Effekt til kjempen Swans 2.3C senterhøyttaler - jakten avsluttet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effekt til kjempen Swans 2.3C senterhøyttaler - jakten avsluttet

Hallo i luken.

Er på jakt etter effekttrinn til Swans 2.3C. Dette er en stor senter som tåler MYE. Bilder av anlegget finner dere via linken i signaturen.

Drives nå av en Yamaha RX-V1800 surroundreceiver. Har egen effektforsterker til frontene, så 1800 driver strengt tatt bare senteren og bakhøyttalerene fra 80hz og opp.

I utgangspunktet er jeg egentlig fornøyd med lyden selv på svært høyt nivå. Har dessverre vært så dum å lese her på forumet at det er mulig å få mye mer ut av senteren med eget effekttrinn. Dette må jeg nå prøve selv he he.

Forsterkeren kan være mono eller stereo. Stereoforsterker må ikke kunne brokobles da den kan drive senteren i biamp konfigurasjon, men det skader selvsagt ikke å ha muligheten. Kjøper gjerne brukt. Prisklasse opp mot 8000.

Lyden må ikke være hard i det øvre registeret. Forsterkeren bør ha guffe og trøkk, men ikke være innelukket. En nydelig mellomtone er heller ikke dumt. Freser gjennom en konsert BD i ny og ne, men bruken er 95% film.

Kandidater som har dukket opp til nå er følgende:

- Rotel RB1091
    - Adcom ??
    - Parasound NC 2125 / 2250
    - Primare 30.2 / 31.2

Nye forslag eller kommentarer til de nevnte er ønskelig.

PS: forsterkeren MÅ være en klar oppgradering fra surroundreceiveren!

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midgard Oberon vil sikkert funke helt fint.

Kenti og Hellnoob har vel begge samme effekt, sjekk ut hva de har/ og har hatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hellnoob har Rotel RB1091 og Kenti har Midgard Oberon 2.1. Har aldri hørt noen av disse selv. Absolutt aktuelle kandidater.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Lyden må ikke være hard i det øvre registeret. Forsterkeren bør ha guffe og trøkk, men ikke være innelukket. En nydelig mellomtone er heller ikke dumt. Freser gjennom en konsert BD i ny og ne, men bruken er 95% film.

Kandidater som har dukket opp til nå er følgende:

- Parasound NC 2125 / 2250
    Her kan du også inkludere Parasound A23 som en potensiell kandidat.

Oberon og Rotel sine digitale gir ekstremt mye kraft for penga, men jeg vil anbefalle deg å teste ut disse produktene før du handler med tanke på "lyden må ikke være hard i det øvre registeret". Disse er ikke direkte harde, men de er heller ikke så behagelige som f.eks. Parasound sine produkter.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2.3C har vel ikke mulighet for å biampe? Den har vel bare ett sett innganger? Jeg skal drive min 2.3C med en brokoblet Parasound NC 2125 i forste omgang til jeg finner meg en mono morsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2.3C har to sett innganger så biamping går som ei kule

Parasound A23 kan godt være et bra alternativ, hadde ikke tenkt på denne. Herved med på lista. Jeg HATER spiss/hard lyd etter å ha vært plaget av dette med dårlige kombinasjoner i tidligere anlegg.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min 2.3C har IKKE biampingsmuligheter - kun ett par terminaler, så da er det forskjellige versjoner ute og går.

Forøvrig har jeg fått en del henvendelser i det siste angående Rotel og Swans, og min holdning er: ikke hør på hva andre sier, prøv ut selv og la dine egne ører avgjøre. Jeg kommer forøvrig ikke til å bytte effekt på Swans.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke prøvd parasound sine produkter på 2.3C, så skal ikke komme her å si at den ene eller andre låter bedre uten å ha hørt kombinasjonen. Men Oberon 2.1 driver senteren uten problemer i det hele tatt, og låter langt fra hardt eller "ubehagelig" i toppen etter min smak. Har heller ingen umiddelbare planer/trang til å skifte effekt på senteren, og det betyr vel at jeg er ganske fornøyd med jobben den gjør.

Er selvfølgelig enig med Hellnoob at du bør lytte selv om du har mulighet, noe desverre ikke alle har. Kan legge til at jeg også syntes Oberon 6.1 gjorde en god jobb på F2.2F, men at jeg også har hørt andre forsterkere gjør en enda bedre jobb.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Dali Euphonia CS4 senter HT som er ganske tungdreven. En nominell impedanse på 4 ohm (minimum 3,4 ohm) og en følsomhet på 88,5 db. Denne drives av en Halo A23. Spiller meget godt. Klarer sikkert å dra Swansen på en god måte. Den får frem et varmt og ikke masete lydbilde. Annbefales.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min egen Swans F2.3C har kun to terminaler.

Jeg har benyttet DOXA Model72 på denne, og du verden som den løsner i fht. hva en receiver kan levere av kraft.

Om jeg benyttet kun den ene kanalen eller hele forsterkeren som "Pseudo"-koblet, hadde resultatet fint lite å si på hva forsterkeren kunne varte opp med. Den er nær sagt utømmelig.

Nå byttes Model72 ut med Model73, selv om det selvsagt kan oppfattes som litt "overkill" på en center. Det handler for min del mer om "full pakke" på hele frontrekka... 8)

En senter som får nok power, vil garantert overraske deg!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg var helt sikker på at det var dobble terminaler baki der, men nå ble jeg jammen meg usikker. Lønner seg sjeldent å være for bombastisk, så dette må jeg hjem og sjekke før jeg uttaler meg mer.

Komponenter må prøves hjemme hos seg selv for å vite om det funker akkurat der. Fint å få en påminning om dette en gang i blant. Hverken Oberon eller Rotel er derfor avskrevet. Liker å høre at folk ikke har planer om å bytte komponenter de har hatt en stund. Sier som regel mer om komponenten og matchen enn hyllester av nylig kjøpte produkter.

Godeste Flageborg kommer innom med Doxa 72 i kveld. Kunne låne den noen dager for å høre om det er noe for meg. Blir artig. Lest mye om Doxa og prøvd en 72 tidligere da jeg hadde Gradient Revolution. Husker godt den nydelige mellomtonen, og forsterkeren imponerte meg den gang.

Vet du RoKo om modell 72 kan oppgraderes til 73? Greit å vite, men ikke noe must. Har ikke lik effekt på frontene og senteren uansett, og den automatiske romkorreksjonen visker ut det meste av forskjeller.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Doxa Model72 kan ikke oppgraderes til Model73. Det var derfor jeg byttet ut mine...

Faktisk er det en av mine 72'ere du nå får låne av Flageborg! :-)
    Jeg tror faktisk også at den er et lite hakk "nyere" enn den opprinnelige 72 også... ;-)

Lov meg at du også hører på denne på frontene dine.
    Deretter kan du fortelle meg hva du opplever av holografi-presisjon, samt "soundstage".

Hadde det ikke vært for at jeg har byttet ut hele frontrekka til Model73 (tre stereo-forsterkere), hadde jeg garantert fortsatt beholdt 72'erne.

Gled deg!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en av dine he he. Den norske hifi verdene er ikke stor

Jeg skal prøve den som effekt på frontene også. Om den kan hamle opp med Coda CS300 på holografi-presisjon og soundstage blir spennende å høre.

Hva ligger prisene på modell 73, er disse offentliggjort?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Model73 vil koste et sted mellom 20-25k.

Men det er ingen høy pris for en slik forsterker. Ingen grunn til å blunke, med andre ord...

Bare en oppgradering av eksisterende DOXA-forsterker TIL Model72 koster jo 10.000.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok feil. Swans 2.3C har kun et par høyttalerterminaler.

Har helga fri og dama er på jentetur. Får derfor godt tid til å evaluere Doxa Model 72, samt eksperimentere med plassering av Rockwool Akustikkplater som jeg henter i dag.

Må si jeg er en tanke skeptisk til hvor mye forskjell det vil være med ekstra effekt på senteren kontra å la den bli drevet av receiveren. Grunnen til det er at frontene blir drevet av eget effekttrinn og subene tar seg av bass under 80hz. Da gjenstår det kun å drive senteren og bakhøyttalerene fra 80 hz og opp. Skulle tro at det er viktige faktorer for at forsterkeren stort sett får arbeide innenfor sitt lineære område, selv ved høye volum. Dette skal grundig testes og det kan være jeg må bite i meg skepsisen

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mja, du...

Min receiver gikk støtt og stadig i protection under skytescener, eksempelvis i Die Hard 4 (scenen i leiligheten til hackeren).
    Det var opplagt senterkanalen som trigget dette "fenomenet"... 8)

Jeg mener at receiveren min er på 7x120w. Høyttalerne blir kjørt som "small".

Med Doxa 72 på senter, skjedde dette aldri.

Watt er med andre ord ikke alltid watt - i alle fall ikke de samme "wattene"! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt er ikke watt, det er sikkert. Det må være strømreserver i bakhånd for at det skal være noe mer enn papir watt.

Jeg har aldri hatt problem med at Yamaha 1800 går i protection, selv ved volum jeg betegner som høye. Ser ofte filmer på -5 i volum (gain 7 på høyttalerene + mastervolum på -12 = -5). Synes heller ikke det vrenger. Nå kan det selvsagt være at andre ser film på høyere volum enn jeg.

Uansett, det skal prøves under seriøse forhold med nivåmatching og åpent sinn. Gleder meg!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Swans F1.1C låt tynt og uengasjert med receiver-krefter(Marantz MM8003 på 8 x 140 Watt). Med 250 Krell-watt er det langt mere liv, dybde og dynamikk i den.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er slike tilbakemeldinger som har gitt meg lysten på å teste effekt til senteren. Selv om jeg er fornøyd nå kan jeg bli enda mer fornøyd he he.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Det er slike tilbakemeldinger som har gitt meg lysten på å teste effekt til senteren. Selv om jeg er fornøyd nå kan jeg bli enda mer fornøyd he he.
    Da håper jeg du får samme erfaring som jeg. Den forrige eieren av senteren min solgte den da hans Yamaha RX-1800 ikke klarte å drive senteren skikkelig ifølge han.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •