Pioneer og watt? Papir og blekkwatt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 59
    Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer og watt? Papir og blekkwatt?

Må spørre. Har havnet i en liten, men vennlig diskusjon der det "krangles" om Pioneer sin største receiver X10 et eller annet, yter det den oppgir. Det oppgis at den har 7x170 w (din) innabors. I.o.m disse 170w, mener min "uvenn" at den kan drive hva som helst uten problem. Er dettte riktig? Jeg mener at, f.eks H/K sine receivere på 120w er bedre egnet til f.eks. Infinity 600 serie (er det kappa de heter?). Er det andre receivere som kan matche Pioneer sin watt?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den burde nok kunne drive hva som helst uten problemer ja. Ble vel kåret til beste receiver blant annet i What Hifi.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den burde nok kunne drive hva som helst uten problemer ja
    Sony sin receiver på 6x 150 w (din) ble også godt mottat, men det vil jo ikke si at den driver hva som helst. Eller? Jeg er motaglig for kjeft og kritikk på dette emnet. Grunnen til at jeg er i tvil er fordi, da jeg skulle kjøpe ny receiver og valget sto mellom Sony sin 5000 og H/K 8500 sa butikken at jeg burde satse på H/K pga strømforskyningen. Ser at Sony og Pioneer kjører det samme målesystemet der. Til butikken sitt forsvar var Sony sin receiver mye dyrere den gangen jeg forhandlet, sp det kunne ikke være av interresse av å kvitte seg med et produkt.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harman/Kardon har lykkes med å skape ett inntrykk at de er så mye mer strømsterk enn alt annet på markedet.

Akkurat som hifiklubben har lurt folk med at NAD watt, er mye kraftigere enn annen watt.

Hvis man leser svenske tester blant annet så tester de faktisk det og ikke bare skriver prosa som de gjør i norske tester.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man leser svenske tester blant annet så tester de faktisk det og ikke bare skriver prosa som de gjør i norske tester.
    Blir litt forvirret nå. Den gangen jeg eide en receiver, type Sony AVR 333 ES, klarte den ikke å drive mine Audio Pro Bravo FX10 uten å vrenge. Det klarer min H/K 8500 uten problem. Er det så stor en stor forskjell mellom disse to (100 w DIN mot 110 w RMS) i stereo? I.o.m. at mine Audio har 150 w forsterker innebygd burde noen synes at 100 w er tilstreklig for å kjøre litt "disco". Der har jo de fleste feil. DIN er en luremålhet for de som ikke har så stor greie på dette. Hvorfor kjører da respektable firmaer som Pioneer og Sony ennå med din-måling? Dette kan jo du ikke svare på selvfølgelig. Men så lenge 333 ikke klarte det, hvorfor klarer H/K det uten problem? Da virker ikke 170w (din) SÅ mektig Dessuten var firmaet jeg var i kontakt med svensk (selv om det kanskeje ikke har noe å si på de svenke testene) PEACE :P

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harman Kardon AVR 8500 er 150 Watt DIN 6 ohm

Hvilken måte man oppgir effekt har ingenting om hvor bra den er. Det er hva den reelt yter som teller.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke DIN en "luremålhet". Man måler bare peak spenning istedenfor RMS spenning. Vil man absolutt ha det som RMS, kan man bare ta DIN-effekten og multiplisere med 0,707.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    150 og 170 watt DIN driver ikke hva som helst men sikkert det meste.

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peakman: Når det gjelder kommentaren din om NAD watt så har det seg slik at NAD alltid oppgir effekten med full belastning (20 - 20 000 Hz) i 8 Ohm med alle kanaler i drift. Dvs, at hvis du sammenligner DIN med målingen NAD bruker, så vil det se ut som NAD ikke kan drive en dritt. De bare oppgir det hele litt mer realistisk. DIN måling er jo en enkel belastning for forsterkeren. NAD sine forsterkere/recievere pleier å være rimelig strømsterke. Min gamle NAD 214 dreiv mine Dali 6006 skikkelig før jeg solgte den og kjøpte reciever. (Trengte penger til hjemmekinoreciever. Kjørte pro logic før). Den var oppgitt til 2X80 "NADWATT" og spiller fletta av min Denon AVR1803 som oppgir samme effekt, men ikke målt på samme måte.

ProtoType

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt poeng er at HFK ansatte i mange sammenehenger mener at NAD Watt er kraftigere enn andre WATT målt på samme måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med peakman, og mener at watt som er målt likt er like "kraftige". Men selvfølgelig har strømforsyningen noe å si.
    (Jeg har sett en hk670 med 75 ampere strømforsyning, drive høyttalere like bra som noen av NADs bedre stereoforsterkere.)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dere tar en kikk på forholdet mellom dynamisk og RMS så ser dere lett at for eksempel NAD har langt mer strømreserve enn for eksempel Denon.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon-watt er målt med to kanaler i drift, NAD med alle.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min lille H/k er veldi mye kraftiere en min enda mindre kenwood med nesten dobbelt så mye watt

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av neon king :)
    min lille H/k er veldi mye kraftiere en min enda mindre kenwood med nesten dobbelt så mye watt
    Nekter å tro at de er målt på samme måte.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les litt om forsterkeroppbygging peakman. Det er mye mer enn RMS-effekten som er interessant.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Les litt om forsterkeroppbygging peakman. Det er mye mer enn RMS-effekten som er interessant.
    Joda, men jeg kommenterte bare utsagnet om at den ene hadde dobbelt så mye Watt. (har ikke nevnt RMS med et ord engang)

Hvis f.eks den hadde dynamisk og kontinuerlig dobbelt så mye effekt som NAD så tror jeg da ikke NAD hadde mer krefter. Eventuellt hvilke ting spiller inn da? (diskuteres selvsagt ikke lydkvaliteten da watt ikke sier noe om det 8) )

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg startet denne tråden var det med et håp om å få svar på Pioneer sin watt kontra andre. Om denne watt var "bra". Så langt er det bare Peakman som har kommet med svar på dette. Noen andre som har synspunkter på Pioneer-watt mot f.eks H/K?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, er det noen om mener at VSX 10 A-iS er et helt feilkjøp til knappe 30 000,- ?

Det er jo ganske mye futt i greia, tross alt :?

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kraftig en forsterker er har jo med strømmen å gjøre også som snickers is sa.

F.eks en ZAPulse Predator dobbler effekten sin fra 8 til 4ohm, de fleste høyttaler elementer spiller ned i 4 ohm selv om den nominelle impedansen er 8 ohm.

Når elementet trekker mer strøm "peaker" den, og får lavere impedans, så altså når et element trekker mye strøm så er det nede i 4 ohm og da er det viktig at forsterkeren har stor nok transformator til å gi mye effekt i 4 ohm også.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •