Pioneer og watt? Papir og blekkwatt? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 59 av 59
    Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jorgen_veisdal89
    ....måtte bare hive innåp en quote fra DVD&Hjemmekino om Nad recievere:

Skulle bilfabrikkene utført akslerasjonstester slik NAD måler effekt, ville 0-100 km/t vært målt i bratt oppoverbakke på grusveier....
    Ting blir ikke sant fordi om det står på trykk i DVD&Hjemmekino! Dette er en udokumentert påstand om at NAD foretar effektmålinger under forutsetninger som ikke er oppgitt. Meg bekjent oppgir NAD effekten både ved en gitt last og ved en gitt distorsjon og etter en gitt målemetode.
    "Målemetodene" som benyttes i DVD&Hjemmekino er stort sett basert på lytting, det er derfor merkelig at de beveger seg inn på det tekniske domenet og antar ting de ikke etterprøver. DVD&Hjemmekino har i denne sammenheng ingen harde fakta å vise til, f eks effektmålinger e.l., skribenten rett og slett presenterer sin subjektive mening som om dette var en sannhet.

Noen som har målt på blant annet NAD er homecinemachoice. Resultatene derifra tyder ikke på at NADs målinger lider under påvirkning av hverken tyngdeakselrasjon eller endret friksjonskoeffisient. De typer på at NAD måler effekt på en redelig måte.

http://www.homecinemachoice.com/test.../NADT751.shtml

TECHNICAL ANALYSIS

Manufacturer's rated output: 5 x 60W
    Max. output at onset of clipping: 76.7W RMS @ 2.97% THD (Soft clipping off)
    Fidelity Firewall output: 61.0W RMS @ 0.027% THD

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amen Jane.

Der fikk NAD gjengen en høyre uppercut :lol:

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste raskt igjennom denne tråden. Er det ikke en liten ting dere har glemt. Watt er jo relativt, forsterkeren kan ikke gi mer enn den tar.

Jeg har selv en Sony VA555ES og denne har spesifisert 6x100 W, noe som skal tilsvare 600W tilsammen, men hvis man snur og ser bak på den så trekker den kun 390 W fra nettet, noe som vil si at den maks vil gi 65 W per kanal (egentlig mindre, siden elektronikken trekker litt den også).

Min bror har den nye 5000ES, som har spesifisert 7X170 W, men den trekker også kun 390 W fra nettet, noe som vil tilsvare ca 55 W pr kanal, men den har da også digitale forsterkere, som sikker funker på en litt annen måte.

Men du får aldri mer Watt en du tar, jeg er selv elektriker, og vi greier i hvertfall ikke å belaste ting med mer enn vi kan ta.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du glemmer at den vi ikke snakker om kontinuerlig. Da kan fint en forsterker gi mer enn det som står på baksiden.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forsterker har jo også kondensatorer, slik at den kan "lagre" opp watt. Dermed kan den i praksis gi mer watt enn den tar. Men har alltid tenkt slik som AndersT2, at en forsterker hvertfall ikke kan gi så mye mer enn den tar, og tenker fortsatt slik når jeg skal velge meg forsterker.
    Det varierer veldig fra forsterker til forsterker hvordan den er bygd, og hvor effektiv den er. Nå tenker jeg ikke på digitalforsterkere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som er oppgitt som strømforbruk er ikke noe å bry seg om. Praksisen på hvordan det tallet regnes ut er veldig forskjellig. Som regel er det et slags gjennomsnitt. Dessuten er et lavt strømforbruk viktig for ganske mange mennesker i andre land.

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan sammenliknes med hvordan bilfabrikker oppgir Liter/mil.
    Det kommer helt an på hvordan man kjører, men ved en standarisert tur, så bruker den som oppgitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Amen Jane.

Der fikk NAD gjengen en høyre uppercut :lol:
    Fant en interessant uttalelse på forumet til hifiklubben.

Mht. avforum.no, så er det vel ikke peakman du snakker om? Det er sjældent man ser en moderator i et forum, der har en så ensidig og subjektiv holdning til tingene. Han fører faktisk sit eget lille korstog mod NAD. Gad vide om han har en skjult dagsorden? Under alle omstændigheder kan man ikke tage ham alvorligt
    Nå? Har du en skjult dagsorden? :roll:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.

Hvis de mener at mine forsøk på å advare folk mot svakhetene til NAD sine receivere (støy) er bevis på at det er jeg som har problemer og ikke NAD som har problemer så syns jeg det er ganske utrolig :-). Hadde vel vært enklere å fikse problemet.

Har iallall ikke noe mot merket NAD når det gjelder stereoforsterkere og CD spillere. De har de vel noe av markedets beste value for money i den kategorien.

Men at hifklubben fortsatt selger receivere med støyfeil uten å informere kunden om det er vel på grensen til lureri. Kan ikke skjønne annet en at HFK vil kunne returnere lagerbeholdningen for å få fikset dette vederlagsfritt fra NAD. Hvorfor de ikke gjør dette kan man bare spekulere i.

Personlig så har jeg ikke noe favoritt merke eller favoritt butikk, men jeg blir vel bare litt oppgitt over alle som kjøper NAD hjemmekinoreceiver bare fordi at de engang kjøpte en NAD 3020 og den var bra. Uansett så tror ikke jeg folk på forumet vektlegger mine synspunker mer enn andre fordi jeg er avforumholiker og sitter her store deler av dagen. (og natten) Det fins da andre folk som har mye mer peiling, som f.eks Hi-Fil/og jfinneru og de elsker jo NAD :wink:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    En forsterker har jo også kondensatorer, slik at den kan "lagre" opp watt. Dermed kan den i praksis gi mer watt enn den tar.
    hæ?
    hvor transformerer den opp den watten?
    en kondensatorbank lagrer bare hva den er matet av strømforsyningen.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikken krever ikke effekten konstant. Da rekker trafoen å lade opp lyttene mellom transientene.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Musikken krever ikke effekten konstant. Da rekker trafoen å lade opp lyttene mellom transientene.
    Korrekt. Med en sinnsykt stor kondensatorbank vil forsterkeren nesten oppføre seg som om den går på batteridrift. Så lenge trafoen har nok spenning og kan levere nok strøm til å vedlikeholde ladingen i lyttene over tid, selvsagt. Det er det første sekundet under oppstart av forsterkeren at trafoen sliter mest. Min hjemmebygde forsterker med en 600VA trafo uten soft start trekker faktisk over 6A ved strømpåslag og er det litt annet på sammme kurs, så tar den raske 10A sikringer. Heldigvis er automatsikringene hjemme hos meg av den litt tregere typen.

Morsomt med effektforsterkere med digre kondensatorbanker. De spiller jo gjerne i flere sekunder etter at strømmen kuttes bare på potensialet som er lagret i kondensatorene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TheEnden min spilte i ca 20-30 sekunder etter at strømmen var slott av. Det gikk jo også så 16A-autometene sprutet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er viktig å påpeke at det er stor forskjell på High End watt og vanlig watt.

Eksempelvis har du flaggskipet Til Mark Levinson. N 33. Dette er en monoblokk som veier 200kg og som trekker 30 ampere på maks. Denne er bare satt opp til 300 watt i 8 ohm i spesifikasjonene. PS Det må sies at den dobbler watten helt ned til 1 ohm da, altså gir den 2400 watt i 1 ohm.
    For å spille i stereo må man ha 2 slike monoblokker. Da bør man ha 60 amperes kurs og de to monoblokkene trekker da 4800 watt i 1ohm!!!

har selv hatt monoblokkene ML 436 og disse ga 350watt i 8ohm. Sammenlignet med en del andre merker blant annet HK Citation effektrinn som skal gi 450 watt i 8 ohm var sistnevte helt sjanseløs når det gjaldt å drive høyttalerne slik at det ble trøkk i bånn. Høytallerene var infinity simga. En kompis hadde ML 331 som er en dual monaural ampifier som gir 2x100 watt. Denvar langt kraftigere enn feks Yamaha MX1 som koster mellm en tredjedel og en fjerdedel av førstnevte. Dette selvom Yamahaen på påpiret skulle gi ca det dobblete.

Jeg mener at i tillegg til å se på watten, bør man se på om det er snakk om billig utstyr. Hvordan effekten endres ved lavere motstand. Jo nærmere dobbling, jo bedre. I tillegg kan man se på hvor mye strøm forsterkeren trekker og sist og ikke minst se på vekten av utsturet. Vekten er nødt til å være relativt høy dersom forsterkeren skal være kraftig. Dette pga strømforsyning, trafo etc.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig viktig det du påpeker der B4E. Ellers har jo ML33 en relativt stor andel klasse A, samtidig som de er konstruert for å ha lavest mulig impedans gjennom selve trafodelen. De har jo relativt sett små kondensatorbanker dersom man ser i forhold til de enorme trafoene.

Mer om temaet last og forsterker finner dere nederst her:http://www.avforum.no/forum/viewtopi...v&start=15

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel dessverre en viss sammenheng mellom det du betaler og det du får.

Frode

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av barco4ever
    Jeg mener at i tillegg til å se på watten, bør man se på om det er snakk om billig utstyr. Hvordan effekten endres ved lavere motstand. Jo nærmere dobbling, jo bedre.
    For å presisere: Ved halvering av motstand (impedans) bør effekten forsterkeren gir ut dobles.

Ellers er jeg ikke enig i at pris alltid er styrende. NAD og HK har laget stereoforsterkere som er relativt rimelige men som i "vanskelige" (les: lave) impedanser spiller ringer rundt mye annet utstyr til samme pris.
    Det er synd at NAD har fått støyproblemer i sine hjemmekinoprodukter.

Med innføringen av klasse D-forsterkere er heller ikke vekt styrende, men det er klart at strømforsyningen også her må være dimensjonert ut fra effekten som skal trekkes fra anlegget. Selv om virkningsgraden økes fra 40-50% til 85-95% med klasse D, så er det stort sett behov for kjøling som reduseres drastisk. Fortsatt er det ikke mulig å LAGE energi i en forsterker. Ved høy kontinuerlig belastning, vil det fortsatt være strømforsyningen som setter grensen for hva som er mulig å få ut. Uten subwoofer vil f.eks. snøskredscenen i xXx være en utfordring for de fleste forsterkere med liten strømforsyning.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blant entusiaster er det stor stemning for effektmålinger som er så "strenge" som mulig, dvs gir lave verdier.

Dette favoriserer konstruksjoner som er gode å levere kontinuerlig effekt over lang tid med lite forvrengning. Dette er også dyrt.

Gitt at jeg har lite kunnskap om forsterkerbygging, så tenker jeg følgende: Musikk er ikke hvit støy fra 20-20kHz med konstant amplitude over 8 timer. Musikk er pulset "tilfeldig" kurveform med fallende amplitude fra 80-100Hz og oppover. Klassisk musikk er preget av ekstrem dynamikkvariasjon fra minutt til minutt, mens typisk pop/rock har mer konstant omhyllingskurve (men fremdeles variasjon i tidsrammen 2-3 sekunder).

Er det ikke mer fornuftig å velge en standard som kan levere en gitt effekt inn i ett LRC nettverk som simulerer typisk bassreflekshøyttaler med resonans i bunnen og materiale som er pulset til 6-12dB peak-til-bunn 2 ggr i sekundet, kanskje modulert fra 1-10 Hz pulsrate for å unngå resonanser?

Dette vil favorisere forsterkere som kan spille høyt med musikk de fleste av oss hører på.

K

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel nettopp derfor man skiller mellom kontinuerlig effekt og dynamisk effekt. NAD har i mange år hatt teknologi som støtter relativt langvarige dynamikkpulser. Begge typer effektangivelser er vesentlige for å gi en pekepinn om en forsterkers ytelse. Forvrengning ved ytterpunktene er også en vesentlig faktor. Det hjelper lite å ha 1000W dynamisk effekt hvis forvrengningen er 100%.

Måten å tenke forsterkere på som knutinh beskriver er ikke revolusjonerende, og kjennetegner ofte gode hififorsterkere som f.eks. NAD, HK etc. For High End-klassen gjelder som regel egne regler...

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •