Pioneer og watt? Papir og blekkwatt? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 59
    Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Roger

Jeg har en Pioneer VSA AX10i-s, og kan bare si at jeg driver et helt Infinity kappa sett uten noen som helst problem(kappa 600, kappa center,kappa surround , kappa sub og audio pro med 2 "10" i hver høytaler, til bakanal).

Når du sier at du hadde problem med å drive høytalerne dine med en Sony STR-VA333ES , så finner jeg det svært merkelig , da den forrige forsterkern min var "storebror" 555 til din, og jeg hadde heller ingen problem med å drive kappaene mine med den, hadde da tonekontrollene satt til nøytral, tror også at kappaene er en del mer tungdrevet enn høytalerene dine.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peaman
    Nekter å tro at de er målt på samme måte.
    Hele bakgrunnen for denne tråden Peakman, er jo at alle "billig/jalla" produsentene har sin egen helt spesielle måte å måle på. En måling som fører til enormt mange skrytewatt. At likt målt utstyr med samme effekt er like kraftig er jo ganke innlysende for enhver.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger
    Da jeg startet denne tråden var det med et håp om å få svar på Pioneer sin watt kontra andre. Om denne watt var "bra". Så langt er det bare Peakman som har kommet med svar på dette. Noen andre som har synspunkter på Pioneer-watt mot f.eks H/K?
    anbefaler deg å lese homecinemachoise's recievertest av nevnte H/K og Pioneer, Yamaha, denon og marantz ble også omtalt i denne testen. Samtlige ble målt når det gjelder effekt.

Testen finner du HER :wink:
    (søk på pioneer under hardware reviews)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneerforsterkeren er sikkkert bra den (siden den koster så mye kan den jo ikke stinke helt...), men Pioneer er på en annen side kjent for å "skryte" på seg mer watt enn de egentlig leverer. Hvertfall i alle kanalene på en gang.¨

Jeg er også enig med mange her om at det er "juks" å oppgi watt i DIN. Måten de oppgir watt på bør være så standardisert som mulig for å gjøre det lettere for de som ikke har så mye greie på dette. Er man klar over forskjellene på f.eks. RMS og DIN sammenlikner man så klart de ikke direkte.
    Man kan heller ikke bare se på wattstyrke heller, da strømforsyningen også spiller en rolle. Og det som er det verste, er at man heller ikke bare kan se på strømforsyningen, da de også kan være av forskjellige typer. F.eks ringkjernetrafoer som gjerne leverer mer strøm enn en forsterker bygt på kondensator-prinsippet. Forsterkere med ringkjernetrafoer er ofte dyrere enn sistnevnte.

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker ikke hvor,men jeg så en test for en stund siden, og der leverte ihvertfall min forsterker det den skulle i alle kanaler , pluss litt til

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil vel anta at pioneeren leverer det den skal. Den leverer nok godt og vel også så lenge vi er på 4-8 ohm og resistive laster. Høyst sannsynlig leverer den helt greit ned i mot 2 ohm, og et lite stykke over mot det induktive og kapasitive. Men når vi beveger oss over på virkelig vanskelige laster vil en forsterker i den kategorien fort bare levere rundt 10-20 watt effektivt. Det er der de virkelig store ig dyre effekttrinnene kommer inn. Det koster imidlertid en del. Klasse D er jo på full fart inn, men det er ikke alle som er kommet like godt av gårde, og på grunn av "nyhetstillegget" er prisene litt høye på en del av det utstyret ennå.

Det er også noen få forsterkere på markedet i opp til 30 000 klassen som klarer skikkelig stygge laster, men da snakker vi om 2-kanalere.

Jeg tror ikke det er noe dårlig kjøp, men hadde det vært meg ville jeg brukt litt mer penger og endt opp med en delt løsning. Da er det enklere å skifte ut deler av det senere.

Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Pioneer VSA AX10i-s, og kan bare si at jeg driver et helt Infinity kappa sett uten noen som helst problem(kappa 600, kappa center,kappa surround , kappa sub og audio pro med 2 "10" i hver høytaler, til bakanal).
    Knall! Systemet ditt krever skikkelig forsterker, det skjønner jeg. Men får den ikke pusteproblemer overhode når du presser på litt? Tenker også på i stereo.

Når du sier at du hadde problem med å drive høytalerne dine med en Sony STR-VA333ES , så finner jeg det svært merkelig , da den forrige forsterkern min var "storebror" 555 til din, og jeg hadde heller ingen problem med å drive kappaene mine med den, hadde da tonekontrollene satt til nøytral, tror også at kappaene er en del mer tungdrevet enn høytalerene dine
    Merkelig eller ei, sannheten er at mine ører fanget opp forvregninger som ikke var bra da receiveren ble spilt på ca -15. 555 er jo en litt mer kraftigere forsterker en 333. Kanskje det hadde noe å si på resultatet?

Jeg tror ikke det er noe dårlig kjøp, men hadde det vært meg ville jeg brukt litt mer penger og endt opp med en delt løsning. Da er det enklere å skifte ut deler av det senere.
    Etter å ha solgt H/K8500 har jeg nå ca 20.000,- i kapital. Jeg går rundt med mange receivere i tankene. Skal jeg spare opp til å kunne kjøpe meg f.eks. Rotels sitt delte system eller skal jeg gå for de mer "tradisjonelle" receiverene som Sony 9000, H/K AVR 1030, H/K DPR 2005 eller Yamaha Z1. Så det du foreslår snickers, lurer hele tiden oppe i min lille hjerne.

Jeg er også enig med mange her om at det er "juks" å oppgi watt i DIN. Måten de oppgir watt på bør være så standardisert som mulig for å gjøre det lettere for de som ikke har så mye greie på dette. Er man klar over forskjellene på f.eks. RMS og DIN sammenlikner man så klart de ikke direkte.
    Man kan heller ikke bare se på wattstyrke heller, da strømforsyningen også spiller en rolle. Og det som er det verste, er at man heller ikke bare kan se på strømforsyningen, da de også kan være av forskjellige typer
    Enig med deg. Hadde vært gull for alle som ikke har så mye peil. Skulle ønske de kunne kalle en spade for en spade og ferdig med det.

anbefaler deg å lese homecinemachoise's recievertest av nevnte H/K og Pioneer, Yamaha, denon og marantz ble også omtalt i denne testen. Samtlige ble målt når det gjelder effekt
    Den skal jeg lese ja

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går jo an enten å velge en reciever med pre-out og legge til effekttrinn etter hvert, eller man kan gå rett på en preamp, som for eksempel Rotel 1068 som er på vei inn på markedet.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LAB RESULTS - AVR 8500
    Manufacturer's stated output: 110W (20Hz-20kHz, 8ohms, 0.07% THD, multi-channel mode)
    Measured power output (front channels, two driven) @ 1kHz: 155W (8ohms, <0.5% THD) 255W (4ohms, <0.5% THD)
    Fidelity firewall (front channels, two driven): 150W @ <0.1% THD (8ohms)
    Distortion at 50W (front channels, two driven): 0.0033% (8ohms, 1kHz)
    Frequency response (front channels, two driven): 20Hz-20kHz ±0.12dB
    Measured power output (front channels, five driven) @ 1kHz: 125W(8ohms, <0.5% THD), 185W (4ohms, <0.5% THD)
    Measured power output (centre channel, five driven) @ 1kHz: 130W(8ohms, <0.5% THD) 180W (4ohms, <0.3% THD)
    Measured power output (rear channels, five driven) @ 1kHz: 120W(8ohms, <0.5% THD) 175W (4ohms, <0.5% THD)

Pioneer
    LAB RESULTS

Manufacturer's stated output: 170W (20Hz-20kHz, 6ohms, 0.10% THD)
    Measured power output (front channels, two driven) @ 1kHz: 140W (8ohms, <0.5% THD) 240W (4ohms, <0.2% THD)
    Fidelity firewall (front channels, two driven): 135W @ <0.1% THD (8ohms)
    Distortion at 50W (front channels, two driven): 0.0013% (8ohms, 1kHz)
    Frequency response (front channels, two driven): 20Hz-20kHz ±0.09dB
    Measured power output (front channels, five driven) @ 1kHz: 130W (8ohms, <0.5% THD)
    225W (4ohms, <0.3% THD)
    Measured power output (centre channel, five driven) @ 1kHz:
    125W (8ohms, <0.4% THD)
    220W (4ohms, <0.3% THD)
    Measured power output (rear channels, five driven) @ 1kHz: 125W (8ohms, <0.4% THD)
    225W (4ohms, <0.4% THD)

Disse resultatene mener jeg viser at Pioneeren har en krafitgere strømforsyning enn AVR 8500 og yter bedre under harde belastnininger. Så nå tror jeg du kan avslutte diskusjonen med "uvennen" din Roger :-) Han hadde nok rett.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peakman: Er det på homecinema choice du fant resultatene?

Her er resultatene for Sony'ene nevnt lenger oppe i tråden:

SONY STR-VA333ES

LAB RESULTS

Manufacturer's rated output: 100W (20hz-20kHz, 8ohms, 0.05% THD)
    Measured power output @ 1kHz: 95.7W (8ohms, 0.75% THD)
    147.4W (4ohms, 0.11% THD)
    Fidelity Firewall: 91.0W @ 0.07% THD (8ohms)
    Distortion @ 50W: 0.0012% (8ohms, 1kHz)
    Frequency Response: 20Hz-20kHz ± 0.06dB

SONY STR-VA555ES

LAB RESULTS

Manufacturer's rated output: 100W (20Hz-20kHz, 8ohms, 0.05%THD)
    Measured power output @ 1kHz: 106.6W (8ohms, 0.80% THD); 98.3W (4ohms, 0.12% THD)
    Fidelity firewall: 100.9W @ 0.07% THD (1kHz, 8ohms)
    Distortion @ 50W: 0.0008% (8ohms, 1kHz)
    Frequency response: 20Hz-20kHz ±0.06dB

Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse resultatene mener jeg viser at Pioneeren har en krafitgere strømforsyning enn AVR 8500 og yter bedre under harde belastnininger. Så nå tror jeg du kan avslutte diskusjonen med "uvennen" din Roger Han hadde nok rett.
    Fa...!

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roger

Har ikke hatt noen problemer av noe art , men har ikke hatt volum på fullt enda, har nok sprenkt ørene da tror jeg :lol: .

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke byttet om resultane.? Her var jo 333 sterkere enn 555.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke rart klubben mener nad er så kraftig når de selger denon i samme sjappa

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Du har ikke byttet om resultane.? Her var jo 333 sterkere enn 555.
    Tror ikke det:
    http://www.homecinemachoice.com/test...TR-VA333ES.php

http://www.homecinemachoice.com/test...TR-VA555ES.php

Det er kanskje noe rart med disse målingene, 555 er litt bedre enn 333 i 8 ohm, men 555 er mye dårligere i 4 ohm enn 333...

Lurer på hvordan min egen 5000ES hadde gjort det i en slik test...

BB

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å huske at 5000ES har blitt målt til 7x120W RMS med alle kanaler i drift kontinuerlig og alt det der.

Mulig jeg husker feil, jeg kan prøve å huske hvor jeg leste det.

Iallfall er den oppgitt som en 7x170.
    Men jeg synes den yter akseptabelt bra, i forhold til skryt og målinger.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    ikke rart klubben mener nad er så kraftig når de selger denon i samme sjappa
    Du sier kanskje noe der :idea:

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    homecinemachoice tester jo alltid med et 1KHz signal, og da blir det nesten litt uinterresant å se hvor mye effekt en forsterker leverer.
    Resultatet kan bli et helt annet med frekvensgang fra 20-20KHz som er mer i samsvar med den virkelige verdenen, for det må mer strøm til jo lavere ned i frekvensgangen en kommer.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syns ikke nad er så kraftig egentlig, testet en 761 eller noe på dali axs8000? nad sleit og forvrengningen var tydelig, mens en hk til samme pris gjorde jobben langt bedre....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Peakman: De bare oppgir det hele litt mer realistisk. DIN måling er jo en enkel belastning for forsterkeren. NAD sine forsterkere/recievere pleier å være rimelig strømsterke.
    ProtoType
    ....måtte bare hive innåp en quote fra DVD&Hjemmekino om Nad recievere:

Skulle bilfabrikkene utført akslerasjonstester slik NAD måler effekt, ville 0-100 km/t vært målt i bratt oppoverbakke på grusveier....

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •