Offisiell TEKNISK tråd Emotiva Audio - Side 111

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 111 av 172 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 107 108 109 110 111 112 113 114 115 121 131 141 151 161 171 ... SisteSiste
Viser resultater 2,201 til 2,220 av 3425
    Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av fotan
    Jeg hadde en Cayin DP 12 EX til å drive mine Klipsch rf83,rc64 og rs62...med STORT hell Men byttet til Pioneer RX V 1900,og effekt XPA 2 (ville teste noe nytt) på frontene....det ble en gedigen nedtur for meg...XPA 2 spiller mye dårligere i stereo en Cayin Så jeg solgte XPA 2....og kjøpte en Parasound HCA 5220......det var SAKER det Min konklusjon er...at Klipsch og XPA ikke er noe sælig sammmen,mister dynamikk og mye mellomtone....Ligger en Cayin til RØVERPRIS på torget her 4000kr.....den å KLipsch sammen er en dynamikkbombe,og strømsterk er den også!!!!

cayin kan jeg ikke uttale meg om, men jeg har hatt en del parasound på mine Klipsch, identisk oppsett med det du nevner faktisk, og jeg fikk totalt et bedre lydbilde med XPA-3 som jeg hadde i noen mnd, i forhold til Halo A23 som jeg hadde ei god stund, samt også NC2250.. til stereo var nok det noe mer detaljer i Halo, men ikke i NC, men til kino var XPA-3 vel så god som Halo, hvertfall med tanke på prisen i tillegg..

jeg solgte mitt Halo sett (A21 og A23) og har kjøpt XPA-5 og skal snart også supplere med XPA-2 rett og slett fordi det ble så lite forskjell til film (litt mer til stereo, men der brukes ikke kinorommet like mye til likevel..) og da ble det rett og slett mer krefter til mindre penger... men for all del, smaken er som baken - men pris tatt i betraktning er Emotiva bra nok for veldig mange.. :P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører mest forskjell i stereo ja.....men DU har vel kjøpt XPA 2 du.....????

[QUOTE=c-v]cayin kan jeg ikke uttale meg om, men jeg har hatt en del parasound på mine Klipsch, identisk oppsett med det du nevner faktisk, og jeg fikk totalt et bedre lydbilde med XPA-3 som jeg hadde i noen mnd, i forhold til Halo A23 som jeg hadde ei god stund, samt også NC2250.. til stereo var nok det noe mer detaljer i Halo, men ikke i NC, men til kino var XPA-3 vel så god som Halo, hvertfall med tanke på prisen i tillegg..

jeg solgte mitt Halo sett (A21 og A23) og har kjøpt XPA-5 og skal snart også supplere med XPA-2 rett og slett fordi det ble så lite forskjell til film (litt mer til stereo, men der brukes ikke kinorommet like mye til likevel..) og da ble det rett og slett mer krefter til mindre penger... men for all del, smaken er som
    baken - men pris tatt i betraktning er Emotiva bra nok for veldig mange..

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=fotan]Hører mest forskjell i stereo ja.....men DU har vel kjøpt XPA 2 du.....????

Sitat Opprinnelig postet av c-v
    cayin kan jeg ikke uttale meg om, men jeg har hatt en del parasound på mine Klipsch, identisk oppsett med det du nevner faktisk, og jeg fikk totalt et bedre lydbilde med XPA-3 som jeg hadde i noen mnd, i forhold til Halo A23 som jeg hadde ei god stund, samt også NC2250.. til stereo var nok det noe mer detaljer i Halo, men ikke i NC, men til kino var XPA-3 vel så god som Halo, hvertfall med tanke på prisen i tillegg..

jeg solgte mitt Halo sett (A21 og A23) og har kjøpt XPA-5 og skal snart også supplere med XPA-2 rett og slett fordi det ble så lite forskjell til film (litt mer til stereo, men der brukes ikke kinorommet like mye til likevel..) og da ble det rett og slett mer krefter til mindre penger... men for all del, smaken er som
    baken - men pris tatt i betraktning er Emotiva bra nok for veldig mange..

nei, XPA-5.. vurderer en XPA-2 etterhvert, men det er ikke bestemt enda.. har HATT XPA-3 på Klipsch.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har HATT XPA-3 på Klipsch.
    Var det på RF-83 du testet den? Hvordan funket det?
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Var det på RF-83 du testet den? Hvordan funket det?
    jeg testet den i hovedsak på RF83 og RC64, ja.. men også et par dager jeg kjørte test opp mot RF82..

nja.. i hovedtrekk hvis jeg sammenligner mot f.eks NC2250 synes jeg Emotivaen var i grove trekk litt foran på det meste, føltes kraftigere, mulig det var pga fin og tung bass.. diskant/mellomtone område føltes relativt lik.. med totalt var prisen i stor favør Emotiva, og fikk i tillegg en enstra kanal til center på kjøpet som jo hadde svært mye å si!

vurdert opp mot Halo (A23& A21) A21 virket ikke å være noe kraftigere, men skal man pirke og lytte etter mikrodetaljer når man spiller musikk, var denne hakket bedre - ikke så mye bedre at det forsvarte prisen, men dog, noe bedre detaljer.. lydsignatur relativ lik også her.. litt typisk amerikask..

til filmbruk som jeg hovedsak bruker det til, kom ikke dette med detaljer like godt til sin rett, så det litte plusset forsvant litt der, og med tanke på f.eks XPA-2 til ca 7-7500kr, i forhold til ca 20-25000 for A21 var det egentlig et lett valg synes jeg.. TIL PRISEN.. følte på ingen måte at halo var verdt de ekstra kronene i forhold til det jeg fikk til mitt bruk - viktig å merke seg.. hadde det vært primært musikk hadde resultat blitt noe annerledes, ettersom da Halo var noe bedre, men fremdeles ikke 15-20 000 kr bedre..

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tvil om at Emotiva leverer enormt mye for pengene :-)

Hvordan var den effektmessig da? På RF-83'ene altså. Ble den litt snau, eller følte du den holdt følge med Parasound'ene?
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Ingen tvil om at Emotiva leverer enormt mye for pengene :-)

Hvordan var den effektmessig da? På RF-83'ene altså. Ble den litt snau, eller følte du den holdt følge med Parasound'ene?

blir litt feil å sammenligne XPA-3 som er 3 kanaler og jeg brukte alle 3, mot f.eks NC2250 som jeg brukte kun 2 kanaler (med mer pr kanal) og samme gjelder A21, men følte på ingen måte at den sto tilbake for Parasound i krefter.. og nå er det også mer krefter i XPA-2, så blir nok det rundt påske tenker jeg.. frem til da skal XPA-5 drive hele anlegget alene..

svært lysten på å prøve ut en ERC-1 også.. vi får se:-) bruker nå kun dvd spiller som CD spiller:-)

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest/snakket med devilej ang hans erfaring med XPA-2 og 5 så falt valget på 2 stk XPA-5.
    Biamper da både frontene og senteren med krefter fra begge forsterkerene, ble litt av en kablingssalat bak der ;D

(Jeg har -ikke- ryddet og dette er TV-stua, som huser både katter og kjærring. Derfor sort/hvit.. bittelitt mer støvvennlig)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Etter å ha lest/snakket med devilej ang hans erfaring med XPA-2 og 5 så falt valget på 2 stk XPA-5.
    Biamper da både frontene og senteren med krefter fra begge forsterkerene, ble litt av en kablingssalat bak der ;D

(Jeg har -ikke- ryddet og dette er TV-stua, som huser både katter og kjærring. Derfor sort/hvit.. bittelitt mer støvvennlig)
    Med de forsterkerene der, så blir vel ikke den ovnen brukt så mye

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Har du tungdrevne høytallere, så vil jeg nok tro at XPA-5 med bi-amping vil gjøre det enda bedre enn XPA-2

En kompis kjørte først med XPA-5 på kun frontene, da altså med 3 kanaler ubrukt. Og han merket med en gang at det å bi-ampe ha en helt annen lyd enn uten. Spesielt i bassen så ble alt meget meget bra.
    hva med å biampe med 2 stk xpa2 + en xpa3 til senter/surround

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Med de forsterkerene der, så blir vel ikke den ovnen brukt så mye
    Vel, Emotiva forsterkerne blir generelt sett veldig lite varme. Min blir nesten ikke lunken engang, selv etter timevis på relativt bra volum.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kappel
    hva med å biampe med 2 stk xpa2 + en xpa3 til senter/surround
    Har man mulighet for bi-amping på senter så ville det også vært verdt det, så da hadde det vært bedre med 3x XPA-2 og 1 stk UPA-2 eller 5 til surround (om man har 5.1 eller 7.1).

Til film så trenger senteren like mye kraft som frontene for å holde med, eller faktisk mere også.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå i går kveld kom endelig XPA-5'en min til norsk jord. ankom gardermoen:-)

da er det bare å vente til den kommer seg i hus i ålesund:-)

så blir det vel trolig en XPA-5 / XPA-2 til å drive kun fronter rundt påske, er derfor på jakt etter grunner til hva jeg bør velge.. kommer nok ikke til å bli noe mer enn 5.1/7.1 på veldig veldig lenge uansett, så er da XPA-5 til center og surround + XPA-2 til fronter bedre, eller er 2x XPA-5 å foretrekke?

Gi gjerne grunn for hva jeg bør ha i bakhodet...

Newcomer Thoros sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=c-v]Nå i går kveld kom endelig XPA-5'en min til norsk jord. ankom gardermoen:-)

da er det bare å vente til den kommer seg i hus i ålesund:-)

så blir det vel trolig en XPA-5 / XPA-2 til å drive kun fronter rundt påske, er derfor på jakt etter grunner til hva jeg bør velge.. kommer nok ikke til å bli noe mer enn 5.1/7.1 på veldig veldig lenge uansett, så er da XPA-5 til center og surround + XPA-2 til fronter bedre, eller er 2x XPA-5 å foretrekke?

Gi gjerne grunn for hva jeg bør ha i bakhodet...[/QUOT

Jeg hadde samme problemstillingen i min kino, det ble til at jeg kjøpte en XPA-5 til, da synest jeg at man har et mere fleksibelt utgangspunkt. Man kan biampe fronter og senter, i tillegg er jo mulighet for 9.1 oppsett om man skulle ønske det i fremtiden.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gi gjerne grunn for hva jeg bør ha i bakhodet...
    En XPA-5 har både mer kraft og strømreserver enn XPA-2 hvis du kun skal drivre 2 fronter. Men da hvis du bruker bi-amping. De har samme trafo på 1200VA. Ved bi-amping så får du 100w mer til hver kanal (Begge gir vel uansett litt mer watt enn det Emotiva oppgir).

Men XPA-5 har også større kondensator bank enn XPA-5, og det har noe å si når det skjer mye i lydbildet. Kommer det en kraftig explosjon eller plutselig mye bass f.eks. Så trenger høytallerene fort mye strøm, og kanskje mer enn trafoen kan levere, da bruker den det som den har lagret opp i kondensatorene. Men forskjellen er ikke veldig stor. XPA-5 har 60 tusen, noe som da blir 24 tusen pr kanal ved bi-amping (da ikke å bruke siste kanal), mens XPA-2 har 45 tusen, og som gir 22,5 pr kanal.

Har du tungdrevne høytallere, eller høytallere med store elementer så trenger de all den kraften de kan få.

Newcomer Georgk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men XPA-5 har også større kondensator bank enn XPA-5, og det har noe å si når det skjer mye i lydbildet. Kommer det en kraftig explosjon eller plutselig mye bass f.eks. Så trenger høytallerene fort mye strøm, og kanskje mer enn trafoen kan levere, da bruker den det som den har lagret opp i kondensatorene. Men forskjellen er ikke veldig stor. XPA-5 har 60 tusen, noe som da blir 24 tusen pr kanal ved bi-amping (da ikke å bruke siste kanal), mens XPA-2 har 45 tusen, og som gir 22,5 pr kanal.
    trenger vell ikke å gjøre det så vanskelig... mener at det ble skrevet at XPA forsterkerne hadde felles kondensator bank til alle kanalene. det vil si, XPA-2 har 45000uf i reservere og XPA-5 har 60000uf i reserver... kjører du da f.eks. kun frontene på en XPA-5 med bi-amping, så har du 60000uf tilgjengelig.

så er det noen som nevner dette med "output devices(OD)" per kanal. XPA-2 har 12 OD per kanal, mens XPA-5 har 6 OD per kanal. vist man da kjører Bi-amping vil man totalt ha 12 OD per høyttaler, ergo, ganske likt XPA-2, bare med mere kondensator reserver.

nå kan det jo hende at det er andre faktorer som spiller inn her. men i utgangspunktet ser det ut til at XPA-5 går av med seieren i mine øyne, også da med tanke på fleksibilitet.(vist det ordet kom ut riktig)

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En XPA-5 har både mer kraft og strømreserver enn XPA-2 hvis du kun skal drivre 2 fronter. Men da hvis du bruker bi-amping. De har samme trafo på 1200VA. Ved bi-amping så får du 100w mer til hver kanal (Begge gir vel uansett litt mer watt enn det Emotiva oppgir).

Har du tungdrevne høytallere, eller høytallere med store elementer så trenger de all den kraften de kan få.

takk for svar, men siden RF83 har kun mulighet til:

ved biamp vil hele ene forsterker drive KUN hornet, mens den andre driver mellomtone/bassene, så føles det for meg litt unødvendig å gi så mye til "kun" en horndiskant..

så noe biamp vil ikke være nødvendig, da blir det i tilfelle til at jeg bruker en XPA-5, men kun benytter 2 av kanalene, og drive fronter med det.
    evt en XPA-2 til å drive fronter..

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Georgk
    trenger vell ikke å gjøre det så vanskelig... mener at det ble skrevet at XPA forsterkerne hadde felles kondensator bank til alle kanalene. det vil si, XPA-2 har 45000uf i reservere og XPA-5 har 60000uf i reserver... kjører du da f.eks. kun frontene på en XPA-5 med bi-amping, så har du 60000uf tilgjengelig.
    Det er riktig. Kondensator banken sitter på selve strømforsyner delen, men regnet det om for å gi hva man kan bruke hvis det samme signalet havner i begge høytallerene.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar, men siden RF83 har kun mulighet til:

ved biamp vil hele ene forsterker drive KUN hornet, mens den andre driver mellomtone/bassene, så føles det for meg litt unødvendig å gi så mye til "kun" en horndiskant..

så noe biamp vil ikke være nødvendig, da blir det i tilfelle til at jeg bruker en XPA-5, men kun benytter 2 av kanalene, og drive fronter med det.
    evt en XPA-2 til å drive fronter..
    Skjønner hva du mener. Men du vil ikke merke noe forskjell på dette, diskanten får ikke mere for det. Har selv bi-ampet mine RF-63, og forskjellen var ikke enorm. Klipschene er jo relativ lett drevne, men liker også å få mye kraft. Dette gjelder også diskanten.

Prisen på dem er lik, og ved kun stereo så gir XPA-5 godt over 200w som de oppgir. Mens du har større strømreserve i tillegg. Og hvis du ønsker senter en dag så har du kanalene klare.

Personlig så tor jeg du aldri vil merke forskjellen på 200 eller 300 watt som disse har i forskjell, da du aldri kommer til å unytte disse uansett. Men valget skal aldri være lett

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg ta UPA-2 eller XPA-3?

Har et par RF-62, og er en fattig student. Så er UPA lik XPA?

Eller burde jeg spare mer og velge XPA?

Side 111 av 172 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 107 108 109 110 111 112 113 114 115 121 131 141 151 161 171 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •