    Kan ikke legge under en stol at det er mer punsch i RF-83 med sine tre 8" og som jeg bi-amper. En bass og en diskant på hver sin XPA-5.

Hvis du bor i nærheten av meg så bare skrik ut, kan alltids ordne en lytt eller to.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har per dags dato både ERT-8.3 og RF-83 stående i stua, så har sammenlignet litt

Er hverken flink med ord, har gullører eller liker å beskrive lyd med superlativer i hytt og gevær.

Emotiva spiller mer korrekt og har fordelen av å ha eksternt delefilter, som gjør at man kan korrigere litt der hvis man ikke har mulighet til det i prosessor/delefilter.

Klipsch har en helt annen lydsignatur enn Emotiva, og kan i mange oppsett bli litt for sært i et rent stereoppsett. Men med UMC-1 (og de fleste andre receivere) så kan man justere EQ slik at diskanten ikke blir skrikete og lyttetrettheten forsvinner mer.
    Dette er ikke så stort poeng for meg, da jeg ca. aldri sitter i sweetspot og hører på musikk, det står gjerne på dagen lang, men som bakrundsmusikk.

Ser 90% på film og serier, da passer Klipsch meg veldig bra. Hadde jeg vært mer musikkinteressert så kunne ERT-8.3 vært et bra valg.
    Kan ikke legge under en stol at det er mer punsch i RF-83 med sine to 8" og som jeg bi-amper. En bass og en diskant på hver sin XPA-5.

Hvis du bor i nærheten av meg så bare skrik ut, kan alltids ordne en lytt eller to.
    mer punsch i RF-83 med sine to 8"... ? hehe

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å pirke litt, RF-83 har 3stk. 8".

Side 149 av 172 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 145 146 147 148 149 150 151 152 153 159 169 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •