Effektforsterkere for de kresne

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterkere for de kresne

Har hatt litt for mye penger å rutte med det siste året og har endt opp med å kjøpe en hel haug med fjas av hifi utstyr:

DENON AVP-A1HDA surroundprosessor (snadder)
    B&W 802d m/ tilhørende senter
    Nordost Red Dawn signal og høyttalerkabler
    Parasound JC-1 Monoblokker
    ISOTEK Sigmas strømfilter
    + masse annet tull

Trodde vel egentlig at jeg skulle bli fornøyd med lyden etter å brukt så mye penger på anlegg, men det er ikke all musikk som blir like bra føler jeg.
    Synes musikken ofte høres hard og tynn ut, ikke skjærende eller skrikende, men mer masete og slitsom i lengden. Målet mitt er å kunne skru så høyt jeg vil på all type musikk uten at lyden blir plagsom å høre på på noen måte, men det ser ut til å være vanskelig. Anlegget står i et betongrom med litt smånakne vegger, så det spiller sikkert inn en del her.

Det jeg savner mest er kanskje litt fylde/volum i mellomtone/diskant området. Bassen er forøvrig veldig bra, men får inntrykk av at det er litt "PA"-lyd i anlegget mitt (mye bass og diskant).
    Det jeg egentlig lurer på er om det kanskje er forsterkervalget mitt (parasound jc-1) som gjør lyden litt spinkel eller om det kan være andre ting?
    Jeg vurderer etter hvert nå å prøve noen andre forsterkere og lurer på om noen kunne fortelle meg litt om lyden på de (gjerne i forhold til JC-1):
    - Electrocompaniet NEMO
    - McIntosh et eller annet

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    + Classe effekttrinn

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har mere penger igjen så ville jeg brukt de på lyddemping/akustikk i rommet. Høres ut som det er der hele problemet ligger.

Betongrom med smånakne vegger..(grøss)

Nesten skammelig med så lekkert utstyr når du ikke utnytter potensialet til fulle.

Her kan du få hjelp, men det koster litt. Acoustic Tuning

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig at det er dempingen som er hovedproblemet mitt.
    Jeg har 2 lodne tepper på gulvet og stor ullete sofa + gardiner på den ene veggen som demper. Ellers er taket + 3 av veggene helt nakne.
    Jeg hengte opp noen meter med teddybjørnstoff på bakveggen i går for å se om det hjalp noe på lyden og det ble egentlig en del bedre.
    Skal ta en titt på linken din.

Newcomer Kingestad sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Jeg har 2 lodne tepper på gulvet og stor ullete sofa + gardiner på den ene veggen som demper. Ellers er taket + 3 av veggene helt nakne.
    Jeg hengte opp noen meter med teddybjørnstoff på bakveggen i går for å se om det hjalp noe på lyden og det ble egentlig en del bedre.
    Skal ta en titt på linken din.
    Kan også være dårlig match av utstyr med tanke på din egen lydpreferanse, Hadde samme problemet med primare på høytalerne mine, liker selv behagelig å fyldig lyd som ikke blir pågående uansett om du spiller høyt eller lavt.

Prøv Ec eller Mcintosh, begge har en veldig varm å behagelig lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke testet mcintosh på b&w enda, men det virker som lyden er veldig mektig og fyldig i disse i forhold til parasound. Parasound gir bra bass, har en utrolig oppløst og rik diskant, men virker litt tynn og spinkel i midregionen.
    Har ikke hørt så mye på primare, men har fått inntrykk av at de er litt lik parasound i lyden.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke testet mcintosh på b&w enda, men det virker som lyden er veldig mektig og fyldig i disse i forhold til parasound. Parasound gir bra bass, har en utrolig oppløst og rik diskant, men virker litt tynn og spinkel i midregionen.
    Har ikke hørt så mye på primare, men har fått inntrykk av at de er litt lik parasound i lyden.

Stemme at lyden av Mcintosh er veldig mektig, å du blir overasket over hvor mye watt du klarer trykke i høytalerne, Blir som en god amerikansk v8 Enten liker du det eller så.... Så jeg ville iallefall lånt hjem før kjøp for å se om det passer din smak,

Er det forresten på musikk i stereo du ikke er fornøyd? eller gjelder det film også?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok å låne med både mcintosh og ec nemo snart ja, så får jeg se om jeg liker de bedre. Fint om noen har erfaringer å dele med disse sammenlignet med JC-1.

Lyden på film er egentlig bra for bakhøyttalerne mine er litt for lite masete igjen, sånn at det på en måte går litt opp i opp med frontene
    Så det er først og fremst stereo som er problemet.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok å låne med både mcintosh og ec nemo snart ja, så får jeg se om jeg liker de bedre. Fint om noen har erfaringer å dele med disse sammenlignet med JC-1.

Lyden på film er egentlig bra for bakhøyttalerne mine er litt for lite masete igjen, sånn at det på en måte går litt opp i opp med frontene
    Så det er først og fremst stereo som er problemet.
    Vist du prioriterer musikk i stereo ville jeg anbefalt deg å prøve med en stereo preamp først, For eks Mcintosh c220 som er rør forforsterker, Denne er veldig varm i lyden. Kan være dette er alt som skal til. den gjorde iallefall underverker sammen med primaren helt til jeg fikk Mcintosh effekttrinn.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prioriterer film fremfor musikk ja, men det er jo fint om det låter bra både på film og musikk :P
    En forforsterker til 52k bør strengt talt kunne gi god lyd på begge deler.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prioriterer film fremfor musikk ja, men det er jo fint om det låter bra både på film og musikk :P
    En forforsterker til 52k bør strengt talt kunne gi god lyd på begge deler.
    Det gjør den helt sikkert også, men vist den har en lydsignatur på musikk du ikke liker kan det bli problematisk, da preampen står for veldig mye av lydsignaturen.

Hva slags cd spiller har du forresten?

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du rett og slett har vært uheldig med den totale kombinasjonen av ustyret ditt. Når jeg kjørte med jc1 på array1400 hadde jeg aldri noe problem med at lyden hørtes hard og kald ut. Hvor problemet ditt ligger? Litt vanskelig å si, men som deg tror jeg faktisk at det kan lønne seg å prøve ut noe annet enn jc1 siden disse kan være litt vell ærlige for å si det sånn.

Hvis du først skal låne med deg mcintosh og ec nemo hjem håper jeg du tar med deg 501\602 fra mcintosh. 402 er en god forsterker, men 400w blir litt i minste laget på b&w'ene dine (jeg tømte 401 på arrayene, men jc1 hadde mer å gi når jeg ga meg) samt at 501 - i manges ører - låter langt mer musikalsk.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok eksperimentert litt mer med demping før jeg hadde gått til innkjøp av nytt utstyr.
    Dårlig akustisk egnet rom vil du nok ikke klare og rette opp med utstyrsbytte, så noen flere akustiske tiltak vil kanskje gjøre susen

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Jeg tror du rett og slett har vært uheldig med den totale kombinasjonen av ustyret ditt. Når jeg kjørte med jc1 på array1400 hadde jeg aldri noe problem med at lyden hørtes hard og kald ut. Hvor problemet ditt ligger? Litt vanskelig å si, men som deg tror jeg faktisk at det kan lønne seg å prøve ut noe annet enn jc1 siden disse kan være litt vell ærlige for å si det sånn.

Hvis du først skal låne med deg mcintosh og ec nemo hjem håper jeg du tar med deg 501\602 fra mcintosh. 402 er en god forsterker, men 400w blir litt i minste laget på b&w'ene dine (jeg tømte 401 på arrayene, men jc1 hadde mer å gi når jeg ga meg) samt at 501 - i manges ører - låter langt mer musikalsk.
    Hvordan synes du egentlig jc-1 blokkene var når du hadde de sammelignet med andre forsterkere. Jeg synes som sagt de virker litt harde og spinkle i øvre mellomtone og diskantområdet.

Vet ikke helt hva slags mcintosh jeg skal prøve, men trodde vel egentlig 400 watt pr kanal holdt i massevis :P Klarte du å peake måleren på 401 altså?
    Det jeg liker litt med mc er at de ikke avgir noe særlig varme.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Raven
    Jeg ville nok eksperimentert litt mer med demping før jeg hadde gått til innkjøp av nytt utstyr.
    Dårlig akustisk egnet rom vil du nok ikke klare og rette opp med utstyrsbytte, så noen flere akustiske tiltak vil kanskje gjøre susen
    Ja, får kjøpe noen dempeplater først og se om det utretter noen mirakler..
    Er billigere det enn å kjøpe seg i hjel på effekttrinn og høyttalere sånn som skrotnissen gjør :P

Hvorfor selger du duo forresten mr skrotnisse?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan synes du egentlig jc-1 blokkene var når du hadde de sammelignet med andre forsterkere. Jeg synes som sagt de virker litt harde og spinkle i øvre mellomtone og diskantområdet.
    Iløpet av 2008 hadde jeg bl.a. Rogue Stereo90, Vincent sp991 og jc1 i hus. Rogue er en rørforsterker som er veldig varm og elegant i lyden, vincent er et transistorbasert effektrinn som allikevel er fyldig men ikke helt på høyde med roguen. Jc1 kunne oppleves som litt kaldere og hardere enn vincent, men dette lå mer i at de hadde så utrolig mye mer kontroll. Hvor vincent nærmest sklei ut lydmessig og blei litt plumpete så hadde jc1 full kontroll.
    Det eneste jeg så på som et aber med de var kanskje nettopp denne steinkontrollen og stramheten som krevde en pre med litt ekstra varme for å virkelig låte godt. Men selv med en yammaha 1800 reciever som pre låt det aldri hardt og spinkelt oppover.

Knut Vadseth i fidelity testet vel også disse blokkene på sine 801d og skrøyt mye av nettopp diskanten og mellomtonen i denne kombinasjonen. Godt mulig det er rommet ditt som ødelegger litt vell mye.

Vet ikke helt hva slags mcintosh jeg skal prøve, men trodde vel egentlig 400 watt pr kanal holdt i massevis :P Klarte du å peake måleren på 401 altså?
    Det jeg liker litt med mc er at de ikke avgir noe særlig varme.
    Det var det minste problemet. Nå aner jeg ikke hvordan mc402 vil fungere på dine ht kontra arrayene, det er jo en viss forskjell der. Jeg var iallefall på en soundgardenfilial og tittet litt rundt etter et effektrinn siden jeg nettopp hadde kjøpt arrayene. Selgeren mente på at jeg burde høre på array1400 koblet opp mot mc402. Selvfølgelig tok jeg det rådet og satt meg godt til rette med endel go'låter. Normale låter på normalt volum låt bra det, men jeg spurte selgeren om jeg kunne skru opp når jeg skulle teste ut 666; joda, ikke noe problem det. 402 skulle jo være nesten utømmelig for krefter og den skulle iallefall ha full kontroll på arrayene. Tull og tøys! Jeg guffa på jeg og vips, så begynte varsellampene å blinke som et amerikansk juletre og lydbildet ble helt på snørra. Selgeren bare rista på huet samtidig som han ikke kunne unngå å smile litt. Så ja, måleren peaka altfor lett desverre.
    -------
    Mvh
    Rune
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er billigere det enn å kjøpe seg i hjel på effekttrinn og høyttalere sånn som skrotnissen gjør :P
    Skrotnissen hadde alt under full kontroll helt frem til dette forbudet mot å kjøpe sex kom, da sank inntekten hans så det sang etter!! Ved andre ord kjøpte han seg aldri ihjæl.. ikke frem til nyttår iallefall....

Hvorfor selger du duo forresten mr skrotnisse?
    Skal vi kalle det en slags oppgradering&nedgradering?
    -------
    Mvh
    Rune

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at du ikke nevner kilde. Du kan glemme god lyd, om ikke kilden er anstendig, imho.

Bruker du endel av kaka på akustikktiltak, for eksempel fra Svanå, tror jeg du oppnår mye bedre kvalitet på lyden enn om dubruker hele summen på effekt.

ENGELHOLM AUDIO - Hi Fi Speakers <- Disse er dyktige, sies det.

Bilder og omtaler på siden:

Base Technology <-Leverer blant annet Daad.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vist du enda har alt for mye cash å lyst på å bruke dem på enda mer fjas har du jo Mcintosh 1.2kw, da slipper du at powerguarden blinker julen inn på ny, Mer fyldig å massiv lyd skal du lete lenge etter.

Så kan du jobbe med akustikken

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Iløpet av 2008 hadde jeg bl.a. Rogue Stereo90, Vincent sp991 og jc1 i hus. Rogue er en rørforsterker som er veldig varm og elegant i lyden, vincent er et transistorbasert effektrinn som allikevel er fyldig men ikke helt på høyde med roguen. Jc1 kunne oppleves som litt kaldere og hardere enn vincent, men dette lå mer i at de hadde så utrolig mye mer kontroll. Hvor vincent nærmest sklei ut lydmessig og blei litt plumpete så hadde jc1 full kontroll.
    Det eneste jeg så på som et aber med de var kanskje nettopp denne steinkontrollen og stramheten som krevde en pre med litt ekstra varme for å virkelig låte godt. Men selv med en yammaha 1800 reciever som pre låt det aldri hardt og spinkelt oppover.

Knut Vadseth i fidelity testet vel også disse blokkene på sine 801d og skrøyt mye av nettopp diskanten og mellomtonen i denne kombinasjonen. Godt mulig det er rommet ditt som ødelegger litt vell mye.
    At JC-1 har kontroll er det liten tvil om, utrolig kjapp og bra punch i bassen, veldig presis og klar lyd hele veien fra bunn til topp. Hvis Knut Vadseth anbefaler den komboen får jeg nok prøve å tune rommet littegrann først. Mye av musikken jeg hører på låter veldig bra, mens annen musikk kan låte tynt, spinkelt og hardt igjen.

Det var det minste problemet. Nå aner jeg ikke hvordan mc402 vil fungere på dine ht kontra arrayene, det er jo en viss forskjell der. Jeg var iallefall på en soundgardenfilial og tittet litt rundt etter et effektrinn siden jeg nettopp hadde kjøpt arrayene. Selgeren mente på at jeg burde høre på array1400 koblet opp mot mc402. Selvfølgelig tok jeg det rådet og satt meg godt til rette med endel go'låter. Normale låter på normalt volum låt bra det, men jeg spurte selgeren om jeg kunne skru opp når jeg skulle teste ut 666; joda, ikke noe problem det. 402 skulle jo være nesten utømmelig for krefter og den skulle iallefall ha full kontroll på arrayene. Tull og tøys! Jeg guffa på jeg og vips, så begynte varsellampene å blinke som et amerikansk juletre og lydbildet ble helt på snørra. Selgeren bare rista på huet samtidig som han ikke kunne unngå å smile litt. Så ja, måleren peaka altfor lett desverre.
    Trodde ikke det var så lett å bunne en sånn en, men hva vet vel jeg, hehe :P
    Har prøvd 1,2kw blokkene til mc på dynaudio evidence og det var ikke rare utslaget på måleren, var såvidt den bevegde seg over 1watt på høyt volum.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •