Offisiell TEKNISK tråd Emotiva Audio - Side 118

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 118 av 172 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 114 115 116 117 118 119 120 121 122 128 138 148 158 168 ... SisteSiste
Viser resultater 2,341 til 2,360 av 3425
    Intermediate JanThomas sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    har nå fått en rotel rb1080 + rotel preamp for hånd.. hvordan vil dette spille oppimot Feks xpa-3 eller 2 og en Emotiva preamp?

har egentlig bestemt meg for Emotiva, men etter jeg testet overnevnte rotel komboen på rf82 i dag så ble jeg meget i tvil..

Newcomer OddB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en Rotel RB990BX på 2x200 W sammen med Cambridge og Dali. Byttet etter hvert ut Rotel'n med XPA-2, men kan vel ikke si at det ble mer futt i høyttalerne av den grunn. (men ikke mindre heller, for all del...:-D )
    Opplevde kanskje Rotel som litt tørrere og fastere i bassen.
    Litt etter jeg fikk XPA-2, bestilte jeg pre + cd også. Er kjempefornøyd med hele oppsettet mitt nå 8)

Fordelen med Rotel er jo at den er fysisk litt mindre, og dermed mer plasseringsvennlig, f.eks. i en tv-benk.

Har sett Rotel blitt beskrevet som litt lyse i klangen. Emotiva vil jeg si er ganske nøytral, med litt feit bass.

Newcomer keem sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

xpa-5

Jeg koblet opp min nye xpa-5 på rf-63 i går. gledet meg veldig til dette men ble egentlig litt skuffet. jeg har brukt vincent sp-997 og de er hvertfall like bra hvis ikke bedre. og i tilegg så bråker den mere når den står på.

noen andre som har prøvd xpa-5 på rf-63?

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keem
    Jeg koblet opp min nye xpa-5 på rf-63 i går. gledet meg veldig til dette men ble egentlig litt skuffet. jeg har brukt vincent sp-997 og de er hvertfall like bra hvis ikke bedre. og i tilegg så bråker den mere når den står på.

noen andre som har prøvd xpa-5 på rf-63?

Er det trafodur, eller er det støy i hornet?

Newcomer keem sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Er det trafodur, eller er det støy i hornet?

mest trafodur. men det er også noe støy i hornet.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mest trafodur. men det er også noe støy i hornet.
    har du latt den bli skikkelig varm ? , trenger en halvtime-tre kvarter på få ned duringen i trafoen ( i allefall mine )

Newcomer keem sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kappel
    har du latt den bli skikkelig varm ? , trenger en halvtime-tre kvarter på få ned duringen i trafoen ( i allefall mine )

den stod på i i 7 timer i går. men kan godt hende den skal være sånn men jeg syntes det var litt for mye bare.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har tidligere hatt XPA-3 på RF83 og testet den på RF82 også.

har nå XPA-5 på RF83.

må få poengetere viktigheten med å skille godt kabelrot, strømkabler bør ligge lengst mulig vekk fra høytaler kabler etc, pga omøblering i racket mellomtiden jeg hadde XPA-3 og fik XPA-5 fikk jeg også trafodur i XPA-5, tok en skikkelig rydderunde i alt kabelrot, og nå er faktisk alt dur borte!

Xbox360 strømkabel er ikke lang nok til å skille skikkelig fra signal og høytalerkabel, så staks jeg slår på den, så kommer duren tilbake..
    EDIT: duren er ikke hørbar når spillet er i gang, men man merker det når man setter på mute. så er ikke allverden, men det er hvertfall et tips jeg ville testet hvis jeg var deg....

prøv å hold orden på kablene, og sjekk om dette hjelper!

Newcomer keem sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    har tidligere hatt XPA-3 på RF83 og testet den på RF82 også.

har nå XPA-5 på RF83.

må få poengetere viktigheten med å skille godt kabelrot, strømkabler bør ligge lengst mulig vekk fra høytaler kabler etc, pga omøblering i racket mellomtiden jeg hadde XPA-3 og fik XPA-5 fikk jeg også trafodur i XPA-5, tok en skikkelig rydderunde i alt kabelrot, og nå er faktisk alt dur borte!

Xbox360 strømkabel er ikke lang nok til å skille skikkelig fra signal og høytalerkabel, så staks jeg slår på den, så kommer duren tilbake..
    EDIT: duren er ikke hørbar når spillet er i gang, men man merker det når man setter på mute. så er ikke allverden, men det er hvertfall et tips jeg ville testet hvis jeg var deg....

prøv å hold orden på kablene, og sjekk om dette hjelper!

kablene er skilt så mye som det er mulig. men støyen er jo der når jeg skrur av alle komponenter og fjerner alle andre strømkabler. så må jo være forsterker som lager lyden og den forplanter seg ut til høyt.
    veldig irriterende.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varm... Det har jeg gitt opp... får ikke min xpa-3 varm samme hvor hart jeg prøver ;-) hehe

Men sliter ikke med trafo brum jeg da.

Derimot... når pre-ampen blir slått av så blir det susing i høytalerne når effekten ikke får noe signal.

Men har noen da oppgradert med DIY eller ferdig skjermet strømkabel ?

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Varm... Det har jeg gitt opp... får ikke min xpa-3 varm samme hvor hart jeg prøver ;-) hehe

Men sliter ikke med trafo brum jeg da.

Derimot... når pre-ampen blir slått av så blir det susing i høytalerne når effekten ikke får noe signal.

Men har noen da oppgradert med DIY eller ferdig skjermet strømkabel ?
    tenkte mest driftsvarm jeg da he he , skikkelig varm er vel kanskje ikke så lett :-D

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kablene er skilt så mye som det er mulig. men støyen er jo der når jeg skrur av alle komponenter og fjerner alle andre strømkabler. så må jo være forsterker som lager lyden og den forplanter seg ut til høyt.
    veldig irriterende.
    Da har du samme problem som jeg hadde. Akuratt den forsterkeren du har liker ikke det strømnettet du har.

Eneste hjelpen jeg fikk i fra Emotiva var å skaffe en dings som renser strømmen, men de viste kun om de for amerikanske strømnett.

Jeg løste problemet med ved så selge den, og kjøpe en Rotel i stedet.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JanThomas
    har nå fått en rotel rb1080 + rotel preamp for hånd.. hvordan vil dette spille oppimot Feks xpa-3 eller 2 og en Emotiva preamp?

har egentlig bestemt meg for Emotiva, men etter jeg testet overnevnte rotel komboen på rf82 i dag så ble jeg meget i tvil..
    Tviler på at det er mye å hente med en Emotiva. Har hatt XPA-5 selv, og pga støy stå byttet jeg den til en Rotel RMB-1575.

Kan si at jeg har samme opplevelse av Rotel som det OddB sa, samt at den føles å ha litt mer oppløsning enn det Emotivaen hadde.

Prøv heller å få lånt en Emotiva ett sted, byttelån med en som ønsker å teste Rotel, så får du testet forskjellen. Hvis det skulle være en forbedring, så skal de være såpass små at bryet med å bytte er større. Men tror ikke det skal være noen forbedring å få bra Rotel til Emotiva.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bekrefte at det er mindre oppløsning på Emotiva en Rotel.

Bakgrunn... Hadde en Rotel RB-1070 stående brokoblet på centeren min, og har nå Emotiva xpa-3 stående på center.
    Rotelen hadde et mere detaljert og kontrolert og ryddig lydbilde.
    ( nervner det var 360w mot nå 200w )

Newcomer keem sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Da har du samme problem som jeg hadde. Akuratt den forsterkeren du har liker ikke det strømnettet du har.

Eneste hjelpen jeg fikk i fra Emotiva var å skaffe en dings som renser strømmen, men de viste kun om de for amerikanske strømnett.

Jeg løste problemet med ved så selge den, og kjøpe en Rotel i stedet.

da blir det nok en xpa-5 til salgs. hva fikk du for din? den er en dag gammel nå.

og hva måtte du ut med for den rotel effekten?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da blir det nok en xpa-5 til salgs. hva fikk du for din? den er en dag gammel nå.

og hva måtte du ut med for den rotel effekten?
    Du taper ikke mange kronene på Emotivaen, bare vært ops på frakt osv, den er svindyr i Norge, så belag deg på å selge til noen i nærheten.

Jeg solgte min for 6000,-. Jeg måtte selge da Emotiva hadde julesalg, og den var dermed satt ned $100, og jeg kunne ikke selge for mer enn ny. Solgte den også til en kompis, så det gikk greit.

Hvis du bor på østlandsområdet, ta kontakt med Solberg Hifi om Rotel, fikk den ca 3000,- under listepris der.

Intermediate JanThomas sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg likte så godt med rotelen er hvordan skarptromma låt.. den ble veldig fysisk og man kjente deg like godt som bassen på kroppen.. var vanvittig kult å høre på, opplevde det samme med en vincent 238mk2 som jeg lånte til meg. Har emotiva samme trøkket i diskant området?

Ettersom jeg har forstått her nå så er emotiva litt mer "bassete" en rotel, men rotel spiller litt finere og låter litt mer riktig?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har satt xpa2/3 eller 5 opp på listen over mulige effektrinn, men jeg har noen spørsmål jeg gjerne vil ha litt input på.

hvordan har det seg at emotiva kan levere så voldsomt med watt på sine forsterkere i forhold til str på trafo? hvis ikke jeg tar feil så har parasound 5125 minst like stor trafo som xpa5 , men xpa 5 klarer å trylle 5x200 (reelle?) watt ut fra 1,2kva trafo?

har også hørt fra noen som har hatt emotiva at de er litt mer 2 dimensjonelle i lydbildet og klarer seg best på film og ikke musikk
    pga bla manglende evne til definisjon spessiellt i mellomtone området og oppover, samt at de har en tendens til å slite med seperasjon når det skjer mye i lydbildet, noen som har erfaringer med dette?

håper på svar

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    Jeg har satt xpa2/3 eller 5 opp på listen over mulige effektrinn, men jeg har noen spørsmål jeg gjerne vil ha litt input på.

hvordan har det seg at emotiva kan levere så voldsomt med watt på sine forsterkere i forhold til str på trafo? hvis ikke jeg tar feil så har parasound 5125 minst like stor trafo som xpa5 , men xpa 5 klarer å trylle 5x200 (reelle?) watt ut fra 1,2kva trafo?

har også hørt fra noen som har hatt emotiva at de er litt mer 2 dimensjonelle i lydbildet og klarer seg best på film og ikke musikk
    pga bla manglende evne til definisjon spessiellt i mellomtone området og oppover, samt at de har en tendens til å slite med seperasjon når det skjer mye i lydbildet, noen som har erfaringer med dette?

håper på svar
    5x200= 1000 1200-1000= 20% tap til varme ( emo blir faktisk nesten ikke varm selv i hard drift) så det bør vel være mulig????
    og i forhold til de fleste er det vel relativt skjelden at trafoen i det hele tatt står i forhold til ytelse

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5x200= 1000 1200-1000= 20% tap til varme ( emo blir faktisk nesten ikke varm selv i hard drift) så det bør vel være mulig????
    og i forhold til de fleste er det vel relativt skjelden at trafoen i det hele tatt står i forhold til ytelse
    Trafo typen som brukes har nok bedre virkningsgrad enn 80%. Emotiva har nok lagt inn litt ekstra slik at det er litt takrom når det drives hard. Denne trafoen brukes også i XPA-2, og den har vel kun 2x300w.

Normalt så er virkningsgraden til en trafo på 97% eller mer hvis jeg ikke husker feil fra mine skoledager.

Side 118 av 172 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 114 115 116 117 118 119 120 121 122 128 138 148 158 168 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •