Offisiell TEKNISK tråd Emotiva Audio - Side 110

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 110 av 172 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 106 107 108 109 110 111 112 113 114 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste
Viser resultater 2,181 til 2,200 av 3425
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Georgk
    ja, den er dobbelt så tung som H/kén min og 5 cm høyere....
    men ett spørsmål angående plass:
    hvor mye klaring er nokk for emotivaen i høyden?

har en hjemmelaget tv-benk som jeg bare lagde med 20 cm i høyden på hyllene! har en mulighet til å forhøye de nederste hyllene, og tenkte på 5 ekstra cm, men vil 5 cm klaring bli nokk? :?:
    Det er på det sterkeste anbefalt 10 cm. Når jeg hadde min, så hadde jeg ca 7-8 cm, og den ble varm nok da. Selv med vifter som blåst inn slik at det ble litt sirkulasjon bak den.

Hvis du lager benken selv, så kan du gjøre som jeg gjorde på min benk, da jeg fant ut at 2 cm klaring på forforsterkeren (Som kun tar 80w) ble i minste laget. Denne ble meget varm. Jeg fikk tak i ett par meget støyfrie PC vifter på 120mm (800 rpm, på 12 volt), og monterte dem inn bak, slik at de blåser langs topp og side. Når er den alltid kjølig . Hvis dette er aktuelt, så snakke med meg om hvilke vifter, jeg har testet en del, og det er kun den ene spesielle typen jeg bruker i dag som faktisk støyer lavt nok til at man ikke hører dem, De andre jeg har testet, som skulle ha lav støy var hørbare. (De er heller ikke spesielt dyre)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Greven
    Heisan! Montering av xpa utsatt pga ryggprobl..; Har nå koblet til ujordet stikkontakt. Mitt spørsmål er; Må/bør jeg ha jordet stikkontakt?
    Det er absolutt ingen behov for jordet stikk kontakt. Hvis du tar en titt på XPAen hvor du dytter inn kabelen, så ser du kun 2 pinner. Altså ingen jord tilkopling på XPAen. Så den vil aldri bli jordet samme hvor mye du prøver.

Hvis du ikke henter spaden og roter litt i blomsterbedet da

Newcomer Georgk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Det er på det sterkeste anbefalt 10 cm. Når jeg hadde min, så hadde jeg ca 7-8 cm, og den ble varm nok da. Selv med vifter som blåst inn slik at det ble litt sirkulasjon bak den.

Hvis du lager benken selv, så kan du gjøre som jeg gjorde på min benk, da jeg fant ut at 2 cm klaring på forforsterkeren (Som kun tar 80w) ble i minste laget. Denne ble meget varm. Jeg fikk tak i ett par meget støyfrie PC vifter på 120mm (800 rpm, på 12 volt), og monterte dem inn bak, slik at de blåser langs topp og side. Når er den alltid kjølig . Hvis dette er aktuelt, så snakke med meg om hvilke vifter, jeg har testet en del, og det er kun den ene spesielle typen jeg bruker i dag som faktisk støyer lavt nok til at man ikke hører dem, De andre jeg har testet, som skulle ha lav støy var hørbare. (De er heller ikke spesielt dyre)
    okey, får se litt på det. vil ikke at tv-bordet skal blir for høyt heller! jobber med data til daglig og har det som hobby, så vifter er jeg godt kjent med! har brukt 2 vifter på min H/K som blir veldig varm bare den er slått på! finner vell på noe lurt!

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Det er absolutt ingen behov for jordet stikk kontakt. Hvis du tar en titt på XPAen hvor du dytter inn kabelen, så ser du kun 2 pinner. Altså ingen jord tilkopling på XPAen. Så den vil aldri bli jordet samme hvor mye du prøver.

Hvis du ikke henter spaden og roter litt i blomsterbedet da
    Flott! Takker Da blir den koblet opp i morgen.(gleder meg til å høre Mirage omd-28 med denne!!) Kan jeg ha svx-lx70 oppå xpaèn når de står "fritt" ved siden av racket? Ellers; ble du kvitt støyproblemet ditt?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Greven
    Ellers; ble du kvitt støyproblemet ditt?
    Ble kvitt støyproblemet med å selge den.

Solgte den til en kompis. Når vi koplet den opp middlertidig, pga oppussing, så støyet den middels fra høytallerene, men lagde noen fæle ulyder fra selve forsterkeren.

Når vi fikk den satt opp skikkelig, så forsvant støyen fra selve forsterkeren, og støyen fra høytallerene ble også en del lavere.

Kompisen min har også noen skikkelig tungdrevne høytallere, Focal, og jeg fikk en melding fra han når han fikk testet skikkelig etter at vi bi-ampet at det var første gangen han virkelig hørte hva det bodde i høytallerene.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    blir nok en XPA-2 til fronter på meg også, men har hørt at det ikke er noe forskjell på xpa-5 og xpa-2 ??
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Hvorfor ikke en XPA-5 til i stede? Du kobler forntene til hver sin XPA-5 og for en større kraftreserve.
    Dere er inne på noe der begge to, kanskje like greit å drømme om en xpa-5 til... Hm

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    blir nok en XPA-2 til fronter på meg også, men har hørt at det ikke er noe forskjell på xpa-5 og xpa-2 ??
    Mener jeg har lest flere steder på Emotiva-forumet at det er ganske stor forskjell jeg. Mye bedre dynamikk og lavere støygulv blant annet..

Men hvor mye det er i praksis avhenger jo av den som hører.
    Andre kombinasjoner av elektronikk og høyttalere kan vel sikkert være med å avgjøre også..

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Mener jeg har lest flere steder på Emotiva-forumet at det er ganske stor forskjell jeg. Mye bedre dynamikk og lavere støygulv blant annet..

Men hvor mye det er i praksis avhenger jo av den som hører.
    Andre kombinasjoner av elektronikk og høyttalere kan vel sikkert være med å avgjøre også..
    Hvilken har bedre dynamikk sier du?

Jeg er ikke så sikker på at 2x XPA-5 er bedre enn 1x xpa-5 og 1x xpa-2 ytelsesmessig. Leser forskjellige meninger på emotiva forumet.

-XPA-2 har 12 output devices per channel, xpa-5 har bare 6output devices per channel.
    -De har samme transformer size, 1200VA.
    -Forskjellen ligger i Secondary capacitance, xpa-2 har 45.000 uF mens XPA-5 har 60.000 uF.
    Men er ikke egentlig xpa-2 bedre da den skal dele 45.000 på to kanaler, mens xpa-5 er laget for å dele på 60.000 på 5 kanaler?
    Spørsmålet her blir vel om xpa-5 klarer å fordele de 60.000 på to dersom man bare benytter to kanaler?
    Da er kanskje XPA-5 best ytelesmessig likevel.

Edit: Er det andre faktorer som gjør XPA-2 og XPA-5 forskjellig? Jeg skal som sagt benytte en av dem til å drive et par Klipsch RF-82.

Edit2: Jeg ser nå at det er mest sannsynlig at Secondary capacitance er uavhengig av kanaler, og at det derfor taler for at XPA-5 er best her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86

Jeg er ikke så sikker på at 2x XPA-5 er bedre enn 1x xpa-5 og 1x xpa-2 ytelsesmessig. Leser forskjellige meninger på emotiva forumet.

-XPA-2 har 12 output devices per channel, xpa-5 har bare 6output devices per channel.
    -Forskjellen ligger i Secondary capacitance, xpa-2 har 45.000 uF mens XPA-5 har 60.000 uF.
    Men er ikke egentlig xpa-2 bedre da den skal dele 45.000 på to kanaler, mens xpa-5 er laget for å dele på 60.000 på 5 kanaler?
    Spørsmålet her blir vel om xpa-5 klarer å fordele de 60.000 på to dersom man bare benytter to kanaler?

Edit: Er det andre faktorer som gjør XPA-2 og XPA-5 forskjellig? Jeg skal som sagt benytte en av dem til å drive et par Klipsch RF-82.

Edit2: Jeg ser nå at det er mest sannsynlig at Secondary capacitance er uavhengig av kanaler, og at det derfor taler for at XPA-5 er best her.
    Mener jeg har lest at XPA-2 er bedre.
    Hvis du ser på bilder av XPA-2 og XPA-5 uten topplokket på, så ser man at de ikke ser like ut nedi (bortsett fra 2 vs 5 kanaler selvfølgelig).

Men har ikke hørt noen av de selv, så er bare ting jeg har lest på Emotiva-forumet og her. Hvor mye hver enkelt hører kan være forskjellig =)

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser nytten av XPA-5, med tanke på tilgang til flere kanaler.
    Men dersom du bare skal ha to kanaler, og er helt sikker på det, så er nok XPA-2 det beste valget.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men dersom du bare skal ha to kanaler, og er helt sikker på det, så er nok XPA-2 det beste valget.
    Ja man må jo vurdere hvor mange bokser man vil ha i stua også.
    Tror 1 stk Emotiva effektforsterker holder sånn utseende-messig hehe

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Ja man må jo vurdere hvor mange bokser man vil ha i stua også.
    Tror 1 stk Emotiva effektforsterker holder sånn utseende-messig hehe
    Har ihvertfall plass til en til emotiva effekt
    Får vente til et eventuelt påske-salg hos Emotiva.
    Handle litt kabler også.

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg driver å vurderer en xpa-5 til anlegget mitt. noen som har peil på om det vill bli en bra kombo sammen med dette?

nadt744
    cerwin vega dc12 fronter
    cerwin vega cls6c senter
    cerwin vega cls6 bakhøytalere

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reimers
    jeg driver å vurderer en xpa-5 til anlegget mitt. noen som har peil på om det vill bli en bra kombo sammen med dette?

nadt744
    cerwin vega dc12 fronter
    cerwin vega cls6c senter
    cerwin vega cls6 bakhøytalere
    Hadde nok blitt livat i heimen med en XPA-5 til å mate det oppsettet ja :-)
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

det som ser ut til å være unisont på emo forum , er at xpa5 kan yte mer enn 200w om den kjøres med kun 2 kanaler , men den kjøres da i "overload" dvs mer enn forsterkertrinnet er dimmensjonert for og dette vil over tid med høy spilling gå ut over levetid .
    xpa2 har 12 utg transistorer pr kanal , mot 6 pr kanal på 3/5 og kan derved levere mer strøm uten å overbelastes.
    Data for xpa3 i 1-3 kanaler i drift :

Power output into 8 ohms
    200 watts into 3 channels
    250 watts into 2 channels
    300 watts into 1 channel

Power output into 4 ohms
    300 watts into 3 channels
    400 watts into 2 channels
    500 watts into 1 channel

THD 0.006%

Frequency response of 10-150Khz (-3db) and 20-20Khz (+/- 0.125db)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en Cayin DP 12 EX til å drive mine Klipsch rf83,rc64 og rs62...med STORT hell Men byttet til Pioneer RX V 1900,og effekt XPA 2 (ville teste noe nytt) på frontene....det ble en gedigen nedtur for meg...XPA 2 spiller mye dårligere i stereo en Cayin Så jeg solgte XPA 2....og kjøpte en Parasound HCA 5220......det var SAKER det Min konklusjon er...at Klipsch og XPA ikke er noe sælig sammmen,mister dynamikk og mye mellomtone....Ligger en Cayin til RØVERPRIS på torget her 4000kr.....den å KLipsch sammen er en dynamikkbombe,og strømsterk er den også!!!!

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kappel
    det som ser ut til å være unisont på emo forum , er at xpa5 kan yte mer enn 200w om den kjøres med kun 2 kanaler , men den kjøres da i "overload" dvs mer enn forsterkertrinnet er dimmensjonert for og dette vil over tid med høy spilling gå ut over levetid .
    xpa2 har 12 utg transistorer pr kanal , mot 6 pr kanal på 3/5 og kan derved levere mer strøm uten å overbelastes.
    Data for xpa3 i 1-3 kanaler i drift :

Power output into 8 ohms
    200 watts into 3 channels
    250 watts into 2 channels
    300 watts into 1 channel

Power output into 4 ohms
    300 watts into 3 channels
    400 watts into 2 channels
    500 watts into 1 channel

THD 0.006%

Frequency response of 10-150Khz (-3db) and 20-20Khz (+/- 0.125db)
    So what are you saying my dear?
    Til et par fronter i stereo så ville du valgt xpa-2? Eller XPA-3 eller XPA-5?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tungdrevne høytallere, så vil jeg nok tro at XPA-5 med bi-amping vil gjøre det enda bedre enn XPA-2

En kompis kjørte først med XPA-5 på kun frontene, da altså med 3 kanaler ubrukt. Og han merket med en gang at det å bi-ampe ha en helt annen lyd enn uten. Spesielt i bassen så ble alt meget meget bra.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    So what are you saying my dear?
    Til et par fronter i stereo så ville du valgt xpa-2? Eller XPA-3 eller XPA-5?
    helt klart xpa2 i min bok :O) og kjøre den innenfor det den er beregnet for i steden for å overbelaste en 3/5 ikke at jeg tror det er lett men :O)
    regner med at det er en grunn til at en to kanaler har samme pris og veier mer enn en 5 kanaler

emo sier :

You'll notice detailed highs and a powerful, tight, extended low end that can take whatever's thrown at it. As one user gleefully commented, 'It's a rock concert in an 80 pound box.'

The XPA-2 employs an enchanced output stage, pushing it a step above the XPA-5 and XPA-3, and allowing for even greater concentration of power

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kappel
    Har også lest om dette på Emotivaforumet. Men en eller annen konkluderte med at man måtte ha tungdrevne høytalere og spille høyt lenge for og ødelegge forsterkeren.
    Debatten begynte med at man ikke lenger fant info. om hvor mye f.eks XPA-3 kunne gi av watt i to kanaler. Man mente Emotiva helt bevisst tok vekk infoen siden dette ikke var bra for salget av andre forsterkere. Man kjøpte da heller XPA-5 i stedet for to. Det at Emotiva sa det ikke var bra for forsterkeren var altså ikke nok, og derfor tok man vekk info om hvordan forsterkere oppførte seg dersom man kjørte den på færre kanaler.
    Kanskje Emotiva gjorde pga. sviktende salg, kanskje pga. garanti/reklamasjons-problematikk. Eller for de som stoler på Emotiva; rett og slett for kundens beste. Who Knows?

Side 110 av 172 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 106 107 108 109 110 111 112 113 114 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •