Offisiell TEKNISK tråd Emotiva Audio - Side 115

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 115 av 172 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 111 112 113 114 115 116 117 118 119 125 135 145 155 165 ... SisteSiste
Viser resultater 2,281 til 2,300 av 3425
    Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    :-D
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Føler at det er vanskelig å komme med noen kvalifisert oppsummering, da jeg ikke har vært borti så mye.
    Har hatt CV 15", de var morsomme på film pga 15" men det var vel også alt?
    Byttet disse i Dali Consept 6, de var generelt bedre på musikk men de var ikke noe for meg. Diskanten var vel det værste med disse, den ble for plagsom, spesielt på Kari Bremnes.

ERT 8.3 er jeg veldig fornøyd med, kan ikke klage overhodet noe på diskanten.
    Hadde ikke gjort meg noe om det var litt mer membranareale, men jeg frykter at rommet mitt sluker litt der da også CV slet litt på det området, og de er jo ikke akkurat kjent for dette.

Det at Emo-høyttalerene har justerbart delefilter bak gjør at du kan tilpasse diskant og mellomtone.

Jeg skulle gjerne testet RF-83 og RC-64 i mitt rom for å sammenligne, for jeg har hørt RF-83 i et annet oppsett med Emotiva og må si jeg ble imponert, men dog litt i overkant skarp diskant. Nå var dette rommet -veldig- dempet og kan ikke sammenlignes med stua jeg bruker og deler med 'Skiftende skydekke'.

Har nok mye å gå på når det gjelder både rom og plassering.
    takk for det :-D og bare så det er sagt : du er mye mer kvalifisert til å uttale deg om disse enn noen annen her inne så vidt jeg vet , du er vel den eneste her som faktisk har prøvd dem :-D
    Heldigvis har jeg et rom der "utrygt for torden" ikke bestemmer

Intermediate heanwi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken av XPA-ene passer best til Klipsch RF-63; XPA-2/3/5?
    Pleier Emotiva å ha ekstra kvalitetskontroll/testing på produktene som sendes ut av USA?

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heanwi
    Hvilken av XPA-ene passer best til Klipsch RF-63; XPA-2/3/5?
    Pleier Emotiva å ha ekstra kvalitetskontroll/testing på produktene som sendes ut av USA?
    det er vel ingen som passer "bedre" til høytalerne dine , det spørs heller hvor mange kanaler du trenger , om du skal kjøre bare stereo er jo xpa2 et greit valg .
    Cathy sier de åpner og tester hver enkelt forsterker som blir sendt ut av usa , og jeg ser på mine at de har vært åpnet og tapet igjen , så jeg tror det er tilfelle:smile:

Intermediate heanwi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mkai. Hvis jeg bare skal ha effekt til frontene, er XPA2 eller XPA5 det beste valget? Har hengt meg litt opp i at XPA5 har 60000uF mens XPA2 har 45000uF, men så er jeg jo helt amøbe også da …

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heanwi
    Mkai. Hvis jeg bare skal ha effekt til frontene, er XPA2 eller XPA5 det beste valget? Har hengt meg litt opp i at XPA5 har 60000uF mens XPA2 har 45000uF, men så er jeg jo helt amøbe også da …
    Hvis du bare skal ha effekt til frontene kjøper du en XPA-2. Den er beregnet på to kanals drift og gjør det bedre enn XPA-5. Så sier ihvertfall alle jeg har lest uttalelser fra

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med strøm og sikringer for bruk i Norge?

Klargjør de det der borte?

Newcomer Georgk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar
    Hvordan er det med strøm og sikringer for bruk i Norge?

Klargjør de det der borte?
    den oppdager automatisk hvilket strømnett du har. det eneste du må huske på å ha liggende klart, er en strømkabel(PC-kabel typen). den som følger med er US typen.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Hvis du bare skal ha effekt til frontene kjøper du en XPA-2. Den er beregnet på to kanals drift og gjør det bedre enn XPA-5. Så sier ihvertfall alle jeg har lest uttalelser fra
    Mye kommer ann på høytallerene også. Har han en med mulighet for bi-amping, og er litt tungdrevne, så ville jeg definitivt valgt XPA-5. Får da enda mere kraft enn ved XPA-2 hvis man ønsker det. Er det kun mulighet for en enkel kabel til hver høytaller så er XPA-2 valget, eller eventuelt 2 stk UPA-1

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Off Topic, men.......................

Er det ikke nok med Emotiva, kjør på med 260 kilo rent krutt!

GOLDMUND - Products - Telos 5000 amplifier

Newcomer Cleeves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Mye kommer ann på høytallerene også. Har han en med mulighet for bi-amping, og er litt tungdrevne, så ville jeg definitivt valgt XPA-5. Får da enda mere kraft enn ved XPA-2 hvis man ønsker det. Er det kun mulighet for en enkel kabel til hver høytaller så er XPA-2 valget, eller eventuelt 2 stk UPA-1
    Har du testet bi-amping med XPA-5? Var av samme oppfatning som deg i utgangspunktet, men etter å ha prøvd begge deler (2 kanaler vs bi-amp med XPA-5) klarer eg ikke høre lydmessige forskjeller på dette. Ikke er det noe tilsynelatende mer headroom å hente heller. Mulig XPA-2 har mer å gi i ren stereo enn èn bi-ampet XPA-5, skulle likt å prøvd dette men siden XPA-5 ikke viser tegn til å knele selv med kappa 9.2i på rimelig ekstreme volum så spørs det om eg noen gang får sammenlignet.

Edit: skriveleif

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åherrejesusdramegbaklengsinnifuglekassa!

Satt meg ned for å slappe av med litt musikk nå, retter sagt Tori Amos. Men først ville jeg riste litt løs med Infected Mushroom.. endte med at jeg ville teste frontene alene, hva finner jeg ut av? Jo subbene mine AV.
    Rettere sagt, de står på men får ikke noe signal.
    SW = ON i receiver'n = spiller bare bass ved eget LFE-spor.. teite meg.

Men for å gjøre en lang historie kort, justerte litt/kalibrerte litt og flyttet samtidig recliner'ne mine en meter lenger fram for å bedre effekt av bakkanalene.
    Herrejesusdrameg..glekassa!

Brått forsvant lydbildet himmelhøyt! Tidligere var stemmen til Tori Amos ca. ut i fra senter og jeg var fornøyd.. nå ligger ho litt under taklista og flyter ;D
    Bassen ifra subben sitter som et skudd rett i brystkassa der jeg sitter og alt bare gliser ifra det store hodet mitt :--D

LEIT at 'The Pacific' akkurat er kommet ut og ned på disken min!
    Dette blir en lang kveld!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal hun sitte i taklista da? :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste en del på forumet til Emotiva for en stund siden da jeg skulle kjøpe forsterker og kom over blant annet denne tråden:

The Emotiva Lounge - XPA-5 driving only two channels

Det var spørsmål om å drive en to kanals forsterker med XPA-3 eller XPA-5 var skadelig på noe hvis for forsterkeren. Svaret fra teknikkerene i Emotiva var litt blandet, men det kunne være det hvis, og jeg streker under hvis, en bruker den mye på nær full guffe. Grunnen var som følger (utklipp fra tråden over):

"The trouble is that while the power supply of the XPA-3 and XPA-5 can deliver that much power in two channel mode, the amp modules are really being over driven at that power output.

The XPA-3 and 5 use 6 output transistors per channel and that's more than enough for the all channels driven spec. Putting out 500 watts per channel at 4 ohm in two channel mode is pushing it a bit though. The XPA-2, which is rated for that with all channels driven has 12 output transistors per channel.

For occasional use in two channel you will have no trouble. If you keep it to the all channels driven power output in two channel mode you will have no problem. BUT...if you use the XPA-3 or XPA-5 in two channel mode all the time and really drive it to it's limit, you will probably shorten the life of the amp."

Opprinnelig ble det oppgitt høyere spec for XPA-3 og XPA-5 når de kun ble brukt i to kanaler. Mange ville av den grunn heller kjøpe disse to i stedet for XPA-2. Etter diskusjonene rundt dette ble de oppgitte specene for 2 kanals drift fjernet.

For min del ser jeg film på full blås. Var derfor ikke i tvil om at jeg ville ha en forsterker med like mange kanaler som jeg faktisk skulle bruke. Mitt råd er med bakgrunn i det jeg har lest å kjøpe en forsterker som er bygd for det du skal bruke den til. Streker igjen under at det antagelig ikke er noe problem å bruke en XPA-3 eller 5 fast på to kanaler. Skal den i tillegg brukes i bi-amp reduserer det sikkert ytterligere det potensielle problemet. Jeg liker bare å være på den sikre(ste) siden

Newcomer yel sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så.. derfor ref ditt innlegg, vil det lønne seg å bi-ampe front med feks en xpa 5 pr side? Da vil man jo få 12 transistorer pr side... ?

Tenkt tilfelle: 2 stk xpa 5. en til høyre kanal og en til venstre. Bi- bi ampe disse,for stereo. da vil man fortsatt ha 3 kanaler igjen pr side., 6 totalt. Har man da 4 bakkanaler, og en senter, kan det være en ide å bi ampe senter også.. Ikke pga strømforsyning etc , men man får avlastet stresset på transistorene..?

-Y

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yel
    Så.. derfor ref ditt innlegg, vil det lønne seg å bi-ampe front med feks en xpa 5 pr side? Da vil man jo få 12 transistorer pr side... ?

Tenkt tilfelle: 2 stk xpa 5. en til høyre kanal og en til venstre. Bi- bi ampe disse,for stereo. da vil man fortsatt ha 3 kanaler igjen pr side., 6 totalt. Har man da 4 bakkanaler, og en senter, kan det være en ide å bi ampe senter også.. Ikke pga strømforsyning etc , men man får avlastet stresset på transistorene..?

-Y
    I følge denne skissen vil du bruke samtlige kanaler. Hvor mye lydmessig og/eller gevinst i form av kraft du får ut av dette vet jeg ikke. XPA-5 og XPA-2 har samme strømforsyning. Ville det ikke være like greit å bruke en XPA-2 til frontene og en XPA-5 til resten?

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8)
    I følge denne skissen vil du bruke samtlige kanaler. Hvor mye lydmessig og/eller gevinst i form av kraft du får ut av dette vet jeg ikke. XPA-5 og XPA-2 har samme strømforsyning. Ville det ikke være like greit å bruke en XPA-2 til frontene og en XPA-5 til resten?
    skjønner ikke jaget etter å få brukt xpa 5 til alt , i alle mulige konfigurasjoner :-D
    hva med xpa2 til fronter + xpa3 til center /bak , evt 3x upa1 til center og bak .
    Da har du et oppsett som har alle forutsetninger til å spille bra både i stereo og surround .
    Det er jo også mange som mener at 2 stk upa1 spiller penere enn en xpa2 men kanskje mangler litt krefter i bassen .

MEN krefter er vel ikke problemet når man kjøper en emo forsterker uansett , i praksis driver de jo det meste uten problemer 8)

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cleeves
    Har du testet bi-amping med XPA-5? Var av samme oppfatning som deg i utgangspunktet, men etter å ha prøvd begge deler (2 kanaler vs bi-amp med XPA-5) klarer eg ikke høre lydmessige forskjeller på dette. Ikke er det noe tilsynelatende mer headroom å hente heller. Mulig XPA-2 har mer å gi i ren stereo enn èn bi-ampet XPA-5, skulle likt å prøvd dette men siden XPA-5 ikke viser tegn til å knele selv med kappa 9.2i på rimelig ekstreme volum så spørs det om eg noen gang får sammenlignet.

Edit: skriveleif
    Det kommer veldig ann på høytallerene. På mine Klipsch så har det aldri vært veldig stor forskjell, da de er lettdrevne og egentlig ikke krever så mye kraft.

Min kompis som kjøpte min XPA-5 har denne til å drive kun 2 fronter, og bi-amper. Han hører normalt ikke så stor forskjell på ting. Mens vi ventet på å opp anlegget hans skikkelig så kjørte han sine Focaler på kun 1 kanal pr høytaller (Husker ikke navnet, men de er digre, og kostet nye rett under 40 tusen).

Når vi var ferdig så fikk jeg en telefon fra han når han hadde fått testet litt, og han merket skikkelig forskjell. At det var mye mer kontroll i bass osv. Mange forventer nok at ting blir høyere, men det er ikke riktig. Høytalleren han er vel 3 veis, med 1 stor bass, og en passe stor mellomtone og en diskant. Nå har vel bassen hans 250 watt å leke seg på alene, og 250 watt på mellomtone diskant. Hos meg så ville jeg fått 250 watt til 1 liten diskant,og 250 watt til 3 mellomtone/bass elementer, siden mine kun er 2 veis.

Newcomer yel sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jojo, i surround... Men i stereo, ville jeg da ha en 1200va trafo pr kanal.. dobbelt av en xpa2...
    Og ved å bi-ampe, stresser man ikke de stakkars smp og få transistorene like mye, antar jeg..

-Y

Newcomer Cleeves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer veldig ann på høytallerene. På mine Klipsch så har det aldri vært veldig stor forskjell, da de er lettdrevne og egentlig ikke krever så mye kraft.

Min kompis som kjøpte min XPA-5 har denne til å drive kun 2 fronter, og bi-amper. Han hører normalt ikke så stor forskjell på ting. Mens vi ventet på å opp anlegget hans skikkelig så kjørte han sine Focaler på kun 1 kanal pr høytaller (Husker ikke navnet, men de er digre, og kostet nye rett under 40 tusen).

Når vi var ferdig så fikk jeg en telefon fra han når han hadde fått testet litt, og han merket skikkelig forskjell. At det var mye mer kontroll i bass osv. Mange forventer nok at ting blir høyere, men det er ikke riktig. Høytalleren han er vel 3 veis, med 1 stor bass, og en passe stor mellomtone og en diskant. Nå har vel bassen hans 250 watt å leke seg på alene, og 250 watt på mellomtone diskant. Hos meg så ville jeg fått 250 watt til 1 liten diskant,og 250 watt til 3 mellomtone/bass elementer, siden mine kun er 2 veis.
    Nei lyden blir selvsagt ikke høyere siden spenningen påsatt høyttalerene ikke endres ved bi-amping. Å si at 250W på bass og 250W på mellomtone/diskant er enkelt som 2+2 er ikke uten videre en god fremstilling da trinnene suger strøm fra samme forsyning. Samtidighet i frekvenspåtrykk vil spille en stor rolle mtp dette. Dessuten har du ikke gitt noen av elementene mer max-effekt å leke seg med enn det de i utgangspunktet hadde med 1 kanal pr ht.

Vil anbefale alle sterkt om å koble frem og tilbake noen ganger for å kunne sammenligne skikkelig. Ellers er eg redd at placebo-effekten vil spille mange et puss.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Emo-Xpa-5

Hei! Jeg har nå Mirage omd-28 med center C-2 i front. Omd-15 og omd-5 bak (+ 2 mirage subber). Ser der er 3x2 terminaler på omd-28. Receiver er Pioneer svx-lx70. Hvordan bør jeg koble xpa-5 her? Bør jeg bi-ampe frontene og "siste" fra xpa-5 til center? (Og la pioneeren ta seg av bakhøytalerne?)

Side 115 av 172 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 111 112 113 114 115 116 117 118 119 125 135 145 155 165 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •