Offisiell TEKNISK tråd Emotiva Audio - Side 133

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 133 av 172 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 129 130 131 132 133 134 135 136 137 143 153 163 ... SisteSiste
Viser resultater 2,641 til 2,660 av 3425
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Problemet her er ikke det å bruke Y-split, men hvordan signalet splittes (virker det som). Hvis jeg plugger en split i receiveren og har to RCA-kabler til Emotivaen virker alt fint, men hvis jeg bruker én RCA-kabel fra receiveren og en split til to innganger på Emotivaen går den i protect.

Forøvrig kan jeg nevne at resultatet er akkurat det samme på Onkyo og Yamaha.

For å teste koblet jeg fra alt, bortsett fra strøm, på Emotivaen. Deretter plugget jeg i en split mellom to linje-innganger på Emotivaen (splitten var ikke koblet til receiver). Emotivaen går også da i protect. Jeg kan derfor konkludere med at det er splitten som forårsaker dette. Det jeg lurer på er om dette gjelder generelt for Emotiva, eller om det bare er noe spesielt med akkuratt Monster splitten. Får nok svar fra Emotiva support i løpet av dagen. Poster det her hvis det kommer noe lurt utav det.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chlo
    Problemet her er ikke det å bruke Y-split, men hvordan signalet splittes (virker det som). Hvis jeg plugger en split i receiveren og har to RCA-kabler til Emotivaen virker alt fint, men hvis jeg bruker én RCA-kabel fra receiveren og en split til to innganger på Emotivaen går den i protect.

Forøvrig kan jeg nevne at resultatet er akkurat det samme på Onkyo og Yamaha.

For å teste koblet jeg fra alt, bortsett fra strøm, på Emotivaen. Deretter plugget jeg i en split mellom to linje-innganger på Emotivaen (splitten var ikke koblet til receiver). Emotivaen går også da i protect. Jeg kan derfor konkludere med at det er splitten som forårsaker dette. Det jeg lurer på er om dette gjelder generelt for Emotiva, eller om det bare er noe spesielt med akkuratt Monster splitten. Får nok svar fra Emotiva support i løpet av dagen. Poster det her hvis det kommer noe lurt utav det.
    Virker som du er inne på noe der, jeg bruker splitt rett på Pio/UMC-1 og derifra to kabler, til hver sin XPA-5.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det må være ett problem Emotiva har da, for jeg kjørte 1 rca kabel og så splittet på selve forsterkeren på min forrige Marantz MM8003, og hadde aldri noe problemer.

Newcomer yel sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subbene til Emotiva... Noen?

-Y

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yel
    Subbene til Emotiva... Noen?

-Y
    foreløpig kun 120v versjon tilgjengelig , 230 kommer utpå sommern :-D

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sommersalg

:-D denne hører kanskje hjemme på pristråd , men skitt au :-D
    Emotiva begynner sitt sommersalg snart , vet ikke helt når men på mail fra sarah i dag fikk jeg sommersalgpris på upa1 - 296 usd :-D

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Emotiva XPA-5. Er det slik at hvis jeg benytter 2 kanaler til front og 1 til senter, så utgir den samme kraft som om jeg skulle benytte bi-amping til frontene, dvs 4 kanaler til frontene og den femte kanalen til senter?

Har hørt noe om at det er heldigere for forsterkeren og benytte bi-amping til frontene - stemmer dette? (men det spørs kanskje om høyttalerne tåler dette)

Emotivaen er koblet til pre-out på Onkyo TX-NR807.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Har en Emotiva XPA-5. Er det slik at hvis jeg benytter 2 kanaler til front og 1 til senter, så utgir den samme kraft som om jeg skulle benytte bi-amping til frontene, dvs 4 kanaler til frontene og den femte kanalen til senter?

Har hørt noe om at det er heldigere for forsterkeren og benytte bi-amping til frontene - stemmer dette? (men det spørs kanskje om høyttalerne tåler dette)

Emotivaen er koblet til pre-out på Onkyo TX-NR807.
    Den har egne forsterkere, slik at en ikke blir dobbel når man ikke bruker en annen. Hvis du kun kjører 3 kanaler, så vil kondensatorbanken for de tre bli bedre (kjapp reservekraft) og trafoen vil få bedre arbeidsvilkår. Du vil ved høy lyd, og mye kjapp lyd, slik som ved eksplosjoner, gi forsterkeren bedre arbeidsvilkår. Men ikke fordelt kraften utover. Det er ikke slik at den har 1000w, og dette får du til 1 høytaller hvis du kun bruker 1.

Høytallerene har som regel fått en wattmengde som produsenten oppgir, slik som 20-200w. Hvis du her kjører på med 500w, så funker det, men faren for at viklinger og ting i delefilteret ryker er større.

Men husk at du ikke bruker full effekt når du spiller normalt. Da bruker du kanskje ikke mere enn 10-30watt. Men hvis du drar skikkelig til, og skal ha 100dB og oppover i sitteposisjon 3-4 meter unna høytallerene, da begynner den nok å bruke nærmere fullkraft, dette avhenger igjen av høytalleren

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Den har egne forsterkere, slik at en ikke blir dobbel når man ikke bruker en annen. Hvis du kun kjører 3 kanaler, så vil kondensatorbanken for de tre bli bedre (kjapp reservekraft) og trafoen vil få bedre arbeidsvilkår. Du vil ved høy lyd, og mye kjapp lyd, slik som ved eksplosjoner, gi forsterkeren bedre arbeidsvilkår. Men ikke fordelt kraften utover. Det er ikke slik at den har 1000w, og dette får du til 1 høytaller hvis du kun bruker 1.

Høytallerene har som regel fått en wattmengde som produsenten oppgir, slik som 20-200w. Hvis du her kjører på med 500w, så funker det, men faren for at viklinger og ting i delefilteret ryker er større.

Men husk at du ikke bruker full effekt når du spiller normalt. Da bruker du kanskje ikke mere enn 10-30watt. Men hvis du drar skikkelig til, og skal ha 100dB og oppover i sitteposisjon 3-4 meter unna høytallerene, da begynner den nok å bruke nærmere fullkraft, dette avhenger igjen av høytalleren

Så hvis du skulle benyttet Emotiva XPA-5 til Klipsch RF-63 og RC-64, så er den beste løsningen og bruke kun tre kanaler (og bakkanalene direkte til receiveren)?

Da kan man like godt også kanskje bi-wire begge frontene hvis man kun bør benytte 2 kanaler til frontene (altså IKKE ikke bi-amping)?

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis du skulle benyttet Emotiva XPA-5 til Klipsch RF-63 og RC-64, så er den beste løsningen og bruke kun tre kanaler (og bakkanalene direkte til receiveren)?

Da kan man like godt også kanskje bi-wire begge frontene hvis man kun bør benytte 2 kanaler til frontene (altså IKKE ikke bi-amping)?
    Ikke noe direkte fasitsvar på den den situasjonen der.
    Noen mener de får bedre lyd ved å bruke 2 kanaler per front, andre ikke.
    Har også vært sagt at det ikke er bra å bare bruke 3 av 5 kanaler konstant, da du kan presse de tre kanalene til å yte mer enn de er designet til.

Hvis du har tilgang til nok RCA og høyttalerkabel så ville jeg teste og hørt..

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Ikke noe direkte fasitsvar på den den situasjonen der.
    Noen mener de får bedre lyd ved å bruke 2 kanaler per front, andre ikke.
    Har også vært sagt at det ikke er bra å bare bruke 3 av 5 kanaler konstant, da du kan presse de tre kanalene til å yte mer enn de er designet til.

Hvis du har tilgang til nok RCA og høyttalerkabel så ville jeg teste og hørt..
    Har fått endel kabler etterhvert, så dette kan potensielt testes (har ikke kjøpt RF-63 og RC 64 - enda).

Kan det være at det beste er å bruke de 2 siste til bakkanalene også?
    Hvis alle 5 kanalene benyttes istedenfor 3 - vil dette redusere kraften til de 3 i front? (det er vel normalt ikke mye kraft som kjøres ut på bakkanalene, vil jeg tro).

Vil resultatet uansett bli likt om det spilles musikk i stereo selv hvis alle 5 kanalene er tilkoblet, men at kun 2 av dem er i bruk ved stereo musikk?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg ville nok ha bi-ampet. Jeg gjorde dette med både min Pioneer AX4-ASi og Marantz MM8003.

Man hører ikke store forskjellen direkte, men ved høyere spilling så blir det litt mer kontroll over basselementene, da diskanten ikke bruker det samme kanalen.

I dag kjører jeg bi-wireing til RF-63, og kan ikke si jeg direkte merket forskjell (Har Rotel RMB-1575), men så spiller jeg aldri grisehøyt heller da jeg velger å tenke litt på mine naboer

Med bi-amping så har du plutselig en del ekstra kraft som kan komme til nytte under actionscener osv på høyt volum.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok ha bi-ampet. Jeg gjorde dette med både min Pioneer AX4-ASi og Marantz MM8003.

Man hører ikke store forskjellen direkte, men ved høyere spilling så blir det litt mer kontroll over basselementene, da diskanten ikke bruker det samme kanalen.

I dag kjører jeg bi-wireing til RF-63, og kan ikke si jeg direkte merket forskjell (Har Rotel RMB-1575), men så spiller jeg aldri grisehøyt heller da jeg velger å tenke litt på mine naboer

Med bi-amping så har du plutselig en del ekstra kraft som kan komme til nytte under actionscener osv på høyt volum.
    Men det er slik at den gir 200W på hver av de 5 kanalene ved 8ohm.
    Vil det da ikke bli farlig mye kraft på diskanten ved bi-amping når man skrur opp volumet?

http://emotiva.com/specs/XPA-5%208ohm.pdf

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er slik at den gir 200W på hver av de 5 kanalene ved 8ohm.
    Vil det da ikke bli farlig mye kraft på diskanten ved bi-amping når man skrur opp volumet?

http://emotiva.com/specs/XPA-5%208ohm.pdf
    Så lenge høytalleren er spesifisert for å takle den watten, og har 2 høytaller terminaler, så skal den tåle det ville jeg tro.

Men igjen så er det vel ytterst få ganger man faktisk nærmer seg de watt styrkene under bruk. Med Klipsch sin effektivitet så vil jeg tro du sitter med hørselvern før den tid.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge høytalleren er spesifisert for å takle den watten, og har 2 høytaller terminaler, så skal den tåle det ville jeg tro.

Men igjen så er det vel ytterst få ganger man faktisk nærmer seg de watt styrkene under bruk. Med Klipsch sin effektivitet så vil jeg tro du sitter med hørselvern før den tid.
    Har mistanke om det samme, så det er nok bi-wiring som kommer å bli benyttet, tenker jeg. 1 kanal til senter, og 2 kanaler til frontene.

Men hva tror du da om de siste 2 kanalene til Emotiva XPA-5?

Mister man egentlig noe særlig kraft til filmbruk om man kobler til 2 siste bakkanaler til XPA-5?

Hvis man velger å koble bakanalene til XPA-5 istedenfor direkte til receiveren har det vel neppe noe å si når man spiller musikk i stereo, siden de da uansett ikke er i bruk?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har mistanke om det samme, så det er nok bi-wiring som kommer å bli benyttet, tenker jeg. 1 kanal til senter, og 2 kanaler til frontene.

Men hva tror du da om de siste 2 kanalene til Emotiva XPA-5?

Mister man egentlig noe særlig kraft til filmbruk om man kobler til 2 siste bakkanaler til XPA-5?

Hvis man velger å koble bakanalene til XPA-5 istedenfor direkte til receiveren har det vel neppe noe å si når man spiller musikk i stereo, siden de da uansett ikke er i bruk?
    Jeg kjørte med bak kanalene på XPA-5. Da får du i hvertfall like lydsignatur fra forsterkeren. Men tror ikke det skal ha så veldig mye å si hva du bruker hvor for dem. Det kan jo være greit å bruke receiveren, og bruke kanal 1,3,5 på XPAen. Slik at kanal 2 og 4 ikke er i bruk, og det dermed blir litt bedre kjøling. Spesielt hvis du har liten plass rundt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener jeg har lest noe om at det ikke er bra for forsterkeren over lang tid hvis man ikke bruker alle kanalene.

Var noe med at de tre kanalene som da er i bruk blir "overbelastet" ved at de da gir mer enn 200 watt per kanal. Mener jeg leste at Lonnie skrev dette på et innlegg på Emotiva-forumet..

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Mener jeg har lest noe om at det ikke er bra for forsterkeren over lang tid hvis man ikke bruker alle kanalene.

Var noe med at de tre kanalene som da er i bruk blir "overbelastet" ved at de da gir mer enn 200 watt per kanal. Mener jeg leste at Lonnie skrev dette på et innlegg på Emotiva-forumet..
    Det tviler jeg sterkt på, da forsterkerene som ikke er i bruk ikke brukes, og kanalene som brukes har komponenter som gir så å så mye, og ikke mere. De får bedre arbeidsforhold fordi trafo og kondensatorer ikke overbelastes slik de ville med alle kanaler.

Tenk på alle de forsterkere som har 7 kanaler i dag, hvor det som regel kun bruker 5. Samt jeg tviler på at de lager forsterkere som ville bli ødelagt hvis de brukes for mye i stereo, med 3-5 kanaler ubrukt.

Det eneste du kan gjøre for å overbelaste forsterkeren, er å dytte på tungdrevne høytallere og presse disse veldig høyt. Eller bruke høytallere som ikke takler effekten forsterkeren har mulighet til å gi til dem, slik at spoler osv kortslutter.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tviler jeg sterkt på, da forsterkerene som ikke er i bruk ikke brukes, og kanalene som brukes har komponenter som gir så å så mye, og ikke mere. De får bedre arbeidsforhold fordi trafo og kondensatorer ikke overbelastes slik de ville med alle kanaler.

Tenk på alle de forsterkere som har 7 kanaler i dag, hvor det som regel kun bruker 5. Samt jeg tviler på at de lager forsterkere som ville bli ødelagt hvis de brukes for mye i stereo, med 3-5 kanaler ubrukt.

Det eneste du kan gjøre for å overbelaste forsterkeren, er å dytte på tungdrevne høytallere og presse disse veldig høyt. Eller bruke høytallere som ikke takler effekten forsterkeren har mulighet til å gi til dem, slik at spoler osv kortslutter.
    Har faktisk matet XPA-5 med store, tungdrevne høytallere på 4 ohm (XPA-5 oppgitt til 5 x 300W i 4 ohm), i stereo (Max Power 600 watts) og bi-ampet dem, og da var det faktisk diskant/mellomtone i høyttalerne som røk ved hard belasting - ikke forsterkeren, så det ser ut som om XPA-5 tåler ganske mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Sendte mail til Lonnie for en tid tilbake hvor jeg spurte om jeg ville tape noe lydkvalitet på å bruke den nye dac'en XDA-1 som preamp og koble den rett i feks en XPA-2 i forhold til å bruke en USP-1 mellom disse.

Dette var svaret:

"No, in fact the sound quality will be better. The output stage in the XDA is actually far more advanced than what is in the USP. So to get the highest sound quality, I would use it by itself. "

Best regards,

Lonnie Vaughn"
    Var ikke klar over at dette produktet var på trappene før nå, og det er vel så vidt jeg vet eneste DAC med fjernkontroll på inngang og voulm? Funderer hvordan jeg skal gå over fra lydplanke til 2.0 på stua. Eneste kilde er en HTPC med MediaPortal. Da må jo XDA-1 kombinert med en UPA-2, eller heftigere, pluss HTPC være alt man trenger for et ypperlig 2.0-utgangspunkt.

Side 133 av 172 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 129 130 131 132 133 134 135 136 137 143 153 163 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •