Offisiell TEKNISK tråd Emotiva Audio - Side 141

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 141 av 172 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 137 138 139 140 141 142 143 144 145 151 161 171 ... SisteSiste
Viser resultater 2,801 til 2,820 av 3425
    Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AAmrAA
    Nå er det valg av kabler som står øverst på listen. Tips mottas med takk!
    Skynd deg å legge inn ordren på kabler hos Emotiva. Bra saker til gode priser. Om du er heldig så rekker de legge kablene inne i eskene til forsterkerne, så sparer du frakten også.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har sittet litt på gjerdet å ventet men vurderer nå kraftig å bestille meg 2 stk. UPA-1.
    Sendte quote og Sarah sa de ikke hadde mulighet til å sende før 24.nov.
    Stor pågang tru?

Uansett, noen som har testet UPAene på Patos Basic eller B&W DM683 og hvordan de oppleves?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fick hem min första emotiva produkt igår ett XPA-3 steg och använder
    ett Yamaha RX-V765 som försteg och undrar så klart om man ska göra en ny
    kalibrering med steget inkopplat eller låta den gamla vara kvar.

Även hört att det är en inbräningstid på dessa steg och undrar hur länge
    denna brukar vara och hur stor skillnad det är efter denna är utförd ??

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver å vurderer XPA-2 vs 2 stk UPA-1 frem og tilbake her.
    Er jo haugevis av tråder på Emotiva-forumet om dette men klarer liksom ikke å bli helt enig med meg selv.

XPA-2 specs:
    300 watts per channel (500 watt i 4 Ohm)
    1 200 VA
    45 000 uf
    12 output devices per channel

UPA-1 specs:
    200 watts per channel (350 watt i 4 Ohm)
    300 VA
    80 000 uf
    6 output devices per channel

XPA-2 har med andre ord dobbelt så stor transformator som UPA-1.
    Høyttalerne som planlegges er B&W 683. Disse er jo som kjent tungdrevne, men hører sjelden musikk på sinnsykt høyt lydnivå, så begge disse forsterkerne vil vel kanskje være sterke nok?

Hva "taper" jeg eventuelt på å gå for UPA-1?

Intermediate JanThomas sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Driver å vurderer XPA-2 vs 2 stk UPA-1 frem og tilbake her.
    Er jo haugevis av tråder på Emotiva-forumet om dette men klarer liksom ikke å bli helt enig med meg selv.

XPA-2 specs:
    1 200 VA
    45 000 uf

UPA-1 specs:
    300 VA
    80 000 uf

XPA-2 har med andre ord dobbelt så stor transformator som UPA-1.
    Høyttalerne som planlegges er B&W 683. Disse er jo som kjent tungdrevne, men hører sjelden musikk på sinnsykt høyt lydnivå, så begge disse forsterkerne vil vel kanskje være sterke nok?

Hva "taper" jeg eventuelt på å gå for UPA-1?

Tror du tjener Litt mer detaljer og bedre skilling av instrumenter med UPA-1!

Dog så er det litt mer fart og trøkk i Xpa2 så den er sikkert morsommere å høre på om du liker å spille høyt!, kommer nok neppe til å høre noe stor forskjell mellom disse, fornøyd blir du uansett! Jeg hadde gått for xpa2 for i vite at da er ikke kreftene et problem

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har vært borti at EmoQ auto kalibreringa utfører kalibreringa så sabla høyt at det er direkte ubehagelig?
    Første del hvor den måler avstand og fase går greit, det er andre del hvor den måler delefrekvenser osv. UMC-1 sender 3 testtoner til høyttalerene, men den 3. er så høy at jeg ikke greier å være i samme rom som høyttalerene. Radioshacken maxet 100db-skalaen, orka ikke skru den over på 110db-skalaen.
    Har testet å ha volumet på alt fra 50 og ned til 20, det har ikke noe å si på volumet under kalibreringa.

Seff testet restart, sjekket at mic står koblet godt i osv.
    Avstanden som blir målt i første del av kalibreringa er også litt.. ustabil. Alt fra 9.1 feet til 10.6 feet på frontene, med mic på stativ samme sted i sofaen. Nesten en halvmeter 'forskjell'
    Subben måler den enda mer forskjell på, men det kan være pga. jeg har AS-EQ1 tilkoblet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JanThomas
    Tror du tjener Litt mer detaljer og bedre skilling av instrumenter med UPA-1!

Dog så er det litt mer fart og trøkk i Xpa2 så den er sikkert morsommere å høre på om du liker å spille høyt!, kommer nok neppe til å høre noe stor forskjell mellom disse, fornøyd blir du uansett! Jeg hadde gått for xpa2 for i vite at da er ikke kreftene et problem
    Ja XPA-2 er jo sterkere, men spørsmålet er vel om B&W 683 suger mer enn 350 watt når den dipper i impedansen.. Hvis disse blir demovist med NAD M3 og denne har kontroll så det holder på 683, så burde jo også UPA-1 ha det?

Fordeler XPA-2:
    Mer kraft
    Kun èn "boks"

Fordeler UPA-1:
    Mer fintfølende og lavere støygulv (?)
    To lave "bokser" er generelt mer plasseringsvennlig i standard tv-benker

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jonas_1979
    Fick hem min första emotiva produkt igår ett XPA-3 steg och använder
    ett Yamaha RX-V765 som försteg och undrar så klart om man ska göra en ny
    kalibrering med steget inkopplat eller låta den gamla vara kvar.

Även hört att det är en inbräningstid på dessa steg och undrar hur länge
    denna brukar vara och hur stor skillnad det är efter denna är utförd ??
    Ja det må du gjøre.
    Spesielt viktig er det når du bruker f.eks. Yamahaen til å drive bakkanaler osv. Emotivaen har ett annet volum enn hva Yamahaen, og dette må justeres inn.

Om det er noe innbrennings tid tviler jeg på. Noen hevder det, men som regel er det at det er ørene som vender seg til utstyret og dermed hører forskjell. Det var en som forklarte dette god ett eller annet sted.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat koblet opp en XPA-5 til en Pioneer SC LX-71.

Biampet høyttalerne, slik jeg hadde det fra før. (Receiveren driver bakhøyttalerne). Er det noen vits i dette med en såpass kraftig receiver? Og et spørsmål til - ettersom jeg ikke vet om jeg skal beholde den eller ei, så benytter jeg noen gamle grå (ganske tykke) phonokabler av typer Monster med gullforgylte plugger. De var nok ikke særlig dyre i sin tid, ca kr 200, - pr par. Bør man spandere noen dyrere RCA/phonokabler fra pre ut til emo'en?
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som kan være nederlaget med og gå ned til en billigere reciver er kanskje at du mister en del innstillings muligheter , EQ bånd , mer avansert rom justeringer osv

Er dette noe du knapt bruker osv , så kan det være en tanke om du tjener på det økonomisk. Selv bruker jeg Yamaha rx-v3900 , og det eneste den driver er bakhøytalerene. Men ville nok ikke gått ned til noe annet med det første.

RCA kabler har jeg erfart ikke har enorm betydning. Men jeg blir nok bombadert av kabelnisser nå :P

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yuri555
    Det som kan være nederlaget med og gå ned til en billigere reciver er kanskje at du mister en del innstillings muligheter , EQ bånd , mer avansert rom justeringer osv

Er dette noe du knapt bruker osv , så kan det være en tanke om du tjener på det økonomisk. Selv bruker jeg Yamaha rx-v3900 , og det eneste den driver er bakhøytalerene. Men ville nok ikke gått ned til noe annet med det første.
    P

Jeg uttrykte meg noe klønete Mente selvsagt kraftig effekttrinn! Pioneeren skal jeg uansett beholde. Emo'en skal jeg vurdere og teste en stund, før jeg tar noen beslutning.

Uansett, jeg ser flere har biampet og lar receiver kun trekke bakhøyttalerne. Da beholder jeg det slik, og samme med phonkablene, inntil noen banker meg i hodet med overbevisende argumentasjon om hvorfor jeg burde bytte disse. Da tenker jeg ikke på selgerne på Soundgarden eller Hifi-klubben
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XPA-2 specs:
    1 200 VA
    45 000 uf

UPA-1 specs:
    300 VA
    80 000 uf
    Ser at UPA-1 har nesten dobbelt så mye uf (capasitance), hva betyr egentlig dette i praksis?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at UPA-1 har nesten dobbelt så mye uf (capasitance), hva betyr egentlig dette i praksis?
    Du kan se på det som strøm reservebank. uf refererer til kondensatorbanken som den har. Her lagres strømmen, og når man trenger mye strøm kjapt, så greier ikke alltid trafoen å levere nok, og da er kondensator banken som gir.

I praksis så vil en høytaller som er tung å drive lyde bedre når det kommer en eksplosjon i lydsporet. For å ta det veldig enkelt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Du kan se på det som strøm reservebank. uf refererer til kondensatorbanken som den har. Her lagres strømmen, og når man trenger mye strøm kjapt, så greier ikke alltid trafoen å levere nok, og da er kondensator banken som gir.

I praksis så vil en høytaller som er tung å drive lyde bedre når det kommer en eksplosjon i lydsporet. For å ta det veldig enkelt.
    Takker for svar!

Spurte Snickers-is på en privat melding og du sier i grunn det samme.
    Men i tillegg påpekte Snickers-is at man må se dette i sammenheng med trafoen. 1µF er "mindre verdt" på en forsterker med mindre trafo, fordi det ligger lavere spenning over kondensatorene.

Så selv om UPA-1 kan levere strømmen den har i kondensatorene raskere enn XPA-2, så blir det alikevel ikke like mye strøm tilgjengelig kjapt fordi kondensatorene i XPA-2 er mye større enn de i UPA-1.

Så nå skjønner jeg litt mer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjeelp ødelagt xpa5

Hurra idag flytta vi inn i nye huset. Dermed ville sønnen min være med å montere stereo i nye huset.
    Skaden som skjedde var at han tok tak i eine phono kabelen som går til forsterkeren. Trur det var venstre bak høytaler. Denne klarte han å knekke:-(
    Er det ein smal sak å bytte? Er det dyrt og må den evt sendes inn?
    Håper på svar.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste er nok å bruke en overgang til XLR inngangen.
    Det lure er nok da å gjøre det samme på alle inngangene, hvis det er noe forskjell i volum som de inngangene gir. Eventuelt prøve å la romkorreksjon osv ta seg av det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville overganger trenger eg da? Har du nokon link?

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av v-lar
    knakk selve tilkoblingen på forsterkeren?

det er lett å bytte dette kortet tilkoblingene er på, selv brukte jeg ca 30min å bytte på en XPA-3 for et års tid siden, pga feil på dette kortet, og forsterker slo seg i protect på 2 kanaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av v-lar
    AVshop.no / Dayton XMRF XLR HANN til RCA (PHONO) HUNN

Regner med at dette kan kjøpes i nærmeste hifi-sjappe. Kanskje også på Elkjøp/Expert.

Hvis du kontakter Emotiva så sender de deler slik at du eller et verksted kan reparere forsterkeren. Det greit å ha den 100% i orden.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok takk for svar. Mail er sendt

Sitat Opprinnelig postet av yellow
    AVshop.no / Dayton XMRF XLR HANN til RCA (PHONO) HUNN

Regner med at dette kan kjøpes i nærmeste hifi-sjappe. Kanskje også på Elkjøp/Expert.

Hvis du kontakter Emotiva så sender de deler slik at du eller et verksted kan reparere forsterkeren. Det greit å ha den 100% i orden.

Side 141 av 172 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 137 138 139 140 141 142 143 144 145 151 161 171 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •