Offisiell TEKNISK tråd Emotiva Audio - Side 145

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 145 av 172 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 141 142 143 144 145 146 147 148 149 155 165 ... SisteSiste
Viser resultater 2,881 til 2,900 av 3425
    Intermediate BjrnrB sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    824
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Okey! Då ser det nesten ut som eg må gå for XPA-5. Dersom eg av ein eller anna grunn skulle trenga meir kraft, er det vel ikkje noko problem å kombinera denna med feks XPA-2? At det vert XPA-5 på alle 5 kanalane pluss XPA-2 pr frontane feks?

Er litt i villrede no... Vil vera sikker på at eg gjer riktig og at det er framtidsretta når eg først investerer...

Må bare legge til at du kan spare deg hundredollar på å kjøpe når de har happydays og at du kan spare MYE på å bestille deg frakt med Jetcarrier

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ooooh! Korleis gjer eg det?

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Hvis du har en receiver som feks min Onkyo TX-NR807, er det bare å sette denne opp til å bi-ampe. Da blir det 5 pre-out ut fra receiveren med 5 stk RCA kabler istedenfor 3 pre-out til receiveren (som da blir 3 stk RCA kabler). Disse 5 pre-out fyller dermed opp de 5 kanalene du har tilgjengelig i XPA-5, og det vil ikke være behov for noen Y-ledd.
    Du sier altså at onkyen sender ut til Pre out både l/r stereo ut på de kanalene som er bi-ambare i tillegg til vanlig l/r? Aldri tenkt at det var mulig, så hvis det funker er det jo en artig måte å få biwiret på.

Intermediate BjrnrB sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    824
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ooooh! Korleis gjer eg det?
    Da må du vente til f.eks påske, 4. juli, jul, thanksgiving, halloween når det gjelder happydays.

JetCarrier, Air and Sea freight forwarding from USA to Norway, Sweden & Denmark. Est. year 2000, 58000 customers cant be wrong! registrerer du konto med postboks i USA som videresender til deg her i Norge til rimelige priser. Tar riktignok ca. 30 dager, men det er masse penger å spare.

Newcomer geogamst sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var mine xpa-1 i hus!!!! :-D Og for et hus det ble! Makan til løft i lydkvalitet fra xpa-5 (Stereo) Satt med gåsehud gjennom hele lyttetesten! :-D

Virker endelig som Patosene fikk det kruttet de manglet! Dypere bass med atskillig bedre kontroll, En mellomtone som nesten slikker deg i øret. Sammens med en luftig, men sylskarp og klar diskant som ikke er i nærheten av å bli ubehagelig på høyere volum!

Bøyer meg i støvet EMOTIVA! Dette kan dere!! :-D

Neste post på lista er å få oppgradert umc-1 med siste update! Slik at jeg får tatt i bruk den UUuuber Sexy fjernkontrollen som lå i pakken sammens med xpa-1! :-D Og som en mulig bonus, hva med enda bedre EMQ! = enda bedre lyd!

Fortsatt godt nytt år til alle!! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, koplinga skjønar eg ingenting av. Men reknar med dette vert mykje lettare når eg har forsterkar forane meg.

Jetcarrier skal eg i alle fall testa!

Så med store høgtalarar så er dobbel Xpa-1 eller XPA-2 heilt klart å anbefala foran XPA-5? Med XPA- 2 dett vel moglegheita til bi-wiring vekk? Om ein ikkje tar diskant/mellomtone for seg direkte frå receiver...

Meinte sjølvsagt bi-amp...

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Du sier altså at onkyen sender ut til Pre out både l/r stereo ut på de kanalene som er bi-ambare i tillegg til vanlig l/r? Aldri tenkt at det var mulig, så hvis det funker er det jo en artig måte å få biwiret på.
    NB: Du må skille mellom bi-amping og bi-wiring!

Det er mulig med min Onkyo. Du skal heller ikke så langt opp i modell før dette er en mulig opsjon. Min Onkyo TX-NR807 har feks mulighet til 7.2. - dvs at 4 av kanalene benyttes til frontene (istedenfor 2 til frontene og 2 til surround), og 1 til senter, og 2 til bakkanalene. Ved bi-amping har jeg da mulighet for 5.1 lyd - ikke 7.1 (eller egentlig 7.2 som betyr doble subwooferutganger). Ved bi-wiring (benytter 2 kanaler som i singelwire) har jeg fortsatt mulighet for 7.2 (2 kanaler/kabler ut fra XPA-5, og 4 kabler inn til høyttalerne).

Hadde jeg gått opp en modell til, feks TX-NR-1008, har man 9.2. Da kan man bi-ampe, og man kan benytte den som 7.2, dvs 7 høyttalere, og 2 subber (uten y-ledd). Eller man kan bi-wire/singelwire som et 9.2 anlegg (uten y-ledd).

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey! Då ser det nesten ut som eg må gå for XPA-5. Dersom eg av ein eller anna grunn skulle trenga meir kraft, er det vel ikkje noko problem å kombinera denna med feks XPA-2? At det vert XPA-5 på alle 5 kanalane pluss XPA-2 pr frontane feks?

Er litt i villrede no... Vil vera sikker på at eg gjer riktig og at det er framtidsretta når eg først investerer...
    Hvis du har planer om 7.1 anlegg, tror jeg at XPA-2 på frontene som bi-wiring (2 kanaler/kabler ut fra XPA-2, og 4 kabler inn til høyttalerne i front) og XPA-5 til alle de andre kanalene (1 senter, 2 side, og 2 bak) er veien å gå. 2 + 5 + sub gir da et 7.1 anlegg (eller 7.2 som betyr 2 subutganger uten y-ledd, dvs den har innebygd splitt til sub).

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, koplinga skjønar eg ingenting av. Men reknar med dette vert mykje lettare når eg har forsterkar forane meg.

Jetcarrier skal eg i alle fall testa!

Så med store høgtalarar så er dobbel Xpa-1 eller XPA-2 heilt klart å anbefala foran XPA-5? Med XPA- 2 dett vel moglegheita til bi-wiring vekk? Om ein ikkje tar diskant/mellomtone for seg direkte frå receiver...
    Tror ikke du skal benytte diskant/mellomtone fra receiver i slikt et tilfelle. Ikke til å anbefale. Benytt heller XPA-2 som bi-wiring er min klare anbefaling.

Hvis du har feks kun XPA-5, og ønsker å bi-ampe frontene istedenfor biwiring, forsvinner 4 av kanalene og du har igen 1 til senter. Ville heller da benyttet receiveren til de 2 bakkanalene (om du ikke bi-wirer). Men XPA-2 til frontene som bi-wiring, og XPA-5 til resten er selvsagt et mye bedre alternativ.

Har du planer om å kjøpe XPA-5 først, og XPA-2 senere, ville jeg kjøpt bi-wiring kabler, og ikke bi-ampet dem. For da slipper du å skifte kabler senere (og det er ikke sikkert du vil høre noen forskjell ved bi-amping heller, siden XPA-5 fordeler kreftene den har tilgjengellig).
    Jeg har bi-wiret min XPA-5 mot mine Klipsch RF-63, og er kjempefornøyd med trykket jeg har i den løsningen.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geogamst
    Da var mine xpa-1 i hus!!!! :-D Og for et hus det ble! Makan til løft i lydkvalitet fra xpa-5 (Stereo) Satt med gåsehud gjennom hele lyttetesten! :-D

Virker endelig som Patosene fikk det kruttet de manglet! Dypere bass med atskillig bedre kontroll, En mellomtone som nesten slikker deg i øret. Sammens med en luftig, men sylskarp og klar diskant som ikke er i nærheten av å bli ubehagelig på høyere volum!

Neste post på lista er å få oppgradert umc-1 med siste update! Slik at jeg får tatt i bruk den UUuuber Sexy fjernkontrollen som lå i pakken sammens med xpa-1! :-D Og som en mulig bonus, hva med enda bedre EMQ! = enda bedre lyd!

Har XPA-5 selv, og det hadde vært interessant å høre forskjellen til 2 stykk XPA-1.

Hvilke høyttalere har du?

Har du testet XPA-5 som biampet, eller har du kun hørt den biwiret, eller singelwiret?

Hadde også vært interessant å høre forskjellen på XPA-2 og XPA-5 i stereo som et alternativ til 2 stk XPA-1. Har du testet dette noen gang?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur kanskje eg rotar litt med bi-wire og bi-amp... Såvidt eg har fått med meg så er bi-amping når ein har dobbelt med terminalar på HT og køyrer ein forsterkardel til diskant/mellomtone og ein anna forsterkar til bass feks? At ein har 5.1 og bruker dei to ekstra forsterkarane i ein 71. forsterkar til frontane feks... Eller er eg heilt på jordet no?

Og kva er i så fall bi-wiring? Kva er det godt for?

Vil jo gjerne ha ein Emotiva og gjerne har litt ekstra kraft til alle kanalar, spesielt senter. Men vil ha mest mogleg juice til frontane når eg først investerer i effektforsterker. Hadde håpt det gjekk an med berre eit effekttrinn...

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur kanskje eg rotar litt med bi-wire og bi-amp... Såvidt eg har fått med meg så er bi-amping når ein har dobbelt med terminalar på HT og køyrer ein forsterkardel til diskant/mellomtone og ein anna forsterkar til bass feks? At ein har 5.1 og bruker dei to ekstra forsterkarane i ein 71. forsterkar til frontane feks... Eller er eg heilt på jordet no?

Og kva er i så fall bi-wiring? Kva er det godt for?

Vil jo gjerne ha ein Emotiva og gjerne har litt ekstra kraft til alle kanalar, spesielt senter. Men vil ha mest mogleg juice til frontane når eg først investerer i effektforsterker. Hadde håpt det gjekk an med berre eit effekttrinn...
    Biwiring er når du kun benytter 2 kanaler til frontene, som du gjør med normal singelwire. Forskjellen på singelwire og bi-wiring er at biwiring er splittet opp i høyttalersiden, så et par går til bassene, og et par til mellomtone/diskant. Og bakplatene må også fjernes (som du også må gjøre om du bi-amper). Da tenker du kanskje at dette egentlig blir det samme som singelwire? Og det er det egentlig, men noen mener at splittingen av kabelen forhindrer returstrøm av bassignalene (eller noe i den duren), som gir renere signaler til høyttalerne enn bare ved kobling av normal singelwire (som når du bruker kun 2 kanaler ut direkte til høyttaler uten splitting), og dermed gir renere, og mer kontrollert lyd.

Bi-amping benytter 4 kanaler fra forsterkeren, og 4 direkte til høyttalerne - altså ett par til bass, og ett par til diskant/mellomtone direkte uten noen splitting i kabelen. Dermed må du ved bi-amping benytte 2 stk normale singelwirekabler til hver høyttaler - 4 singelwirekabler til sammen.

Alternativ 1 til XPA-5 (ved 5.1): Du kan for eksempel benytte XPA-5 som biamping hvor 4 kanaler benyttes til frontene og 1 kanal som singelwire eller bi-wire til senter. I dette tilfellet må du da benytte receiveren til å koble inn de 2 bakkanalene.

Alternativ 2 til XPA-5 (ved 5.1): Du kan benytte bi-wiring til frontene (2 kanaler), 1 kanal singelwire eller bi-wire til senter, og 2 kanaler til bakkanalene.

Alternativ 3 til XPA-5 (ved 5.1): Jeg for min del benytter kun 3 av 5 kanaler til min XPA-5 nå. 2 kanaler som bi-wire til frontene, og 1 kanal som biwire til senter. Jeg har dermed koblet bakkanalene direkte til receiver.

Mulig jeg endrer bakkanalene til å benytte de 2 siste kanalene i min XPA-5 senere (alternativ 2), men jeg fikk denne anbefalingen (alternativ 3) av andre som mener at dette gir bedre utnyttelse av kreftene jeg har tilgjengelig (receiveren har jo også litt). Kanskje det hadde vært bedre å benytte alle 5 kanalene i min XPA-5 til alle høyttalerne, men hva som er best av de 2 siste alternativene er jeg noe usikker på akkurat nå.

Kanskje alternativ 1 er best til råtasser som RF-83 (har ikke testet alternativ 1 med mine Klipsh RF-63 enda). Der hvor jeg kjøpte høyttalerne, ble det sagt at bi-amping prøver du kun visst andre alternativer ikke fungerer som ønskelig. Jeg har nå sprengt noen rimligere, men gode partyhøyttalere med bi-amping gjennom receiveren med bruk av XPA-5, så jeg har valgt å holde meg unna bi-amping nå, selv om jeg tviler på om mine RF-63 ville fått samme problemet.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har XPA-5 selv, og det hadde vært interessant å høre forskjellen til 2 stykk XPA-1.

Hvilke høyttalere har du?

Har du testet XPA-5 som biampet, eller har du kun hørt den biwiret, eller singelwiret?

Hadde også vært interessant å høre forskjellen på XPA-2 og XPA-5 i stereo som et alternativ til 2 stk XPA-1. Har du testet dette noen gang?
    I dag har jeg Patos Lyric 2 x 501 (Front), 1 x c201(Center) og 2 x 301(Bak). 5.0 oppsett. Kommer bildet etterhvert på "Minhjemmekino"

Har ikke testes xpa-5 som noe annet enn singel. Min mening er at hver av kanalene på papiret burde være kraftig nok til å drive et såpass stor spekter av de høytalerne som er på markedet. Og siden xpa-5 fordeler kraften slik den gjør, så blir det etter min mening litt som å pisse i havet..

Da må jeg si at det er mye bedre å ha litt is i magen til du finner xpa-1 på brukten eller til du har råd til å bestille de kliss ny fra USA.

Er vertfall utrolig fornøyd med mine! Absolutt et ANBEFALT kjøp! Forskjellen mellom xpa-5 og xpa-1 var som natt og dag på mitt oppsett!

Vist du vil ta turen innom for en test så er det bare å sende meg en PM så får vi sikkert til noe!

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg Patos Lyric 2 x 501 (Front), 1 x c201(Center) og 2 x 301(Bak). 5.0 oppsett. Kommer bildet etterhvert på "Minhjemmekino"

Har ikke testes xpa-5 som noe annet enn singel. Min mening er at hver av kanalene på papiret burde være kraftig nok til å drive et såpass stor spekter av de høytalerne som er på markedet. Og siden xpa-5 fordeler kraften slik den gjør, så blir det etter min mening litt som å pisse i havet..

Da må jeg si at det er mye bedre å ha litt is i magen til du finner xpa-1 på brukten eller til du har råd til å bestille de kliss ny fra USA.

Er vertfall utrolig fornøyd med mine! Absolutt et ANBEFALT kjøp! Forskjellen mellom xpa-5 og xpa-1 var som natt og dag på mitt oppsett!

Vist du vil ta turen innom for en test så er det bare å sende meg en PM så får vi sikkert til noe!
    XPA-1 er sikkert fine de, men det blir jo litt av en gjeng med "klosser" man må ha i stua si etterhvert, fordi man skal jo ha lyd i alle kanaler, og da må man minst ha tre komponenter (XPA-1 + XPA-1 + XPA-5/XPA-3) :-D.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No er eg med! Godt forklart

Greier fortsatt ikkje å bestemma meg uansett. Ser ut som einaste forskjellen på XPA-3 og XPA-5 er 2 kanalar og 200$. XPA-2 er jo kraftigare, men uten mulighet for senter. XPA-1 er jo mykje kraftigare, men og mykje dyrare og tar langt meir plass, så å bruka XPA-1 er ganske utelukka.

Men er det slika at den krefta du får frå effektforsterkar kjem i tillegg til krafta frå receiver? Om ein har receiver som greier å levera feks. 10w og koplar til effektforsterkar, som greier å levera 20w, så får ein 30w på høgtalarane?

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Greier fortsatt ikkje å bestemma meg uansett. Ser ut som einaste forskjellen på XPA-3 og XPA-5 er 2 kanalar og 200$. XPA-2 er jo kraftigare, men uten mulighet for senter. XPA-1 er jo mykje kraftigare, men og mykje dyrare og tar langt meir plass, så å bruka XPA-1 er ganske utelukka.

Men er det slika at den krefta du får frå effektforsterkar kjem i tillegg til krafta frå receiver? Om ein har receiver som greier å levera feks. 10w og koplar til effektforsterkar, som greier å levera 20w, så får ein 30w på høgtalarane?
    Om du vil spare litt penger, så gå for Xpa-5.. Ingenting å tenke på! Xpa-1 burde man ikke sammenligne med Xpa-5 uans. Det er kunn effekttrinnet som leverer wattn og ikke reciever.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XPA-1 er sikkert fine de, men det blir jo litt av en gjeng med "klosser" man må ha i stua si etterhvert, fordi man skal jo ha lyd i alle kanaler, og da må man minst ha tre komponenter (XPA-1 + XPA-1 + XPA-5/XPA-3) :-D.
    Bor i en ikke alt for stor leilighet, men har nå plass til alle mine! Hjalp litt at jeg lagde min egen rack og da!

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor i en ikke alt for stor leilighet, men har nå plass til alle mine! Hjalp litt at jeg lagde min egen rack og da!
    Di tar jo i bunn å grunn ikke store plassen, så lenge man har noen CM i høyde for kjøling så er det 0 problem. Får glatt 3 stk XPA-1 i racket mit på nederste hylle siden min DIY benk er like lang som lerretet

MEN.... Så var det jo den pengepongen!!! need i say more? :P
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate AAmrAA sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gratulerer med nye XPA1 :-D Har de selv og er storfornøyd. Spesielt etter at jeg foretok en kalibrering av høytalerne, fikk jeg en punch og trøkk i bassen jeg ikke trodde var mulig. :-D En ting er helt sikkert: XPA1 leverer kvalitet for pengene!

Men lurte litt på fjernkontrollen du fikk med. Var det noe som fulgte med XPA1 eller noe du bestilte utenom?

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XPA-5 er en god del kraftigere enn XPA-3.
    Stromforsyning på 1200VA vs 800VA feks.

Jeg vet ikke hvilken receiver du har, men en receiver har alltid en forsterker i seg (ellers er det kun en prosessor), så kraften i receiveren kommer i tillegg til kraften i XPA-5. Benyttes bakkanalene fra koblinger til receiveren, har du 1200VA i sin fulle btredde å benytte til senter og fronthøyttalerne.

Side 145 av 172 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 141 142 143 144 145 146 147 148 149 155 165 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •